Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hej,

Kanske finns nån här som vet vad som kan vara vajsing när kedjan lixom "crunchar" till när jag lägger på lite power? Cyklar jag i ett långsamt tempo så går det bra, men jag tycker mig eventuellt höra ett dovt rassel från drivlinan/derailleurn. Om jag försöker accelerera lite, säg +300 W stående eller sittande, så lixom smäller det om kedjan och den gör ett "hack" utan att faktiskt växla.
Kedja och framdrev är väldigt nya och kassetten är ganska ny utan en massa slitage. Om jag minns rätt så dök detta upp över natten.

Jag GISSAR att cagen (svenska) är böjd något men jag kan inte heller se någon uppenbar skada.
Många förslag har du fått. Saknar bara att du kollar att kassetten inte kan röra sig i sidled pga axelmuttrarna kan ha lossat lite grann

Går det inte att bara hitta en lagom lång ten att stoppa in i hålen på vardera staget, med ett hål på mitten? Brukar vara rätt flexibla såna där skärmar.
Skruvar med typ en najtråd "runt" på något vis tänker du? Jo det skulle säkert fungera om man lyckas lösa det på något vis. Jag lyckades just idag ha sönder fästet på skärmen lite när jag "spände upp det" med buntband som satt runt ramen. Lim lär väl aldrig hålla men jag försöker ändå.

Singlespeed stämmer fint och du har ju rätt i att dropoutsen ser rätt horisontella ut. Värt ett försök.
EDIT: nä, glöm nedanstående. De går nog inte att använda på horisontella dropouts som öppnar sig framåt.

EDIT 2: joho, det verkar de ändå göra (se längre ned i tråden). Det blev två 180°-svängar, åter på spåret i samma riktning.

Kan kräva något som detta för att inte glida när man bryter med låg kadens i brant uppförsbacke. https://surlybikes.com/parts/tuggnut
surly-tuggnut-silver-CH9999-1000x1000.jpg

Senast ändrad:
Någon som vet om ett bra matställe på Kungsholmen för middag med gammal vän?
Med bra matställe så menar jag mat som man kan sleva i sig och ett utbud med vettig öl på tapp.

Edit: Besökte Tapas 28 sist där maten smakade bra men ölutbudet inte är ok.

Senast ändrad:
Någon som vet om ett bra matställe på Kungsholmen för middag med gammal vän?
Med bra matställe så menar jag mat som man kan sleva i sig och ett utbud med vettig öl på tapp.

Edit: Besökte Tapas 28 sist där maten smakade bra men ölutbudet inte är ok.
Löwenbrau på fridhemsplan kan väl knappas klassas som finmat men de har god öl och alla de som gillar kött å potatis brukar kunna hitta något gott att äta

Mcinlays Inn, Thai house wok, Hang chow, Mamadou är några jag kommer på lite snabbt. Beror på vad du vill äta.

Ska montera aluminiumstolpe i stålram. Har Finish Line Teflon och Park Tools PP1 hemma. Något som föredras över det andra?

Är det bara jag som tycker Eurosports kommentator av downhill är tråkig och ehhrm, inte så bra?

Räknar ut åkare mitt under pågående åk, som sedan går in på första plats. OJ!

Sitter mest och resonerar kring uttal på namnen.

Rent allmänt dåligt insatt.

Sedan har jag åsikter om att man väljer att filma lättklädda kvinnor i publiken, men det kan jag såklart inte klandra kommentatorn för.

Jag kanske letar efter den allmänna gnälltråden egentligen...

Det var bättre förr...

Tror bara han läser upp en översatt engelsk text. Händer i andra sporter också, ty de kan inte ha svenska live-kommentatorer på allt. ...Vi ska vara tacksamma när vi har Vacchi.

Min gruscykel/vintercykel har fått sprickor i ramen, och som jag förstår det är det då bara att pensionera ramen.

Tråkigt som fan, men okej, då får jag köpa en ny ram helt enkelt.

Min fråga: hur vet jag med måtten. Framgaffeln bör ju gå att fortsätta använda etc. Vad är det som avgör vilken ram, dimensioner etc som passar den framgaffel jag har?

Tack som tusan för hjälp!!

Någon som testat att köra en 8s kassett på en 7s body fast utan det minsta drevet?
Skulle gissa på att det behövs en spacer för att få det att lira bra?

Min gruscykel/vintercykel har fått sprickor i ramen, och som jag förstår det är det då bara att pensionera ramen.

Tråkigt som fan, men okej, då får jag köpa en ny ram helt enkelt.

Min fråga: hur vet jag med måtten. Framgaffeln bör ju gå att fortsätta använda etc. Vad är det som avgör vilken ram, dimensioner etc som passar den framgaffel jag har?

Tack som tusan för hjälp!!
Är det än dämpad gaffel(oftast på mtb) eller tillhör den ramen? Vanliga, gravel och landsvägscyklar brukar oftast komma med gaffel som tillhör ramen. Finns dock undantag så klart.

Någon som testat att köra en 8s kassett på en 7s body fast utan det minsta drevet?
Skulle gissa på att det behövs en spacer för att få det att lira bra?
Varför inte istället använda sju tillsammans med nio för att få åtta?
För enligt Sheldon Browns utmärkta kassettsida:
så är avståndet klinga till klinga 5,0 mm i 7-delade kassetter och 4,34 mm i 9-delade kassetter.
Hela den 7-delade kassetten blir alltså 35 mm och 8 klingor från den 9-delade blir 34,72mm.
En skillnad på 0,28 mm!

Själv så har jag använt en kassett med 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25 där jag tog bort 16-klingan.
Jag har nu en 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23, 25 som fungerar mycket bra. 25:an ville jag gärna ha kvar, på vintern med de trögrullade dubbdäcken är den extra användbar!

(De kursiverade raderna ovan kommer ur ett ~20år gammalt klubbtidningsinlägg, dvs inga garantier för att det fungerar vare sig då eller nu!)

Tillbaka
Topp