Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Efter att ha spenderat ganska mycket tid i fälgbromsens förlovade land har jag nu tagit steget över till den andra sidan. Det medför även en hel del nya standarder...
Så, hur gör jag för att få bort den här xd-bodyn? Vill ersätta med hg, vet någon om det är görbart?
Navet är ett mavic crossroc.

Bilagor

• 16503157150121755686598033695131.jpg
    16503157150121755686598033695131.jpg
    545.4 KB · Besök: 59
  • 16503157409253578131341851342425.jpg
    16503157409253578131341851342425.jpg
    464.4 KB · Besök: 65
Någon som kör landsväg med 650B hjul? Undrar vilken slang som ska användas för 28mm-584.

Schwalbe's guide säger en rullstolsslang som klarar upp till 25mm däckbredd.... Känns som en smal nisch detta med 650B & lvg :-(

Slangen dom sitter där saknar markeringar tyvärr...
Decathlon har en 650b slang spm går ner till 28. Annars brukar vanliga 26' eller 28' tums slangar gå att klämma in i däcket utan större problem

Sugen på en ny vardagscykel i stil med en s.k. hybrid-modell.
Funderar på en gravel-ram med komfort-geo som grund men undrar om jag kan montera en 1x11 eller 1x12 mtb-grupp på denna i kombination med rakt styre?
Finns det flatmount bromsar med bromshandtag för raktstyre?

Lite om ramen:
BB386
Thru axle: 142x12 bak / 100x12 fram
Disc: flat mount

Hej. Köpte nya fälgar med dt swiss 350 nav och frihjulet saknades köpte mig nytt frihjul och monterade när jag spännde fast axeln så slutade frihjulet snurra konstaterade spacer nr.7 på bild saknades efter en stund..städat garaget 2 gånger utan resultat att hitta den. Tänkte tillverka en ny men vet inte vilket material jag skall använda eller om det har någon större betydelse vad jag använder? Måtten vet jag.

Screenshot_20220419-170611130.jpg
edit: beställde (2!) nya hade inget passande i alu att svarva av.

Senast ändrad:
Inser nu dock att man måste har koll att kedjelinjen inte blir för skevt.
Jag har dålig koll på kompatibiliteten men jag tänkte att ett vevparti för boost kan kanske ge fel kedjelinje. Men vet inte egentligen, tänkt att TS kunde berätta vad han ville göra mer än att kombinera ett Deore vevparti med 105

Vad är skillnaden mellan billiga headset och dyra varumärkes headset? Är det nån magisk känsla i dyra headset eller är det bara bättre livslängd?

Haha jo, är van med 53.

Tänkte köra den med 11-25 kassett som sommarpendlare.. risken är ju att det blir ett fiasko
Det fungerar nog, men är nog rätt lågt. 34 hade troligen kännts rimligare, men men - det kommer ju att gå cykla på. Och 34/25 som lägsta kanske kan bli högt i vissa lägen? Tänkte att jag kör 34/50 12-25 på pendlaren och det fungerar bra.

Det fungerar nog, men är nog rätt lågt. 34 hade troligen kännts rimligare, men men - det kommer ju att gå cykla på. Och 34/25 som lägsta kanske kan bli högt i vissa lägen? Tänkte att jag kör 34/50 12-25 på pendlaren och det fungerar bra.
Högt är det ju aldrig, jag brukar mest stå och trampa numera.. 21/52 brukar jag ta mig upp för Södertäljevägen med (snittar 5% lutning) - det funkar men kanske inte så bra för knäna i längden. Nu blir det att spinna mer istället.

Omväxling är kul

Senast ändrad:
Högt är det ju aldrig, jag brukar mest stå och trampa numera.. 21/52 brukar jag ta mig upp för Södertäljevägen med (snittar 5% lutning) - det funkar men kanske inte så bra för knäna i längden. Nu blir det att spinna mer istället.

Omväxling är kul
Det är det. Vardagscyklade (kortare sträckor) på min gamla SS mtb. Var 30/18 på den.... bra snurr på påkarna blev det...

Omväxling är kul

Kanske använder du då inte de största tre drev bak och har du ingen problem med Boost kedjelinjen.

