Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ny fråga; vilka egenskaper karaktäriserar de fetter som tillverkare generellt rekommenderar för service av body?
Normalt att det är rätt fett för rätt applikation. T.ex. detta för DT Swiss

Ja en liten för att klicka upp kedjelås. Får man upp låsen som sitter med ett multiverktyg?

Här är två alternativ som kombinerar däckavtagare med tång. Jag har själv den senare

Senast ändrad:
Facit är Knipex mista polygrip, som man sedan filar ner så att käftarna går ner i kedjan och därmed kan användas för att öppna kejdelås. Därtill är den funkis till att lossa muttrar (om man nu skulle träffa på någon med en cykel som har sådana..) samt allt annat som behöver dras/hållas/skruvas/vadsomhelst. Världens bästa multiverktyg!

Kan bifoga bild på polygripen vid tillfälle..

Aha! Det var ju inte riktigt vad jag föreställde mig, tänkte mig mer en cool cykeltrend på uppgång. Leda cykeln är faktiskt inte jättecoolt.
Nja, ursprunget är väl utförsorienterad cykling utan lift, före endurons intåg. Downhillhojar var inte kul att försöka trampa uppför bredvid spåren man åkte nedför. Eller så syftar det på forumet, nu nedlagt, pushbike.se.
Tänkte fixa styrlaget på en ahead gaffel.
Bästa sättet att avlägsna nypringen med en skåra i sig?
Bara att försiktigt pilla bort med kniv/skruvmejsel?
Har alltid bara dunkat till gaffeln uppifrån med en gummiklubba. Det brukar räcka för att allt ska släppa utan skador på något. Man får vara beredd på att fånga gaffeln bara…

Nja, ursprunget är väl utförsorienterad cykling utan lift, före endurons intåg. Downhillhojar var inte kul att försöka trampa uppför bredvid spåren man åkte nedför. Eller så syftar det på forumet, nu nedlagt, pushbike.se.
Ja antingen det eller när terrängen är sådan att det faktiskt inte går eller inte är värt att cykla upp. Är man t ex i alperna och gör toppåk är det inte helt ovanligt att bästa sättet att ta sig upp är att leda eller bära cykeln på axlarna några hundra höjd.
@Trabobank Duroplast

Facit är Knipex mista polygrip, som man sedan filar ner så att käftarna går ner i kedjan och därmed kan användas för att öppna kejdelås. Därtill är den funkis till att lossa muttrar (om man nu skulle träffa på någon med en cykel som har sådana..) samt allt annat som behöver dras/hållas/skruvas/vadsomhelst. Världens bästa multiverktyg!

Kan bifoga bild på polygripen vid tillfälle..
Smart. Såg classe hade en sån 125mm har en rätt stor sadelväska på pendlaren så där glider den nog ner fint.

Jag skulle vilja rädda ett vevparti, nämligen följande:
16663483619455368666984570633475.jpg

16663486733466190814965044736407.jpg
Problemet är att vevhylsan på projektet är 73 mm bred. Medan vevlagret på bilden lyder: 'BC1. 37x24 ROAD'. Så nytt lager lär behövas.

Finns det vevlager jag kan köpa varpå man kan fästa vevarmarna ovan? Jag är mest van med fyrkantsaxlar men vore bra om man kan återanvända delarna ovan.

Jag skulle vilja rädda ett vevparti, nämligen följande:Visa bilaga 588832

Visa bilaga 588835Problemet är att vevhylsan på projektet är 73 mm bred. Medan vevlagret på bilden lyder: 'BC1. 37x24 ROAD'. Så nytt lager lär behövas.

Finns det vevlager jag kan köpa varpå man kan fästa vevarmarna ovan? Jag är mest van med fyrkantsaxlar men vore bra om man kan återanvända delarna ovan.

Jag skulle tänka att vevlagret är 73 mm bred. Har du mättat vevlagerhuset på bilden? Jag kan inte ser om det finns distanser mellan vevlagret och vevhylsan.

In

Inga distanser vad jag kan se. ?

Jag förstår inte ... Sora/Tiagra har vevlager till 68/70 mm breda vevhylsor. Jag förstår inte vad skillnaden med andra grupper är som har vevlager som är för 73 mm bredde med distanser för smalare hylsor. Är vexaxeln på Sora kortare eller är vevlagret bredare?
Min son har en lvgcykel med ett Sora vevparti och jag har bytt den till ett MTB vevparti utan att tänka och det funkade. Så jog tror att vevaxeln är lika bred och vevlagret är bredare. Men då förstår jag inte varför Shimano skriver att Sora vevpartiet bara är kompatibel med BB-RS500/501 vevlager.

