Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Är det inte ett uttryck från bilbranschen där man har tillv.datum, registreringsdatum o uttagen datum.
...och ett behov av att låta fräck inom samma bransch. "Aah, jag var och tog ut en Tesla förra veckan, känns bra jadajadajada". Jag tror att alla som slänger sig med uttrycket "uttagen" också har en "uttagen" bil.

Njä, jag läser det som ett avståndstagande till faktiskt MY. Vilket delvis är relevant på en bil där man eventuellt har koll på extrautrustning och skiter i GEO.

E.g. Roscoe av FEL MY uttagen ett år då Roscoe helt otippat blev en bra cykel.

...och ett behov av att låta fräck inom samma bransch. "Aah, jag var och tog ut en Tesla förra veckan, känns bra jadajadajada". Jag tror att alla som slänger sig med uttrycket "uttagen" också har en "uttagen" bil.
Ah fattar. Kanske ändå få som köper en Tesla med cash, vanligare att man tar ett billån eller leasar, men vad vet jag... Mer troligt att man köper en dyr cykel för rena pengar.
Men som köpare av beg fordon (med eller utan motor) vill man ju veta årsmodell, inköpsdatum och ca tid/sträcka den har rullat så det kanske är ett funkis uttryck ända. I digress.

Min bakväxel låter. Misstänker bland annat att trissorna har samlat skit under vintern.
Ska man fetta/smörja in dem på något sätt efter rengöring?

ta isär och kolla. även kapslade maskinlager har en tuff uppgift på den här sprututsatta platsen.

för mig har det hänt att jag fått ta bort tätningen, och fetta om.

Det är en Tiagra RD-4700. Har varken cykeln eller reservtrissorna i närheten just nu och lyckade inte googla fram vad för lager de har men jag fick för mig att det är nån sorts rullager glidlager?

Svårt att utläsa från bilden.

1677940283778.png

Källa: https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-RD-4700-3889B.pdf

Senast ändrad:
Det är en Tiagra RD-4700. Har varken cykeln eller reservtrissorna i närheten just nu och lyckade inte googla fram vad för lager de har men jag fick för mig att det är nån sorts rullager glidlager?

Svårt att utläsa från bilden.

Visa bilaga 611464

Källa: https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-RD-4700-3889B.pdf
De klarar mycket mer än kullagren gör, ta isär och göra rent är också väldigt enkelt.

Ja, rengjorde* cykeln igår och märkte då att trissorna fortfarande lät olyckliga. Tänkte jag ska ta och montera loss dem och putsa rent dem av cykeln. Funderade då på om de behövde/ville ha någon smörjning vid återmontering.

* Kallt vatten och en skvätt grön såpa till allt utom drivlina och bromsar. Avtorkning och kedjesmörj till kedja.

Jag var precis ute till återvinningen idag med 5 originalkartinger jag sparat. De har fint legat orörda sen uppackning och tagit plats som kunde använts till annat.

Däremot sparar jag ofta de intetsägande wellpapplådorna till förvaring av diverse smågrejer i förrådet.

Att behålla originalförpackningen kan i många fall bevara värdet betydligt bättre än att lägga saker i random transparenta lådor. ?

Angående trissorna, så mår de inte dåligt av isärtagning och litet smörjfett. Olja, okej, men det försvinner fort.
de med glidlager går med fett bromsande tydligt trögt, särskilt om de är av mindre modell typ 10-11t och man kör med stor framklinga, = hög fart på kedjan. enligt mig behövs det då något mer lättflytande smörjmedel, och det innebär som du påpekar i sin tur att smörja ofta.

större trissor bromsar inte kedjan lika mycket, oavsett lagertyp. dels går de runt långsammare, dels knäcker de kedjan mindre. särskilt lönar det sig gå upp i till större modell på nedre trissan. det kan räcka att gå upp till 13t för att märka skillnad.

glidlager har man ju inte om man kan välja.

(vad gör du 02-03 på nätterna? :)

Så det kan vara värt en uppgradering av trissorna till, helst, 13T med maskinlager eller åtminstone 11T med maskinlager?
de med glidlager går med fett bromsande tydligt trögt, särskilt om de är av mindre modell typ 10-11t och man kör med stor framklinga, = hög fart på kedjan. enligt mig behövs det då något mer lättflytande smörjmedel, och det innebär som du påpekar i sin tur att smörja ofta.

större trissor bromsar inte kedjan lika mycket, oavsett lagertyp. dels går de runt långsammare, dels knäcker de kedjan mindre. särskilt lönar det sig gå upp i till större modell på nedre trissan. det kan räcka att gå upp till 13t för att märka skillnad.

glidlager har man ju inte om man kan välja.

(vad gör du 02-03 på nätterna? :)
Det sämsta med kullagrade är väl att de när de går sönder gör de det på en gång och inte gradvis som bussningar.

Så det kan vara värt en uppgradering av trissorna till, helst, 13T med maskinlager eller åtminstone 11T med maskinlager?
som jag ser det är det endast värt ett förtida byte till större och/eller maskinkullagrad om du kör med stor klinga, kanske 50 och däröver.

annars duger glidlagrade. men om man ändå skall byta kan det vara värt. sram säljer ett prisvärt set på om jag minns rätt 12 och 14.

på en av mina cyklar har jag 69t och den är inte kompatibel med kullagrade. blir ett frekvent oljande av trisslagren. fett är inte att tänka på.

för mtb måste sidoplåtarna på korgen generöst täcka trisshjulen, annars trasslar grenar in sig med i bästa fall byte av växelöra. eller växelhaveri.

Det sämsta med kullagrade är väl att de när de går sönder gör de det på en gång och inte gradvis som bussningar.
har även jag varit ute för. men kollar man glappet och rullet märks det att det är dags för underhåll eller undantagsvis byte.

keramiska lager har jag prövat, de är inte bra i mina händer.

som jag ser det är det endast värt ett förtida byte till större och/eller maskinkullagrad om du kör med stor klinga, kanske 50 och däröver.

annars duger glidlagrade. men om man ändå skall byta kan det vara värt. sram säljer ett prisvärt set på om jag minns rätt 12 och 14.

på en av mina cyklar har jag 69t och den är inte kompatibel med kullagrade. blir ett frekvent oljande av trisslagren. fett är inte att tänka på.

för mtb måste sidoplåtarna på korgen generöst täcka trisshjulen, annars trasslar grenar in sig med i bästa fall byte av växelöra. eller växelhaveri.
Jag kör 50T men sällan på de högre växlarna.
Måste sannolikt byta cage också om jag skulle vilja ha större trissor så det blir nog inget sådant byte.
Blir nog bara rengöring denna gång.

Jag försöker hitta ett växelöra, som reservdel så inget akut, men det är inte helt lätt när man inte har en "fin" cykel.
Vilket växelöra ska jag ha till en Crescent Pico 2019?

Var inne hos LBS och frågade hur mycket de tar för att bygga hjul. 850kr/st. Är det rimligt?
Ja. Billigare hade varit konstigt. Men cykelmek är man inte för att man tjänar feta cash heller för den delen..

Priset är av marginell betydelse i jämförelse med byggkvaliteten sett över tid. Dåligt byggda hjul håller ett litet tag. Bra byggda hjul håller en evighet.

Ett problem med att anlita en riktigt duktig hjulbyggare är att hen förmodligen kommer avråda dig från att göra vissa val om hen inte tror att det kommer bli bra. Jag anser att man som lekman bör ha respekt för en yrkesmänniskas åsikter, så man bör gå in till hjulbyggaren med ett öppet sinne.

Lycka till!

Tillbaka
Topp