Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Men 25 spänn styck, plus 100kr i frakt kan ju inte heller anses billigt. Det som verkar billigast att köpa, men också mest overkill är "fairing bolt set" för motorcyklar. Dvs skruvar för att fästa kåpor på motorcyklar.

Men 25 spänn styck, plus 100kr i frakt kan ju inte heller anses billigt. Det som verkar billigast att köpa, men också mest overkill är "fairing bolt set" för motorcyklar. Dvs skruvar för att fästa kåpor på motorcyklar.

Om man vill ha bajonettfäste till sin mc så får man glatt lägga 70-100 kr per skruv och inte kan man välja snikvarianten och åka till Biltema och köpa ett gäng. Kul ju.

Dock går det ofta att byta fästena till vanlig M5 men då måste man ju snurra skruven flera varv innan den lossnar när man ska byta olja!

Har en undran har ett par hayes dyna sport bromsar på hojen,främre bromser har jag tagit isär och rengjort och skruvat ihop men när jag luftat och fyllt på vätska så sjunker handtaget efter en stund.
Verkar som handtaget i sig läcker.

Någon som har insikt? Har nya belägg till bromsarna både fram o bak o hoppas få dom att fungera.

Hej! Började lossa på insexskruven men efter några varv började den gå trögt igen, vågade inte bara ta i då pedalarmen är av kolfiber.

Hur får jag bort nedan pedalarm? Vad heter denna typ?
20210506_193005.jpg

Hittade svaret själv: FSA Self-Extracting crank.
Men behöver jag lossa något på "ringen" med de små hålen på eller kan jag bara skruva ut mha insexnyckeln?

Jag har precis bestämt mig för att pröva SPD pedaler och specifikt tänkt mig testa Biltemas wellgo SPD när de reas ut för halva priset. Dock undrar jag ifall det är dubbelsidig? Kunde varken avgöra det från bild eller från text.

För att undvika begreppsförvirring så är det alltså spd-fäste på båda sidor, till skillnad från det som brukar kallas kombipedaler som har en spd-sida och en för "vanliga" skor.
Åh fasiken! Tänkte inte ens att det existerade!

När man köper skor så(om jag förstår rätt) så är det skor med 2 håls fästen man ska leta efter eller hur? :)
Om inte, hur vet man att skorna passar till SPD pedalerna?

Senast ändrad:
Bra pris, synd de inte fanns i butik i närheten.

Ja, det är "tvåhåls-skor" du skall ha. Man ser lätt skillnad på dom.

Bra pris, synd de inte fanns i butik i närheten.

Ja, det är "tvåhåls-skor" du skall ha. Man ser lätt skillnad på dom.
Eller hur! Jag lyckades ro åt mig 1 par(det sista självklart) :D

Okej tack! Men jag såg att vissa lvg skor också hade 2 hål och vart en aning konfunderad då vad jag förstår så är 2 hålfästen MTB.

Eller hur! Jag lyckades ro åt mig 1 par(det sista självklart) :D

Okej tack! Men jag såg att vissa lvg skor också hade 2 hål och vart en aning konfunderad då vad jag förstår så är 2 hålfästen MTB.
Är det två hål så det ok med passformen men du ser på sulan om det är en sko du vill ha eller inte. För det finns vissa lvg-skor, eller lvg liknande skor med två eller fem hål, där man inte har en omgivande sula så klossen är direkt mot marken. Dessa skall man egentligen skall ha en adapter på om man kör två hål för att skydda spd-klossen. Sen finns det några hybridvarianter från bland annat Shimano som har en infälld SPD-kloss och två hål men skon ser ut som en lvg sko till utseendet. Men du behöver inte krångla till det för mycket för dig själv, det är ganska uppenbart om man ser sulan huruvida skon ser lämplig ut för spd och mtb

Sen är det åtminstone några stycken som trivs alldeles utmärkt med SPD utan SL även på landsväg. Jag är en av dom.

Det framförs ofta att angreppsytan på SPD-pedaler är liten och att det känns genom sulan osv. Om sulan bara är bra är det en myt.
Små Speedplay går uppenbart bra på LVG som jämförelse.

Edit; jag tvivlar inte på att det finns fördelar med rena LVG-pedaler och klossar för somliga. Frågan är om amatörer har någon verklig glädje av de fördelarna.

Senast ändrad:
Bra passform, bra stöd och styv sula. Samt evt om man vill kunna gå en liten sträcka i skorna.
Iaf första paret bör man nog köpa i butik för att få en idé om vad som passar.

Bra passform, bra stöd och styv sula. Samt evt om man vill kunna gå en liten sträcka i skorna.
Iaf första paret bör man nog köpa i butik för att få en idé om vad som passar.
Jaha okej, det är iofs smart att låta de kolla. Det kanske är lika bra att gå till butik som första som du säger.

Det framförs ofta att angreppsytan på SPD-pedaler är liten och att det känns genom sulan osv. Om sulan bara är bra är det en myt.
Små Speedplay går uppenbart bra på LVG som jämförelse.

Edit; jag tvivlar inte på att det finns fördelar med rena LVG-pedaler och klossar för somliga. Frågan är om amatörer har någon verklig glädje av de fördelarna.
Skillnaden är inte beroende på om man får betalt för att cykla eller ej
Skillnaden är snarare beroende på individuella skillnader i biomekanik

När man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen.
MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur "instabila/vingliga" cyklistens fötter/fotleder är.
Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker, det är bara man själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.

Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tyckt att cyklingen har blivit sämre med den stora och breda anläggningsytan hos SPD-SL-pedaler.

Ska väl avsluta med att säga att jag har fler cyklar med SPD än med SPD-SL,
men det var länge sedan jag slutade med Speedplay, men det berodde inte på strl hos klossen.

Vingligket berör kanske också på hur SPD pedalen är byggt. Jag hade första "riktigta" lvg SPD pedal: PD 7410. Dom vara fina, men när jag bytte till PD-A600 (som verkar har gått ut?) märkte jag att dom var mindre vingliga för att dom är bredare. Alla nyare Shimano SPD pedal är nu bredare, så kankse är det bara att undvika gamla 520 och 540.

Vingligket berör kanske också på hur SPD pedalen är byggt. Jag hade första "riktigta" lvg SPD pedal: PD 7410. Dom vara fina, men när jag bytte till PD-A600 (som verkar har gått ut?) märkte jag att dom var mindre vingliga för att dom är bredare...

Samma här. Det finns en avlösare för A600 som heter ES 600, den saknar bågen bakom låset.
67F62156-716C-4017-A1D3-990C3AFEED82.jpeg

Samma här. Det finns en avlösare för A600 som heter ES 600, den saknar bågen bakom låset.
Visa bilaga 487402

Ja, jag såg det. Jag hoppas att den fortfarande klippar starkt. Jag har en PD-ED500 på min nyaste stig-cykel, som verkar nästan identiskt med PD-M530 jag kör på min andra stig-cykel, men den löser mycket enklare. Har dragit åt fjädrarna mycket, men måste fortfarande dra åt mer. Undrade redan varför den var till city cykling och inte längre MTB ...

Jag hittade en flaska med tätningsvätska, Joe's Super sealant (inte ECO varianten) med ca 1,5 dL kvar. Den har stått i ett inomhusförråd gissningsvis sedan hösten 2018.
-Vågar jag använda den fortfarande, eller är det risk att den har blivit dålig? (känns synd att kassera om den fortfarande funkar....)

Senast ändrad:
Har jag fyndat fel klinga?
Hålen ser ut att vara mindre än klingbultarna och dessutom gängade, vad är det för klinga jag kan ha köpt om den inte passar?

Tänkte byta ut 34 mot 32 men det ser ut att få vänta ett tag till...

Bilagor

• IMG_20210507_211740.jpg
    IMG_20210507_211740.jpg
    730.1 KB · Besök: 130
  • IMG_20210507_211725.jpg
    IMG_20210507_211725.jpg
    686.3 KB · Besök: 146
Jag hittade en flaska med tätningsvätska, Joe's Super sealant (inte ECO varianten) med ca 1,5 dL kvar. Den har stått i ett inomhusförråd gissningsvis sedan hösten 2018.
-Vågar jag använda den fortfarande, eller är det risk att den har blivit dålig? (känns synd att kassera om den fortfarande funkar...)

Jag har använt gammal vätska utan problem. Ny är säkert bättre, men har fungerat för mig. ORANGE SEAL är det jag har kört med om det är någon skillnad.

Testa om du inte skall på race eller något annat megaviktigt!

Vad har hänt med geo senare år? För 3 år sedan köpte jag en Vitus Nucleus med 472mm reach i XL. De flesta XL låg runt 470-490mm då minns jag.

Idag har många XL hardtail +500mm reach.

Är detta rimligt för mig? Postordercykel vankas och jag har kollat på Radon Cragger L med 464mm reach samt en annan stål HT med 475mm reach. Sistnämnda finns faktiskt i lager.

190 cm
92cm innanlår

Har jag fyndat fel klinga?
Hålen ser ut att vara mindre än klingbultarna och dessutom gängade, vad är det för klinga jag kan ha köpt om den inte passar?

Tänkte byta ut 34 mot 32 men det ser ut att få vänta ett tag till...

Har för mig att XTR har mindre hål, vad står det på klingan?

Vad har hänt med geo senare år? För 3 år sedan köpte jag en Vitus Nucleus med 472mm reach i XL. De flesta XL låg runt 470-490mm då minns jag.

Är detta rimligt för mig? Postordercykel vankas och jag har kollat på Radon Cragger L med 464mm reach samt en annan stål HT med 475mm reach. Sistnämnda finns faktiskt i lager.

190 cm
92cm innanlår

Trenden går nog mot längre hojar, men i mitt tycke finns det en bortre gräns. Är själv 190 med 94 innerbenlängd och trivs bra på en HT med 470 i reach och 605 i stack.

190 cm
92cm innanlår

Med brantare sadelrörsvinkel så hamnar inte styret så långt fram som man först kan tro när man ser reachen.

Hej!
Tänkte köpa en bakväxel att ha hemma som ersättningsväxel om (snarare när) barnets bakväxel havererar totalt. Den har fått några ordentliga smällar och har lyckats böja den rätt nu, men vet I tusan hur länge det håller.
Det som sitter på nu, enligt spec är "Shimano Tourney TX, 7-speed"

Vad behöver jag tänka på när jag köper en ny? det här med long/short Cage.. är det något jag behöver ha koll på etc?
Eller räcker det med att den är 7växlad, dvs kan köpa typ billigast möjligaste?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp