Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Skulle det funka med en gaffel 140mm som är avsedd för 29tums. Men som också tar in en 27,5+, passa på en cykel som har typ "27,5" geo.
Typ som denna Canyon Neuron 27,5 (small)

Påverkar det på något sätt cykelns egenskaper osv, hoppas jag har formulerat rätt.
Fronten kommer bli 38mm längre med vanliga 27,5" däck och 57mm längre med 29"/27,5+". Men räknar vi lite geometri så blir det ungefär 30/50mm längre. Du kommer få 10/17mm högre vevlager och 1,5/2,5grader flackare. Kommer trampa bättre då du kommer slå i pedalerna mindre, men samtidigt kommer du behöva kämpa mot cykeln när det går långsamt då fronten inte vill spåra lika lätt. Utför kommer du kunna köra snabbare rakt fram, men mer nervös i svängarna då cykeln blir högre.

Bytte vevparti från Shimano Deore till Race Face men det blev rackarns tight från klingan till kedjestaget samt så slog jag i skorna i kedjestaget?

Finns det nåt att göra förutom byta tillbaka vilket jag gärna slipper då jag använder deore på HT:n?
IMG_20230713_091048.jpg

Bytte vevparti från Shimano Deore till Race Face men det blev rackarns tight från klingan till kedjestaget samt så slog jag i skorna i kedjestaget?

Finns det nåt att göra förutom byta tillbaka vilket jag gärna slipper då jag använder deore på HT:n?
Visa bilaga 638619

Borde det finnas en distans mellan vevpartiet och drevet? Det verkar konstigt.

Men kankse har du bytt från en Boost till en icke-Boost vevparti?

Borde det finnas en distans mellan vevpartiet och drevet? Det verkar konstigt.

Men kankse har du bytt från en Boost till en icke-Boost vevparti?

Ramen är bredare på FSn och har ett Shimano BB-MT500-PA vevlager.

På HTn är vevlagret ett Shimano MTB BB-MT501.

Så det är väl bara att byta tillbaka eller sälja Race Face-partiet och köpa ett annat vevparti.

Senast ändrad:
Har haft Bontragerdäck. Upplevde att de rullade dåligt så de byttes pronto.

Vilka däck var det?
Köpte Bontrager AW3 till graveln/touringen för några år sedan. Fick för mig att punkaskyddet var prio 1 för däcken. AW finns i olika nivåer; 1, 2 och 3. Samma punkaskydd men bättre rull ju dyrare, AW3 dyrast.

Men har inte jättekoll, vet inte om punkaskyddet är bättre än t.ex. gp5000, om det inte är det så är ju rullet dåligt. Är punkaskyddet bättre kan jag ta dåligt rull.

Har en ny ram på posten som ska hämtas när ja kommer från semestern. Dock sugen på beställa vevlager redan nu så de finns när jag kommer hem. Cykeln är en https://www.velobuild.com/products/...d-frame-disc-version-integrated-hidden-cables

Fråga 1: Vilket vevlager äre man ska beställa? Kommer köra med ett ”vanligt (24mm?)” shimano vevparti.

Fråga 2: bromslangarna som följde med växelgruppen var lite sådär halvers. Om man ska köpa nya, funkar alla för interndragning (genom styre/styrlager osv) eller använder man några speciella som är bättre anpassade för tvärare böjar? Värt att kosta på värstingar eller funkar vanliga shimano lika bra? Har fälgbroms nu å inte saknat bättre bromsar å blir inge alperna för mej

Har en ny ram på posten som ska hämtas när ja kommer från semestern. Dock sugen på beställa vevlager redan nu så de finns när jag kommer hem. Cykeln är en https://www.velobuild.com/products/...d-frame-disc-version-integrated-hidden-cables

Fråga 1: Vilket vevlager äre man ska beställa? Kommer köra med ett ”vanligt (24mm?)” shimano vevparti.

Fråga 2: bromslangarna som följde med växelgruppen var lite sådär halvers. Om man ska köpa nya, funkar alla för interndragning (genom styre/styrlager osv) eller använder man några speciella som är bättre anpassade för tvärare böjar? Värt att kosta på värstingar eller funkar vanliga shimano lika bra? Har fälgbroms nu å inte saknat bättre bromsar å blir inge alperna för mej
Bara en snabb fundering, i länken du postade står det att ramen är dör skivor. Så du inte råkar ha beställt fel ram tänker jag

IMG_0062.jpeg

Vad är det här för styrlager jag har kommit i kontakt med? Spacers satt rakt på detta så jag inbillar mig att det saknas en del.
(Försöker fixa upp en hoj jag fick till skänks av en granne för att glädja något annat grannbarn.)