Sugen på en ny vardagscykel i stil med en s.k. hybrid-modell.
Funderar på en gravel-ram med komfort-geo som grund men undrar om jag kan montera en 1x11 eller 1x12 mtb-grupp på denna i kombination med rakt styre?
Finns det flatmount bromsar med bromshandtag för raktstyre?

Lite om ramen:
BB386
Thru axle: 142x12 bak / 100x12 fram
Disc: flat mount
Det du tänker göra borde ju fungera, vad man kan tänka på är ju att en ram för bockstyre kan bli lite väl kort med rakt styre.

SLX bromsar ska ju finnas med flat mount, enligt vad kan kan läsa mig till så ska det även fungera med mtb bromshandtag till lvg-bromsar (Shimano då..). Förutsätter det är hydrauliska bromsar du syftar på.

Är denna enbart för lvg eller passar den på mtbvev med den dumma 8skruvslösningen?

Ser inte varför den inte skulle funka. Den verkar vara flack på baksidan och offset är inte står, så tror att ingenting kan vara i vägen. Jag vet inte dock vad offset är. Man skulle kunna montera på fram eller backsidan av spidern, så gissar att man måste kunna hitta en funkande offset.

Håller med Rattnalle. Men det finns också magiska bling känslan av t.ex. en Chris King headset.
Har folk på riktigt haft problem med styrlager? Jag har cyklat sedan tidigt nittiotal och har haft problem en (1) gång pga felmonterad tätning, annars inte. Kör iofs inte tokhårt men ändå.

/T

Har folk på riktigt haft problem med styrlager? Jag har cyklat sedan tidigt nittiotal och har haft problem en (1) gång pga felmonterad tätning, annars inte. Kör iofs inte tokhårt men ändå.

/T
Hur definierar du problem?
Mina brukar förbrukas, det nedre framförallt fylls med brun gröt istället för fett och kulor. Går att förebygga om man plockar isär tillräckligt ofta men det är stor skillnad på val av lager och tätningar runt om hur snabbt det går. Svårare att få det glappfritt när det inte är släta ytor inuti längre.

Hur definierar du problem?
Mina brukar förbrukas, det nedre framförallt fylls med brun gröt istället för fett och kulor. Går att förebygga om man plockar isär tillräckligt ofta men det är stor skillnad på val av lager och tätningar runt om hur snabbt det går. Svårare att få det glappfritt när det inte är släta ytor inuti längre.
Vilka problem som helst räknas, tror aldrig jag servat ett styrlager. Uppenbarligen kör jag för sakta!

/T

/T

Jag har haft eller sett problem med både för hård åtdragna och för lösa styrlager. Då får man fina gropar i lagerbanan och sitter styret fast tills man använder tillräckligt mycket kraft och då styr man snabbt. Har haft det på den tandem, riktigt jobbigt! Jag vrid kulorna med cage några grader och då funkade det bra.

Det är verkligen viktigt att har rätt spänning på styrlagret!

Tja. Behöver byta vevarm på min Fuel EX 5 då den lossnat två gånger nu. Original är det Shimano M511, 30T. Finns det någon anledning att köpa något annat än den som sitter på idag? I så fall, några förslag?

Tja. Behöver byta vevarm på min Fuel EX 5 då den lossnat två gånger nu. Original är det Shimano M511, 30T. Finns det någon anledning att köpa något annat än den som sitter på idag? I så fall, några förslag?

Men lossnar den bara, eller har något gått sönder? Jag minns inte om vevarmen har inserts i stål som kontaktytan med axeln. Om det är bara alu kan det har slitats ut.

Enda anledningen att tar en annan vevparti är vikt eller/och looks, som jag personligen inte tycker är viktigast på en vevparti (och den är tillräckligt snygg).

Men lossnar den bara, eller har något gått sönder? Jag minns inte om vevarmen har inserts i stål som kontaktytan med axeln. Om det är bara alu kan det har slitats ut.

