Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hej Bullen.
Jag är en kille på 46 jordsnurr som ibland kollar på swe-cup på Zwift på tuben och imponeras över wattsiffrorna som både killar och tjejer i A-klasserna producerar.

Det jag undrar är hur man gör för att komma dit då man kan ligga och mata på i ca 340W långa stunder när man väger typ 67kg? Vilken typ av träning krävs, vilken veckovolym, årsvolym, över hur många år osv?

Finns så klart inget självklart svar på hur man exakt gör men jag som motionär som ändå har tränat regelbundet i 20 år lyckas bara leverera 100W mindre vid samma vikt.

Har som mål att nå 4W/kg i ftp (idag ca 3,7) vilket är långt i från ovan siffror men bara att höja ftpn med ca 20W känns nästan ouppnåeligt.

Tittar jag på en random ~60kilos H40 cyklist i klubben som trycker dessa siffror så ser en vanlig vintervecka ut såhär.

måndag 40 km race på Zwift
tisdag 20 lugnt ute
onsdag 70 km zwift på morgonen, 45 km zwift race på kvällen
torsdag 8 km löpning
fredag 42 km race på Zwift
lördag 120km distans ute
Söndag 48 km intervaller på zwift på 4w/kg.

Som exempel på volym.

Hej Bullen.
Jag är en kille på 46 jordsnurr som ibland kollar på swe-cup på Zwift på tuben och imponeras över wattsiffrorna som både killar och tjejer i A-klasserna producerar.

Det jag undrar är hur man gör för att komma dit då man kan ligga och mata på i ca 340W långa stunder när man väger typ 67kg? Vilken typ av träning krävs, vilken veckovolym, årsvolym, över hur många år osv?

Finns så klart inget självklart svar på hur man exakt gör men jag som motionär som ändå har tränat regelbundet i 20 år lyckas bara leverera 100W mindre vid samma vikt.

Har som mål att nå 4W/kg i ftp (idag ca 3,7) vilket är långt i från ovan siffror men bara att höja ftpn med ca 20W känns nästan ouppnåeligt.

För att nå en FTP på över 5 w/kg krävs väl i regel mellan 10-20 timmar träning per vecka, mindre om man sedan tidigare har varit på en hög nivå och på så vis har en väldigt bra grund. De flesta som tränar så pass mycket kör utifrån en polariserad modell, alltså 1-3 pass per vecka med mycket tid över FTP och stor volym i zon 2 (runt 70% av FTP). Själv har jag snäppat upp träningen till den här säsongen och ligger stabilt på 14h/vecka vilket har ökat min FTP till 380W en bra dag med en vikt på 76kg, detta med heltidsarbete och småbarn.

Tittar jag på en random ~60kilos H40 cyklist i klubben som trycker dessa siffror så ser en vanlig vintervecka ut såhär.

måndag 40 km race på Zwift
tisdag 20 lugnt ute
onsdag 70 km zwift på morgonen, 45 km zwift race på kvällen
torsdag 8 km löpning
fredag 42 km race på Zwift
lördag 120km distans ute
Söndag 48 km intervaller på zwift på 4w/kg.

Som exempel på volym.
För att nå en FTP på över 5 w/kg krävs väl i regel mellan 10-20 timmar träning per vecka, mindre om man sedan tidigare har varit på en hög nivå och på så vis har en väldigt bra grund. De flesta som tränar så pass mycket kör utifrån en polariserad modell, alltså 1-3 pass per vecka med mycket tid över FTP och stor volym i zon 2 (runt 70% av FTP). Själv har jag snäppat upp träningen till den här säsongen och ligger stabilt på 14h/vecka vilket har ökat min FTP till 380W en bra dag med en vikt på 76kg, detta med heltidsarbete och småbarn.
Tack för bra svar. Det är väl det jag misstänkt, att det för min del framförallt är bristen på volym genom åren som gjort att jag inte gjort så stora framsteg som man kanske önskat.
Volymen/antalet tränade timmar har ökat senaste året och ambitionen är att fortsätta öka på volymen lite även i år samtidigt som jag kompletterar med ett par hårdare pass i veckan.
Det gäller bara att ha lite tålamod och fortsätta jobba med kontinuiteten.

