Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tittar på begagnade gamla damcyklar och ser att många kommer med däck på 26 tum.

Var 26 tum helt enkelt vanliga förr i jämförelse med dagens 28 tum, eller var 26 tum ämnat för yngre/kortare personer?

Tittar på begagnade gamla damcyklar och ser att många kommer med däck på 26 tum.

Var 26 tum helt enkelt vanliga förr i jämförelse med dagens 28 tum, eller var 26 tum ämnat för yngre/kortare personer?

När det gäller däck i tumstorlekar härskar vild förvirring, man måste veta hela beteckningen för att få rätt.
Enda fungerande storleksbeteckning är ETRTO.
Se tabellen i bif. länk ....

Jag är ganska begränsad i vad jag kan köpa för bakhjul till min MTB för att jag har QR-axel och inte Thru-axel, eller?

Försöker hitta hjul men det verkar inte vara så lätt, att jag har MicroSpline verkar göra det snäppet svårare.
Jag svarar utan att ha något direkt kvalificerat att skriva. Men DT350/240 eller Hope-nav (och några till) kvalitetsnav går ju att konvertera lite hit och dit. Ska du köpa finhjul lär det mao inte vara svårt, men i budgetsegmentet får man nog hålla till godo med begagnat. Ser en del hjul med qr på köp&sälj..

Har en Crescent, 9 delat sora stående med (sådana där reglage man ”tummar” i växlarna med). Växlarna är helt slut efter ett gäng vintrar och allmänt slit o släng. Jag är därför nödgad att byta ut hela skiten för att få fart på den igen. Hur svårt på en DIY-skala skulle du säga att det är? Förutsätt att operatören är hyfsat van med småmek, justeringar etc. Tanken är alltså att byta allt (både fram o bak) som har med växlarna att göra, även kassett o kedja såklart. Svår fråga, men jag är sugen och samtidigt för stolt för att komma till LBSen i efterhand med svansen kuperad.
Du låter inställd på att det blir en del arbete, och så länge man är det är det lugnt. Jag upplever åtminstone Shimanos instruktioner som lätta och bra att följa - gör man som det står blir det bra.

Man får tänka ett par gånger innan man klipper höljen osv, men inga större bekymmer.

Kan vara lite meck med att få tag i rätt/kompatibla saker, men studerar man lite löser man det.

Du låter inställd på att det blir en del arbete, och så länge man är det är det lugnt. Jag upplever åtminstone Shimanos instruktioner som lätta och bra att följa - gör man som det står blir det bra.

Man får tänka ett par gånger innan man klipper höljen osv, men inga större bekymmer.

Kan vara lite meck med att få tag i rätt/kompatibla saker, men studerar man lite löser man det.
Men va fasen, då kör vi. Har ju ingen panik att bli klar med den heller så det kan ju få bli uppslag på tuben mellan varven samt en o annan fråga här. Återstår att köpa saker då. Tack för svar!

Jag svarar utan att ha något direkt kvalificerat att skriva. Men DT350/240 eller Hope-nav (och några till) kvalitetsnav går ju att konvertera lite hit och dit. Ska du köpa finhjul lär det mao inte vara svårt, men i budgetsegmentet får man nog hålla till godo med begagnat. Ser en del hjul med qr på köp&sälj..
Är väl egentligen inte navet i sig som jag vill byta ut. Vill mest ha ett extra hjul och typ vara förberedd på om man sabbar ett bakhjul. Mitt nuvarande är på garantiärende sen en månad tillbaka och jag börjar bli tokig på att vänta. Hade varit värt det att köpa ett nytt så jag bara kan få cykla. Sen så man har ett i reserv också.

Jag ska ordna till en gammal smårostig stålcykel. Är det bara att köra autosol för glatta livet på allt av krom? Vad kör jag på ramen?

IMG_20210106_114759__01.jpg

Vad kallas dessa brickor? Går det hitta i någon välsorterad butik eller är det något special?

IMG_20210108_134538.jpg

Hur får jag loss muttern? Vad har ni för tips där? Den verkar sitta bättre än de i andra änden eftersom de lossnar hela tiden men inte denna :/

Tack på förhand!

Idag fick jag psykbryt på mina växlar. Dessutom ryckte det lite i köp- och meckådran. Så jag kikade på möjligheten att mecka om min 3x8 till en 1x8. Har lekt med tanken ett tag då jag egentligen klarar mig mer eller mindre på mellersta kedjedrevet. Men jag trodde det var asdyrt och svårt att få till, så jag tänkte inte vidare på det. Tills idag. Efter lite googlande och kikande på youtube så visade det sig att jag kan komma rätt billigt undan och att det inte verkade vara så särskilt svårt att göra.

Men.. tror jag har 24-34-44 fram och 11-32 8spd bak. Hur gör man bäst om det till 1x8? 34t fram och en 11-36 bak? 32t fram och behålla 11-32 bak? Byta båda? Skaffa en sån där 11-40t 8speed cassette? Funkar de ens?

Cykeln används för dagspendling, barnhämtning och enklare stigar runt stockholm, typ siste mohikanen och champs ellysee.

Idag fick jag psykbryt på mina växlar. Dessutom ryckte det lite i köp- och meckådran. Så jag kikade på möjligheten att mecka om min 3x8 till en 1x8. Har lekt med tanken ett tag då jag egentligen klarar mig mer eller mindre på mellersta kedjedrevet. Men jag trodde det var asdyrt och svårt att få till, så jag tänkte inte vidare på det. Tills idag. Efter lite googlande och kikande på youtube så visade det sig att jag kan komma rätt billigt undan och att det inte verkade vara så särskilt svårt att göra.

Men.. tror jag har 24-34-44 fram och 11-32 8spd bak. Hur gör man bäst om det till 1x8? 34t fram och en 11-36 bak? 32t fram och behålla 11-32 bak? Byta båda? Skaffa en sån där 11-40t 8speed cassette? Funkar de ens?

Cykeln används för dagspendling, barnhämtning och enklare stigar runt stockholm, typ siste mohikanen och champs ellysee.

För mig skulle det räcka med 34 fram och 11-32 8-delat bak. Då är det bara att tar bort minsta och största klingan. Vet inte om du vill tar bort framväxel, den behövs kanske för att fånga kedjan för att du troligtvis har en bakväxel utan clutch. Kanske behövs det spacer för att ersätta stora klingan med. Ännu finare för vardagsbruk är att ersätta största klingan med en klinga utan tänder eller slipa bort tänderna för att skydda byxorna.

Det funkar att köra med större kassett ( 11 - 42) om du använder en extender link som dessa:
Jag använder båda på olika cyklar. De är lite olika, den ena passar på en cykel, den andra på den andra.

Givetvis så hade jag helt fel. Min bakre kassette är 11-30 vilket inte kommer duga, så det blir nog till att byta kassette. Det är ju inte asdyrt. Typ 200 spänn från tyskland för shimanos egna 11-34t. Verkar dyrt och svårt att hitta större än så jsut nu. Dessutom är mina tre kedjedrev hopbultade, så det blir att hittade någon billig lösning. Antingen någon begagnat om det finns här eller någon någon fulvariant från ebay eller liknande. Snail/Actions paket verkar vara populärt. Ville ändå skaffa en med sådat där "narrow-wide" kedjedrev.

min bromshandtag sitter ihop med mitt växelreglage, så jag behöver något att flytta den till. Vet inte riktigt hur det funkar med olika modeller och standards, men jag kan inte tänka mig att det är så dyrt.

Insåg att jag nog behöver en chain guide, men det är inga problem. Men hur stort problem tror ni det är attdet inte finsn någon "clutch" på derailern?

För mig skulle det räcka med 34 fram och 11-32 8-delat bak. Då är det bara att tar bort minsta och största klingan. Vet inte om du vill tar bort framväxel, den behövs kanske för att fånga kedjan för att du troligtvis har en bakväxel utan clutch. Kanske behövs det spacer för att ersätta stora klingan med. Ännu finare för vardagsbruk är att ersätta största klingan med en klinga utan tänder eller slipa bort tänderna för att skydda byxorna.
Nu när jag ändå byter båda, vad är klokast att byta till skulle du gissa?

