Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Är fälgen obrukbar, eller snarare livsfarlig, i det här skicket? Eller kan jag ersätta ekern/nippeln och fortsätta arbetet?
Exakt hur det går i det här fallet är förstås svårt att veta
Men en skarven brukar gå ihop när man spänner upp ekrarna tillräckligt mkt
OBS: BRUKAR
Alla fälgar är ju skarvade, även om många av de dyrare nuförtiden ha svetsad skarv som sedan ofta svarvas, särskilt med fälgbromsade.
Men det finns de som säger att sådana fälgar då får kortare livslängd eftersom en del av bromssidan redan är bortslipad.

Jag mötte förra veckan två gånger småbarn som cyklade på högtrafikerad, dubbelriktad GC-banan nära mittensträckan, första gång med föräldrar bakom andra gång med föräldrar framför (!). Idag ett småbarn i mitten på en övergångsställe i rusningstrafiken. Jag är lite kluven. Å ena sidan tycker jag att det är bra att 3/4-årigen kan cykla till (jag antar) skolan. Å andra sidan hade jag aldrig kommit på tanken att tar min 3-åriga son mitt i rusningstrafiken. Men åtminstone kan man försöka att får barnet att cykla helt åt högersidan så andra cyklister kan köra om på ett säkert sätt, både för säkerheten av barnet och andra trafikanter.
Asch, nästan alla föräldrar låter ju barnen cykla på sin egen vänster sida, dvs ut mot trafiken, stuvar in telningarna i bilen på vänster sida mfl smarta lösningar på sin egen lathet. Men ungarna är kanske nån sorts förbrukningsvara numera, vad vet jag.

Asch, nästan alla föräldrar låter ju barnen cykla på sin egen vänster sida, dvs ut mot trafiken, stuvar in telningarna i bilen på vänster sida mfl smarta lösningar på sin egen lathet. Men ungarna är kanske nån sorts förbrukningsvara numera, vad vet jag.

Vid cykling tror jag att stora (största?) problemet är att många, åtminstone i Stockholm, ser cykling som att går. De tycker att det t.ex. är ingen problem att cykla diagonalt över en korsning, att köra diagonalt in i en GC-bana, utan att titta bakom om någon redan cyklar där och att köra om på höger sidan på "G"-delen. Dessa personer verkar har ingen aning att saker funkar annorlunda vid 20 km/h än vid 6 km/h, och med en cykel mellan benen.

Höger gäller. Barn "struntar i" (har svårt att tänka på dem när annat händer) vuxnas regler. I valet mellan att barnet försöker vingla sig över till rätt sida eller att hålla sig på sin (felaktiga sida) tycker jag att det är minst dåligt om barnet låter bli att byta "körfält". Samma med när man plingar på två gångare mitt i GC-banan. När de får "panik" och irrar fram och tillbaka (gärna byta sida med varandra) och stänga hela körfältet är det sämre än om de hållit sig på ena sidan (rätt eller fel).
Gäller att plinga på långt håll så att de hinner stanna o se sig om och besluta vilken sida de skall gå på.

Höger gäller. Barn "struntar i" (har svårt att tänka på dem när annat händer) vuxnas regler. I valet mellan att barnet försöker vingla sig över till rätt sida eller att hålla sig på sin (felaktiga sida) tycker jag att det är minst dåligt om barnet låter bli att byta "körfält".
Så här jobbar jag med mina barn.
Håll linjen primärt om det kommer någon. Om möjligt, och man vet vilken sida som gäller, kör på höger sida.

Samt jag kör bakom och upprepar, tänk på vilken sida du skall köra på nu.

(vi snackar smågator i bostadsområden nu.)

Efter ~sextio år av högertrafik sitter vänstertänket fortfarande djupt i det svenska samhället. Tågtrafiken är vänster, flödet i (nästan) alla butiker är vänster exempelvis. Inte underligt att folk far omkring som yra höns.
I kombination med den usla trafikplaneringen för gående och cyklande med blandat dubbelriktat som regel är utgången givet.

Vad finns det för batteri att beställa som kan ersätta detta?
IMG_0012.jpeg

3,6 volt. Vill inte hålla på att löda för mycket, så någon slags kabelanslutning på batteriet vore prima.

Finns 18650 med lödöron på tror jag (vilket gör det lättare och mindre risk att elda upp batteriet) . Men du kommer inte få plats med en batterihållare (för att helt slippa löda) för 18650 i den där lådan.

Vad finns det för batteri att beställa som kan ersätta detta?
Visa bilaga 727013
3,6 volt. Vill inte hålla på att löda för mycket, så någon slags kabelanslutning på batteriet vore prima.
Eftersom det står 18650 i namnet är det gissningsvis ett 18650 LiION-batteri; ~18mm i diameter och (min) 65mm långt
Finns 18650 med lödöron på tror jag (vilket gör det lättare och mindre risk att elda upp batteriet) . Men du kommer inte få plats med en batterihållare (för att helt slippa löda) för 18650 i den där lådan.
Holländska(?) Nkon säljer 18650 LiION med löd/kontakt-fanor

Så här jobbar jag med mina barn.
Håll linjen primärt om det kommer någon. Om möjligt, och man vet vilken sida som gäller, kör på höger sida.

Samt jag kör bakom och upprepar, tänk på vilken sida du skall köra på nu.

(vi snackar smågator i bostadsområden nu.)
Det låter alldeles utmärkt. Jag har sett föräldrar/hussar/mattor (vad är pluralis för matte?) som lärt sina barn/hundar att stanna om det kommer nån. Också ett sätt att slippa överraskningar.

Alla fälgar är ju skarvade, även om många av de dyrare nuförtiden ha svetsad skarv som sedan ofta svarvas, särskilt med fälgbromsade.
Men det finns de som säger att sådana fälgar då får kortare livslängd eftersom en del av bromssidan redan är bortslipad.
Tack för värdefullt svar, Håkan! Jag gör ett nytt försök i dagarna, när jag fått tag på ny nippel och eker av rätt längd. Avrapporterar i tråden.

Jag kan ha fel men tror att Cues ersätter claris, sora och tiagra. Det har ryktats att reglage för bockstyre släpps snart.
Det ryktas ju om att Cues ersätter dessa som sagt. Precis som man gjort med alla mtb/trekking grupper under Deore. Då kan man ju för en gångs skull hoppas att shimano inte krånglar till det i sann shimanoanda med något i stil med "Cues Road" utan helt enkelt bara gör bockstyrereglage till nuvarande cues. Då hade man fått en 9-11 delad grupp där man äntligen kan välja en mtb bakväxel till bockstyre. Jag tror det hade varit en killer för entry/midrange cyklar.

Senast ändrad:
Jag såg samma sak igår, fast vid ett möte.
Tycker den är svår. Om alla gjorde rätt skulle ju barnet cykla till höger och mamman/pappan gå till vänster. Men det är ju inte den smidigaste lösningen.
Tror föräldern gärna har barnet på samma sida som sig själv, vilket ju också gör passagen smidigare.
Vänster eller höger kan nästan kvitta i sammanhanget.

Edit: Bäst vore nog höger trots allt så att barnet lär sig cykla på rätt sida.
Särskilda regler gäller för barn upp till åtta år, de får cykla på trottoarer och gångbanor och mot färdriktningen så de jämställs väl med gående.

Senast ändrad:
Vänstersvängande bil har företräde? I slutet på videon.

Det du visar på här är ett enormt stort problem. Regeln som alltid har gällt är att cykelbanan skall anses som en del av vägen och bilar som svänger av från vägen eller kör in på den skall lämna företräde. Så kör också mer än 9 av 10 bilister här.

Det som nu hänt är att någon helt okunnig person på någon myndighet fått för sig att bara utgå från lagtexten där det står att cyklister inte har företräde vid cykelpassager och helt missat biten att vanliga väjningsreglerregler också gäller eftersom cykelbanan är en del av körbanan även om de är separerade.

Mer än 9 av 10 lämnar företräde åt cyklister som sagt men ett litet antal gör inte det utan struntar i cyklisten och är mer eller mindre beredda på köra på cyklisten för att de anser sig ha rätt, antagligen utifrån hur polis och trafikverket nu ger ut info om vad som gäller.

Det här är riktigt farligt, har varit med om ett antal otäcka incidenter, och det kommer bli ännu värre när andelen bilister som inte lämnar företräde utan bara kör på blir fler. Praktiskt sett är det i princip nästan omöjligt att cykla på cykelbanor längs med vägar om bilister kör så som polisen i inslaget säger. Man måste då stanna vid varje sådan övergång och vänta in att det inte finns trafik på vägen som löper jämte för att säkert kunna passera och det är ofta många sådana övergångar.

Jag har försökt uppmärksamma det här på forumet för att få redaktion och vi forummedlemmar att gå samman och försöka få stopp på det här vansinnet men tyvärr verkar intresset vara svalt. Likaså hos cykelorganisationer.

Det här hör väl snarast hemma i "Mektabbar" men jag lovade uppdatera i tråden angående mitt hjuldebacle. Under veckan som gick plockade jag en eker från ett annat hjul jag hade liggande. Ekern mätte 1 mm längre än den jag pajade på Araya-fälgen, vilket fick duga.

På förslag från @kais01 och @HåkanC testade jag att lossa alla ekrar på Araya-fälgen och rikta upp hjulet igen. Och se på fan, den här gången försvann glipan i skarven som jag postade i första inlägget. Fantastiskt.

