Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vad gör man för att snygga till det här? Konverterat till singlespeed och använder bara inre klingan, men den sitter monterad i den yttre så att ta av den stora kakan är uteslutet.
Kan man slipa ner den eller är det omöjligt att få till snyggt?
Visa bilaga 476244

Om du inte vill slipa ner tänderna och om klingorna är tillräckligt långt från varandra så de inte kommer i konflikt, så kan du bara ta en kedja (kanske i fräsig rammatchande färg?) med lika många länkar som tänder och fästa som en ring runt stora klingan. :-)

Hur vet man om nackskyddet passar med ff-hjälmen och ryggskyddet? Är det väldigt känsligt? Det anges tex bara "neckbrace compatible" på ryggskyddet eller "passar med de flesta ff-hjälmar" på nackskyddet...?

Finns det något sätt att ta reda på vilka lopp som sänds på Eurosport? Programinformationen är ju usel! Både på TV:n och på de onlinetablåer jag har hittat. Ibland står det vilket lopp, men inte vilket år. Ibland står det bara "innehåll kommer". Blir ju rena detektivarbetet ibland.

Finns det något sätt att ta reda på vilka lopp som sänds på Eurosport? Programinformationen är ju usel! Både på TV:n och på de onlinetablåer jag har hittat. Ibland står det vilket lopp, men inte vilket år. Ibland står det bara "innehåll kommer". Blir ju rena detektivarbetet ibland.
Här finns åtminstone lite info:

Tack! Det funkar ju för livesändningarna i alla fall. Sympatiskt också att man inte ser resultaten direkt, ifall man tittar i efterhand.

Men info om vilka repriser som sänds får jag leta vidare efter...
Om det bara är cykel du vill titta på kan jag rekommendera GCN+ istället för Eurosport. De har de flesta lopp, helt utan reklamavbrott, det finns eftersändning on demand och även kortare highlights om man som jag har begränsat med tid.

Om det bara är cykel du vill titta på kan jag rekommendera GCN+ istället för Eurosport. De har de flesta lopp, helt utan reklamavbrott, det finns eftersändning on demand och även kortare highlights om man som jag har begränsat med tid.
Tack, men det är egentligen motsatsen till hur jag kollar.Jag slår på TV:n när jag har tid över (som är utrustad med Euro 1 och 2) och vill då veta vad det är för lopp som sänds.

Hur lång tid skall man ge sadeln en chans, innan det är dax att titta efter nån bekvämare?

Hur lång tid skall man ge sadeln en chans, innan det är dax att titta efter nån bekvämare?
Jag tycker det märks ganska fort, typ efter 2-3 träningspass, om man ”vänjer” sig dvs det går åt rätt håll, eller om det blir värre. Testade några olika när jag köpte ny cykel för några år sedan, och körde nog bara två pass styck på de jag ”kasserade” innan jag hittade ”rätt”. Vill minnas det var känslan under andra passet som avgjorde. Gäller lvg, och passen var väl ca 4 mil.

Jag tycker det märks ganska fort, typ efter 2-3 träningspass, om man ”vänjer” sig dvs det går åt rätt håll, eller om det blir värre. Testade några olika när jag köpte ny cykel för några år sedan, och körde nog bara två pass styck på de jag ”kasserade” innan jag hittade ”rätt”. Vill minnas det var känslan under andra passet som avgjorde. Gäller lvg, och passen var väl ca 4 mil.
jag har bara cyklat kortare sträckor på 5-7 km i nån månad fram till här om dan då jag tog en längre tur (för mig ) på ett par mil och det var knappt jag lyckades ta mig hem, fick mest stå och cykla sista milen.

jag har bara cyklat kortare sträckor på 5-7 km i nån månad fram till här om dan då jag tog en längre tur (för mig ) på ett par mil och det var knappt jag lyckades ta mig hem, fick mest stå och cykla sista milen.

Hur van är du att cykla lite längre? Vad hade du för kläder på dig i området som led? Var fick du ont (sittbenen eller domnat skrev)?

Ett par gånger brukar ge en hint. Känns det okej direkt är det ett bra tecken (ännu bättre om det känns bra direkt, förstås). Går det bättre och bättre kan det bli bra. Blir det inte bättre så blir det nog inte bättre. Försökte 100 mil med en cool, snygg och lätt sadel en gång (innan jag började strunta i sånt) och det var ju 100 mil jag hellre cyklat med en bra sadel.

Kontrollera först så att den sitter rakt framåt och testa att vinkla den lite uppåt/nedåt från nuvarande läge beroende på vad som känns bäst.
+1 Att få till vinkeln, fram/bak och upp/ner är minst lika viktigt. Jag har själv haft sadel som var "oanvändbar" enligt mig själv, tills jag justerade lite och fann den superkomfortabel. :-)

Jag gjorde en hemma test för att mäta ut mina sittben och jag känner fortfarande att det ömmar vid just sittbenen, vad ger dig mig för infon angående sadeln?

Vinkel på sadeln var för mycket framåt, det blev tydligt också under den längre färden,det är nu åtgärdat, jag har satt den helt rak nu. Tyvärr har jag haft såpas ont så jag har inte känt för att cykla på den nya setupen än.

