Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Då ska nog båda gå bra.

Viktigast är att du kollar om cykeln har ett växelöra som nuvarande bakväxel sitter fastskruvad i. Tourneyn finns nämligen också i en variant för cyklar utan växelöra och man måste köpa rätt.

Hej!
Tänkte köpa en bakväxel att ha hemma som ersättningsväxel om (snarare när) barnets bakväxel havererar totalt. Den har fått några ordentliga smällar och har lyckats böja den rätt nu, men vet I tusan hur länge det håller.
Det som sitter på nu, enligt spec är "Shimano Tourney TX, 7-speed"

Vad behöver jag tänka på när jag köper en ny? det här med long/short Cage.. är det något jag behöver ha koll på etc?
Eller räcker det med att den är 7växlad, dvs kan köpa typ billigast möjligaste?
Välj rätt cage beroende på vad du behöver. För kort cage fungerar inte. För lång cage fungerar, men växlar sämre och sticker ut mer så större risk att skadas. Välj rätt så blir det bäst.

Välj rätt cage beroende på vad du behöver. För kort cage fungerar inte. För lång cage fungerar, men växlar sämre och sticker ut mer så större risk att skadas. Välj rätt så blir det bäst.

Hade någon av dessa funkat?

Då ska nog båda gå bra.

Viktigast är att du kollar om cykeln har ett växelöra som nuvarande bakväxel sitter fastskruvad i. Tourneyn finns nämligen också i en variant för cyklar utan växelöra och man måste köpa rätt.

Det är för växelöra vi behöver, funkar någon av dessa då?

20210509_121438.jpg

Så här ser den som sitter på nu ut :)

Farsan har en Peugeot räser från 80-talet som jag tänkte rädda från att åka på återvinningen men den stora frågan är om ett HT2 vevlager skulle funka på den ramen?

Farsan har en Peugeot räser från 80-talet som jag tänkte rädda från att åka på återvinningen men den stora frågan är om ett HT2 vevlager skulle funka på den ramen?
Så länge det är BSA eller ITA gänga ska det väl gå. Risken är väl om det är nån koko fransk gänga, vilket jag har för mig det kan vara på äldre franska cyklar. Men på 80-talet borde de väl ha slutat med det, kan man tycka. Men osvuret är nog bäst när det gäller fransmän...

Du har tyvärr högst troligt fransk gänga till vevlagret och därmed är utbudet av vevlager begränsat. Satsa på ett fyrkantslagar och välj vevar därefter.

Båda bakväxlarna ska gå bra. Du kommer behöva justera in den för att få växlingen att fungera. Det är dock ganska enkelt bara man följer instruktionerna

Var hittar en tydliga kartor för t.ex. Mälardalsleden? Ska man köpa papperskarta, äre någon speciell app som är bäst eller är det bara att plinga och rulla utefter de röda skyltarna?

Ska man köpa papperskarta
För mig skiljer det sig beroende på hur jag ska använda kartan. Om jag är själv och ska följa en led eller en plan är det bättre med en digital karta. Men om vi är flera och rutten bestäms ad-hoc så är en papperskarta mycket roligare och enklare för att få överblick och planera. Kan ju såklart kombineras med en digital karta också.

Håller på att renovera en cykel och drog av bottom bracketen på den. Det verkar vara en FSA MR036. Är det fritt fram att byta till en Shimano BB-RS500 eller är det någonting man behöver tänka på?

(Ska i samband med detta även byta vevparti där ovan BB rekommenderas, om det har någon betydelse)

Edit: Det verkar vara enklare än man tror. Det bör inte vara några problem för mig!

Senast ändrad:
Är det lika stor brist på landsvägscyklar nu som på mtber?

Funderar på att sälja min som mest står. Den har visserligen mest stått ett tag men är väldigt fräsch, så om det är brist på cyklar generellt kan man kanske göra en bra deal där, plus att nån faktiskt får tag i en cykel då om det är svårt.

Battaglin i kolfiber med 105 från 2013. Vad kan vara rimligt i relation till vad man får betala för en ny liknade idag?