Imponerad över att få till 14h+ träning i veckan med jobb o familj, dit kommer jag nog aldrig komma men siktar på att nå 10 timmar en bra vecka. I den tiden är 2 pass med en halvtimmes styrketräning inräknad.

Tack för bra svar. Det är väl det jag misstänkt, att det för min del framförallt är bristen på volym genom åren som gjort att jag inte gjort så stora framsteg som man kanske önskat.
Volymen/antalet tränade timmar har ökat senaste året och ambitionen är att fortsätta öka på volymen lite även i år samtidigt som jag kompletterar med ett par hårdare pass i veckan.

Imponerad över att få till 14h+ träning i veckan med jobb o familj, dit kommer jag nog aldrig komma men siktar på att nå 10 timmar en bra vecka. I den tiden är 2 pass med en halvtimmes styrketräning inräknad.
Låter vettigt, kontinuitet med träningen över lång tid är nog det viktigaste för att nå hög kapacitet (förutom kanske att genetik och annat som man inte har kontroll över spelar stor roll såklart).

Har någon fått grejer skickade från Bike24 senaste dagarna? Eller ens svar på mail? Verkar som de satt upp mig på sin shit-list annars. Har en order med bara lagervaror som varit "in process" sedan i onsdags.
Ja, precis...känner igen mig.
Men igår kväll fick jag spårningsnr så snart så...

Låter vettigt, kontinuitet med träningen över lång tid är nog det viktigaste för att nå hög kapacitet (förutom kanske att genetik och annat som man inte har kontroll över spelar stor roll såklart).

Ja, lite klurigt. Dels svårt att hinna med när man har familj som någon skrev men ökar man träningsmängden mycket finns också antingen risk för att det inte känns lika roligt längre (kan börja kännas som ett tvång) eller att man helt enkelt drar på sig någon skada (vanligt vid ökning av träningsmängd). Många som tränar mycket har ju byggt upp träningsmängden kontinuerligt under en längre tid. Det enklaste är nog om man försöker tagga ner lite och tävlar mot sig själv istället men visst har man tävlingsdjävulen i sig och tittar på andras framfart. Gener, envishet/pannben, syreupptagningsförmåga, ålder och sådant spelar så klart en stor roll också.

Kan ju finnas lite knep för att kunna trycka in mer träning även om man har familj som tex morgonträning, lunchträning, pendling. Det många gör som ökar träningsmängden är att öka på mängden lågintensiv träning, annars riskerar det bli förbannat tufft helt enkelt, pushar man sig varenda jäkla dag kommer sannolikt problemen som ett brev på posten förr eller senare. Risken är också att kvalitén blir lägre på de tuffa kvalité och intervall passen om man tränar för hårt för ofta.

Jag har enbart Zwiftat lite än så länge (en glad amatör/motionär) men jag är klart imponerad över mängden av urstarka cyklister på Zwift, jag blir lite psykad av det själv. Kanske kan det spela roll att cykelsporten är större i många andra länder än i Sverige, vet ej.

Senast ändrad:
Ja, lite klurigt. Dels svårt att hinna med när man har familj som någon skrev men ökar man träningsmängden mycket finns också antingen risk för att det inte känns lika roligt längre (kan börja kännas som ett tvång) eller att man helt enkelt drar på sig någon skada (vanligt vid ökning av träningsmängd). Många som tränar mycket har ju byggt upp träningsmängden kontinuerligt under en längre tid. Det enklaste är nog om man försöker tagga ner lite och tävlar mot sig själv istället men visst har man tävlingsdjävulen i sig och tittar på andras framfart. Gener, envishet/pannben, syreupptagningsförmåga, ålder och sådant spelar så klart en stor roll också.