Tyvärr har jag fortfarande problem med riktningen i sidled vid sektionen kring skarven. 2 ekrar på kranssidan blir alldeles för hårt spända, och för löst på motsatta sidan. Lutar åt att låta det vara så. Tror det beror på att fälgen är aningen skev i det här partiet.

Upptäckte dock det här på ovansidan av fälgen:

IMG_003.JPG

Kan det vara en spricka? Eller en repa? Osäker på om det är min vanvård som orsakat det eller om det "alltid" har varit så...

aluminium kan få utmattningssprickor, men de legeringar man möter i cykelvärlden är ofta rätt sega och står emot ren deformation läs misshandel ganska bra.

det senare brukar lämna tydliga spår i ytan, och förstås formen. t ex ekrar som drar igenom godset. om det finns en självspricka där på bilden är svårt att säga.

hade du fälgen helt ute i det fria? står kvar vid mitt råd att det är bästa sättet hantera ditt ursprungliga problem. också då lättare konstatera om det finns någon spricka värd namnet där på bilden. göra lite stresstest:) det blir också gärna en konstig klang när man slår mot metallen i närhet av sprickor.

Jag brukar ha svårt att se fel på bilder men om inte detta är en spricka heter jag Mats. Vilket inte står på dopsattesten.
IMG_2560.jpeg

Vänstersvängande bil har företräde? I slutet på videon.

Det verkar ju helt vrickat.
I den här filmen säger han att bilarna måste lämna företräde för att dom skär din kurs.
”Inga tveksamheter”.

Tycker det är fullt av tveksamheter.
Skär din kurs gör dom ju även i första filmen som postades.

aluminium kan få utmattningssprickor, men de legeringar man möter i cykelvärlden är ofta rätt sega och står emot ren deformation läs misshandel ganska bra.

det senare brukar lämna tydliga spår i ytan, och förstås formen. t ex ekrar som drar igenom godset. om det finns en självspricka där på bilden är svårt att säga.

hade du fälgen helt ute i det fria? står kvar vid mitt råd att det är bästa sättet hantera ditt ursprungliga problem. också då lättare konstatera om det finns någon spricka värd namnet där på bilden. göra lite stresstest:) det blir också gärna en konstig klang när man slår mot metallen i närhet av sprickor.
Tack igen för bra svar!

Fälgen har förvarats inomhus de senaste månaderna. I princip sedan jag plockade upp cykeln som då hade ett ganska stort upprustningsbehov. Men det är fullt möjligt att den misstänkta sprickan funnits där hela tiden utan att jag upptäckt den. Gud vet vad cykeln och fälgarna gått igenom under sin snart 40-åriga levnadsbana.

Ska testa "klangen" runt den misstänkta sprickan. Eventuellt gör jag ett sista försök att rikta upp från scratch. Annars får jag nog ge upp och följa @d_anders råd och försöka införkaffa nytt hjul eller fälg. 🙂

Tack igen för bra svar!

Fälgen har förvarats inomhus de senaste månaderna. I princip sedan jag plockade upp cykeln som då hade ett ganska stort upprustningsbehov. Men det är fullt möjligt att den misstänkta sprickan funnits där hela tiden utan att jag upptäckt den. Gud vet vad cykeln och fälgarna gått igenom under sin snart 40-åriga levnadsbana.

Ska testa "klangen" runt den misstänkta sprickan. Eventuellt gör jag ett sista försök att rikta upp från scratch. Annars får jag nog ge upp och följa @d_anders råd och försöka införkaffa nytt hjul eller fälg. 🙂
Men jag tycker att just det här hjulet är ett bra första övningsobjekt för dig som övar på riktställ, även om resultatet blir att hjulet slängs :-) Risken att oavsiktligt förstöra något dyrt är låg, samtidigt får man se hur olika praktiska problem kan se ut vid riktningsförsöket.

Trafikfråga: vid trafikljus för bilar så är det ibland heldragen linjen för cyklister och ibland inte (exempelvis Vasagatan, Stockholm). Då har jag tänkt att där det inte är heldragen linje får jag ignorera rött ljus (men ändå väja för gående givetvis) men ej vid heldragen linje. Rätt eller fel?

Det var väl det jag tänkte. Fast varför finns det då heldragen linje vid vissa trafikljus på cykelbanan och vid andra ingen linje? Jag tror inte på slumpen.

Jag tycker, tyvärr, att ordet slump täcker mycket av cykelinfrastrukten i Stockholm.

Och sen har jag lärt mig att många saker som är målat på asfalten, som t.ex. färdriktningen på cykelbanor, inte har något juridiskt värde.

Tillbaka
Topp