Bilagor

• IMG_0063.jpeg
    IMG_0063.jpeg
    367 KB · Besök: 45
Jag har köpt en ram som fungerar med både bock och vanligt styre - den blir satt upp med bock.

Jag har lekt med tanken om att kunna byta i vissa situationer, alltså en modell där jag har ett extra styre med allt monterat på - alla reglage, slangar, ok osv. Ramen har utvändiga kabler så därför borde det teoretiskt fungera. Samma kassett fungerar till bägge modeller. Jag är med på att det kan krävas lite inställningar och eventuellt luftning vid byte men är det andra eventuella problem som kan uppstå? Eller verkar det bara generellt en dålig ide jag har fått?

Jag har köpt en ram som fungerar med både bock och vanligt styre - den blir satt upp med bock.

Jag har lekt med tanken om att kunna byta i vissa situationer, alltså en modell där jag har ett extra styre med allt monterat på - alla reglage, slangar, ok osv. Ramen har utvändiga kabler så därför borde det teoretiskt fungera. Samma kassett fungerar till bägge modeller. Jag är med på att det kan krävas lite inställningar och eventuellt luftning vid byte men är det andra eventuella problem som kan uppstå? Eller verkar det bara generellt en dålig ide jag har fått?

En sak är att det är jobbigt att byta bockstyre för att bromsslangen och växelvajer går under styrlindran och genom handtaget.

Ett mer fundamentalt problem är att reach av ramen borde vara lite längre med ett rakt styre. Bockstyre själva ger mycket mer reach och handtag sticker också framåt.

Jag tror inte det är något stort problem tekniskt. Om allt går utvändigt bör du ju kunna skruva loss bromsok, ta loss växel-kablar och sedan bara plocka av hela styret, inklusive styrstam.
Det är ju inget man gör i en handvändning eftersom du kommer bli tvungen att justera in växlarna på nytt och centrera bromsoken men det är ju ändå inga stora ingrepp.
Lufta bromsar behöver du nog inte göra mer än vanligt.

Du behöver förstås en växelgrupp till vilken det finns kompatibla reglage både till bock och till rakt styre, typ Tiagra/GRX 400, men det har du säkert redan tänkt på. Alternativt, när du ändå behöver justera om växlarna, är att du även byter bakväxeln ifall det inte finns reglage av båda typerna.

En sak är att det är jobbigt att byta bockstyre för att bromsslangen och växelvajer går under styrlindran och genom handtaget.

Ett mer fundamentalt problem är att reach av ramen borde vara lite längre med ett rakt styre. Bockstyre själva ger mycket mer reach och handtag sticker också framåt.
Tar man bort hela styret, inklusive allt, så är det ju inget större problem.

Jag bytte från rakt till bockstyre på min cykel (en envägs-operation då) så det med rätt ram är reachen inget större problem. Jag körde vidare med samma stam först vilket var rätt bra för ren LVG-cykling men bytte sen till en något kortare för att få lite mer bekväm position.

Tar man bort hela styret, inklusive allt, så är det ju inget större problem.

Om man har vajärbroms och icke-genomgående höljen är det relativt enkelt. Men med hydrauliska bromsar är det mycket jobbigare.

Jag bytte från rakt till bockstyre på min cykel (en envägs-operation då) så det med rätt ram är reachen inget större problem. Jag körde vidare med samma stam först vilket var rätt bra för ren LVG-cykling men bytte sen till en något kortare för att få lite mer bekväm position.

Då har du tur med dina preferenser. Jag föredrar klart längre ram på cyklar med rakt styre.

Om man har vajärbroms och icke-genomgående höljen är det relativt enkelt. Men med hydrauliska bromsar är det mycket jobbigare.
Det är väl bara att lossa klämmorna som håller fast slangen i ramen? Det gjorde jag senast i helgen när jag bytte bromsok och passade på att byta slangen till frambromsen också. Lättare att lufta också om man låter bakre oket hänga ner.

Då har du tur med dina preferenser. Jag föredrar klart längre ram på cyklar med rakt styre.
Ja, jag tror jag hade lite tur.
Edit: fast min ram är kanske en liten aning för liten för min längd egentligen.