Kan ju finnas lite knep för att kunna trycka in mer träning även om man har familj som tex morgonträning, lunchträning, pendling. Det många gör som ökar träningsmängden är att öka på mängden lågintensiv träning, annars riskerar det bli förbannat tufft helt enkelt, pushar man sig varenda jäkla dag kommer sannolikt problemen som ett brev på posten förr eller senare.
Helt rätt. Att hitta timmarna på dygnet går nog för de flesta om man planerar och prioriterar, men det är mycket som måste stämma för att få det att fungera i praktiken. En sak jag gjorde när jag ökade träningsmängden till i år är att se till att få i mig energi under ALLA träningspass, förut har jag ofta kört distanspass med bara vatten men det är stor risk att bli sliten.

Helt rätt. Att hitta timmarna på dygnet går nog för de flesta om man planerar och prioriterar, men det är mycket som måste stämma för att få det att fungera i praktiken. En sak jag gjorde när jag ökade träningsmängden till i år är att se till att få i mig energi under ALLA träningspass, förut har jag ofta kört distanspass med bara vatten men det är stor risk att bli sliten.

Superviktigt med energin och jag gissar att det är betydligt vanligare att folk som tränar seriöst äter för lite jämfört med för mycket, åtminstone under själva uppbyggnadsperioden, om man tävlar behöver man kanske lugna ner sig lite just då. Energitillskott under träningen är ett intressant ämne och det är väl något som just cyklister brukar vara ganska bra på eftersom man håller på såpass lång tid (då blir man hungrig helt enkelt). Det går ju att komma undan rätt billigt, man kan köpa tex maltodextrin och protein i storpack, blanda ihop själv men självklart ska man granska vad man köper (finns säkert mycket skit där ute).

Går väl att hittar information och exempel på nätet, men vet att vissa konditionsfreak sätter i sig kopiösa mängder med kalorier, inklusive ytterst framgångsrika idrottare. Träningsmängden påverkar dock det här mycket så klart. ;-)

Senast ändrad:
Hej Bullen.

Du bör nog nog kolla på Chronic Training Load (CTL, googla för mer info). Skulle gissa att det för 5 W/kg ligger på nånstans mellan 120-140.

Hej Bullen.

Cyklister brukar lösa det sista med kreativ medecinering.....

Du bör nog nog kolla på Chronic Training Load (CTL, googla för mer info). Skulle gissa att det för 5 W/kg ligger på nånstans mellan 120-140.
Använder Trainingpeaks så jag är lite bekant med CTL och upp till 120 har jag en bit... och siktar inte riktigt dit heller men det är bra att ha som referens.
Ska börja använda TSS och CTL lite mer framöver för att se till att jag får tillräcklig stimula i veckan för att utvecklas.

Frågan är om allt hysteriska Zwift cyklande som pågår i Sverige (och världen runt) höjer nivån på många cyklister rent generellt? Dvs att Zwift nu gjort/gör många till bättre/starkare cyklister jämfört med tidigare innan Zwift och Corona eran? Mitt intryck är att Zwift fått väldigt många att cykla betydligt mera trainer jämfört med tidigare varje fall, så måste det ju vara. Frågan är hur allt detta Zwiftande sedan omsätts utomhus, om nivån generellt har höjts? I hur många år har egentligen Zwift funnits och man kan undra hur trenden ser ut (antal användare etc)?

Hilfe bitte.

Köpte ny kedja, lät den ligga i kallavfettning i några dagar, torkade av och lät bada i squirt lube low-temp i nästan en vecka (glömdes bort), torkade rent och satte på hojen. Cyklade drygt 15 mil och idag så töade snön bort som igår kom till byn med rostig kedja som följd.

waj? ska inte squirten skydda bättre än så? Måste man köra riktig vaxning för att undvika rosten?

Hilfe bitte.

