Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bilen såld. Sållade grovt och raderade alla kompisar som svarat så blev ett ordinärt par som skulle ha en extra slitbil. Fick pruta den rusningen jag redan hade lagt på för prutmån så alla nöjda. Men ett tag var jag beredd att köra skiten till skroten för att slippa allt

Jag har idag sram 1x11 med X01 växelreglage och XX1 bakväxel.
Kan jag behålla mitt vevparti (Cannondale HollowGram Si, hollow forged, BB30, 32t Ai SpideRing) om jag vill uppgradera till GX/X01/XX1 eagle eller måste jag köpa nytt vevparti också? Lyckades köra sönder bakväxeln i skogen idag så kikar på vad jag har för alternativ...

Pyspunka82 sa:
Bilen såld. Sållade grovt och raderade alla kompisar som svarat så blev ett ordinärt par som skulle ha en extra slitbil. Fick pruta den rusningen jag redan hade lagt på för prutmån så alla nöjda. Men ett tag var jag beredd att köra skiten till skroten för att slippa allt
var det en fin bil med många mil på mätaren? Svärfar sålde en sån för några år sedan. Golf med 36.000 mil, låg på Blocket nån dag senare med bara 15.000 mil (minns inte exakta siffrorna). Det är inte straffbart att skruva mätaren i Sverige, det innebär ju att man ska göra så. Detta var i Skåne, tydligen var dom flera stycken konkurrenter som höll på och tävlade om att köpa först när nån bil i 10.000 kr klassen dök upp.

Octagon sa:
Pyspunka82 sa:
var det en fin bil med många mil på mätaren? Svärfar sålde en sån för några år sedan. Golf med 36.000 mil, låg på Blocket nån dag senare med bara 15.000 mil (minns inte exakta siffrorna). Det är inte straffbart att skruva mätaren i Sverige, det innebär ju att man ska göra så. Detta var i Skåne, tydligen var dom flera stycken konkurrenter som höll på och tävlade om att köpa först när nån bil i 10.000 kr klassen dök upp.

I Tyskland finns det många små "verkstäder" som enbart utför jobbet att skruva tillbaks mätarställningen.

Pyspunka82 sa:
OK, nybörjarmisstag eller? la ut en bil på blocket. dassig Corolla som gått mer än den förtjänar. 10 tkr för att bli av med den. 10 minuter senare har jag 45 missade samtal och ungefär lika många mess. WTF! vad händer. Är det någon buisness av ickesvenssons att köpa beg bil eller vad handlar det om? Nu får väl vem som helst köpa bilskrället men blev lite ställd. Folk ska komma nu på studs etc. Riskerar jag bli utan bil och pengar? tänker de får visa körkort vid provkörning där jag tänker åka med samt kontakt betalning alt swish och sen görs ägarbytet i appen. Något annat att tänka på?

Är kontakt betalning samma som betala i natura? Eller räcker det med en rak höger?

Bengt-re sa:
NickPick sa:
Omar's bilservice. Vi utför alla typer av arbeten och även mätarjusteringar!

Hur får man bort speed wobble på en lvg?

Luta dig framåt.

Hjälper inte. Tillverkaren tipsade om styrlager och vajrar som drar styret. Inget av det hjälpte.

Nästa fråga: swecup CX. Är man under 30 år och vill tävla, vilken klass gäller då?

Varför har inte swecup en h/d20 för att ta bort steget från ungdom - elit?

Är det ok att spruta vatten på elcyklister som cyklar om bara för att lägga sig precis framför?

44561860592_532770caf5.jpg

Det är väl bara att kolla interface för stolpe, vevlager, hjul och så. Men troligen det mesta utom framhjul plus att is-adapter till bromsarna krävs samt att planetx som brukligt inte skriver ut sadelstolpe mm i ”spacen”.
(Säg till när du ska sälja den slaktade ramen :-) )

emmer sa:
Det är väl bara att kolla interface för stolpe, vevlager, hjul och så. Men troligen det mesta utom framhjul plus att is-adapter till bromsarna krävs samt att planetx som brukligt inte skriver ut sadelstolpe mm i ”spacen”.
(Säg till när du ska sälja den slaktade ramen :-) )

Juste framhjulet är qr.. Så kanske en kaffenback med gaffel för qr... ;)
Främst bromsar, växlar, vevlager och hjul jag funderade kring.

Får nog tänka ett par vändor till tror jag. :) Säger till om den blir slaktad!

Kaffenback har 27,2 så sadelstolpe borde passa, men eftersom det inte är en 600 med 15mm axel så vet jag inte riktigt vad den har... (trodde bara 300 och lägre hade QR)
Bromsar funkar med IS-PM -adapter, växlar är inga problem, vevlager är samma, så det är väl hjulet om det nu är det...

emmer sa:
Kaffenback har 27,2 så sadelstolpe borde passa, men eftersom det inte är en 600 med 15mm axel så vet jag inte riktigt vad den har... (trodde bara 300 och lägre hade QR)
Bromsar funkar med IS-PM -adapter, växlar är inga problem, vevlager är samma, så det är väl hjulet om det nu är det...