När man samlat på sig en hög med oljiga och smutsiga trasor från cykelvård, kan man tvätta dem i tvättmaskin utan att den tar skada eller är det bättre att slänga och skaffa nya?

Visa bilaga 638688
Vad är det här för styrlager jag har kommit i kontakt med? Spacers satt rakt på detta så jag inbillar mig att det saknas en del.
(Försöker fixa upp en hoj jag fick till skänks av en granne för att glädja något annat grannbarn.)
Förlåt, klickade av misstag på "gilla-knappen", det var inte meningen.
Vad gäller cykeln får du nog gräva i tillverkarens handböcker. Det ser ut som om det är ett Crescent-märke på, och det finns en barncykel som heter Crescent Vale.
Tycker inte jag ser något lager alls, men har väl fel som vanligt. :confused:

När man samlat på sig en hög med oljiga och smutsiga trasor från cykelvård, kan man tvätta dem i tvättmaskin utan att den tar skada eller är det bättre att slänga och skaffa nya?
Beror på. Tror inte maskinen tar skada men du bör nog inte tvätta finskjortorna på ett par tvättar.
Jag skulle inte chansa, mest för att jag vet vad min fru skulle göra med mig om hon fick oljefläckar på kläderna för att jag tvättat gamla oljiga trasor i maskinen.

Ja, din fru brukar inte vara snäll mot mig heller. ;-) Trasornas lukt och sot blir oftast kvar och smittar båda av sig på kläder och maskin och sköljvatten och. Om du inte vill slänga trasorna blir det nog spanntvätt.

Reningsverken är inte förtjusta att dom får oljigt vatten till sig.. Finns en anledning till att industrin har oljeavskiljare. Industrin hanterar oljiga trasor som farligt avfall.

När man vurpar pga sladd i snabba svängar, är det bättre att hålla kvar händerna på styret eller ta emot fallet med armen? För att minimera skador menar jag.

Bättre hålla kvar händerna på styret. Försöker du ta emot med handen riskeras handledsbrott. Tar du smällen med axeln riskeras iofs nyckelbensbrott, men det är ett lindrigare benbrott med mindre risk för komplikationer.

När man vurpar pga sladd i snabba svängar, är det bättre att hålla kvar händerna på styret eller ta emot fallet med armen? För att minimera skador menar jag.
bort från cykeln till varje pris, och ramla som en säck potatis. alkoholister och småbarn gör så, och är de som kan tänkas överleva fall från flera våningar.

att försöka ta emot sig är lönlöst, det orsakar bara skador. landar du i bästa fall rätt får du till att rörelseenergin omvandlas till rotation. som vilken asiatisk kampsportare som helst.

i sekunden du gör denna stuntlandning och kanske kör mtb skickas en tacksam till armbågsskydden du varit klok nog att sätta på dig. knäskydden not so much.

bort från cykeln till varje pris, och ramla som en säck potatis. alkoholister och småbarn gör så, och är de som kan tänkas överleva fall från flera våningar.

att försöka ta emot sig är lönlöst, det orsakar bara skador. landar du i bästa fall rätt får du till att rörelseenergin omvandlas till rotation. som vilken asiatisk kampsportare som helst.

i sekunden du gör denna stuntlandning och kanske kör mtb skickas en tacksam till armbågsskydden du varit klok nog att sätta på dig. knäskydden not so much.
Bort från cykeln vet jag inte om jag håller med om. Jag brukar att förespråka att hålla kvar, så att man inte får styret i magen, hövvet eller liknanade

Bort från cykeln vet jag inte om jag håller med om. Jag brukar att förespråka att hålla kvar, så att man inte får styret i magen, hövvet eller liknanade
det funkar så länge cykeln sladdar, men greppar den i något vilket gärna brukar ske plötsligt, händer med sannolikhet just det du tar upp att oroa sig för.

n
Du får såklart inte tvätta dem om du inte har oljeavskiljare på avloppet.
ja man vill ju inte späda på oljebildningen på insidan av avloppsrören mer än nödvändigt. men detergenten är väl tänkt att förhoppningsvis lösa fettet? annars sprids bara oljan runt i plaggen.

ett parallellt fall är fett från köket som illa upplöst kondenserar på avloppsrörens insida. omvandlas sedan gissar jag genom någon sorts lokalt ekosystem till något som närmast liknar svart konsistensfett.