Men gissningsvis kommer jag oavsett inte kunna flytta över vevlagret?

Inga distanser på nedmonteringscykeln innebär att lagret är för kort för att passa i en 73 mm hylsa. Antar jag?

Men gissningsvis kommer jag oavsett inte kunna flytta över vevlagret?

Inga distanser på nedmonteringscykeln innebär att lagret är för kort för att passa i en 73 mm hylsa. Antar jag?

Lagret har en plasthylsa i mitten som kanske är för kort. Men problemet är snarare att lagra på både sidorna är för tjocka.

Om ingen som vet svarar kan jag mätta ikväll om axeln och utesidan av vevlagret är samma på Sora och Ultegra.

Lagret har en plasthylsa i mitten som kanske är för kort. Men problemet är snarare att lagra på både sidorna är för tjocka.

Om ingen som vet svarar kan jag mätta ikväll om axeln och utesidan av vevlagret är samma på Sora och Ultegra.
Vi kan avvakta lite.. Jag skulle kunna cykla förbi LBS och fråga också.
Men tack för din hjälpsamhet.

Lagren är som regel för 68/73. Är ramen 68 bred ska distanser normalt användas men mäter du den till det och distanser saknas är det sannolikt så att det bara är felmonterat. Det bör passa rakt av på annan ram med 73 mm bredd utan distanser. Om du skriver exakt vad lagret enligt texten på heter, alltså om det finns ett artikelnummer som borde vara på formatet typ BB-Rnnn eller något sånt, så kan du få ett säkrare svar.

Ser att det verkar finnas en 68/70 variant men den borde ju passa lika som en 68/73 om bara rätt distanser används? Måste nästan mäta sidorna på ett sånt jmf med ett vanligt HT2 för 68/73 känner jag nu.

Plasthylsan i mitten är för att skydda lagret men rent funktionellt kvittar det annars om den är för kort.

Ser att det verkar finnas en 68/70 variant men den borde ju passa lika som en 68/73 om bara rätt distanser används? Måste nästan mäta sidorna på ett sånt jmf med ett vanligt HT2 för 68/73 känner jag nu.

Frågan är om vevlagret har bredare lager eller om vevaxeln är kortare på Sora än på andra grupper. Jag ska mäta ikväll.

Är inte insexnyckel och typ en matsked (vid brist på rätt verktyg) de enda verktyg som behövs?
Jag köpte plastnyckel på sportson för 85 kr.. Hade säkert gått utan men men.

Själva kullagrena satt som t*san!
Men det här är alltså det jag har att jobba med:
16663610348988665811633549241944.jpg

På plastkoppen står det SM-BB4600.

Jag testade att montera på nya ramen och utan plastkopp satt de bra. Problemet är att axeln är för kort vilket gör att båda dreven tar i kedjestaget..
Kanske kan jag sätta distanser mellan lager och spindeln? Men är osäker om axeln kommer gå tillräckligt långt in i vevarmen på motsatt sida ifall jag bygger på så mycket.
1666361402660741979664442622836.jpg

Jag köpte plastnyckel på sportson för 85 kr.. Hade säkert gått utan men men.

Själva kullagrena satt som t*san!
Men det här är alltså det jag har att jobba med: Visa bilaga 588863
På plastkoppen står det SM-BB4600.

Jag testade att montera på nya ramen och utan plastkopp satt de bra. Problemet är att axeln är för kort vilket gör att båda dreven tar i kedjestaget..
Kanske kan jag sätta distanser mellan lager och spindeln? Men är osäker om axeln kommer gå tillräckligt långt in i vevarmen på motsatt sida ifall jag bygger på så mycket.
Visa bilaga 588865

Jag försökte mätta hemma, men det är svårt för att båda cyklar har pressfit lager. Distans mellan utsidan av Sora vevlagret verkar vara ungefär 90 mm.

Jag mätte också tjocklek på en XT BSA vevlager och det är 10,5 mm varje sidan. Det ger 94 mm totalbredde med en 73 mm hylsa (eller 68 mm med distanser). Så jag misstänker att en Sora vevparti har en kortare axel. Om det är sant tappar du lite fäste om du monterar den på en 73 mm hylsa.

Är dina lager bredare än 10,5 mm?

Du kan skulle kunna lägga en distans på vevaxeln om du inte redan har tappat 3 mm med bredare hylsa, som du troligtvis har. Jag skulle inte riskera smällare klämmytan.

