Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har en sram Apex1 bakväxel som jag misstänker är slut. Växlar upp mot större drev utan problem, men mot mindre drev så krävs det ofta ett extra klick för att det ska gå ner. Hoppar och smäller då en hel del såklart.
Från 12—11 går det oftast inte alls. Har rengjort, smort, och motionerat växeln, ny wire, riktat växelöra (fast öra, stålram) efter bästa förmåga men icket. Även utan wire så krävs en nudge med fingret för att den ska kliva ner på minsta drevet.

Ska man ta en tur till Lbs för justering, eller lägga order på ny bakväxel med en gång? Rival ska funka med samma reglage om jag inte fattat helt fel, kanske något driftsäkrare än Apex?

Låter som trött fjäder eller sönderfrätta lagringar. Aka slut växel - köp en ny.

Ska byta från 32T till Oval 34T. Har några kedjelänkar som jag tänkte hänga på och skulle helst vilja ha en nit till detta. Någon som vet var/om man kan köpa kedjenit för SRAM 12-delat. Hittat för 11-delat och den kanske funkar?

Du vet att du behöver bara noll eller ett par länk till när man byter till två tänder mer?
Kedjenit kan man köpa på valfri tysken, bikester eller bikeshop.

Tänkte fixa till min gamla cykel och behöver då en ny gaffel då fästet för bromsen har gått sönder. Just nu är det en gaffel för 26" och 100mm dämpning på. Skulle det gå att sätta i en gaffel för 27,5" med samma dämpning?

Cykeln ska användas mest för att skjutsa barn på grus-/asfaltsvägar och enklare stigar. Så dämpning är egentligen inte så viktigt. Men har inte så mycket budget så tänkte försöka hitta begagnade delar och då verkar det inte finnas så många 26" gafflar, medans jag har sett flera 27,5".

Tänkte fixa till min gamla cykel och behöver då en ny gaffel då fästet för bromsen har gått sönder. Just nu är det en gaffel för 26" och 100mm dämpning på. Skulle det gå att sätta i en gaffel för 27,5" med samma dämpning?

Cykeln ska användas mest för att skjutsa barn på grus-/asfaltsvägar och enklare stigar. Så dämpning är egentligen inte så viktigt. Men har inte så mycket budget så tänkte försöka hitta begagnade delar och då verkar det inte finnas så många 26" gafflar, medans jag har sett flera 27,5".
Ska du bara transportera ungar på den så kan du ju byta till en stel gaffel och samtidigt spara lite vikt.

Jag använder Strava på en androidlur när jag cyklar. Nu är jag på jakt efter en kadenssensor som fungerar med Strava. Vad ska jag leta efter?

Jag använder Strava på en androidlur när jag cyklar. Nu är jag på jakt efter en kadenssensor som fungerar med Strava. Vad ska jag leta efter?
Inte helt säker men tror inte det går alls i nuläget! Saxat från Stravas hemsida:

Can I pair power or cadence meters?

Our plan is to first roll out heart rate monitors with BLE pairing to ensure it’s working as intended before we expand to power/cadence meters or other sensors. We don’t have a hard timeline but if our rollout of BLE pairing works as planned, you can expect power/cadence meter support to be recording devices that we would look at to support in the future. In the meantime, these sensors can be paired with the Wahoo Fitness app. When you connect your Wahoo Fitness and Strava apps, activities recorded with Wahoo Fitness that include other sensor data will automatically upload to Strava. More information about how to connect your accounts can be found here.

Inte helt säker men tror inte det går alls i nuläget! Saxat från Stravas hemsida:

Oj. Tack för svaret!

För ett par år sen loggade jag med wahoo och exporterade till Strava. På den tiden klarade den av alla möjliga sensorer inkl effektmätare gratis. Dessutom har den bra realtids-visning.

glöm denna post ;-) *delete*

Skrev ett surt inlägg som inte var så vackert formulerat om Shimanos snabblås som följer med Shimano CN-HG40 kedjan vilket iofs är en basic kedja. Förstörde hela kedjan under mina ansträngningar, blev en tur till Biltema (som för övrigt har bättre pris på denna än de flesta sajter på nätet) och då försökte jag vara mjuk och fin, denna gång gick det bra.... Hmmm, tror det här är första gången jag förstört en kedja i samband med byte.

Den här videon visar att det kan vara jobbigt men att det "oftast" går bra. ;-) Hur som helst, det blev pendling i morse också, frid och fröjd.

