Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har någon ett bra förslag på hur man fäster en konventionell stänkskärm i den här gaffeln så att den hamnar någorlunda nära hjulet?

Finns det beslag som skulle funka upp till gaffelkronan? Eller blir det till att buntbanda?
Visa bilaga 640117
IMG_5991.jpeg
IMG_5990.jpeg

Återkoppling!
Hittade ett silvrigt beslag som passade bra på bygghandeln. Lite hammarlack på det sen så matchade det bättre.

Bygger en singlespeed och ska använda bakhjul med flipflop nav 120 mm spacing. Kedjelinje ska var runt 42-43 mm.
Funderar på att använda ett Shimano 105 hollowtech 2 vevlager och vevparti. Har ett 1x NW drev som passar till detta vevparti.
Är lite nojig över hur kedjelinjen kommer att bli.
Någon annan som provat och vet att det funkar?

Häromdagen råkade jag överhetta en broms så det luktade eldsvåda. Är det byta skiva, belägg och luftning som gäller? Jag har rengjort skivan och slipat ner belägget något men tycker inte jag får lika bra bett nu.

Häromdagen råkade jag överhetta en broms så det luktade eldsvåda. Är det byta skiva, belägg och luftning som gäller? Jag har rengjort skivan och slipat ner belägget något men tycker inte jag får lika bra bett nu.
Organiska eller sintrade belägg?

De förstnämnde kan ju bli lite konstiga om man värmer upp dem allt för mycket med oavbrutna tusenmetersåk t ex.

Har du slipat beläggen så tar det ett tag innan dom är inkörda. Ut och cykla så kommer troligen bettet tillbaka gissar jag.

Edit: felstafvvningsrätellse

Senast ändrad:
Gick på denna istället efter lite läsning ?

Nu har prognosen ändrats till 23 grader och endast 2mm regn på hela dygnet. Kanske skulle köpt en dyrare för att garantera regnfritt.
Resultat: kortärmad polyesterjersey och ett par merinoarmvärmare jag tidigare använt till löpning blev perfekt för ca 100k och 700hm i 18 vindstilla grader och regn. Tur det då min beställning fortfarande har status ”registrerad” hos Postnord.

Jag har en lite frågor om hur jag ska värdera ett köp. Finns det någon snäll själ som hade kunnat ta sig tiden för att vägleda någon som har blivit helt snurrig av alla specs och smådetaljer ?

Har köpt direktdriven trainer och ska köpa kassett till. Om jag har en 11-28 bak nu, och köper en 11-32, kommer jag då behöva justera bakväxeln varje gång jag cyklar ute vs. på trainern?

Om du bara tänker nöta träningspass i erg-läge (inget zwift eller liknande som efterliknar "verklig" cykling) så kan du strunta i att växla och då spelar det ingen direkt roll att kassetterna skiljer sig lite i storlek. Enklast är dock att ha precis samma som sagt.

Vi kör mest erg men växlingen fungera på mindre kassett. Mycket mindre (orginal som satt på kickr)
Man måste nog justera för den större kassett så hade nog haft den ute
Ska man rejsa zwift har man nog samma storlek....

Jag bytte mellan 11-40 och 11-28 utan att justera bakväxeln, den är justerad efter 40 och växlar hur bra ändå på 28. 28 eller 32 ska inte vara några konstigheter. Bytte inte kedjan heller men körde syncroshift så ändrade bara så den inte valde stora/stora.

Inte heller att få kedjan att vara lagom lång till båda.

Shimano Tiagra CS-4600 (12-30) 10-delad på pendelhojen, sopslut. Vad har jag för alternativ mer än att köpa en exakt likadan? Bryr mig mer om pris och funktion än att jaga gram, då cykeln går året runt i Gbg-mög.. skulle CS-HG500 funka? Måste inte vara exakt 12-30 fö.

Shimano Tiagra CS-4600 (12-30) 10-delad på pendelhojen, sopslut. Vad har jag för alternativ mer än att köpa en exakt likadan? Bryr mig mer om pris och funktion än att jaga gram, då cykeln går året runt i Gbg-mög.. skulle CS-HG500 funka? Måste inte vara exakt 12-30 fö.