Menade trough axel, inte qr... lite förvirrad idag! :D

Köpte nya klingbultar då original hylsa var för lång, bytte från 3x10 till 1x11.

Köpte Shimano (https://www.cykelgear.se/reservdelar/kedjedrevsbultar/shimano-zee-drevbultar-4-stk-ett-drev) och hoppas det skulle passa, men icke. Mina förra hade små vingar på hylsan som låste fast den när man drog åt, det finns inte på dom nya men istället spår. Det nyper inte och jag vet inte hur jag ska kunna hålla emot hylsan heller. Tips eller bara köpa nya? Alternativ slipa ner dom gamla hylsorna.

XBTdakv.jpg

mtb565 sa:
Köpte nya klingbultar då original hylsa var för lång, bytte från 3x10 till 1x11.

Köpte Shimano (https://www.cykelgear.se/reservdelar/kedjedrevsbultar/shimano-zee-drevbultar-4-stk-ett-drev) och hoppas det skulle passa, men icke. Mina förra hade små vingar på hylsan som låste fast den när man drog åt, det finns inte på dom nya men istället spår. Det nyper inte och jag vet inte hur jag ska kunna hålla emot hylsan heller. Tips eller bara köpa nya? Alternativ slipa ner dom gamla hylsorna.

https://r2-bike.com/navi.php?jtl_token=ed49582ac2261c0fa43d9c0476f3e332&suchausdruck=chain+ring+nut

Detta verktyg. Alltid bra att ha i framtiden. Finns säkert hos lbs att köpa.

Jag ska köpa mig Parktools då deras har en liten centrerande pinne. Går alltid att slipa bort den ifall den inte fungerar.

Senast ändrad:
BjornR sa:
mtb565 sa:

https://r2-bike.com/navi.php?jtl_token=ed49582ac2261c0fa43d9c0476f3e332&suchausdruck=chain+ring+nut

Detta verktyg. Alltid bra att ha i framtiden. Finns säkert hos lbs att köpa.

Jag ska köpa mig Parktools då deras har en liten centrerande pinne. Går alltid att slipa bort den ifall den inte fungerar.

Det här https://www.rosebikes.se/shimano-tl-fc21-chainring-nut-wrench-23030 är lite billigare...

mtb565 sa:
Det nyper inte och jag vet inte hur jag ska kunna hålla emot hylsan heller.
En mutter ska man egentligen inte behöva hålla mot på om gängan är väl smort...
...så antagligen är även dessa för långa.

Är det mig det är fel på eller är typ 70% av alla webshoppar usla?
Überknepiga att navigera i och helt slumpmässigt utbud.

Tur CRC och bikecomponents finns för oss gamla gubbar.

/T

Köpte en ny gx eagle 12 delad kedja för att kunna skifta då och då. Behöver korta några länkar. Men det följde inte med ny nit? Har jag missat något? För inte återanvänder man väl? Eller?

CX Grand Prix sa:
Köpte en ny gx eagle 12 delad kedja för att kunna skifta då och då. Behöver korta några länkar. Men det följde inte med ny nit? Har jag missat något? För inte återanvänder man väl? Eller?
Precis som alla Sram kedjor någonsin typ följer det ju med ett snabblås istället för nit. Har du aldrig använt en Sram-kedja tidigare?

Mayhem sa:
CX Grand Prix sa:
Precis som alla Sram kedjor någonsin typ följer det ju med ett snabblås istället för nit. Har du aldrig använt en Sram-kedja tidigare?
Nej, bara shimano...

Det var ju smutt får jag säga! Hoppas inte kombinationen snabblås och smala kedjor är orsaken till kedjebrotten man ser titt som tätt i skogen nu för tiden.

CX Grand Prix sa:
Det var ju smutt får jag säga! Hoppas inte kombinationen snabblås och smala kedjor är orsaken till kedjebrotten man ser titt som tätt i skogen nu för tiden.

... Det är nog bara smala kedjor och cyklister som växlar osmart.

Fråga: skavsårsblåsa i handen efter dagens cx. Ska ju även cykla imorgon... Kan man ha skavsårsplåster typ där tummen "börjar"? :S

CX Grand Prix sa:
Mayhem sa:
CX Grand Prix sa:
Nej, bara shimano...

Shimano skickar också snabblås nuförtiden.

ForesterGuy sa:
Octagon sa:
Pyspunka82 sa:

I Tyskland finns det många små "verkstäder" som enbart utför jobbet att skruva tillbaks mätarställningen.
Dessutom till en rimlig summa. Med nyare bilar med digitalmätning är det i princip gratis. Problemet uppstår när man ska besiktiga.
Volvo 740 hade den smarta/dåliga lösningen att när man nollställde tripmätaren och bara trykte lite lätt så att siffrorna inte låg i våg
stod även totaldistansen still.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp