Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, jag hoppas ju på att någon annan som tyckt det är svårt hittar hit, men alla verkar tycka att det är jätteenkelt. En cykelpolare som också har SPD ska testa mina pedaler och jag testar hans så har jag felsökt om det är pedalerna som är tröga eller jag :D
I början var det inte lika enkelt. Nu tänker jag inte längre på det. Så... :)

Ja, håller med. Lättast för mig att göra rörelsen som att man försöker sparka i foten (men utan ngn större kraft).

Om det är de pedalerna jag tänker att det är kan jag inte minnas att jag haft några problem med dem, men det var nog ett tag sen jag använde dem!
Fungerade prima med detta och tipset från @me.I.am

Helt plötsligt bara klickade det! Kunde utan problem klicka ur en fot vid rödljus och turfzoner och lätt klicka i den igen. Lite tanke fortfarande; men med vana försvinner det!

Helt plötsligt känner jag att jag får effekt av de lättare växlarna vilket jag inte fick förut. Det här kommer bli bra!

Men helt stillastående är fortfarande svårt att klicka i för mig, rullar igång cykeln först.

Fungerade prima med detta och tipset från @me.I.am

Helt plötsligt bara klickade det! Kunde utan problem klicka ur en fot vid rödljus och turfzoner och lätt klicka i den igen. Lite tanke fortfarande; men med vana försvinner det!

Helt plötsligt känner jag att jag får effekt av de lättare växlarna vilket jag inte fick förut. Det här kommer bli bra!

Men helt stillastående är fortfarande svårt att klicka i för mig, rullar igång cykeln först.
Skönt att jag inte verkar ha skickat ett par trasiga pedaler i alla fall 😅

Wellgo-801 och de verkar rätt omtyckta, folk påpekar mest om pålitlighet när de är leriga och att de ska vara lite för lätta för att åka ur
har inte testat just de wellgo-pedalerna, men använder tre andra sorter. på mtb och vinterpendling uppskattas att de är förhållandevis öppna i konstruktionen, och inte så lätt kloggar igen de är också generellt lätta i gram räknat.

de wellgo som biltema sålde förut har jag bara haft igång ett par. mycket riktigt hade de lite av problemet du beskriver, när de var nya. svåra att klicka i, och satt fast på något sätt, trots låg fjäderspänning.

efter en tids slitage fungerar de bra. om jag minns rätt bättrade jag i något läge på detta lite genom att dremla undersidan bakre kanten främre bågen. en annan metod hade varit att lyfta spd-klossen på skon, men har ett tjugotal par så jobbigt alternativ, plus att klossen tar i underlaget när man promenerar.

använder både wellgos egna klossar, och shimano, upplever ingen direkt skillnad.

de avtagbara wellgo som classe sålde tidigare, liksom titanaxlade varianten har en annan konstruktion, med ett snitt i främre bågen. de fungerar smooth från dag ett. på bilden ses skillnaden, på den enklare biltemapedalen till vänster är främre bågen kontinuerlig, samt fastsittande i pedalchassit, på den dyrare är bågen delad och flytande.

båda pedalerna är kraftigt slitna, men funktionsmässigt galanta.
.
IMG_2225.jpeg

Senast ändrad:
Idag gick det helt utomordentligt med dem. Stresstestade genom att köra tre mil, ömsom blöt asfalt, lite medellätt stig, grus, sand, gräs och backar.

Fick till en fin grussladd också utan att glida ur. Som jag cyklade idag skulle man kunna tro att jag försökte provocera fram en SPD-vurpa men klarade mig fint!

Enda gången jag fick stressa att klicka ur och klicka i var när jag väntat vid ett flervägsstopp och skulle cykla ut och en idiotcyklist som inte hade stannat kom rejsande ut från bakom en häck. Men det gick bra ändå!

Reservcykeln ska också få sådana här rackare.

Senast ändrad:
Har blivit cirka 100mil på min nya gravel i sommar, å snart dags att avsluta cykelsäsongen för min del.
Är det nån speciell service eller dylikt som kan tänkas behövas efter 100mil?

Eller är det bara att hänga undan å vänta på 2025.

