Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varav samtliga är rent och oförblommerat skräp som får det att vända sig i magen på varje rättrogen. Utom möjligen
Den har dock en liten nackdel. Jag har en sån på en cykel och har upptäckt att äldre personer inte hör plinget, antagligen för att tonen ligger bortom den återstående hörselförmåga.Varav samtliga är rent och oförblommerat skräp som får det att vända sig i magen på varje rättrogen. Utom möjligen
https://www.rosebikes.se/rose-free-tony-pro-bell-2678680
som är den enda i samlingen (förutom Never2far) som begåvats med en vettig hammare.
Du missar kadens och puls. Din ögonblickliga hastighet kan svänga en del om du kommer i gps-skugga.Tänkte skaffa första cykeldatorn och valet lutar åt en Bolt v2.
Vad är det för funktioner jag missar utan att köpa bundle? Rookie på sånt här…
Fattar. Tack!Du missar kadens och puls. Din ögonblickliga hastighet kan svänga en del om du kommer i gps-skugga.
Å andra sidan kan du komma undan billigare om du vill, genom att köpa vilka sensorer som helst som har ant+. Anderson pulsband hos NetonNet tex.
+1Anderson pulsband hos NetonNet tex.
Mata in serienumret på Rockshox hemsida, då skall Max rotordiam stå med där under specen.Går det köra med 203mm bromsskiva på en gammal Rockshox Reba 120mm tro, och vad behöver jag isåfall för adapter? (För kompatibilitet med övriga i cykelstallet, inte för att just den cykeln behöver 203mm fram.)
Visa bilaga 703713
Äldre? Det är väl ingen som hör plingen numera, förutom hundägarnas jyckar.Den har dock en liten nackdel. Jag har en sån på en cykel och har upptäckt att äldre personer inte hör plinget, antagligen för att tonen ligger bortom den återstående hörselförmåga.
Men som Ooms skrev…
Tack för tipset. Lyckades få tag i två stycken. Fanns fler vid Infracity i Stockholm om ngn letar.+1
Det fungerar bra med de två (tre?) Garmin Edge och de två Garmin GPSklockor jag har använt det till.
Tyvärr verkar det vara utgående men de kvarvarande säljs för endast 99 SEK (bara i butik)
kolla via länken nedan för att se vilka butiker som har det i lager
Det verkar vara chainguard på den? Tycker det brukar funka oki-ish men om inte så är det nog clutch som gäller.Grabben har fått ny cykel med 1x9 som tappar kedjan när det är stökigt eller går tungt. Kan man justera bort det? Cykeln växlar bra men kedjelinjen verkar ställa till det... blir för mycket cross chaining som det verkar. Låter som ett tröskverk också.
S riprock 20" är det.
Sportcyklarna har jag hittills bara kört med under barkmarkssäsongen. Har vardagscykel som jag använt för vinterbruk, med snö och slask. Kan hända att jag ändrar på det under kommande vinter.Fråga om vintercykling/pendling:
Cyklar/pendlar Ni på era ”fin”-cyklar på vintern (snö, is, slask, grus och salt)?
Jag har 2 ”fin”-cyklar där jag hade som plan att cykla/pendla med min Diverege (carbon) med dubbdäck i vinter… Men blir osäker utifrån slitage osv…?
Bättre att skaffa en till (enklare, billigare) cykel som man helt enkelt inte bryr sig så mycket om?
Hur gör Ni?
Det är ju bara en chainguard på "utsidan" av klingan, inte på insidan. Och ja det är bara på 42 den ramlar av. Man hör ju hur det "tuggar" just på 42 så linjen är väl dålig.Det verkar vara chainguard på den? Tycker det brukar funka oki-ish men om inte så är det nog clutch som gäller.
Sen kanske du kan få bättre linje och nw klinga om du byter vevparti men borde inte behövas.