Håller på och rustar upp en cykel jag köpt. Behöver nya kullager samt koner. Vet inte vad jag ska börja leta för att hitta rätt. Någon som kan hjälpa? Cykeln i fråga är en wilier triestina oropuro 26" från ca 2010.

20210510_194713.jpg
20210510_194647.jpg
20210507_230020_HDR.jpg

Var hittar en tydliga kartor för t.ex. Mälardalsleden? Ska man köpa papperskarta, äre någon speciell app som är bäst eller är det bara att plinga och rulla utefter de röda skyltarna?
"Bara plinga och rulla" funkar tyvärr inte. Det känns inte som det är hög prio att skylta om leden vid byggarbeten och liknande och det kan bli ganska bökigt att hitta tillbaka till den. I alla fall där jag har cyklat. (Här kunde man infoga diverse gnäll om bil- vs cykelinfrastruktur.)

Jag hittade en flaska med tätningsvätska, Joe's Super sealant (inte ECO varianten) med ca 1,5 dL kvar. Den har stått i ett inomhusförråd gissningsvis sedan hösten 2018.
-Vågar jag använda den fortfarande, eller är det risk att den har blivit dålig? (känns synd att kassera om den fortfarande funkar...)
Häll upp den i en skål o kolla. Har råkat ut för att gammal vätska klumpat till sig så att den blivit oanvändbar.

Bytte precis kassett och kedja, men när jag skulle korta kedjan en länk så pajade såklart kedjebrytaren. Tog cykeln ner för att köpa en ny och då hoppar kedjan på kuggarna vid mer tryck i trampet. Är detta pga att kedjan är för lång eller är det så illa att drevet fram också måste bytas?

Bilagor

• IMG_20210512_131323.jpg
    IMG_20210512_131323.jpg
    428.4 KB · Besök: 70
Bytte precis kassett och kedja, men när jag skulle korta kedjan en länk så pajade såklart kedjebrytaren. Tog cykeln ner för att köpa en ny och då hoppar kedjan på kuggarna vid mer tryck i trampet. Är detta pga att kedjan är för lång eller är det så illa att drevet fram också måste bytas?
Du kan lägga kedjan på lilla drevet fram och lilla bak och fota hur armen till bakväxeln ligger. Hänger kedjan ner på mitten, då är den för lång.

Du kan lägga kedjan på lilla drevet fram och lilla bak och fota hur armen till bakväxeln ligger. Hänger kedjan ner på mitten, då är den för lång.

Kortade ner den med en länk nu, den hoppade en gång när jag la rätt stort tryck i trampet. Dock så var kedjebrytaren från Jula helt katastrofalt värdelös. Men det var allt jag kunde få tag på nu.

Edit: sorry kedjan låg på fel drev!

Bilagor

• IMG_20210512_133811.jpg
    IMG_20210512_133811.jpg
    625.8 KB · Besök: 65
Då är den fortfarande inte för lång. Så den funderingen kan du lämna.
Tippar på att växelarmen kommer att ligga ganska så rakt framåt om du växlar upp till största fram och största bak.

Kedjan ligger inte rakt nu så den rasslar något jävligt mot största bak, precis vid växelarmen. Testade att justera limit screws men det hjälpte ej. Dock lär man ju aldrig ligga och trampa såhär.

Bilagor

• IMG_20210512_134710.jpg
    IMG_20210512_134710.jpg
    782.2 KB · Besök: 79
Kedjan ligger inte rakt nu så den rasslar något jävligt mot största bak, precis vid växelarmen. Testade att justera limit screws men det hjälpte ej. Dock lär man ju aldrig ligga och trampa såhär.
Du kan avskriva teorin om för lång kedja i vart fall.
Hoppar kedjan till på alla tre framdreven när du tar i?

