Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

13BA8894-E99F-48FB-804C-9CD61C114A82.jpeg

A6AAD6D0-F539-4F6D-B6CC-3CB282C6458C.jpeg

EF418A63-A813-483A-AFB8-6899E4FD9D23.jpeg

Tänkte byta växelvajer och hölje på sonens commencal meta 5.5, men hur ska man lyckas trä den genom kedjestaget? :P

Du skulle tejpat ihop den nya med den gamla innan du slut ut den...

Nu blir det till att lirka och svära. Har du en grov pianotråd eller annat långt och styvt trär du i den först och kör tejptricket på det.

Jag brukar på min landsvägscykel med intern vajerdragning se till att alltid ha antingen vajern eller vajerhöljet genom ramen. Det kan innebära att momentant sticka in vajer genom vajerhölje åt "fel håll" som platshållare beroende på vad för jobb man gör, och om man lätt kan slita ut saker åt båda eller enbart ena hållet.

Givetvis lärt mig detta genom en lååång kväll med mycket svordommar när jag slet ut allt först...

Senast ändrad:
marr sa:
erkkn sa:
Spacekitty sa:

Vafan..

Amerika och deras jävla påhitt vad är det för fel på vanliga nycklar...

Tusen tack för hjälpen iaf!

jonte987 sa:

Tack, tack!

Många skadade locken för de hade felaktiga hylsor?

Nä, detta är såklart billigare att tillverka :)

Fast det är väl fler som har ett kassett-verktyg i lådan än en 24mm nyckel?
Så det är inte en så dum idé ändå imho.

Vad är det här för en pryttel?
Den kom från ramtillverkaren i en påse där Maxle bakaxeln hade legat...??

Bilagor

• IMG_20190825_085414__01.jpg
    IMG_20190825_085414__01.jpg
    243.2 KB · Besök: 44
  • IMG_20190825_085420__01.jpg
    IMG_20190825_085420__01.jpg
    268.2 KB · Besök: 36
Har en Scott Voltage FR 720 från 2017. Jag funderar på att byta min dubbelkronade Domain gaffel mot en singel.
Hur kommer det påverka geometrin med en 180 singel, kontra 200 dubbel?
Voltage finns ju även med singelkrona från fabrik och antar det är samma ram?

/Purre

Vad har dom här små gummipluttarna för uppgift egentligen? Sitter på vajerhöljen vid styret.

Bilagor

• IMG_20190825_120231420.jpg
    IMG_20190825_120231420.jpg
    232.1 KB · Besök: 36
Tarkaz sa:
Är bröt det svenska ordet för gnarly?

Du menar brötig? Bröt är ett substantiv.
Wiktionary ger stökigt som synonym, så svaret verkar att vara nej. Men varken svenska eller engelska är min modermål, så vet inte precis vad folk menar precis med dessa ord.

Personligt tycker jag om ordet "stökigt", men det verkar att vara neutralt, medan "gnarly" verkar att vara positivt.

Som vanligt med många engelska/amerikanska ord/slanguttryck, så kan ju "gnarly" ha flera olika betydelser, allt från läskigt till svårt till fult, inte alltid i positiv mening. Beror som vanligt på tonläge, syfte, användning.

Samma personer som säger "feature" on diverse svårigheter använder också sig av "gnarly". En produkt av internetcykling måntro?

NickPick sa:
Samma personer som säger "feature" on diverse svårigheter använder också sig av "gnarly". En produkt av internetcykling måntro?

Feature är väl inte nödvändigtvis heller att något är "svårt", utan mer att det är ett tillägg till ett spår/en stig som någon byggt/satt dit.

jingleyschmidt sa:
NickPick sa:

Feature är väl inte nödvändigtvis heller att något är "svårt", utan mer att det är ett tillägg till ett spår/en stig som någon byggt/satt dit.

Sjukt larvigt uttryck iaf. Får mig att tänka på den där YT-podden som inte verkar ges ut längre.

Tur att cykelwebbenpodden styr upp. Den är bra.

Varför finns det inga intressanta gravel/lvg-objekt i Medium på begagnatmarknaden, är alla så nöjda med sina hojar att dom inte säljs?

Senast ändrad:
Tarkaz sa:
Är bröt det svenska ordet för gnarly?

Bröt, Brötig, Bröta
Ursprung Göteborg

Betydelsen beror på sammanhanget men överlag betyder det: Stökigt, Högljutt, Oreda, Grovt.
I cykelvärlden är en brötig stig alltså en stig som har mycket rötter, stenar eller andra små och ojämna hinder som gör det svårt att köra fort eller hålla en bra linje.

Gnarly etc
Ursprung 1600 talet.

Betydelsen har ändrats under årtalen och beror på sammanhang och vilken subkultur som använder ordet.
Från början användes gnarly för att beskriva en kvists rot, dvs knutar i träd. En stock med många kvistar (knutar) ansågs vara "gnarly".

1970 talet, surfare.
Beskrivning på en farlig våg. "That wave is gnarly" = "That wave is dangerous"

1980 talet framåt, gatuslang.
Någonting som är häftigt. I linje med "radical".
"Man that's a gnarly subwoofer!" = "That's a cool subwoofer!"

I cykeltermer så har betydelsen av gnarly flera olika meningar.
Ordet kan beskriva något som var otroligt häftigt och samtidigt farligt. Adrenalinjunkies brukar ju köra farliga hopp och gör det på ett häftigt sätt. Det är gnarlt.
Men så kan det också handla om en "glarly sektion", något som är väldigt svårt och farligt att cykla på. Det betyder inte att du gjort något "gnarly" för att du cyklar på den sektionen utan det beskriver bara hur svår den är. Om du skall bli "gnarly" själv så skall du alltså ta dig an den sektionen med stil, föreslagsvis på absoluta gränsen av vad som kan anses möjligt att göra på en cykel.
T.ex kan du ju hoppa över Tour de France... Det skulle kidsen tycka är "gnarly".

Om man kör slanglöst och det läcker mellan däck och fälg, vad gör man då? Borde inte guckan täta där?
(Har haft hjulet i vatten, därav det myckna bubblandet)
DSC_0388.JPG

/T

Tillbaka
Topp