Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag måste tyvärr outa min cykelokunskap. Däck, är 35-622 samma som 700x35?
Har ett (Michelin)däck liggande i skåpet där det på förpackningen står 700x25C och direkt under 25-622. Min gissning är därför ja. Vet att jag läst bakgrunden till de olika beteckningarna men jag minns den inte. Finns säkert de som är kunnigare och/eller har bättre minne.

Borde det inte heta "mapping"?
Jag trodde det också och skrev ett inlägg för länge sedan men adjektivet unmapped
ADJECTIVE
(of an area) not yet surveyed or investigated

Så unmapping skulle kunna betyda ge sig ut i det okända eller som i cykelsammanhanget här utforska okända vägar. Tror det är den innebörden arrangören av loppet Unmapping Sweden tänker sig.

Senast ändrad:
Jag trodde det också och skrev ett inlägg för länge sedan men adjektivet unmapped
ADJECTIVE

Så unmapping skulle kunna betyda ge sig ut i det okända eller som i cykelsammanhanget här utforska okända vägar. Tror det är den innebörden arrangören av loppet Unmapping Sweden tänker sig.
Hmm. Om man arrangerar ett lopp torde ju de vägar loppet går vara kända redan?
Nå, det låter kanske bra.

ADJECTIVE

Är med på att "unmapped" betyder "ännu outforskad/ännu inte kartlagt".
Men unmapping låter ju då som att man raderar kartor.
"Sweden unmapped" vore väl ett bättre namn :) "Det outforskade Sverige".

Hmm. Om man arrangerar ett lopp torde ju de vägar loppet går vara kända redan?
Nå, det låter kanske bra.
Jag testade att söka på "unmapping" och fick bl.a. upp boktitlar som Unmapping the Renaissance by Angelika Stepehen som handlar om outforskade delar av livet i Florens under renässansen. Så jag tror att unmapping kan användas så.

Jag testade att söka på "unmapping" och fick bl.a. upp boktitlar som Unmapping the Renaissance by Angelika Stepehen som handlar om outforskade delar av livet i Florens under renässansen. Så jag tror att unmapping kan användas så.
Jo, jag tänkte närmast på cykelsammanhang . Fick det inte att gå ihop.

Ja det kan man lätt tro, sen kör man och upptäcker vad olika definition man kan ha av "väg" :)
Det, förstås.
IMG_20200926_104909842_Original.jpeg

Tjena,

Jag håller på att bygga min första MTB och blir inte riktigt klok på hur jag ska dra växelvajern. Saknar jag något här under? Jag tycker det borde finnas någon liten "ögla" att dra den genom så den inte ligger längst ramen.

Missar jag något?

IMG_2725.png

Tjena,

Jag håller på att bygga min första MTB och blir inte riktigt klok på hur jag ska dra växelvajern. Saknar jag något här under? Jag tycker det borde finnas någon liten "ögla" att dra den genom så den inte ligger längst ramen.

Missar jag något?

Visa bilaga 669646
Är hålet under vevlagret gängat? I sådana fall så skall det troligen sitta en vajerguide där.
Kan vara en lösning.

Det var gängat och inte centrerat. Får leta reda på en växelguide. Tack!
En sån guide är ju dock för ett skarvat hölje, dvs du har en snutt hölje där uppe och en snutt vid växeln, resten exponerat.

Vill du dra hölje hela vägen behöver du oavsett hitta på någon abrovink för att fästa det och då kan du lika gärna gå rakt på en fullössning. En sådan kan t ex vara självhäftande vajerfästen ovanpå downtuben eller under toptuben. Eller tejp beroende på hur snyggt du vill ha det. Men fördelaktigt att gå högre på cykeln så man inte skapar en lågpunkt mitt på ett heldraget hölje.

Sen funkar det förvisso rätt bra att ha det så som det är tänkt original, det blir jäkligt smutsigt bara beroende på var du cyklar men det finns ingen böj med vajerhölje som kan fyllas med vatten i botten och frysa eller kärva som det blir om du drar ett helt hölje där under.

En sån guide är ju dock för ett skarvat hölje, dvs du har en snutt hölje där uppe och en snutt vid växeln, resten exponerat.

Vill du dra hölje hela vägen behöver du oavsett hitta på någon abrovink för att fästa det och då kan du lika gärna gå rakt på en fullössning. En sådan kan t ex vara självhäftande vajerfästen ovanpå downtuben eller under toptuben. Eller tejp beroende på hur snyggt du vill ha det. Men fördelaktigt att gå högre på cykeln så man inte skapar en lågpunkt mitt på ett heldraget hölje.