Köpte ny kedja, lät den ligga i kallavfettning i några dagar, torkade av och lät bada i squirt lube low-temp i nästan en vecka (glömdes bort), torkade rent och satte på hojen. Cyklade drygt 15 mil och idag så töade snön bort som igår kom till byn med rostig kedja som följd.

waj? ska inte squirten skydda bättre än så? Måste man köra riktig vaxning för att undvika rosten?
Har du cyklat mycket längs saltade vägar? Isåfall så rostar det rätt snabbt.
Men borde det inte funka att olja in lite igen och få bort det mesta av rosten?

Hilfe bitte.

Bara riktig wetlube skyddar, men skitigt blir det....

Bli solskenscyklist, acceptera mer underhåll eller ge upp och kör klistrig wetlube.

Hilfe bitte.

Cyklar på salt? Inte rengjort kedjan regelbundet? (beror kanske på hur många turer som fick plats på 15 mil). Förvarat cykeln ute i snön?

Även i torrt börjar ju en squirtad kedja kvittra efter 10-12 mil, dvs behöver squirtas igen. I vått/salt lär det ju ske än tidigare. Och skyddar mot rost gör nog bara riktig olja.

Nja, inte kedjan utan INUTI, dvs torka av utsidan men dränk inte kedjan i avfettning!
Men det var kanske det du menade?
Ska jag vara helt ärlig så hoppades jag mest på bättre grundade svar för att lära mig något.
Det jag tänkte (och tror mig ha hört) var att det bästa* när kedjan är ny är att bara packa upp den och sätta den på cykeln och cykla. Därefter smörja som "vanligt".

Edit: Ja, inte använda avfettning

Senast ändrad:
Inte sett iaf men blev lite nyfiken vad man ska med det till ?
Ska byta från 32T till Oval 34T. Har några kedjelänkar som jag tänkte hänga på och skulle helst vilja ha en nit till detta. Någon som vet var/om man kan köpa kedjenit för SRAM 12-delat. Hittat för 11-delat och den kanske funkar?

Har du cyklat mycket längs saltade vägar? Isåfall så rostar det rätt snabbt.
Men borde det inte funka att olja in lite igen och få bort det mesta av rosten?
Nej faktiskt inte ens cyklat när det regnat, det har varit torrt i luft/väg dom veckorna jag fick till pendling till jobbet så det tordes inte vara pga salt.

Och enligt instruktionen för squirten så stod det faktiskt att man skulle avlägsna övrigt smörjmedel. Nu var det ju en billig jädra kedja men ändå, lite snopet se den rostig på så kort tid. Den har stått ute under "cykelpresenning" i ett par månader och då rostade ingenting men en natt där snön både kom och töade bort gjorde den skitrostig. Kunde inte ha presenningen över hojen pga stormen...

Men ska prova att smörja på nytt och se om det får bort en del av ytrosten.

Kan man blanda olika bromsbelägg på samma skiva?
Eller behöver man byta skiva om man går från Magura comfort till Magura performance?

Mitt google är förgiftat över mina tidigare sökmönster och hittar ingenting utöver R2. Jag tänker köpa en "mullet"-uppsättning från SRAM innan jul, men tänkte då att jag kunde göra det i vår istället. Nu är det tre månaders väntetid (eller mer!) från R2 och mitt googlande hittar ingen annan som säljer. Någon som har bättre google-fu och kan ge lite länkar? Jag letar efter SRAM Red AXS på styret och XX1 (skulle ju funka med X01 också) bak.

Vad betyder "DHF" på Maxxisdäck ?

Jag har tydligen det och läst att det (DHF) kan vara slitet eller slut.
Vart sitter DHF:et ????

sen kan jag söva gött ?

Vad betyder "DHF" på Maxxisdäck ?

