Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Monterade nya däck på pendlaren: Pirelli cinturato h, men får inte däcken o sitta jämt. Testat med såpa, knåda, cykla lite med lågt tryck etc men icke. Aldrig haft problem med andra däck. Använder slang. Tips?
Jag har typiskt problem med Conti GP5k på Campa Zonda hjul, de vill bara inte sätta sig jämnt hur man än knådar. Med saliv har det gått nån gång men senast sket jag i det och lät det ta 2 lätt skumpiga mil innan skumpandet i sig tryckt till dem.

Göra egna rutter tycker jag faktiskt är enklast att göra på deras hemsida
+1
För jag antar att det är Garmin Connect du menar?

och sen ladda över via appen (telefonen) med blåtand.
Det går även att ladda över via WiFi <REDIGERAT>FEL, det verkar inte finnas Wifi i Edge Explore 2</REDIGERAT>

Det går även att föra över andras rutter(i GPX-format) till GC och sedan förstås föra över dem till GPSen.

Senast ändrad:
+1

Det går även att ladda över via WiFi

Det går även att föra över andras rutter(i GPX-format) till GC och sedan förstås föra över dem till GPSen.
Ja självklart! Otydligt av mig.
Jag ska erkänna att jag har edge explore 1 så jag har bara använt blåtand för att föra över från dator/telefon till garmin

Jag har typiskt problem med Conti GP5k på Campa Zonda hjul, de vill bara inte sätta sig jämnt hur man än knådar. Med saliv har det gått nån gång men senast sket jag i det och lät det ta 2 lätt skumpiga mil innan skumpandet i sig tryckt till dem.
Har du testat med riktigt högt tryck?

Göra egna rutter tycker jag faktiskt är enklast att göra på deras hemsida och sen ladda över via appen (telefonen) med blåtand. Man kan ju såklart göra rutter i telefonen men det tycker jag inte är lika smidigt tyvärr.
Om du kör på väg, vad som är smidigast för mtb vet jag tyvärr inte

+1

Det går även att ladda över via WiFi <REDIGERAT>FEL, det verkar inte finnas Wifi i Edge Explore 2</REDIGERAT>

Ska ta och prova lite med garmin connect. Helst skulle jag vilja kunna importera några gpx filer som andra gjort, och sen redigera dom rutterna så att dom passar mig lite bättre. Men blev lite överväldigad av komoot/strava/connect/ridewithgps osv ?

Testat igen och få det jämnt på fälg, vobblar ca 6 mm! i diameter.
Sladdriga däck, känns som nån vettexduk .... Får nog byta tillbaka till mina marathons

Både fram och bak?

Skulle tänka att dina däck har ett tillverkningsfel. Byt eller fråga pengarna tillbaka. Jag hade ingen problem med Cinturato H. Jag jar bara haft problem med flera Continental däck, de hade lite för små diameter för att passa bra på fälgen. Har också hört att andra har haft problem med Conti.

Ska ta och prova lite med garmin connect. Helst skulle jag vilja kunna importera några gpx filer som andra gjort, och sen redigera dom rutterna så att dom passar mig lite bättre.
Det är enkelt om du använder dator, så här brukar jag göra
  • Ladda ned GPXen till datorn
  • Gå till GC o logga in
  • Gå till "Träning o planering" / "Banor"
  • Välj Importera, då har du GPXen i GC
  • Öppna den bana du vill föra över till din Edge genom att klicka på den
  • Längst ned klickar du på de tre punkterna och väljer "Ändra"
  • När du är klar klickar du på spara
  • Längst ned klickar du på "Skicka till enhet"

Att skapa eller redigera banor i Strava är endast för betalande
Därför använder en snåljåp som jag istället
Det är gratis och man kan välja att ha Strava Heatmaps i bakgrunden

Jag har sparat in pengar på att aldrig köpa Tour-tidningar, så jag är safe!?

Om de inte ens går att montera korrekt så räknar jag dessa som skräp
Som nämnts tidigare i tråden har ju många andra lyckats fint, plus att det är jättepopulära däck. Antingen gör du fel, eller så har du fått felproducerade däck.

Har du nära till Partille kan jag ge det ett försök! Jag letar aktivt efter däck som "inte går att montera" som ren utmaning.?

Jag kör med samma kombination. Sitter fint på mina.

Däremot har jag haft problem med mina Mavic-fälgar på gruscykeln. Förut samma som "Tokig", Pirelli Cinturato Gravel H. Nu Continental Terra Speed. Båda var extremt svåra få på, sitter inte helt jämt även efter många mil på dem. Det är ett elände med moderna däck.

