Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Här billigare (det behövs ett DUB vevlager till):

Fast det behövdes väl även med M5100?

Tack på förhand för visat tålamod.
Nej, det är samma gammalt hederligt BSA-vevlager som gäller i alla fall. Jag är inte säker om Shimanos pressfit varianter, men när det gäller gängade vevlager är diametern alltid 24 mm.

SRAM är en annan sak: man kan ha 24/22 mm, 29,99 mm (sic!) osv.

Nej, det är samma gammalt hederligt BSA-vevlager som gäller i alla fall. Jag är inte säker om Shimanos pressfit varianter, men när det gäller gängade vevlager är diametern alltid 24 mm.

SRAM är en annan sak: man kan ha 24/22 mm, 29,99 mm (sic!) osv.
Då missförstod jag. Trodde "square" och HTII inte var kompatbila.

Edit: FC-M315 verkar använda vevlager BB-UN101 som inte ser ut som BSA. Om det är så att det är olika typ så skulle mitt svar kunna tolkas som sarkasm. Så var inte fallet. Jag är bara helt okunnig när det gäller vevlager.

Senast ändrad:
Nu orkar jag inte mer.
Shimano skriver ju själva att M5100 är kompatibel med QR 135mm.
Och vid behov kan man väl sätta spacers mellan spindel och klinga för att flytta den lite inåt.

Edit: FC-M315 verkar använda vevlager BB-UN101 som inte ser ut som BSA. Om det är så att det är olika typ så skulle mitt svar kunna tolkas som sarkasm. Så var inte fallet. Jag är bara helt okunnig när det gäller vevlager.
Det har square taper vilket betyder att det inte funkar med dem nya vevpartierna tyvärr, shimanos lager är ganska billiga dock

Du blandar ihop två saker här. BSA är en gränssnitt mellan ram och vevlager. "square" och HTII är gränssnittar mellan vevlager och vevparti.

Du blandar ihop två saker här. BSA är en gränssnitt mellan ram och vevlager. "square" och HTII är gränssnittar mellan vevlager och vevparti.
Aha. Jag antog nog att BSA avsåg den form av vevlager som HTII vevar använder, alltså med ett hål rakt igenom.
Det jag egentligen försökte skriva var väl att M315- och M5100-vevar kräver olika vevlager.

Nu orkar jag inte mer.
Shimano skriver ju själva att M5100 är kompatibel med QR 135mm.
Och vid behov kan man väl sätta spacers mellan spindel och klinga för att flytta den lite inåt.
Ja, de tycker numera att 52mm chainline fungerar till allt. Möjligen för att de inte längre tillverkar nåt med mindre än 52mm chainline.

Jag kör liksom Berk SRAM vev istället så man kan få det som man vill. Jag kör allt annat shimano men dub vev och lager.

om man råkat på suboptimal kedjelinje kan jag rekommendera wippermann-kedjor. följsamma och lättväxlade.

att tänka på är att dessa redan från början har ett glapp under kedjerullen vilket komplicerar slitagemätningen. vanlig isärpressande mätare ger här större numerisk överdrift av slitaget än brukligt. pedros chainchecker ii är exempel på en som funkar. tar till den när min mer ergonomiska favo pro gold börjar visa höga värden.

Brr, "suboptimal kedjelinje" låter som rätta vägen till stora bekymmer. Inte bra, och så ska man inte ha det, gör om gör rätt.

de flesta cyklar med kassett har ju riktigt taskig kedjelinje i sina ändlägen.

om man önskar prioritera klätterväxlar eller fartvöxlar särskilt kan det vara bra med en följsammare kedja för att underlätta i sas andra änden.

rätt för en är fel för någon annan.

Fan du har rätt. Square taper är visst inte kompatibelt med Hollowtech II. Men jag tror inte att det finns några 1× vevpartier av Shimano som funkar med square-taper-vevlager. Tredjepartitillverkare kanske har något för detta.

Det set ut som att du behöver byta både vevparti och vevlager om du vill avsluta det du tänkt göra. Eller annars bli kreativt (t ex använda 2× som 1x).

Fan du har rätt. Square taper är visst inte kompatibelt med Hollowtech II. Men jag tror inte att det finns några 1× vevpartier av Shimano som funkar med square-taper-vevlager. Tredjepartitillverkare kanske har något för detta.

Det set ut som att du behöver byta både vevparti och vevlager om du vill avsluta det du tänkt göra. Eller annars bli kreativt (t ex använda 2× som 1x).
Byta vevlager är inget problem egentligen så länge jag vet att det behövs och till vad ?
Nu har jag valt att pausa operationen av andra anledningar men jag är berikad med ny kunskap till nästa gång.

Tack alla för tålmodiga svar!

Hej, nu är min tur att ställa en fråga för att jag är drulle och har råkat dra för hårt i nyckeln och pajat en dyr detalj som är svårt att hitta.

Har någon erfarenhet med den här franska cykelbutiken?

Den reservdel som jag nu behöver finns där och inte mycket annanstans i EU.
Är butiken pålitligt? Skickar man till Sverige?

Har just upptäckt att det finns happy recensioner av butiker (rack weldion)! Axoreo får fem stjärnor, men det finns bara en recension.

Har just upptäckt att det finns happy recensioner av butiker (rack weldion)! Axoreo får fem stjärnor, men det finns bara en recension.

Oj, hur har jag (och många andra?) missat det. Har aldrig sett länk till det i någon tråd där man diskuterat olika nät-handlare.

Det som finns i menyn är ganska lätt att upptäcka.

Ja, det är sant. Men egna och bevakade tråder är sakar man redan har upptäckt. Och man kan upptäcka sökfunktionen, men det är svårare att upptäcka att sökfunktionen funkar riktigt dåligt, förutom när man letar efter något man redan hade upptäckt tidigare.

Testa att flytta fram sadeln lite.
En av de sakerna som hjälpte min armbåge.
Tänkte bara återkoppla lite här. Har flyttat fram sadeln stegvis och nu tror jag armbågsproblemet är löst! Fick flytta fram en rätt bra bit faktiskt, frågan är om jag kanske ska skaffa en stolpe utan setback, men jag trampar på ett tag till och håller tummarna för att värken i armbågen håller sig borta. ???

Jag har en dropper post med extern kabeldragning. Nån gång har jag sett hur en sådan stympats på den långa fula kabeln och lämnats med en tät. Räcker det med att man sparar en bit av höljet för att trycka in?

Nån aning?

Har en hybrid med 2x9. Vill göra om den till 1x9. (i förlängningen eventuellt 1x11)

Kan jag inledningsvis köra ett vevparti för 1x11 ihop med kedjan för 9-växlat?

Vad är det som händer med gamla hoods egentligen? Och hur får man bort det bäst? Kemikalier?
169340355805271684891881928173.jpg

Vilka är egentligen så kallade "UCI-lopp" på landsväg i Sverige? Varför kan man inte ladda ner reglerna för utrustning på ScF hemsida och är dessa regler ens nåt man behöver bry sig om om man är vanlig motionär i klubb som bara vill bli snabbare?

Är det bara Bikester som säljer Konas cyklar i Sverige?
Är sugen på en Dew för vardagsbehov samt pendlande men min storlek finns inte hos dem.

Tillbaka
Topp