Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hmm. Har def blivit bättre men inte perfekt. Slipade beläggen med 120 papper
8A1D7D4A-E94D-45C5-A5DD-0E615AECC259.jpeg

och slipade skivorna med 600 papper (våt) och har ändå ett himla skrikande vid kraftig inbromsning. Vad är nästa steg?

Vilken katastrof det var innan. Ja, testa att bränn eller kasta skiten.
Du körde rengöring efter? Sen ska de köras in också

Haha! Katastrof... ja kanske. Ljudet vid bromsning var katastrof.

tack för all hjälp. Kör in dem lite och bränner sedan i ugnen omproblemen kvarstår. Sen köper jag nya belägg och IPA för rengöring.

IPA biter inte. Inte bromsrengöring heller. Värmen är det som gör tricket. Bränner man ordentligt behövs ingen mer rengöring sen. Behövs det har man inte bränt ordentligt.

Jag räddade ett par häromdagen som knappt tog ens. Lät jätteilla. Gaslåga och skrapa lite med skruvmejsel så var de som nya. Tidsåtgång ca 3 min.

Är bilderna tagit efter slipning eller efter slipning och inbromsning? Det set ut som det är mycket "förglasning" kvar.
Jag har just nu problem med min Magura belag på frambromsen. Tror för att jag inte gjorde (långa) inbromsningsproceduren efter byta av skiva. Sandpapper tar snart bort förglasning, men den kommer snabbt tillbaka (har inte haft tid att accelerera 30 gånger till 30 km/t och bromsa).

Hur får jag bättre bromsverkan med mina mekaniska diskbromsar? Har ett par Trp Spyre slc och hur jag än gör så får jag ingen vettig bromsverkan(min slit och släng cykel ifrån Biltema med fälgbroms fungerar bättre). Läst mig till att jag borde ha compressionless bromshöljen och förstår att till bakbromsen borde detta göra lite skillnad men fram kan jag inte tänka mig att det gör lika stor skillnad? Kan det hjälpa att byta skivor och belägg? Har idag de billigare Shimano resin beläggen och skivorna är några no name.

Är bilderna tagit efter slipning eller efter slipning och inbromsning? Det set ut som det är mycket "förglasning" kvar.
Jag har just nu problem med min Magura belag på frambromsen. Tror för att jag inte gjorde (långa) inbromsningsproceduren efter byta av skiva. Sandpapper tar snart bort förglasning, men den kommer snabbt tillbaka (har inte haft tid att accelerera 30 gånger till 30 km/t och bromsa).
Bilden är efter att jag slipat ett belag. Inga inbromsningar gjord. Det svarta är utgångsläget för alla fyra belagen och det ljusa är slipat.

Bilden är efter att jag slipat ett belag. Inga inbromsningar gjord. Det svarta är utgångsläget för alla fyra belagen och det ljusa är slipat.

Missade det. Det ljusa ser fortfarande inte riktigt bra ut. Min Magura ser fräsch ut efter slipningen. Kanske behövs ett ugn.

På min pendlarcykel, som det verkar omöjligt att köpa pedaler till som håller: pedaler.
På min lvgcykel med pressfit vevlager och Shimano pedaler: vevlager.

Hustrun vill köpa en motionscykel, helst med bluetooth och möjlighet att koppla upp appar typ Kinomap. Om det dessutom går att köra Zwift på den skulle jag tycka det var kul.

Vi hade spanat in in sådan här https://www.tunturi.com/en/exercise-bike-performance-e50.html och hittat en webbutik påstod sig ha den i lager. När vi väl beställde den fick vi dock beskedet att den tyvärr var slut i lager och inte skulle komma in förrän i höst. ?

Har någon något tips på modell som helst finns i lager någonstans? Helst inte över 10 000 kr...

Kan man smörja pedalerna eller är den köpa nya som gäller?

Vet som sagt inte vilka pedaler du har men prova att smörja alla delar som rör på sig.

Alt 2. Ta av pedalerna, gör rent gängorna på pedalen och även i vevarmen. Applicera lite fett eller hellre anti seize på pedalgängorna och skruva tillbaka pedalerna och testa.

Vet som sagt inte vilka pedaler du har men prova att smörja alla delar som rör på sig.