Sen funkar det förvisso rätt bra att ha det så som det är tänkt original, det blir jäkligt smutsigt bara beroende på var du cyklar men det finns ingen böj med vajerhölje som kan fyllas med vatten i botten och frysa eller kärva som det blir om du drar ett helt hölje där under.

Bra poäng!

Jag skulle skruva fast sån för att hålla höljen på plats:

2023-12-07-21-21-57-101.jpg

20" vs 28" cykel på vintern?
Funderar på om värt o peta på vinterdäck på min 20" kompakt, tycker att vanliga pendlaren är sådär när det är spårigt. Lite klumpig och otymplig. 20"aren är ju liten o smidig och frågan är om den blir värre i snön?
Båda kör ca 50 mm breda däck

Gissar att det kan kännas lite värre med 20" när man kör riktigt sakta och framförallt om man då accelererar/retarderar/svänger

Funderar på om värt o peta på vinterdäck på min 20" kompakt, tycker att vanliga pendlaren är sådär när det är spårigt. Lite klumpig och otymplig. 20"aren är ju liten o smidig och frågan är om den blir värre i snön?

Jag tror att hjulstorleken inte påverkar så mycket. Men lång hjulbas hjälper mycket i snömodd och 20" cyklar brukar har kortare hjulbas än 28" cyklar.

geometri och sittställning avgör mycket om hur cykeln beter sig i snö. mest i det svåra underlaget bristande halvpackad snö.

det finns gott om fullstora cyklar som där är närmast ocyklingsbara. framhjulet kastar i sidled av och an, kan sluta med tvärstopp och fall.

en 20" är i sig inte bättre än en 28", snarare är det nog tvärtom. men en enskild 20" kan mycket väl vara guld, särskilt med så feta däck som 50mm. själv vinterpendlar jag på 16" brompton, och varit mycket nöjd med det. inte är den opåverkad som en 29a med isp på breda fälgar, men förvånansvärt bra och rolig. går utan dubb.

dock kommer ett pågående projekt resultera i en 20" vinterbrompton, främst för att komma åt feta dubbdäck.
.
IMG_5324.jpeg
IMG_9804.jpeg

Ser trevligt ut med skivbroms och lite större sulor på Brompton. Min 20" är en äldre Tern, inte fällbar men stadig ram och skivor. Bytt till 5 växlad nexus och dämpare fram.
Ska slänga på dubbdäcken o prova pendla några dagar, får se om det funkar.

Kommer världen implodera om jag kör gundekallingar under bibs i syfte att vindskyddad de ädlare delarna? Frågan avser nollgradig långsam lvg-cykling i cirka en timme.

Har ett (Michelin)däck liggande i skåpet där det på förpackningen står 700x25C och direkt under 25-622. Min gissning är därför ja. Vet att jag läst bakgrunden till de olika beteckningarna men jag minns den inte. Finns säkert de som är kunnigare och/eller har bättre minne.
Glömt av det exakta också, men C-et är en fransk "accent", som betyder stor eller vid.
En litet annorlunda storlekstabell, kan man säga. Det är nog många som minns franska och italienska storlekstabeller i kläder också. ...Men nu har EU och andra klämt till di racka'na, så allt är lika.

Det står en del om däckstrlangivelser hos Sheldon

Det står en del om däckstrlangivelser hos Sheldon
Sportson har en omfattande jämförelsetabell.

Hur skiljer sig ett BSA 68mm DUB vevlager mot ett BSA 68mm DUB Road Wide vevlager? Är det bara plastdistanser utanför vevlagret eller är det något mer?

Ja, vanliga har en 3mm spacer på höger sida, road wide har 2,5mm på vänster och 5,5mm spacer på höger sida. I övrigt är det samma delar.
Lite det jag misstänkt men inte funnit bevis för. Men då köper jag ett vanligt dub lager och skapar två nya distanser så funkar det ändå. Ett icke wide verkar vara både vanligare och billigare nämligen. ?

Ja, vanliga har en 3mm spacer på höger sida, road wide har 2,5mm på vänster och 5,5mm spacer på höger sida. I övrigt är det samma delar.

Tvärtom. Wide vevlager är 5 mm bredare. Men man kan använda en vanlig DUB vevlager till mew en Wide vevparti med 2,5 mm extra distans på både sidor.

Tillbaka
Topp