Allt 10-delat av Shimano, Sram och några andra tillverkare är kompatibla. Antar att bakväxeln inte klarar mycket mer än 30t, kanske 32t. Man kan köra mindre drev, men om största är mycket mindre blir växlingen sämre.

Skulle tänka att CS-HG500 12-28 är ett bra val.

Jag har väntat på min cykel i 2 månader och nu har den äntligen kommit fram till staden jag bor i, men levereras inte ut till mig förrän imorgon. Kan jag åka till DHL lagret och hänta ut det själv idag?

Om en cykels tillverkare specar däcks maxbredd till 2,2", vågar man då prova att klämma in 2,3"?
Det är ju bara 2,5 mm som skiljer och de lär väl ha lite marginal?

Trek Marlin 5 Gen 2 och Conti Mountain King/Race King.
Trek specar Max 2,20 men nåt av däcken var 2,30.
Och det breda (Mountain King 2.3") har du tänkt ha fram antar jag? Och Race King bak? Om så är fallet är det ju absolut inga problem, eftersom dämpade framgafflar generellt brukar kunna ta minst 2.4"-däck.

Och det breda (Mountain King 2.3") har du tänkt ha fram antar jag? Och Race King bak? Om så är fallet är det ju absolut inga problem, eftersom dämpade framgafflar generellt brukar kunna ta minst 2.4"-däck.
Exakt så. Tack för snabbt svar! ?
Fast jag menade Cross King men det borde vara detsamma.

Edit: alltså MK fram och CK bak.

Trek Marlin 5 Gen 2 och Conti Mountain King/Race King.
Trek specar Max 2,20 men nåt av däcken var 2,30.
Det spelar ju också en viss roll hur styva hjulen o ramen är. har man låt säga 5-10 mm plats på varje sida, men cykeln flexar närman står och bryter kan detta ju ändå bli ett problem i slutändan

Om en cykels tillverkare specar däcks maxbredd till 2,2", vågar man då prova att klämma in 2,3"?
Det är ju bara 2,5 mm som skiljer och de lär väl ha lite marginal?
Det beror också på fälgbredden, för att den bidrar till monterade däckets storlek. Om du inte tänker byta till bredare fälgar samtidigt med bredare däck, då blir allt bra.

Det beror också på fälgbredden, för att den bidrar till monterade däckets storlek. Om du inte tänker byta till bredare fälgar samtidigt med bredare däck, då blir allt bra.

Det berör ännu mer på hur bredd däcket verkligen är och hur det är utformad. Nästan alla däck är smalare än vad inch eller mm mått säger. Skillnaden brukar variera mellan 1 och 5 mm.

Det berör ännu mer på hur bredd däcket verkligen är och hur det är utformad. Nästan alla däck är smalare än vad inch eller mm mått säger. Skillnaden brukar variera mellan 1 och 5 mm.
Nu har jag inte kollat det så noga men jag har fått höra att Conti specar bredd inklusive nabbar. Ett MK på 2.3 bör alltså vara ungefär 58 mm totalt och ett RK lika så. MK får då mindre luftvolym eftersom nabbarna är större.
Hörsägen dock.

Edit: Jag har ju MK/XK i 559 så jag skulle ju kunna gå ut och mäta men är för lat just nu.

Nu har jag inte kollat det så noga men jag har fått höra att Conti specar bredd inklusive nabbar. Ett MK på 2.3 bör alltså vara ungefär 58 mm totalt och ett RK lika så. MK får då mindre luftvolym eftersom nabbarna är större.
Hörsägen dock.

Edit: Jag har ju MK/XK i 559 så jag skulle ju kunna gå ut och mäta men är för lat just nu.

En snabb googling ger inte mycket. Tyska datenbank säger 60 mm över dobbarna för båda 29 och 27,5 (så för bred!):

Hörsägen dock.

Personliga upplevelser med Continentals touringdäck (alltså ej MTB). I min källare ligger ett TourRide 622×38 vilket i monterat läge mäter 32 mm. Bredvid det ligger ett TourRide 622×32 vilket mätts 28 mm när det sitter på fälg.

Tillbaka
Topp