Alt 2. Ta av pedalerna, gör rent gängorna på pedalen och även i vevarmen. Applicera lite fett eller hellre anti seize på pedalgängorna och skruva tillbaka pedalerna och testa.

slutade klicka sist jag var ut på en tur. Skönt, men synd att jh inte fick veta vad det var.

Vad säger experterna? Håller däcket på att spricka i sidoväggarna snart eller kan man snålåka ett tag till? :LOL:
Har jag åkt för mycket på skrå? :unsure:
IMG_2963.JPG

IMG_2961.JPG

2.0 Bar på 80 kg, inte överdrivet lågt tryck eller? :sneaky:
Jag glider ju mycket mellan stenar, kanske därför.
Det kan nog bidra. Jag minns ett par Raceking som pga obefintligt kantgrepp gled av allting, de såg ut sådär. Eller nej, inte hälften så illa iofs. :-) Det kommer nog inte spricka, men det kanske blir svårt att få tätt. Det ser ju ut som mönstret börjar bli lite dåligt också? Kanske dags att skaffa nytt ändå?

Det kan nog bidra. Jag minns ett par Raceking som pga obefintligt kantgrepp gled av allting, de såg ut sådär. Eller nej, inte hälften så illa iofs. :-) Det kommer nog inte spricka, men det kanske blir svårt att få tätt. Det ser ju ut som mönstret börjar bli lite dåligt också? Kanske dags att skaffa nytt ändå?
Jag är en sån där som kör med slang :cool: men då kanske slangen sticker ut snart. Det får nog bli nytt snart..
Framdäcket ser väl rätt bra ut?
IMG_2964.JPG

Om jag sätter det bak så kan jag köpa något annat fram, tänkte testa Nobby Nic 2.35

Hej, jag undrar vad verktyget heter som man spänner detta lager med ? Eller finns de någon annan lösning för att spänna det utan verktyget?

Bilagor

• 20200529_171242.jpg
    20200529_171242.jpg
    408.9 KB · Besök: 132
Suck. Byter PF-30. Räknar ut vilket som är drivsida. Vänder naturligtvis på cykeln då jag skall fixa en annan grej. Noga med att nu sätter jag minsann i drivsidan, dock med cykeln felvänd.

Summa summarum, antar att det egentligen inte gör något att ha lagret felvänt, eller?
Det lär ju inte överleva extraktion.

Funderar på att byta till tubeless när jag ändå ska byta däck senare,
LBS säljer det här kittet för 300 kr, något att ha? Antar att det finns dåliga och bra kit,
Edit:blir kanske att köpa hos tysken nästa gång, osäker på om jag behöver ett helt kit...bara ventiler och sås. För mig att det var färdigt med tejp på fälgen,

Senast ändrad:
Det kommer att funka, oklart om det är så billigt dock. Jag brukar köpa gucka på litersflaska istället, tejp löst och ventiler ifall jag behöver.

Kan man återanvända en styrlinda ifall man skall byta vajrar och höljen? Eller kommer det bli en veritabel dödsfälla alternativt kommer stilpolisen gripa mig vid nästa backkrön?

P.S.
Frågar åt en kompis...

Ok. Nu måste jag till sist fråga. Vad menas egentligen med siffran på RS bakdämpare efter rebound/compression (tex 320)?

Det ska väl normalt vara breakaway force för lockouten? Fast nu är det väl inte riktig lockout på RS utan som jag förstår det byter man bara till en hårdare tune, dvs ingen stel ”plattform”.
?‍♂️

Senast ändrad:
Man kan hjälpa till genom att först lägga i slang och pumpa upp. Sen släppa ut luften, lossa ena sidan på däcket och byter till ventil. Kräng sen på däcket igen. Det brukar underlätta en hel del.

Finns där någon bra pålitlig sida där man kan beställa bultar i olika färger och storlekar? Har en hel del bultar på cykeln som börjat få rost på ytan och vill byta ut dessa mot svarta för att matcha cykeln lite mer.

Finns där någon bra pålitlig sida där man kan beställa bultar i olika färger och storlekar? Har en hel del bultar på cykeln som börjat få rost på ytan och vill byta ut dessa mot svarta för att matcha cykeln lite mer.

Tillbaka
Topp