Senast ändrad:
Intressant att man tvingas köpa pulsband till sin Wahoo för att få vara med resultatlistorna i vissa event på Zwift, detta för att minska risken fusk.

Jag har pulsband till min gamla Suunto Ambit2 R klocka men den verkar inte fungera. :-(

Inte för att jag kommer glänsa i resultatlistorna ändå men jag får väl köpa ett då, take my money Wahoo. Sedan hoppas jag att slipper raka mitt håriga bröst annars tycker väl Zwift att man fuskar ändå, om den mäter fel. ;-) Att man inte kan ha 90 i snittpuls när man cyklar i 300 watt. Kanske blir fult om jag enbart rakar där pulssensorn sitter, lika bra att raka hela jäkla mig så att man ser ut som en kroppsbyggare från 80 talet, bara att smörja in sig i olja också. Träning är inte alltid "manligt", det ska gudarna veta.

Intressant att man tvingas köpa pulsband till sin Wahoo för att få vara med resultatlistorna i vissa event på Zwift, detta för att minska risken fusk.

Jag har pulsband till min gamla Suunto Ambit2 R klocka men den verkar inte fungera. :-(

Inte för att jag kommer glänsa i resultatlistorna ändå men jag får väl köpa ett då, take my money Wahoo. Sedan hoppas jag att slipper raka mitt håriga bröst annars tycker väl Zwift att man fuskar ändå, om den mäter fel. ;-) Att man inte kan ha 90 i snittpuls när man cyklar i 300 watt. Kanske blir fult om jag enbart rakar där pulssensorn sitter, lika bra att raka hela jäkla mig så att man ser ut som en kroppsbyggare från 80 talet, bara att smörja in sig i olja också. Träning är inte alltid "manligt", det ska gudarna veta.
Ifall du är mindre luden på armarna kan jag tipsa om Polar Oh1. Polar OH1
Inte gratis men fungerar lika bra som ett bröstband tycker jag men man slipper risken för att bandet ska glida ner.

Kan slå ett slag för den här gängreparationssatsen om du vill vara lite MacGyver. Har själv använt det på söndergängad PM-gänga för bromsok på framgaffel och det håller än ett år senare (lämnar inga garantier :whistle:).

Inte gratis men fungerar lika bra som ett bröstband tycker jag men man slipper risken för att bandet ska glida ner.

Tack, den här kanske räddar mitt håriga bröst, den ser intressant ut (ska läsa lite reviews), möjligen 200-300 dyrare än ett vanligt band men det får jag överleva.

Edit: Nja, priset är nära de flesta pulsband, ca 630 kr från tex XXL Sport eller Amazon, bra.

Senast ändrad:
Kan slå ett slag för den här gängreparationssatsen om du vill vara lite MacGyver. Har själv använt det på söndergängad PM-gänga för bromsok på framgaffel och det håller än ett år senare (lämnar inga garantier :whistle:).
Tyvärr inte gängan som är trasig, utan hela fästet.
076FC820-F7CD-48AE-8DB2-CB7716477045.jpeg

Skrev ett surt inlägg som inte var så vackert formulerat om Shimanos snabblås som följer med Shimano CN-HG40 kedjan vilket iofs är en basic kedja. Förstörde hela kedjan under mina ansträngningar, blev en tur till Biltema (som för övrigt har bättre pris på denna än de flesta sajter på nätet) och då försökte jag vara mjuk och fin, denna gång gick det bra.... Hmmm, tror det här är första gången jag förstört en kedja i samband med byte.

Den här videon visar att det kan vara jobbigt men att det "oftast" går bra. ;-) Hur som helst, det blev pendling i morse också, frid och fröjd.
Jag har också svurit över det där. Väldigt knepigt att få på. Fick böja pinnarna och lirka en del innan det gick, tog 30 ångestfyllda minuter ungefär. Köpte en kedjetång för 130 kr, nu går det som en dans.

Jag har också svurit över det där. Väldigt knepigt att få på. Fick böja pinnarna och lirka en del innan det gick, tog 30 ångestfyllda minuter ungefär. Köpte en kedjetång för 130 kr, nu går det som en dans.

Vad för typ av kedjetång menar du, har du någon bild/länk? Att du pressar ihop länkarna lite för att enklare få på snabblåset?