Om jag har två hjulpar, ett med 11-30 kassett och ett med 11-32 kassett.
Kan jag byta mellan dem utan att justera bakväxeln?

Om ja, skulle den klara skillnaden från 30 till 34 också?
Om nej, är det enbart b-skruv som behöver justeras?

(Shimano 105 RD-R7000 GS medium cage, max 34t)

Om jag har två hjulpar, ett med 11-30 kassett och ett med 11-32 kassett.
Kan jag byta mellan dem utan att justera bakväxeln?

Om ja, skulle den klara skillnaden från 30 till 34 också?
Om nej, är det enbart b-skruv som behöver justeras?

(Shimano 105 RD-R7000 GS medium cage, max 34t)
Min racer kom med 11-32. Jag bytte mellan den och en 12-25 utan att justera. Växlade finfint. Cykeln var en Cube Attain GTC med Ultegra R8000 GS.

n

ja man vill ju inte späda på oljebildningen på insidan av avloppsrören mer än nödvändigt. men detergenten är väl tänkt att förhoppningsvis lösa fettet? annars sprids bara oljan runt i plaggen.

ett parallellt fall är fett från köket som illa upplöst kondenserar på avloppsrörens insida. omvandlas sedan gissar jag genom någon sorts lokalt ekosystem till något som närmast liknar svart konsistensfett.
Motorolja är väldigt dåligt för reningsverken. Mineralolja skall in till miljöstation och absolut inte ut i avloppet. Det är dagsböter på det om man åker dit.

Matolja är "bara" ett problem för rörsystemen där det riskerar att bli stopp. Dåligt, men ändå en annan sak.

Vill man tvätta oljiga saker finns det möjligheter att göra det med slutet kretslopp till en tvätt eller diskmaskin. Överblivna rester i slutändan lämnar man i dunk på kommunens åvc. Finns youtubevideos på folk som modifierat vanliga konsumentmaskiner.

fjärtvärmepannan i din kommun kan säker klara att elda dina trasor.

det bengt nog i första hand talar om är icke emulgerade oljor i avloppet. det är olämpligt även det råkar vara en miljövänlig olja.

helsyntet motorolja och rapsolja smakar förresten samma:)

Är ju en vild blandning av fett, mineralolja, skit från kedjor, kedjesmörj, aceton, IPA och säkert nåt mer jag inte kommer på eller känner till. Farligt avfall får det bli.

Är ju en vild blandning av fett, mineralolja, skit från kedjor, kedjesmörj, aceton, IPA och säkert nåt mer jag inte kommer på eller känner till. Farligt avfall får det bli.

När man levde efter devisen "The solution to pollution is dilution" kunde man kanske komma undan med tvätt av trasor, men den tiden är förhoppningsvis förbi

Hur är det nu med kompabiliteten avseende jänkarna och japanerna; om jag vill (behöver?) köra sram (apex)-reglage med bakväxel från sram (apex) och framväxel från Shimano (Tiagra) kan jag räkna med att det går att lösa?

Hur är det nu med kompabiliteten avseende jänkarna och japanerna; om jag vill (behöver?) köra sram (apex)-reglage med bakväxel från sram (apex) och framväxel från Shimano (Tiagra) kan jag räkna med att det går att lösa?
Varför inte?
Är det hydrauliskt blir det förstås lite jobbigare med två sorters bromsvätske vid luftning men annars är det väl bara att köra.

Det där har du fått om bakfoten är jag rädd.
Vi faller mer ”helt avslappnat” då vi inte hunnit uppfatta att vi faller.
Om JAG hinner uppfatta att jag faller brukar jag försöka krypa ihop till en boll.
Vet inte om det fungerar?
Ibland gör det ont som attan.
För det mesta inte.
Potatissäcksmodellen är kass.
Det vet både jag o alla mina polare i förskolegruppen på tre-sexan.

tror vi menar samma?

potatissäck som jag ser det är så nära formen av en boll en kropp kan komma. detta som jag skrev i motsats till att sträcka ut armar eller ben. en reflex många fallovana gärna praktiserar, med ökad skaderisk som följd.

att aktivt krypa ihop är förstås ett sätt att samla ihop potatissäcken och har som bonus att öka eventuell påbörjad rotation. vilket tar energi från fallhastigheten. ännu bättre är om själva nedslaget har chans att omvandla nedslagsenergin till rotation.

kampsportarna kan mer om detta

Tillbaka
Topp