Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, den kanske kallas så. Själva dämningen sitter väl i andra benet, det är ju där man pumpar iaf eller har en fjäder om man har den modellen.

Nej, det är fjädringen. Del 2 är dämparen. Är du säkert på att något är fel med dämparen som gör att lockout inte funkar? Det skulle också kunna vara infästningen av vajern ovanpå dämparen.

Nej, det är fjädringen. Del 2 är dämparen. Är du säkert på att något är fel med dämparen som gör att lockout inte funkar? Det skulle också kunna vara infästningen av vajern ovanpå dämparen.
Den är plast och har spruckit i botten. Ser inte ut som att lim är lösningen tyvärr.

Den är plast och har spruckit i botten. Ser inte ut som att lim är lösningen tyvärr.

bike-components är enda tysken jag hittar dämparen, men inte på lager. Dämparen finns hos en svensk butik, för dubbla priset. Jag har aldrig sett den här butiken, men verkar inte oseriöst. Antar att det är delen du behöver, men kontrollera modell och år.

bike-components är enda tysken jag hittar dämparen, men inte på lager. Dämparen finns hos en svensk butik, för dubbla priset. Jag har aldrig sett den här butiken, men verkar inte oseriöst. Antar att det är delen du behöver, men kontrollera modell och år.

Ja, titta. Där finns den, fast för remote. Vi har vanlig vred på gaffeln men det borde väl gå att använda de gamla komponenterna. Tack!

Det är cykelgear.se som bytt namn, så det ska inte vara några konstigheter.

Någon som vet vad jag behöver göra för ändring på cykeln om jag blir öm, precis under knäskålarna, inne i mjukdelarna, när jag kör lvg.
Är det sadeln upp, ner,framåt,bakåt, knävärmare?
Nån som känner igen problemet.

Någon som vet vad jag behöver göra för ändring på cykeln om jag blir öm, precis under knäskålarna, inne i mjukdelarna, när jag kör lvg.
Svårt att säga om det är samma sak men jag får lite ont i knäna om de blir kalla och/eller jag kör med för låg kadens.

Låter som du kan ha inflammerade slemsäckar. Känns det alltid så?

Det där lät inte så kul, men det känns hela tiden, lixom inne i mjukdelarna framme under knäskålarna.
Vad gör man åt sånt?
Antiinflammatoriska läkemedel. Gå till en vårdcentral. Har du reumatiska sjukdomar i familjen så är det extra viktigt. Förhoppningsvis bara något tillfälligt problem med ledvätskebalansen.

Vilket av dessa däck hade ni använt för ett lättare DH bygge, hade ni monterat det fram eller bak?

Tacksam för input, har inte kört de här lätta typerna förut (medvetet).

3C Maxx Terra EXO TR
eller
ST EXO

Är maxx terra bättre fram om det är mjukare gissar jag?

Är dessa två likvärdigt pubkteringssäkra? De vägde lika på vågen.

691CB736-B2AB-4F46-A053-16E7F43A1B92.jpeg

95D73426-C6FE-4045-A248-F083430B228C.jpeg

Stomme är samma: Exo, så punkteringsskydd är samma.

Supertacky är riktigt mjuk och sliter mycket snabbare. MaxxTerra är lagom mjuk och slitstark.

Om du vill montera båda då klart SuperTacky fram.

Jag ska montera aluminiumskärmar med genomgående skruv in i ramen. Vad ska jag tänka på att det blir skrammelfritt och att hållbarheten blir så bra som möjligt. Läderbricka har jag läst någonstans. Fungerar det lika bra med gummi? Ska det vara sådan bricka både mellan ram och skärm samt skärm och skruvskalle? Behövs vanlig bricka om skallen är stor i förhållande till hålet?

Stomme är samma: Exo, så punkteringsskydd är samma.

Supertacky är riktigt mjuk och sliter mycket snabbare. MaxxTerra är lagom mjuk och slitstark.

Om du vill montera båda då klart SuperTacky fram.

Tackarns, har ett till också som hade stålwire och var ännu lättare men vara 2.35.

Max terra är alltså hårdare än super tacky? Bra jag frågade för jag trodde det var tvärtom :)

Inga speciellt märkning annat än freeride på det tredje däcket som också har minion mönster.

Eftersom det tredje var lättare <900g och upplevdes mjukare i väggarna så antar jag det inte är bra för DH? Kanske hamnar på AM cykeln.

Blå ring är tredje typen.

3C är det tre olika gummi sorter i samma däck? Typ en på mitten och en annan i kanterna? (Så är det på MC däcken jag kör)

1686922027992.jpeg

Finns det någon som har en HR-avdelning som inte säger att det är ”krångligt” och ”för mycket administration” avseende förmånscykel?

Finns det någon som har en HR-avdelning som inte säger att det är ”krångligt” och ”för mycket administration” avseende förmånscykel?
De där argumenten är universella och följer arbetsplatser som rekryterar oengagerad och lat personal.

Jag ser det överallt hela tiden.

Sorry, det var en dålig tröst. Jag kommer tillbaka med ett snällare svar en annan dag.

Låter som att du kanske är ensam på arbetsplatsen om att vilja ha en förmånscykel?

Kolla intresset hos dina kollegor, om ni är fler som efterfrågar möjligheten så blir till det till slut enklare att lösa frågan än att lyssna på tjatet.

Tackarns, har ett till också som hade stålwire och var ännu lättare men vara 2.35.

Max terra är alltså hårdare än super tacky? Bra jag frågade för jag trodde det var tvärtom :)

Inga speciellt märkning annat än freeride på det tredje däcket som också har minion mönster.

Eftersom det tredje var lättare <900g och upplevdes mjukare i väggarna så antar jag det inte är bra för DH? Kanske hamnar på AM cykeln.