Det funkar att köra med större kassett ( 11 - 42) om du använder en extender link som dessa:
Jag använder båda på olika cyklar. De är lite olika, den ena passar på en cykel, den andra på den andra.
Är det instabilt med en sådan extender? Hur många tänder tror du man kan köra med innan men behöver en sådan extender?

Varför behöver du byta växelreglage?
Det behöver jag egentligen inte. Men jag tänkte ju kommpla ut och ta bort främre deraiilern opch då tänkte jag passa på att plocka bort reglaget också. Jag kan ju ha det sittandes kvar och ha bromsarmen kvar. Men jag tänker att det är "fult" och onödigt stort. Så jag tänker att jag behöver någon sorts "klämma" att sätta bromsen på.

Det är riktigt virrigt att prata om cyklar när man inte riktigt vet hur saker hänger samman och vad de heter.

Jag skulle egentligen vilja ha 11-36t, men vet inte om min Shimano Tourney klarar av 36t.

Senast ändrad:
Såhär ser den ut, en på varje sida. Vore ju helt perfekt om man kunde behålla bromsen och bara ta bort resten. Då har jag en sak mindre att lära mig.

1610210676865.png

Den riktiga frågan kvarstår dock, klarar Derailern 36 tänder? Crankset, kedjedrev, en 11-36 kasett och en chain guide gick för 650:- från nätet. Om allt verkar funka tillsammans blir det nog en beställning i slutet av månaden.

Såhär ser den ut, en på varje sida. Vore ju helt perfekt om man kunde behålla bromsen och bara ta bort resten. Då har jag en sak mindre att lära mig.

Visa bilaga 463667

Den riktiga frågan kvarstår dock, klarar Derailern 36 tänder? Crankset, kedjedrev, en 11-36 kasett och en chain guide gick för 650:- från nätet. Om allt verkar funka tillsammans blir det nog en beställning i slutet av månaden.
Vilka av Shimanos produkter som är kompatibla med varandra finns listat här:
(Scrolla ner till 8-speed.)
Lycka till!

Det behöver jag egentligen inte. Men jag tänkte ju kommpla ut och ta bort främre deraiilern opch då tänkte jag passa på att plocka bort reglaget också. Jag kan ju ha det sittandes kvar och ha bromsarmen kvar. Men jag tänker att det är "fult" och onödigt stort. Så jag tänker att jag behöver någon sorts "klämma" att sätta bromsen på.

Det är riktigt virrigt att prata om cyklar när man inte riktigt vet hur saker hänger samman och vad de heter.

Jag skulle egentligen vilja ha 11-36t, men vet inte om min Shimano Tourney klarar av 36t.

Det finns många Tourney bakväxel. Titt om du hittar modell numret. Om cyklen kam med 11-30 bak gissar jag att du har en long cage som enligt shimano.com tar max 34 bak. Shimano brukar specca konservativt, så den klarar troligtvis 36.

På min frus Alivio kan man enkelt tar bort växelreglare från bromshandtaget, men det verkar inte mögligt på din. Om du vill byta den skulle jag direkt uppgradera till 9-delat. Det skulle funka med samma bakväxel.

Men hur stort problem tror ni det är att det inte finns någon "clutch" på derailern?

Är det instabilt med en sådan extender? Hur många tänder tror du man kan köra med innan men behöver en sådan extender?
Alla bakväxlar var utan clutch "förr" och det gick ju bra (även om med är ännu bättre) så kör på med den växel du har.

Du märker om du behöver en extender -stora klingan "är i vägen" för övre trissan när du försöker växla upp på den.
Med extender kommer du upp till typ 40/42. SunRace och NoName extenders är billiga, så jag skulle köpa en direkt, så slipper du eventuell ny frakt.

Tack återigen för alla svar. Givetvis kan jag ju försöka låta bli att växla fram. Iden att byta till 1xnågot kom från att min kedja halkar lite då och då och jag måste vara en aning noga med att se till att inte korsväxla. Har en otäck uppförsbacke på väg hem från jobbet. Där är jag lite orolig varje gång att kedjan ska halka. Det händer rätt sällan, men de få gånger det händer gör det rätt ont.