Har blivit cirka 100mil på min nya gravel i sommar, å snart dags att avsluta cykelsäsongen för min del.

Som amatör på området skulle jag försöka se till att allt är så rent och smörjt som möjligt före viloperioden. Borde öka livslängden.

Som amatör på området skulle jag försöka se till att allt är så rent och smörjt som möjligt före viloperioden. Borde öka livslängden.
Den kommer vara tvättad och kedjan vaxad innan säsongen avslutas. Tänkte mer på om man behöver ta loss kassett å göra rent, fetta lager eller liknande?

Det ger kanske en inte tillfredsställelse att hänga undan en väl rengjort och servad cykel men ur hållbarhetssynpunkt kan det väl göra detsamma om du gör det nu eller när den tas fram igen. Bara den hänger torrt, vill säga. Och att det blir gjort med passande intervaller.

Jag ger upp, vad är detta för "centerlock" är från en On One Inbred från typ 2007. Naven verkar vara Planet X men med Novatec skrivet på låsringen. Står SM-RT62 på skivan.

1000026528.jpg

1000026529.jpg

Senast ändrad:
Fråga, min styrlinda(?) har rört sig lite i de övre hörnen. Kan man bara linda om den övre delen ner till hörnen? Eller bör man alltid byta hela lindan?

Det skadar väl inte att ta isär allt och göra ordentligt rent men det behövs nog inte egentligen. Det jag skulle göra är att mäta kedjeslitaget (googla/sök på youtube) och köpa ny kedja om det behövs (men den borde klara mer än 100 mil).

Någon verkar ha haft samma dilemma för 15 år sedan:

Döda länkar i tråden, men det verkar ha funnits någon form av adapter för att använda skivor med vanliga CL-splines.

Är det inte nu gravelsäsongen börjar? För kallt för lvg och för grisigt i skogen för mtb. :)

Jag skriver här för att det är en så liten fråga, kanske mest att jag bara vill gnälla lite. Är kort - vilket medför att mina cykelhjul är stora jämfört med min sadelstolpe (hjulen blockerar siktlinjen mot sadelstolpen). Jag har svårt att få plats med reflex och baklampa på ett bra sätt (ovanför hjulens nivå). Min lampa är jättebra, uppladdningsbar och stark - men saknar inbyggd reflex. Framåt har jag satt reflextejp, visst riskerar säkert böter, men jag prioriterar att synas framför ev. bot. Men bakåt är det svårt om jag inte har någon skärm på cykeln. Dessutom är tejpen röd och ful. Några tips? Baklampan är såklart alltid på så egentligen kanske jag inte ens behöver någon reflex... Om jag kunde hitta en usb-c kompatibel snygg baklampa med inbyggd reflex hade det säkert varit bästa lösningen - men de lösningar som jag har hittat har en rätt dålig lampa och lösa batterier. Samt att det sticker ut åt sidorna från sadelstolpen och är allmänt fult.

Jag skriver här för att det är en så liten fråga, kanske mest att jag bara vill gnälla lite. Är kort - vilket medför att mina cykelhjul är stora jämfört med min sadelstolpe (hjulen blockerar siktlinjen mot sadelstolpen). Jag har svårt att få plats med reflex och baklampa på ett bra sätt (ovanför hjulens nivå). Min lampa är jättebra, uppladdningsbar och stark - men saknar inbyggd reflex. Framåt har jag satt reflextejp, visst riskerar säkert böter, men jag prioriterar att synas framför ev. bot. Men bakåt är det svårt om jag inte har någon skärm på cykeln. Dessutom är tejpen röd och ful. Några tips? Baklampan är såklart alltid på så egentligen kanske jag inte ens behöver någon reflex... Om jag kunde hitta en usb-c kompatibel snygg baklampa med inbyggd reflex hade det säkert varit bästa lösningen - men de lösningar som jag har hittat har en rätt dålig lampa och lösa batterier. Samt att det sticker ut åt sidorna från sadelstolpen och är allmänt fult.
Sätt den på kedjestaget. Lampor som sitter med en gummisnodd håller bäst och skakar inte sönder.