Du kan avskriva teorin om för lång kedja i vart fall.
Hoppar kedjan till på alla tre framdreven när du tar i?
Det blev bättre efter att jag kortade ner kedjan ytterligare. Gjorde det innan jag skickade bilderna. Dock så hoppar den ju fortfarande vid riktigt hårt tryck på mittenväxeln, den jag använder mest. Så det känns ju självklart nu att jag måste byta drevet... Om inte bara mittenklingan går att byta. Ska rulla in på cykloteket och se vad de har att säga.

Det blev bättre efter att jag kortade ner kedjan ytterligare. Gjorde det innan jag skickade bilderna. Dock så hoppar den ju fortfarande vid riktigt hårt tryck på mittenväxeln, den jag använder mest. Så det känns ju självklart nu att jag måste byta drevet... Om inte bara mittenklingan går att byta. Ska rulla in på cykloteket och se vad de har att säga.
Jo, du kan byta varje klinga fram separat. Sitter skruvat och det är inga problem att beställa ett nytt mittendrev.

Dra kedjan framåt (riktning kl 3), lyckas du få till en skaplig lucka mellan kedja och drev så är något slitet. Om kedjan är osliten så är det drevet fram som är slitet

Har ett par Syncros Revelstoke 1.5 som har glapp i lagren. Både fram och baknav. Vad för lager är det och var kan jag köpa dem? Alltså bara lagren.
Hittade en rep.sats på Westbrook Cycles, men får då med onödigt mycket prylar (body och axel) och det var dessutom ganska dyrt. Eller svindyrt, beroende på hur man ser det...

Förstår jag det rätt, att det är tabu att köpa cykeldelar(ram, crankset, hjulset osv) från Kina? Och även att LBS vägrar att serva de?

Förstår jag det rätt, att det är tabu att köpa cykeldelar(ram, crankset, hjulset osv) från Kina? Och även att LBS vägrar att serva de?
Tabu tror jag inte.. Men det finns ju en del skräckhistorier om Kina-ramar. Alla gör väl som de vill. Och om en LBS vägrar serva så får man väl gå till en annan eller serva själv. Det sägs ju att vissa LBS:er inte servar postorder-hojar heller..

Men många verkar ju nöjda med kina-grejer, se t ex Carbonda-tråden:

Personligen skulle jag inte köpa en viktig del, t ex ram eller styrstam, från en okänd Kina-säljare, men har köpt t ex en klinga som inte gick att hitta i europa till rimligt pris.

Det finns jättemånga som köper ramar och hjulset från Kina, håller man sig bara till tillverkare med bra renommé är det ingen fara alls, tvärtom, de håller mycket hög kvalitet. Många av de ”fina” märkena har ju dessutom sin tillverkning av kolfiberramar och hjul förlagd till Kina, så kunnandet finns definitivt.
Sedan är det väl inne nu bland vissa att bojkotta produkter fr Kina av politiska skäl, men det är en annan fråga.

Om en lbs skulle vägra serva nåt för att det inte är inköpt hos dem, är det bara att gå vidare till nästa. En lbs som tänker lite framåt inser att service är det enda de kommer att kunna konkurrera med i framtiden, så att hålla på att neka de som handlat på annat håll är ju bara att skjuta sig i foten.

Tabu tror jag inte.. Men det finns ju en del skräckhistorier om Kina-ramar. Alla gör väl som de vill. Och om en LBS vägrar serva så får man väl gå till en annan eller serva själv. Det sägs ju att vissa LBS:er inte servar postorder-hojar heller..

Men många verkar ju nöjda med kina-grejer, se t ex Carbonda-tråden:

Personligen skulle jag inte köpa en viktig del, t ex ram eller styrstam, från en okänd Kina-säljare, men har köpt t ex en klinga som inte gick att hitta i europa till rimligt pris.

Nä. No brand kina skräp till ram, styre, gaffel eller styrstam är ju korkat. S

Går det att köpa ett inlägg till denna?

En Knog Oi som har suttit på ett 31,7mm styre tidigare men nu vill jag sätta den på ett 22mm styre.
Funkar ju iofs med lite innerslang men om det finns nån slags gummiadaptrar för styrdiameter så vore det ju snyggare..

Screenshot_20210515-135731.jpg

Tillbaka
Topp