Jag försökte mätta hemma, men det är svårt för att båda cyklar har pressfit lager. Distans mellan utsidan av Sora vevlagret verkar vara ungefär 90 mm.

Jag mätte också tjocklek på en XT BSA vevlager och det är 10,5 mm varje sidan. Det ger 94 mm totalbredde med en 73 mm hylsa (eller 68 mm med distanser). Så jag misstänker att en Sora vevparti har en kortare axel. Om det är sant tappar du lite fäste om du monterar den på en 73 mm hylsa.

Är dina lager bredare än 10,5 mm?

Du kan skulle kunna lägga en distans på vevaxeln om du inte redan har tappat 3 mm med bredare hylsa, som du troligtvis har. Jag skulle inte riskera smällare klämmytan.
Jag har 96 mm från lager till lager med en axel på 115 mm. ?

Tjabba! Landsvägsvevarna har kortare axel än mtb-vevarna. Med 73-hylsa får man inte dit landsvägsvevar och måste istället köra mtb-vevar.

Tvärtom går bra - då är det bara att sätta distanser för att komma ut till 73 mm från 68. Boost-vevpartier har istället ännu mer distanser och skit för att få ihop det.

Jag lärde mig den hårda vägen när jag skulle byta ett SLX-vevparti mot ett SLX-vevparti, där axlarna var olika långa. Jag har också kört landsvägsvevar på en cykel med 68-hylsa men med distanser då den hade mtb-vevar, så när jag behöll lagret men tog bort distanserna för att kunna få dit landsvägsvevarna (med sin kortare axel) så fick jag skrota plasthylsan i mitten.

Tjabba! Landsvägsvevarna har kortare axel än mtb-vevarna. Med 73-hylsa får man inte dit landsvägsvevar och måste istället köra mtb-vevar.

Tvärtom går bra - då är det bara att sätta distanser för att komma ut till 73 mm från 68. Boost-vevpartier har istället ännu mer distanser och skit för att få ihop det.

Jag lärde mig den hårda vägen när jag skulle byta ett SLX-vevparti mot ett SLX-vevparti, där axlarna var olika långa. Jag har också kört landsvägsvevar på en cykel med 68-hylsa men med distanser då den hade mtb-vevar, så när jag behöll lagret men tog bort distanserna för att kunna få dit landsvägsvevarna (med sin kortare axel) så fick jag skrota plasthylsan i mitten.
Tack!

Ah, varför hade jag inte kommit på att alla lvg vevpartier är till max 70 mm breda hylsor ... Jag trodde att Sora var speciell på något sätt. Shimano säger dock att en Sora vevparti bara är kompatibel med en BB-RS500 vevlager.

Tvärtom passar min sons MTB vevar bra på ett lvg vevlager. Antar då att axeln sticker i 3 mm mer, men att det fanns 3 mm utrymme, för att den inte sticker ut.

Om vänster vevarmen redan sitter 3 mm längre ut på axeln skulle jag inte våga att sätta på distanser för att undvika att en klinga tar i ramen.

Ah, varför hade jag inte kommit på att alla lvg vevpartier är till max 70 mm breda hylsor ... Jag trodde att Sora var speciell på något sätt. Shimano säger dock att en Sora vevparti bara är kompatibel med en BB-RS500 vevlager.

Tvärtom passar min sons MTB vevar bra på ett lvg vevlager. Antar då att axeln sticker i 3 mm mer, men att det fanns 3 mm utrymme, för att den inte sticker ut.

Om vänster vevarmen redan sitter 3 mm längre ut på axeln skulle jag inte våga att sätta på distanser för att undvika att en klinga tar i ramen.
Vevlagren är desamma med undantag för plasthylsan.

Om man har "för smalt" vevlager kommer axeln slå i lagerförspänningsskruven och därmed inte gå att spänna åt. "För brett" vevlager (som i fallet med att försöka köra lvg-vevar på bred vevlagerhylsa) blir axelinsticket i vänsterveven inte tillräckligt, vilket innebär att splinesen inte kommer hålla.

Därtill kan man med diverse mtb-vevar med olika kedjelinjer hamna snett i förhållande till centrumlinjen på cykeln.

Det här med standarder inom cykel är lite av en djungel...

E97D2AF6-DA73-48FB-B3FE-17A050681005.png

Bara en smula OT, men Cam McCaul satt å redigerade film (tror jag), någon som känner igen denna programvaran?

Tillbaka
Topp