Blå ring är tredje typen.

3C är det tre olika gummi sorter i samma däck? Typ en på mitten och en annan i kanterna? (Så är det på MC däcken jag kör)

Visa bilaga 632537

Nu kör jag ingen DH, men skulle tänka att Exo stomme är inte tillräckligt stark till DH. Kankse går det med korv. Folk brukar köra Maxxis DD eller DH stomme till DH. Jag har aldrig sett Freeride däck av Maxxis, så jag kan inte uttala mig om det.

Jag har jobbat på flera arbetsplatser som erbjudit förmånscykel. Jobbar du i it-branschen så känner jag många som blir glada om du vill ha ett tips :-)

Men som @Juhlin skriver så är det ju bra om flera är intresserade. Finns aktörer som tillhandahåller "helhetslösningar" vilket jag antar innebär mindre administration.

Låter som att du kanske är ensam på arbetsplatsen om att vilja ha en förmånscykel?

Kolla intresset hos dina kollegor, om ni är fler som efterfrågar möjligheten så blir till det till slut enklare att lösa frågan än att lyssna på tjatet.
Intresset bland övriga anställda är svagt vilket är ej bidragande orsak, som jag förstått det var det ingen som nappade för ett par år sedan när arbetsgivaren lyfte frågan om förmånscykel. Men ska hålla öronen öppna om någon mer är sugen så får vi kanske se!

Är det inte enklare att bara gå och köpa den cykel man vill ha, istället för att driva nån ”kampanj” på jobbet? Allt inräknat brukar det ju ändå bara vara nån tusenlapp det skiljer i slutändan.
Ja absolut är det enklast, men sedan maj ifjol har jag köpt cykel, bil och lägenhet så tar emot att punga ut massa pengar igen. Får sikta på 2024 ??

Nu kör jag ingen DH, men skulle tänka att Exo stomme är inte tillräckligt stark till DH. Kankse går det med korv. Folk brukar köra Maxxis DD eller DH stomme till DH. Jag har aldrig sett Freeride däck av Maxxis, så jag kan inte uttala mig om det.

Jag är rädd för att du har rätt. Alla mina andra DH däck väger runt 1200-1300g och de är stabila och fina.

Men nu bygger jag en kolfiberhoj som jag vill ha ned någonstans på 13.x kg och då måste jag göra något med däcken också.

Har bytt ut allt till kolfiber och den är fortfarande på 15kg vilket är en padda i sammanhanget. Tror jag kommer ned till 14.4 genom att byta däcken…

De där grabbarna som bygger lätta DH cyklar måste ju ha något tricks liksom.

Efter 8år så fuktar min blåsa runt nippeln.
Vad ska man köpa istället?
Funkar 24mx blåsa i USWE ryggor?
Visa bilaga 632736
Funkar det inte att byta o-ringen?

Jag har kört classe Olsson och AliExpress med bra resultat. Från ali fick jag med en klädhängare som man knölar in i blåsan när man inte använder den så ”öppnar den upp” så att den torkar, plus att den hänger på samma krok.

Man får iofs en hel säck för samma pris som en blåsa så man kan lika gärna köpa en helt ny säck. Och när man ändå är igång kan man ju shoppa vidare på camel toe inlägg i silikon…

65C7C473-3C06-4917-9C37-FC1A1C22F780.png

E7310E71-7D48-478B-BAB3-00A4B1B994D8.png
4962DA45-8858-46CA-A20B-3D8DCC0B5BBB.png

Senast ändrad:
Intresset bland övriga anställda är svagt vilket är ej bidragande orsak, som jag förstått det var det ingen som nappade för ett par år sedan när arbetsgivaren lyfte frågan om förmånscykel. Men ska hålla öronen öppna om någon mer är sugen så får vi kanske se!
Det är antagligen förklaringen.
Att tillhanda hålla en tjänst endast du är intresserad av ÄR administrativt drygt, och sannolikt inte speciellt förmånligt för dig.

Då kan du lika gärna köpa en cykel på avbetalning med fördelen att utbudet ökar.

Ja absolut är det enklast, men sedan maj ifjol har jag köpt cykel, bil och lägenhet så tar emot att punga ut massa pengar igen. Får sikta på 2024 ??
Enkelt, sälj lägenheten bilen! ?

Eller cykla på cykeln du redan har, påminn dig om att gräset alltid är grönare på andra sidan.

Vad är en bal på slottet?

Sen jag köpte mig en White ax 290 så har den 3vxl Crescenten blivit stående.
Funderar om man kan göra något roligt av den eller om den får gå på skänkes? Har ni några ideer?

IMG_20230617_111439.jpg

Funkar det inte att byta o-ringen?

Jag har kört classe Olsson och AliExpress med bra resultat. Från ali fick jag med en klädhängare som man knölar in i blåsan när man inte använder den så ”öppnar den upp” så att den torkar, plus att den hänger på samma krok.

Man får iofs en hel säck för samma pris som en blåsa så man kan lika gärna köpa en helt ny säck. Och när man ändå är igång kan man ju shoppa vidare på camel toe inlägg i silikon…

Visa bilaga 632737

Visa bilaga 632738
Visa bilaga 632739
Bikester har en 2l urinblåsa för en hundring. Säkert samma som från Ali men kanske snabbare frakt och möjlighet att skicka tillbaks om den inte är till belåtenhet. Inga cameltoes på bikester dock

Rundtrampssymtom? Besvärligt att ordna, men justering av klossarna skulle kunna hjälpa. Jag vet inte, kanske flytta dem framåt litet, så mer av foten får jobba "neutralt". Sadeln ner en 1/4 mm?

Tillbaka
Topp