Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vilken framgaffel skulle ni skaffa om budgeten var 4500kr? Ny eller begagnad? Spec skulle vara 120mm, 29er, boost, tapered och skulle mest användas till lätt stig.

Vilken framgaffel skulle ni skaffa om budgeten var 4500kr? Ny eller begagnad? Spec skulle vara 120mm, 29er, boost, tapered och skulle mest användas till lätt stig.
I äkta Happy-anda tänker jag helt fräckt föreslå något som ligger utanför budget och jag själv råkar ha på min egen cykel.

SID 35mm Select

Enda nackdelen är väl att jag tycker den sväljer ojämnheter lite för bra, man får komprimera helhjärtat och vara ganska aggressiv om man hittar en liten kick och får lite feeling.

Hallå där
Jag har en gammal Itera där ena hjulaxeln gett upp, gängorna har smulats sönder. Diametern är 8 mm och jag lyckats inte hitta en att köpa. Istället funderar jag på att köpa nya kullager på 5x12 mm och köra en vanlig snabbkoppling. Hjulets kontaktpunkt blir på två kullagrens yttre diameter på 12 mm. Hjulaxeln, snabbkoppling, har då kontakt med kullagrens inre diameter på 5 mm.

Fungerar detta, eller har jag slagit knut på tankarna?

4 hål, 96mm asymmetrisk.
Hur många kuggar vill du ha? Mer än 38?

Det tråkiga med växelklingor är växelramper och frånvaro av N/W. Orsaken till att de sällan görs större som mtb-klingor 1x är att någonstanns omkring 36/38 börjar tänderna krocka med kedjestagen. Vid 3x så sitter ju klingan lite längre ut och kan vara lite större - därför det finns. Lvg har ju mer slimmade kedjestag och därför finns det ofta större klingor även som n/w då de sannolikt får plats.

Den senare sanningen håller dock på att luckras upp i och med att många dropbar cyklar idag är monstercrossar och lider av samma frigångsproblem som mtb.

Senast ändrad:
38 räcker gott och väl, har 30 nu (!!).

Jag hittade den här som verkar har rätt spec, men varför skriver dom till XTR-9000/9020?

Har en Fox 34, typ enklaste modellen, som passar min cykling bättre än den Pike jag hade på förra cykeln, mjukare över små saker vilket väl borde vara ungefär samma sak som "lätt stig". Den borde gå att hitta beg inom din budget.

Hallå där
Jag har en gammal Itera där ena hjulaxeln gett upp, gängorna har smulats sönder. Diametern är 8 mm och jag lyckats inte hitta en att köpa. Istället funderar jag på att köpa nya kullager på 5x12 mm och köra en vanlig snabbkoppling. Hjulets kontaktpunkt blir på två kullagrens yttre diameter på 12 mm. Hjulaxeln, snabbkoppling, har då kontakt med kullagrens inre diameter på 5 mm.

Fungerar detta, eller har jag slagit knut på tankarna?
Har dom verkligen hittat på en egen axel-diameter? Ramen ska ju vila på hjulaxeln, inte snabbkopplingen, så jag förstår inte hur du tänkt att det ska se ut?

Bytte däck på cykeln ikväll, tubeless så det blev ju lite blött osv.. På kugghjulen till kassetten är det ju en del fett/smörja - är det jättedåligt om det kommer in vatten där och man monterar utan att låta det dunsta/torka? Blev så trött så ville bara få det gjort men funderar såhär i efterhand...

Bytte däck på cykeln ikväll, tubeless så det blev ju lite blött osv.. På kugghjulen till kassetten är det ju en del fett/smörja - är det jättedåligt om det kommer in vatten där och man monterar utan att låta det dunsta/torka? Blev så trött så ville bara få det gjort men funderar såhär i efterhand...
Det klarar sig.

Tack. Det var svaret jag var ute efter. Jag tänkte totalt fel.