Jag kör med samma kombination. Sitter fint på mina.

Däremot har jag haft problem med mina Mavic-fälgar på gruscykeln. Förut samma som "Tokig", Pirelli Cinturato Gravel H. Nu Continental Terra Speed. Båda var extremt svåra få på, sitter inte helt jämt även efter många mil på dem. Det är ett elände med moderna däck.

Det är framförallt Conti som ger problem (för små). Schwalbe har jag aldrig haft problem med.

Det är enkelt om du använder dator, så här brukar jag göra
  • Ladda ned GPXen till datorn
  • Gå till GC o logga in
  • Gå till "Träning o planering" / "Banor"
  • Välj Importera, då har du GPXen i GC
  • Öppna den bana du vill föra över till din Edge genom att klicka på den
  • Längst ned klickar du på de tre punkterna och väljer "Ändra"
  • När du är klar klickar du på spara
  • Längst ned klickar du på "Skicka till enhet"

Tackar! Blir att leka lite i helgen :)

Har du testat med riktigt högt tryck?
Tips: Ta det i tre steg. Massera däcket från 2 sidor med ca 0,3 bar i tryck. Pumpa och följ fälgens kanter visuellt. Förvissa dig om att slangen inte har några veck. Ett vanligt misstag är att lägga in slangen utan att ha luft i den. Dock inte så mycket att det blir ett Helvete att få slangen över däcket. Räcker bra med 0,1 bar, eller tom mindre.
Vid behov, massera däcket med högre tryck. Ta gärna i ordentligt. Syns däcket inte jämnt över fälgkanten, så upprepa. Vissa däck kan vara Jävligt vrånga...

Bytte mina pirelli Cinturato mot Schwalbe förut idag och dom ploppade inte ut riktigt trots 4.5 bar. Så jag tömde ut luften och spruta lite wd40 på stället som inte ville ut först och dom ploppade ut så fint sen?

Bytte mina pirelli Cinturato mot Schwalbe förut idag och dom ploppade inte ut riktigt trots 4.5 bar. Så jag tömde ut luften och spruta lite wd40 på stället som inte ville ut först och dom ploppade ut så fint sen?

Jag brukar köra med 5-56 och massa luft de gånger då jag står och svär över ett schwalbedäck som inte vill bli jämnt. Jag har inte gett upp någon gång hittills men det har faen varit nära.

Har aldrig hänt än med kompressor men det hjälper att massera o bryta under fyllningen.
Håller helt med. Kompressor med bra pumphandtag är grymt effektivt - har löst de flesta problem jag haft med trilskande däck.

Kompressor är förresten bra överhuvudtaget. Är det något jag aldrig skulle göra är det att stå med en handpump.

det kan ändå vara bra att lära sig poppa slanglöst med handpump. för rätt som det är stå man roadside och behöver poppa efter påfyllning av tätmjölk.

'frågar åt en kompis'.

man kan förstås i nödfall då lägga in en slang, men det är en kladdig misär värd att undvika. den snart fastklistrade slangen är förresten sedan en broms på rullet som inte direkt skänker någon glädje.

man skall förresten inte lägga för mycket energi på att få däcket att poppa first hand.

har man förvissat sig om att det verkligen inte är upplyft ur sätet någon annan stans än där det vägrar poppa, låt det står hårt trycksatt typ över natten, eventuellt med slang.

och börja sedan om. det brukar då gå lättare.

att smörja med vatten eller eventuellt lite potatismjölkok typ tapetklister är sunda principer. 5-56 och wd40 är däremot liksom smörjolja påtagligt gummiaggressiva produkter man inte vill ha kvar där i däcksätet. svullen eller delaminerad tätläpp på däckets kant är inte kul på något sätt. dessutom kräver de starka lösningsmedel om man trots allt använder dem till detta, och följaktligen sedan behöver montera av däcket och tvätta bort.

man skall förresten inte lägga för mycket energi på att få däcket att poppa first hand.

har man förvissat sig om att det verkligen inte är upplyft ur sätet någon annan stans än där det vägrar poppa, låt det står hårt trycksatt typ över natten, eventuellt med slang.

och börja sedan om. det brukar då gå lättare.

att smörja med vatten eller eventuellt lite potatismjölkok typ tapetklister är sunda principer. 5-56 och wd40 är däremot liksom smörjolja påtagligt gummiaggressiva produkter man inte vill ha kvar där i däcksätet. svullen eller delaminerad tätläpp på däckets kant är inte kul på något sätt. dessutom kräver de starka lösningsmedel om man trots allt använder dem till detta, och följaktligen sedan behöver montera av däcket och tvätta bort.
5-56 är aggressivt mot gummi och kan få de att svälla inte wd40
Screenshot_20240316_112035_Google.jpg

det brukar faktiskt räcka med att spraya lite vatten. tar man något annat skulle jag tycka det är värt att ta bort det efter uträttat ärende.