Jag har tydligen det och läst att det (DHF) kan vara slitet eller slut.
Vart sitter DHF:et ????

sen kan jag söva gött ?
DHF är väl en casing (en del i konstruktionen), som ursprungligen betydde "Downhill Freeride" enligt flera källor. Nuförtiden tolkas väl (rätt eller fel låter jag vara osagt) DHF snarare som "Downhill Front" medan DHR tolkas som "Downhill Rear". Så DHF är ingen specifik komponent på däcket.

DHF är väl en modell, som ursprungligen betydde "Downhill Freeride" enligt flera källor. Nuförtiden tolkas väl (rätt eller fel låter jag vara osagt) DHF snarare som "Downhill Front" medan DHR tolkas som "Downhill Rear". Så DHF är ingen komponent på däcket.
Aha... tackar...
jag läste en bytesannons på Happy där någon ville sälja sina Maxxis-däck, trots att "DHF:et är lite slitet".
Annonsen var flera år gammal men fick mig att undra vad jag missat..

Nej faktiskt inte ens cyklat när det regnat, det har varit torrt i luft/väg dom veckorna jag fick till pendling till jobbet så det tordes inte vara pga salt.

Och enligt instruktionen för squirten så stod det faktiskt att man skulle avlägsna övrigt smörjmedel. Nu var det ju en billig jädra kedja men ändå, lite snopet se den rostig på så kort tid. Den har stått ute under "cykelpresenning" i ett par månader och då rostade ingenting men en natt där snön både kom och töade bort gjorde den skitrostig. Kunde inte ha presenningen över hojen pga stormen...

Men ska prova att smörja på nytt och se om det får bort en del av ytrosten.
Squirt skyddar dessvärre inte alls mot rost. Du måste ha en olja för det.

Senast ändrad:
Funderar på att byta vevparti på min räser och flytta mitt R8000-parti till graveln.
Undrar dock om det finns ett runt 42t-drev för 1x till R8000 med ”snygga” klingskruvar.
Så man inte får ett tvärt avslut på veven mot drevet. Som här på Absolute Blacks egna landsvägsdrev.
absoluteblack-road-round-chainring-ultegra-8000-dura-ace-9100-1a.jpg

Kan man helt enkelt sätta en 2.5 mm spacer på varje sida om man råkat köpa ett BSA octalink vevlager för 73mm när ramen är 68? Axellängden är rätt (113 mm) så det är väl inget annat som påverkas? HTII vevlager säljs ju ibland som 68/73 och inkluderar spacers

Kan man helt enkelt sätta en 2.5 mm spacer på varje sida om man råkat köpa ett BSA octalink vevlager för 73mm när ramen är 68? Axellängden är rätt (113 mm) så det är väl inget annat som påverkas? HTII vevlager säljs ju ibland som 68/73 och inkluderar spacers
Känns som axeln blir förskjuten 2,5 mm åt höger.

Känns som axeln blir förskjuten 2,5 mm åt höger.
Hmm. Jag tänker kanske fel men om lagret är för 73mm och vevhuset är 68 idag. Gör inte en 2.5mm spacer på varje sida att vevhuset blir 73 och axeln hamnar rätt.

Nu har vi ju dragit i det i ramen ändå och då hamnar axeln 2.5mm för långt in på höger sida. Låsringen på vänster sida glipar ca 5mm (dvs all skillnad hamnar där). Men jag är kanske helt ute och cyklar.

Har en sram Apex1 bakväxel som jag misstänker är slut. Växlar upp mot större drev utan problem, men mot mindre drev så krävs det ofta ett extra klick för att det ska gå ner. Hoppar och smäller då en hel del såklart.
Från 12—11 går det oftast inte alls. Har rengjort, smort, och motionerat växeln, ny wire, riktat växelöra (fast öra, stålram) efter bästa förmåga men icket. Även utan wire så krävs en nudge med fingret för att den ska kliva ner på minsta drevet.

Ska man ta en tur till Lbs för justering, eller lägga order på ny bakväxel med en gång? Rival ska funka med samma reglage om jag inte fattat helt fel, kanske något driftsäkrare än Apex?

Tillbaka
Topp