Är det presta/racerventilen som är standard inom MTB nu? Google säger att att det är bilventilen som är vanligast på en MTB så blir lite fundersam. Hur är det med tubeless, är det RV där också? Ska köpa en minipump så jag inte gör bort mig direkt.

Bilventil har väl lite större diameter än Presta.

Om man redan har fälgar anpassade för bilventil blir det väl ej helt perfekt med Presta eller finns det Presta som har samma diameter som bilventil?

Vänd på ventilmuttern så fyller den upp hålet i fälgen.

Bilagor

• presta.jpg
    presta.jpg
    64 KB · Besök: 32
Vänd på ventilmuttern så fyller den upp hålet i fälgen.

Ok, jag har gjort så en gång på min pendlare, däcket exploderade iofs till slut så nu sitter det på bilventil igen. ;-) (att däcket exploderade beror dock på att slangen klämdes i samband med däckbyte, har inget med detta att göra)

Däremot har jag för mig att jag fastnat i en diskussion om det är bra att göra så som du tipsar om eller om det fanns andra bättre lösningar, åsikter gick isär något vill jag minnas... Jag tycker rimligen att det bör vara minst lika bra att bara vända på den enligt din bild?

Alternativa adapters, tex:
eller

För min reservslang blir det kanske presta igen då, båda har väl historiskt fungerat bra för mig även om bilventil kanske är lite snabbare/smidigare att pumpa kan jag tycka.

Senast ändrad:
En nackdel jag märkt är att det är svårt med presta i Stockholm stads pumpar som är utställda här och var i stan. Och flera kompisar som cykelpendlar utan något större intresse har inte ens någon pump själva utan använder dessa.

Jag tog min första lite längre tur på cykeln idag och upplevde efter ett tag att jag har en känsla av att glida framåt, fick ofta rätta till min sittposition så att jag kom längre bak på sadeln, vad behövs göras? Skall jag tilta upp sadeln, flyta sadeln fram/bak eller kanske både och?
Jag kör med pedalerna som kom med cykelköpet, finns det nått bättre till min Cube sl road race?

Obs! ej klick i pedaler för jag måste kunna skifta position på fötterna p.g.a knäoperationer.

En nackdel jag märkt är att det är svårt med presta i Stockholm stads pumpar som är utställda här och var i stan. Och flera kompisar som cykelpendlar utan något större intresse har inte ens någon pump själva utan använder dessa.

Man behöver en pytteliten billig adapter för att underlätta, de har en viss förmåga att försvinna dock (jag vet). ;-)

Obs! ej klick i pedaler för jag måste kunna skifta position på fötterna p.g.a knäoperationer.
Det finns flera pedaler som är klick-i men med flytande positioner. Bland annat är i-click (!!) från Time ganska bra och även Speedplay brukar figurera i de här sammanhangen. Man sitter inte bergfast i någon pedal, men de här två har mer "float" än de flesta.

Det finns flera pedaler som är klick-i men med flytande positioner. Bland annat är i-click (!!) från Time ganska bra och även Speedplay brukar figurera i de här sammanhangen. Man sitter inte bergfast i någon pedal, men de här två har mer "float" än de flesta.
tack för tipsen,men jag vet inte om det funkar för mig efter som jag måste kunna flytta foten fram och bakåt, tå till häl så att säga?

Den här var grym, tack för tipset, 24h leverans från Amazon. Möjligen lite slö i laddningen (ca 2 timmar i datorns usb tror jag) men i övrigt helt toppen, noll problem. Så otroligt skönt att slippa bröstband, det gjorde att jag ytterst sällan använde pulsmätning tidigare under mina träningsperioder (då framförallt löpning). Ingen aning om hur exakt den är dock. Mest roande att kunna få lite mer statistisk under sitt Zwiftande samt att det tydligen behövs för vissa event.

Jag var lite sen på tåget men Zwift förtjänar pris för att de på något magiskt underligt sätt lyckades att göra trainer-träning inomhus mindre plågsamt, det är f-n i mig en helt enorm bedrift. En mindre revolution tycker jag och sedan fick de så klart lite gratisboost av Coronan eftersom folk ugglar hemma så mycket nu. Nackdelen är väl att det kostar en del och jag har ingen aning om hur slittålig den är, trainern.

Senast ändrad:
kedjelås, quick link till shimano 11 speed, vart köper ni detta, är det runt 150kr för ett 2pack som gäller?

Tillbaka
Topp