Edit. Är det på 42an bak det ramlar av bara?
har bara cykeln skärmar och stänkskydd som skyddar drivlinan ser jag egentligen inga hinder använda fincykeln på vintern. men det faller ofta på att det just för fincyklar är för trångt under skärmarna.Fråga om vintercykling/pendling:
Cyklar/pendlar Ni på era ”fin”-cyklar på vintern (snö, is, slask, grus och salt)?
Jag har 2 ”fin”-cyklar där jag hade som plan att cykla/pendla med min Diverege (carbon) med dubbdäck i vinter… Men blir osäker utifrån slitage osv…?
Bättre att skaffa en till (enklare, billigare) cykel som man helt enkelt inte bryr sig så mycket om?
Hur gör Ni?
Ah, ok. De vi kört har chainguard på insidan också vilket i alla fall funkar om barnet inte bombar på mer än mina.Det är ju bara en chainguard på "utsidan" av klingan, inte på insidan. Och ja det är bara på 42 den ramlar av. Man hör ju hur det "tuggar" just på 42 så linjen är väl dålig.
Kör man i "mekställ" fungerar det, men lite kraft eller lite skumpande så ramlar den av direkt. Cykeln är ju ny så inget är slitet.
ok. Då håller jag med. Men det är ju fan att byta vev på en ny cykel.Det tuggar ju på klingan, inte kassetten ska tilläggas.
Får laborera lite...
Jag har i princip bara en "fin"-cykel så den används till allt, året om, utom skog. En gravel med skärmar.Fråga om vintercykling/pendling:
Hur gör Ni?
Det tuggar ju på klingan, inte kassetten ska tilläggas.
Får laborera lite...
Den spec jag hittar på S riprock 20 har 1x7s. Vad är det som gör att er hoj skiljer? Äldre modell? Specialbygge?Grabben har fått ny cykel med 1x9 som tappar kedjan när det är stökigt eller går tungt. Kan man justera bort det? Cykeln växlar bra men kedjelinjen verkar ställa till det... blir för mycket cross chaining som det verkar. Låter som ett tröskverk också.
S riprock 20" är det.
man kan ju ta bort byxskyddet.Jag löste problem med kedjan som hoppade av på sonens cykel med en chain guide. Men det går inte bra när drevet har ett "byxskydd".
Men olika kedjor är olika flexibela. En ikört kedja flexar också mer i sidled. Jag löste problemet att kedjan hoppade av de två störste drev bak på en cykel med kort kedjestag genom att byta från en KMC till en Sram kedja. Kanske hjälper det också i ditt fall.
ett annat sätt en kedjestyrare
+1liknande är lätt att bygga själv.
kedjelinjen q-faktorn kan vara värd att titta på.
Du kollar ju på en 2019. https://www.scsstockholm.se/sv/articles/2.56.37468/riprock-20 Här är rätt psyckel.Den spec jag hittar på S riprock 20 har 1x7s. Vad är det som gör att er hoj skiljer? Äldre modell? Specialbygge?
https://www.specialized.com/se/sv/riprock-20/p/154431?searchText=B6516-8009&color=227537-154431
Men om det är en ny cykel är det lite oskönt att det inte funkar.....
Konstigt de inte kör med dubbel guide som vitus och white
Jag missade det lilla ordet "2019". Hur som helst. Den spec du hänvisar till är från 2023. På en annan hemsida från Specialized har de specen för 2024, och där har de gått ned till 1x8 och 11-38. Kanske blev de medvetna om problemet på 2023 års modell, med 1x9 och 11-42. Kan du få ut det på garantin och hänvisa till konstruktionsfel?Du kollar ju på en 2019. https://www.scsstockholm.se/sv/articles/2.56.37468/riprock-20 Här är rätt psyckel.