Jag tänkte att jag skulle sätta bromshandtaget på något åt det här hållet:
1610228602810.png
eller
1610228634621.png
. Så kan jag ta bort växelreglaget men ändå kunna bromsa. Är mekaniska skivbromsar så det borde ju gå att få till.

Cykeln kom från början med en 11-32 kassette, men den lyckades jag pajja. Av olika anledningar hade jag inte tid att välja riktigt, så jag blev jag tvungen att byta till första bästa jag kunde hitta. Så nu sitta det en 11-30 där bak.

Men men. Det verkar ju genomförbart det här. Frågan är bara hur många tänder fram och bak och jag behöver. När jag tittar på det såhär så ser det nästan ut som att 32x11-34t skulle funka helt ok. Då tittar jag iof bara på min och max. Sen får jag väl leta reda på vilken gradient jag vill använda.

1610231301496.png

Nåja, ju mer jag läser och funderar desto osäkrare blir jag. Jag tror nästan 32x11-30t täcker täcker snudd på alla utväxlingar jag använder mig av.

Men det verkar ju inte mkt dyrare att skaffa 9-speed bak när jag ändå håller på. God damn it, för många möjligheter.

Anledningen till att jag inte vill göra en "ordentlig" uppgradering och skaffa något 1x11 eller liknande är att jag tänker skaffa mig en siskiu T7 eller 8 beroende på ekonomi under våren.

Senast ändrad:
Tack återigen för alla svar. Givetvis kan jag ju försöka låta bli att växla fram. Iden att byta till 1xnågot kom från att min kedja halkar lite då och då och jag måste vara en aning noga med att se till att inte korsväxla. Har en otäck uppförsbacke på väg hem från jobbet. Där är jag lite orolig varje gång att kedjan ska halka. Det händer rätt sällan, men de få gånger det händer gör det rätt ont.

Är växeln rätt inställd "halkar" kedjan inte. Om jag förstår vad du menar med "halkar".

Tänkbara skäl till "halka" i växeln.
1. Klinga fram är slut och kan inte hålla kedjan på plats vid belastning.
2. Cagen linjerar inte med dreven och kedjan klättrar på dreven bak.
3. Du bytte kassett men kortade inte kedjan samtidigt.
4. Du har stela länkar som som löper dåligt genom bakväxeln.
5. Kedjan är helt slut och stämmer inte med delningen på kuggarna och är sladdrig i sidled.
6. Växelörat är snett eller växeln är sned eller glapp.
7. Ingång i drev efter bakväxel, det verkade avhandlat.
Jag läste inte alla inlägg innan så en del saker kan säkert uteslutas direkt.

Återigen tack, jag forsätter att be om hjälp i den här tråden. Hoppas ingen misstycker. Det är ju frågor jag ionte riktigt törs ställa i en egen tråd, så kanske är ok trots allt.

Jag är inte säker vad som händer när kedjan "halkar". Jag har svårt att titta på den och provocera fram det. Men jag tycker det känns som att kedjan slinter på kedjedreven ibland. Ibland hoppar den till en annan växel och sedan nästan direkt tillbaka i kasetten. Det händer främst när jag använt dumma vissa kombinationer av fram- och bakväxlar.

Strax innan jul insåg jag att vevlagret var paj. eller, det var helt uppenbart. så jag lämnade in den till min LBS som bytte vevlager. Jag bad dem kolla om något annat behövde fixas. Fick tillbaka cykeln och de sa att den var ok i övrigt. Så jag tänkte inte mer på det. Jag var och kollade in cykeln lite nogrannare idag. Uppenbarligen är växelörat snett. Får byta imorgon om jag kan köpa ett. Och det verkar som att kedjedreven är lite slitna, men jag kan inte säkert avgöra hur illa det är. De har i varje fall tänder kvar. Men, jag missatänker att min bakre derailer är paj. Tog denna bild. Är det bara att byta omgående eller?

Deräijler.png
<===== helt trasig?

Lutar åt att skaffa nytt växelöra och bygga ett 1x9 system.