Det kanske var dumt att cykla så långt ,skulle tagit det mer stegvis, men jag har tyckt det har känns ok på dom kortare turerna.
Jag körde i ett underställ och ett par vanliga långa träningsbyxor, träningsbyxorna har en 60/40 bomull/polyester blandning och kändes rätt så hala, kanske inte rätt material för cykling?

Senast redigerad av en moderator:
Jag gjorde en hemma test för att mäta ut mina sittben och jag känner fortfarande att det ömmar vid just sittbenen, vad ger dig mig för infon angående sadeln?

Vinkel på sadeln var för mycket framåt, det blev tydligt också under den längre färden,det är nu åtgärdat, jag har satt den helt rak nu. Tyvärr har jag haft såpas ont så jag har inte känt för att cykla på den nya setupen än.

Det kanske var dumt att cykla så långt ,skulle tagit det mer stegvis, men jag har tyckt det har känns ok på dom kortare turerna.
Jag körde i ett underställ och ett par vanliga långa träningsbyxor, träningsbyxorna har en 60/40 bomull/polyester blandning och kändes rätt så hala, kanske inte rätt material för cykling?
Men inga bibs/cykelbyxor med stoppning?

Men inga bibs/cykelbyxor med stoppning?
Nej ingen stoppning! Skall det vara nödvändigt.jag har cyklat långt förr utan några cykelbyxor.
jag vet att man får lida lite i början när man nyss har börjat cykla ingen,men detta var nästa outhärdligt och det känns rejält fortfarande efter 4 dagar.

Nej ingen stoppning! Skall det vara nödvändigt.jag har cyklat långt förr utan några cykelbyxor.
jag vet att man får lida lite i början när man nyss har börjat cykla ingen,men detta var nästa outhärdligt och det känns rejält fortfarande efter 4 dagar.
Okej, för mig har det gjort stor skillnad iaf. Men även justering av sadelvinkel och liknande.

tanken är väl att investera i ett par, men dom är ju så hiskligt dyra och vill gärna komma igång med cyklingen innan jag går all in så att säga.
Det finns cykelbyxor från 99kr till... jag vet inte hur många tusen. Börja med något som dessa och jobba dig fram till vad du gillar/behöver/villhöver

Låter som det vore bra med bibs. Att det gör ont i sittbenen är positivt - det tyder på att du får lasten på rätt ställe så bara att härda det som klär in dem.

Det finns cykelbyxor från 99kr till... jag vet inte hur många tusen. Börja med något som dessa och jobba dig fram till vad du gillar/behöver/villhöver

det var väl bibs som jag pratade om ,men det är ju klart ett alternativ du kom med.

det var väl bibs som jag pratade om ,men det är ju klart ett alternativ du kom med.
Att prova stoppade byxor på LVG är ett steg framåt för de flesta är min erfarenhet. Decathlon (och andra) har bibs från 349kr. Men det är inte det enda för en bra sittupplevelse, så fortsätt tänk sadel och vinklar etc också! :-)

Fullt förståeligt, det är inte direkt en billig hobby. Men rätt prylar/kläder kan också vara det som gör det roligare också. :-)
Jo, absolut, det springer lätt iväg, men jag har bibs lite längre ner på min lista , först tänkte jag att en hjälm är rätt prioritering, känner att hjälmen borde varit 1.a på listan men det har blivit en massa andra grejer.

Varför bibs om det är "sittytan" du har problem med?
Dessutom är bibs oftast, även i samma modell/märke dyrare, precis som du själv skriver.
Personligen försöker jag undvika bibs när jag har underställ och/eller långa tights/träningsbyxor ovanpå.

Varför bibs om det är "sittytan" du har problem med?
Dessutom är bibs oftast, även i samma modell/märke dyrare, precis som du själv skriver.
Personligen försöker jag undvika bibs när jag har underställ och/eller långa tights/träningsbyxor ovanpå.
Jag är väl inte riktig säker på var problemet sitter, där av frågorna i tråden.men ett par cykelbyxor för en hundring kan ju vara värt att prova.

Skall detta spel vara i pedalen?
Plockade isär den, spänner man på lagret går det bara trögt. Fettade in ordentligt, marginell skillnad. Men detta spel kanske skall vara där? De glappar dessutom lite olika mellan sidorna..
Film

Plockade isär den, spänner man på lagret går det bara trögt. Fettade in ordentligt, marginell skillnad. Men detta spel kanske skall vara där? De glappar dessutom lite olika mellan sidorna..
Film

Det där kan rimligen inte vara friskt. Lösa kulor eller maskinlager?

Film
Så skall det absolut inte vara. Har likadana pedaler på en cykel och där är det inget spel i lagret.

Så skall det absolut inte vara. Har likadana pedaler på en cykel och där är det inget spel i lagret.
Tack till er båda. Skit, finns inget att dra åt eller fixa vad jag kan förstå.
Något är ju sjukt. Det där är väldigt glappt.

Blev det sådär av sig själv?
Bra fråga. Höll på med lite vinterservice och skulle kolla att pedalen snurrade fint, märkte det då. Oklart hur länge det varat. Den roterar fint. Då jag fyllde den med fett blev det lite bättre, men glappar absolut. Det var ju inte jättebilliga pedaler, tre säsonger.

Tillbaka
Topp