Med andra ord: Nyare modell, helt original. :)
Skarpt!Jag missade det lilla ordet "2019". Hur som helst. Den spec du hänvisar till är från 2023. På en annan hemsida från Specialized har de specen för 2024, och där har de gått ned till 1x8 och 11-38. Kanske blev de medvetna om problemet på 2023 års modell, med 1x9 och 11-42. Kan du få ut det på garantin och hänvisa till konstruktionsfel?
https://www.specialized.com/se/sv/r...622?color=367549-221622&searchText=96524-8220
Addendum: 2023 års modell (direkt från specialized.com, inte Concept Store, även fast specarna bör vara samma)
https://www.specialized.com/se/sv/r...866?color=349488-216866&searchText=96522-8109
Det har troligen med den ingrodda smutsen på kedjan och kassetten att göra.Hej! Köpte en begagnad Nishiki Pro SLD. Kedjan slackar och kärvar när jag pendlar baklänges, hoppas även av drevet. Vad är orsaken till det? Kan det vara en för sliten kedja, eller kan det vara så enkelt att det beror på att förra ägaren lyckats sköta om kedja och kassett så pass dåligt att den ingrodda smörjan och smutsen orsakar haveriet? Har försökt rengöra men det går knappt att få bort genom att skrapa med nageln.
Tacksam för svar.
Men egentligen bör det väl vara same same med 8 och 9? Samma bredd så att säga.Jag missade det lilla ordet "2019". Hur som helst. Den spec du hänvisar till är från 2023. På en annan hemsida från Specialized har de specen för 2024, och där har de gått ned till 1x8 och 11-38. Kanske blev de medvetna om problemet på 2023 års modell, med 1x9 och 11-42. Kan du få ut det på garantin och hänvisa till konstruktionsfel?
https://www.specialized.com/se/sv/r...622?color=367549-221622&searchText=96524-8220
Addendum: 2023 års modell (direkt från specialized.com, inte Concept Store, även fast specarna bör vara samma)
https://www.specialized.com/se/sv/r...866?color=349488-216866&searchText=96522-8109
Men egentligen bör det väl vara same same med 8 och 9? Samma bredd så att säga.
Om Jonte säger att det är samma så är det säkert så. Jag har inte koll. Men håller med om att det kan vara storleken på största drevet som ställer till det, särskilt på en liten ram. Man kan undra varför de gick tillbaka till 8s efter att ha varit uppe på 9s året innan.Samma bredd. Möjligen är det storlek på största som ställer till det....Men de har väl såld några st....så lite konstigt
Finns det lite flowigare/otekniska stigar kring hellas/hammarbybacken/nackareservatet? Eller är det mesta tekniskt knix?
Jag undviker att använda "fincykeln" till pendling. Det sliter mycket på drivlina och annat när cykeln går varje dag i saltslask. Vissa verkar ju tvätta/spola av efter varje enkelresa men det är inget jag varken orkar eller har möjlighet att hålla på med.har bara cykeln skärmar och stänkskydd som skyddar drivlinan ser jag egentligen inga hinder använda fincykeln på vintern. men det faller ofta på att det just för fincyklar är för trångt under skärmarna.
min erfarenhet är också att rullmotståndet blir förbjudande trögt på dödsgruset om man går under 40 mm i däckvidd.
så en fingravel med bra skärmar skulle funka fint. men de flesta här tror jag möjligen har äldre cyklar som redan lirar skönt och snabbt vintertid? och som har fördelen kunna parkeras varsom utan direkt risk för stöld...
Samma här. Har förvisso bra skärmar på en fincykel, men billig-pendlaren har också skärmar och på den stelnade kedjan så hårt av salt mm att enda sättet att få av kedjan efter att den stått någon vecka var bultsaxen. Så klart är jag för dålig på att tvätta av regelbundet, det blir liksom inte av på en simpel pendlare.Jag undviker att använda "fincykeln" till pendling. Det sliter mycket på drivlina och annat när cykeln går varje dag i saltslask. Vissa verkar ju tvätta/spola av efter varje enkelresa men det är inget jag varken orkar eller har möjlighet att hålla på med.