Enda jag hittar är följande, kruxet är att jag gärna har den så snabbt som möjligt.
Om det bara är själva axeln du behöver kanske det går att köra en gängad stav och kapa? Någon annan kanske vet om det skulle funka?

Ska du köpa något färdig så är det ju viktigt att bredden fungerar också. Hittar inte mycket info när jag googlar 8mm axel..

Om (skiv)bromsarna inte tar och det inte är: luft i systemet, olja på bromsskivan, slitna bromsklossar eller vajsing på själva kabeln. Vad kan det vara då? (Tycker att jag har dålig bromsverkan fram efter min krasch och upplevde även detta som bidragande faktor till själva kraschen.) Någon som har en idé om hur jag kan fortsätta felsöka?

Om (skiv)bromsarna inte tar och det inte är: luft i systemet, olja på bromsskivan, slitna bromsklossar eller vajsing på själva kabeln. Vad kan det vara då? (Tycker att jag har dålig bromsverkan fram efter min krasch och upplevde även detta som bidragande faktor till själva kraschen.) Någon som har en idé om hur jag kan fortsätta felsöka?
Fungerar kraftöverföringen så är det nog dålig friktion som är problemet. Men kan väl även vara kärva ok även om det inte känns som den vanligaste orsaken. Testa att byt skiva och belägg om du har det hemma. Gör det samtidigt så att du vet att det inte är lite lite oljekladd ändå. Behövs inte mycket för att sabba funktionen.

Jag höll på att bråka länge med en bakbroms på en cykel. Den läckte inte (trodde jag). Tillslut lessnade jag och bytte broms och skiva - hade aldrig några problem mer.... Det behövs verkligen inte mycket för att sabba funktionen.

Det kan vara förglasning va bromsklossorna. Det är en vanlig problem hos till exempel Magura klossorna.

Ja, testa med nya klossar och ordentligt rengjord skiva. Klossarna kan säkert brännas av men testa med ett par nya.
Kör sen in dem ordentligt.
Du kan ju alltid skifta fram / bak både skiva och kloss om du vill vara 100. Släpar man lite så tenderar det nog att vara inkört bak.
Jag läste att Sam Hill vid tillfälle körde metall bak och resin fram så jag testar det nu...men har inte cyklat så mycket. Funkar bra så här långt och eventuellt är resin lite mer tolerant.

Vill du inte rengöra klossarna så kan du alltid skicka dem till nån snål gubbbe med gaslbrännare. Vad är det för några?

Mitt reglage rival 1x11 har lite problem att fjädra tillbaks. Vad kan man göra? Det är själva växelpaddeln som gärna stannar en bit mot styret.

Cykeln är använd 1100 mil så kanske slitage?

Tack för tips @Bengt-re @Berk och @jonte987 ska ut och ta en titt igen. Högst oklart vad det är för klossar som sitter (jag är en såndär som bara kör och så länge det fungerar så är jag inte så noga med vad som sitter ? , säkert dumt, men så är det tyvärr).

Tack för tips @Bengt-re @Berk och @jonte987 ska ut och ta en titt igen. Högst oklart vad det är för klossar som sitter (jag är en såndär som bara kör och så länge det fungerar så är jag inte så noga med vad som sitter ? , säkert dumt, men så är det tyvärr).

Har du tagit bort klossorna och tittat på skicket? Det är det första jag skulle göra.

Har du tagit bort klossorna och tittat på skicket? Det är det första jag skulle göra.
Ja, tog en bild också. Kanske helt omöjligt att avgöra, men kanske att de (glasats?). Precis innan jag kraschade tyckte jag att bromsen tog dåligt. Detta var första gången jag kört mer än tre åk i rad med nuvarande cykel. (Puttar alltid upp, så det blir inte direkt någon mängdträning på passen.) Vid detta tillfälle var liften igång och jag gjorde mitt åttonde åk. Så, vad tror ni?
20220712_113341.jpg

Ja, tog en bild också. Kanske helt omöjligt att avgöra, men kanske att de (glasats?). Precis innan jag kraschade tyckte jag att bromsen tog dåligt. Detta var första gången jag kört mer än tre åk i rad med nuvarande cykel. (Puttar alltid upp, så det blir inte direkt någon mängdträning på passen.) Vid detta tillfälle var liften igång och jag gjorde mitt åttonde åk. Så, vad tror ni? Visa bilaga 566765
Dom ska inte vara svarta? Bränn av dem med gasol och dra på med lite sandpapper så tror jag de byter färg (Du bor väl på en gård, så det finns nog resurser?)

Hehe, jepp, får gå ut i "man caven" ?
Tänkte väl det.

Jag har några extra par så jag kan byta när det inte spelar eller för säkert skull om jag ska åka lift. Sen rengör jag mellan varven.
Jag vet inte om rengjort blir lika bra som nytt men jag tycker det funkar och det är inte försvarligt att kasta om det inte är slitet. Ibland kan det bli smutsigt på ingen tid alls.
Tvätta skivorna ordentligt också.

Jag trodde i min enfald att det var något konsigt
Tänkte väl det.

Jag har några extra par så jag kan byta när det inte spelar eller för säkert skull om jag ska åka lift. Sen rengör jag mellan varven.
Jag vet inte om rengjort blir lika bra som nytt men jag tycker det funkar och det är inte försvarligt att kasta om det inte är slitet. Ibland kan det bli smutsigt på ingen tid alls.
Tvätta skivorna ordentligt också.
Kan gå smärlga skivorna lite också. Vissa skivor blir konstiga i ytan om de inte får lite krossdamm på sig som slipmedel.

Edit: tror mest det händer på billiga skivor. Eller ännu tydligare, har nog bara märkt det på billiga avidskivor

Jag trodde i min enfald att det var något konsigt

Kan gå smärlga skivorna lite också. Vissa skivor blir konstiga i ytan om de inte får lite krossdamm på sig som slipmedel.
Ja, det har jag också gjort mest för att bli av med missljud. Ska ju kunna komma av ojämn inkörning....

EDIT, Jag blåser även av beläggen med rengöring efter jag smärglat dem.

EDIT 2. Jag vill nog tycka att det märks skillnad på ice tech skivor och random skrot.

Ja, det har jag också gjort mest för att bli av med missljud. Ska ju kunna komma av ojämn inkörning....

EDIT, Jag blåser även av beläggen med rengöring efter jag smärglat dem.

EDIT 2. Jag vill nog tycka att det märks skillnad på ice tech skivor och random skrot.
Jo, billiga skivor tenderar att bli lite skeva också utan att man slår i dem. Går ju hyggligt att rikta, men trist. Ice tech är helt klart bättre än snittet. Hope gör också bra skivor. Det är lyx med skivor som inte blir skeva!

Om man råkar ha kommit i kontakt med en gammal, troligtvis 80-tals, racer med rostig drivlina, finns det några lämpliga utbytesdelar?
Tänker främst på kedja och bakre drev (freehub?).
Åtkomst till eventuella delar får jag nog försöka fixa själv så jag befinner mig utanför Europa men vad ska man söka efter?

Hur är det med broms och växelkablar? Funkar moderna sådana även på gamla grejer? Ramväxlar och så…

Om man råkar ha kommit i kontakt med en gammal, troligtvis 80-tals, racer med rostig drivlina, finns det några lämpliga utbytesdelar?
Tänker främst på kedja och bakre drev (freehub?).
Åtkomst till eventuella delar får jag nog försöka fixa själv så jag befinner mig utanför Europa men vad ska man söka efter?

Hur är det med broms och växelkablar? Funkar moderna sådana även på gamla grejer? Ramväxlar och så…
Ja om det är "vanligt" frihjul så går det att få tag på grejer, biltema har t ex:

Broms- och växelvajer ska vara samma vad jag förstår..

Tillbaka
Topp