hur eventuellt kvarlämnat silikonsmörj gifter sig med tätvätska vet jag inte.

wd40 i dagligt tal är inte silikonsmörj:)

Både apropå däck snacket ovan och att det är dags för mig att köpa nya.. Utan att överdriva nu, hur bra är "dyra" +600 kronor landsvägsdäck jämfört mot billigare sub 300kr däck från kända märken såsom vittoria, schwalbe osv. Alla de tillverkarna verka ha däck i varje prisklass, önskade att det fanns märken som höll hög kvalité i allt de gör, skulle varit så mycket lättare då.. eller är alla däck oavsett priset bra? Självfallet syftar jag på däck som ska ha slang! Allt annat är bara att be efter problem.

Både apropå däck snacket ovan och att det är dags för mig att köpa nya.. Utan att överdriva nu, hur bra är "dyra" +600 kronor landsvägsdäck jämfört mot billigare sub 300kr däck från kända märken såsom vittoria, schwalbe osv. Alla de tillverkarna verka ha däck i varje prisklass, önskade att det fanns märken som höll hög kvalité i allt de gör, skulle varit så mycket lättare då.. eller är alla däck oavsett priset bra? Självfallet syftar jag på däck som ska ha slang! Allt annat är bara att be efter problem.

Jag brukade alltid köra Conti GP. Får osckå alltid högste poäng i tyska Magazin. Men många har klagat på GP5000 och har själva också haft lite problem med Conti däck. Så jag har bytt till Schwalbe. Jag är riktigt nöjd, framförallt nya Addix gummi dämpar på och är greppig. Som tur finns bästa icke-tubeless Pro One däck ofta för kring 30 euro:

Projekt pendlarcykel;
Lämpligast riktning på kontakten till navdynamo? Uppåt som bild eller rakt bakåt? Gaffel inte förberedd för intern kabeldragning.
Mvh Thomas

Bilagor

• IMG_20240317_092526.jpg
    IMG_20240317_092526.jpg
    541.8 KB · Besök: 37
Projekt pendlarcykel;
Lämpligast riktning på kontakten till navdynamo? Uppåt som bild eller rakt bakåt? Gaffel inte förberedd för intern kabeldragning.
Mvh Thomas

Jag säger uppåt som på bilden. Ger snyggaste kabeldragning och ingen risk att vatten kommer mellan kontakterna.

Elektriskt sett är kontakten ganska dålig med öppna oskyddade kontaktytor
Därför brukar jag, om det går, vända kontakten på navet nedåt o bakåt. Med förhoppningen om att det blir lite mindre av fukt o annan skit i kontakten och att det som ändå hamnar där droppar ur när cykeln står still.

Funderade åt det hållet, kontakten från lampan kommer uppifrån och jag planerar att täta sladd in till kontakten med mjukt/flexibelt lim.

Edit: Även hellånga skärmar med mjukt avslut, kommer inte ihåg vad det brukar kallas.

Jag säger uppåt som på bilden. Ger snyggaste kabeldragning och ingen risk att vatten kommer mellan kontakterna.

Därför brukar jag, om det går, vända kontakten på navet nedåt o bakåt. Med förhoppningen om att det blir lite mindre av fukt o annan skit i kontakten och att det som ändå hamnar där droppar ur när cykeln står still.

Senast ändrad:

Jag förstår inte. Jag skulle säga att det är bättre att har kontakter på navet uppåt om man vill förhindra att vatten kommer in eller göra det enklare att vatten rinner ut.

EDIT: eller kanske menar du när man har hon på navet. I det här fallet är den han.

Ett tips (om du inte bekymrar dig om det estetiska alternativt orkar investera mycket tid för att få till det snyggt) är att fästa kabeln med reflextejp. Ganska bra med en gaffel som reflekterar åt alla håll och tejpen brukar sitta där den sitter.

Bra idé, har nog nån bit från när jag klistrade på kajaken, får leta lite!

Ett tips (om du inte bekymrar dig om det estetiska alternativt orkar investera mycket tid för att få till det snyggt) är att fästa kabeln med reflextejp. Ganska bra med en gaffel som reflekterar åt alla håll och tejpen brukar sitta där den sitter.

Tillbaka
Topp