BJS
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Skall investera i mina första bibs (har hittills bara kört med vadderade kallingar) & en trend jag ser bland recensioner, omdömen & kommentarer så verkar det som att majoriteten av cyklisterna föredrar långa ben på deras bibs & jag ser ofta klagomål på att benen är för korta
Men jag har aldrig sett någon motivering till varför så många föredrar långa ben, vad är fördelarna med långa framför korta?
Själv verkar jag inte fungera så bra med långa ben för jag gillar inte när det klämmer på dom 2 ligamenten/ledband(?) på baksidan av låret & knät & det känns som dom "studsar"/flextar fram & tillbaka mot resåren/leg-ends när man trampar vilket snabbt blir ganska obehagligt men verkar inte bekymra andra som föredrar långa
3/4 bibs fungerar på vår/höst/vinter då man får lite tyg över gubbknän. Dock är det skönare att köra med korta bibs när tempersturen är över 20grader. Så du behöver både 3/4 och korta bibs.
3/4 bibsen är bättre än fullånga i mitt tycke även vintertid då det går köra lösben och långa strumpor för att få tillräcklig värme på knän och underben. Fullånga fungerar bara på vintern och är knepigare att ta på sig.