Enda anledningen att tar en annan vevparti är vikt eller/och looks, som jag personligen inte tycker är viktigast på en vevparti (och den är tillräckligt snygg).
Oklart om något nötts sönder. Jag misstänker det är eftersom den lossnat två gånger nu. Jag använde momentnyckel när jag monterade den, så den ska ha suttit ordentligt.

Alright, då kanske det blir ett likadant vevparti då.

Oklart om något nötts sönder. Jag misstänker det är eftersom den lossnat två gånger nu. Jag använde momentnyckel när jag monterade den, så den ska ha suttit ordentligt.

Alright, då kanske det blir ett likadant vevparti då.

Lägg upp en bild från kontaktytan av vevarmen, då kan vi bedöma läget.

Funderar på att sätta på däcken som kommer med nya cykeln på min gamla pendlare. Sitter 40mm Schwalbe G-one på nu som sjunger på sista versen. Nya cykeln kommer med 35mm av samma modell. Kan jag använda samma slang om jag sätter på de smalare däcken eller måste jag köpa nya/använda slangen från nya cykeln?

Det här känns pinsamt att fråga av olika anledningar, men är det vanligt att en cykel ”knakar” när man rör sig upp och ned från sadeln, tex sätter sig från stående eller släpper ”trycket” från sadeln när man ställer sig upp? Vet inte om det är ramen, sadelstolpen eller sadeln i sig som knakar.

Det är en aluminiumram och cykeln är ny men börjar nu bli mer och mer ”inkörd” med långturer.

Man blir ju orolig. Kan ha hänt att det inte uppstod idag men idag körde jag utan hörlurar så det blev iaf extra tydligt.

Funderar på att sätta på däcken som kommer med nya cykeln på min gamla pendlare. Sitter 40mm Schwalbe G-one på nu som sjunger på sista versen. Nya cykeln kommer med 35mm av samma modell. Kan jag använda samma slang om jag sätter på de smalare däcken eller måste jag köpa nya/använda slangen från nya cykeln?
Jag fick byta slang när jag gick från 25 till 30 mm. Så det är en kluring det där. Men slang är väl inte så dyrt? Dumt att chansa tänker jag

Med 99% säkerhet kan du återanvända samma slang på 40mm som på 35mm-däck. Det brukar stå på slangen vilket spann de passar för.

Jag fick byta slang när jag gick från 25 till 30 mm. Så det är en kluring det där. Men slang är väl inte så dyrt? Dumt att chansa tänker jag
Med 99% säkerhet kan du återanvända samma slang på 40mm som på 35mm-däck. Det brukar stå på slangen vilket spann de passar för.
Bra att veta. Får kika på slangen. Men det är ju som sagt inte dyrt alls. Tänkte mer om jag iaf kunde spara in på det brötet då det lätt blir att man drunknar i "bra att ha"-reservdelar vilket känns onödigt slösaktigt. ?

Bra att veta. Får kika på slangen. Men det är ju som sagt inte dyrt alls. Tänkte mer om jag iaf kunde spara in på det brötet då det lätt blir att man drunknar i "bra att ha"-reservdelar vilket känns onödigt slösaktigt. ?
Tänk såhär, punktering lär du få någon gång. Eller så kan du hjälpa någon stackare vid vägen någon gång.

Det här känns pinsamt att fråga av olika anledningar, men är det vanligt att en cykel ”knakar” när man rör sig upp och ned från sadeln, tex sätter sig från stående eller släpper ”trycket” från sadeln när man ställer sig upp? Vet inte om det är ramen, sadelstolpen eller sadeln i sig som knakar.

Det är en aluminiumram och cykeln är ny men börjar nu bli mer och mer ”inkörd” med långturer.

Man blir ju orolig. Kan ha hänt att det inte uppstod idag men idag körde jag utan hörlurar så det blev iaf extra tydligt.
Knak är vanligt och avhjälps med åtdragning av skruv och eller infettning. ALLT kan knaka: framväxel, växelöra, klingbultar.... ALLT! Men vanligast är väl sadelstolpe, styre, styrstam och vevlager.

/T

Min knakade jättemycket, gick över typ allt och fettade. Nu är den tyst som en mus i skogen. Sök på typ ” silence creaking noise” på youtube för lite tips.

Tillbaka
Topp