Senast ändrad:
Om kedjan "halkar" när du har högt tryck på pedalerna, vilket är sannolikt att du har i din uppförsbacke, så indikerar det att saker är slitna. Då kuggar kedjan över. Försök att rekapitulera om det händer vid framdreven eller bak vid kassetten. Börja med att byta kedja och antingen framdrev eller kassett, beroende på var du tror att kuggar över. Kassetten är troligast.

En grej jag undrat över... om man får sin cykel stulen och sen anmäler till sitt försäkringsbolag, kan man begära någon slags ersättning för låset/låsen man därmed också blivit av med? En del använder ju rätt dyra bygellås runt tusingen kombinerat med någon kedja för några hundra också. Det är ju skit man måste köpa igen om oturen är framme.

En grej jag undrat över... om man får sin cykel stulen och sen anmäler till sitt försäkringsbolag, kan man begära någon slags ersättning för låset/låsen man därmed också blivit av med? En del använder ju rätt dyra bygellås runt tusingen kombinerat med någon kedja för några hundra också. Det är ju skit man måste köpa igen om oturen är framme.

Jag fick ersättning för låsen för några år sedan när fruns och sonens cyklar blev snodda av vinkelslipsmaffian.

På min ht (gt zaskar) sitter det från fabrik ett 2,6” brett däck fram och ett 2,4” brett däck bak. Finns det någon fördel med att ha smalare däck bak? Spontat tycker jag att det känns som att det borde vara bättre med det bredare bak och det smalare fram.

På min ht (gt zaskar) sitter det från fabrik ett 2,6” brett däck fram och ett 2,4” brett däck bak. Finns det någon fördel med att ha smalare däck bak? Spontat tycker jag att det känns som att det borde vara bättre med det bredare bak och det smalare fram.

Vet inte om det finns (stora) fördelar med ett smalare däck bak på en stigcykel. Ofta passar bak ingen 2.6" däck genom kedjestagen. På min HT skulle jag gärna köra 2.6" bak, men min rymmer max 2.4" (och min Specialized Butcher 2.3" är 2.4" i verkligheten). Fram vill man inte chansa med greppet, så kör man så bred man behöver. Bak är det mindre kritiskt.

Återigen tack, jag forsätter att be om hjälp i den här tråden. Hoppas ingen misstycker. Det är ju frågor jag ionte riktigt törs ställa i en egen tråd, så kanske är ok trots allt.

Jag är inte säker vad som händer när kedjan "halkar". Jag har svårt att titta på den och provocera fram det. Men jag tycker det känns som att kedjan slinter på kedjedreven ibland. Ibland hoppar den till en annan växel och sedan nästan direkt tillbaka i kasetten. Det händer främst när jag använt dumma vissa kombinationer av fram- och bakväxlar.

Strax innan jul insåg jag att vevlagret var paj. eller, det var helt uppenbart. så jag lämnade in den till min LBS som bytte vevlager. Jag bad dem kolla om något annat behövde fixas. Fick tillbaka cykeln och de sa att den var ok i övrigt. Så jag tänkte inte mer på det. Jag var och kollade in cykeln lite nogrannare idag. Uppenbarligen är växelörat snett. Får byta imorgon om jag kan köpa ett. Och det verkar som att kedjedreven är lite slitna, men jag kan inte säkert avgöra hur illa det är. De har i varje fall tänder kvar. Men, jag missatänker att min bakre derailer är paj. Tog denna bild. Är det bara att byta omgående eller?

Visa bilaga 463901 <===== helt trasig?

Nästan omöjligt att avgöra något från den bilden. Lägger du kedjan på största bak och minsta fram och får det att rappa/"halka" vid hög belastning trots att det verkar linjera bra baktill genom hela drivlinan så är det troligen något som är fel eller slitet och bör gå att hitta med logisk felsökning. Det bör gå lite lättare att leta efter att du rengjort lite också. Rappande i bak brukar börja på de små dreven. Rappande i fram på det man oftast kör på, eller har mest belastning på. Rappande lite överallt tyder på injusteringen eller kedjan. Men det är svårt att veta exakt.

Visa bilaga 463901 <===== helt trasig?

Jag tycker det ser ut som bakväxeln är slut/glapp/böjd.

Tillbaka
Topp