Är det inte nu gravelsäsongen börjar? För kallt för lvg och för grisigt i skogen för mtb. :)
huvudet på spiken. och när det sedan frusit på kommer närmast bästa tiden på året för mtb.

det är konstigt att folk låter cykeln stå bara för att temperaturen sjunker. men åka skidor och skridskor går minsann bra.

eller stå och frysa i väntan på en buss😵‍💫

huvudet på spiken. och när det sedan frusit på kommer närmast bästa tiden på året för mtb.

det är konstigt att folk låter cykeln stå bara för att temperaturen sjunker. men åka skidor och skridskor går minsann bra.

Ja, när första tjälen kommer är det magiskt med mtb!

den naturliga platsen är ju sadelstolpe, men där får du alltså nätt och jämnt plats med baklyset? är det av stor läs hög modell kan du kanske köpa en mindre och ändå få plats med reflexen? knappformade lampor med två cr2032-batterier tar minimal plats och lyser i evigheter. det finns därigenom knappast något skäl att köra med laddningsbara batterier på bakljus.

är det bara reflexverkan du vill åt, men slippa fulheten med reflextejp t ex på sadelstagen, finns ju sådan tejp i andra färger än rött. t ex svart:) de reflekterar ju inte rött, men mindre ytor bör man kunna tillåta sig även i riktning bakåt.

runda stavformade reflexer att sätta runt ekrarna syns bra snett bakåt, finns även dessa i olika färger. och har du platta pedaler är ju orange reflex på dessa en no-brainer.

när det gäller trevligt utseende lampor med inbyggd reflex gillar jag som exempel denna från cateye. går på aaa-batterier som får bytas enstaka gång per vinter. om man så önskar kan man ju välja laddningsbara. lampan varit svår att få tag i senaste åren, möjligtvis har den utgått, men det lär finnas liknande andra mindre modeller
.
IMG_0165.jpeg

ps det finns en snarlik här...

.

Senast ändrad:
Sätt den på kedjestaget. Lampor som sitter med en gummisnodd håller bäst och skakar inte sönder.

Jag håller med, dock skulle jag säga sadelstag då lampan sitter högre där. Sätt den på vänster sadelstaget eftersom bilar brukar köra om cyklar från vänster.

Att ha lampan på sadelstolpen är inte alltid bäst och rimligt.

1. Har man stora väskor över bakhjulet eller en 12 liters sadelväska, finns det inte plats kvar på sadelröret.
2. På MTB utan riktig bakstänkskärm kastas lerigt vatten av bakhjulet mot sadelstolpen. En lampa under sadeln kommer snart bli smutsig och därför mindre synlig. Sadelstaget får däremot mindre stryk, en lampa där stannar renare under längre tid.

Jag har ett par sådana USB-laddbara baklampor som sitter bra på sadelstagen på både vuxen- och barncyklar. Den har lutad monteringsyta vilket hjälper att rikta den horisontellt och inte upp i skyn.

1727506345112.png

Senast ändrad:
Jag håller med, dock skulle jag säga sadelstag då lampan sitter högre där. Sätt den på vänster sadelstaget eftersom bilar brukar köra cyklar om från vänster.

Att ha lampan på sadelstolpen är inte alltid bäst och rimligt.

1. Har man stora väskor över bakhjulet eller en 12 liters sadelväska, finns det inte plats kvar på sadelröret.
2. På MTB utan riktig bakstänkskärm kastas lerigt vatten av bakhjulet mot sadelstolpen. En lampa under sadeln kommer snart bli smutsig och därför mindre synlig. Sadelstaget får däremot mindre stryk, en lampa där stannar renare under längre tid.

Jag har ett par sådana USB-laddbara baklampor som sitter bra på sadelstagen på både vuxen- och barncyklar. Den har lutad monteringsyta vilket hjälper att rikta den horisontellt och inte upp i skyn.

Visa bilaga 729353
Intressant med bromsljusfunktion. Jag hade inte hört talas om det på cyklar tidigare. Hur fungerar det? Är det någon switch som man kopplar ihop med någon av bromsarna? Fungerar det för alla typer av broms (fotbroms, fälgbroms, skivbroms etc)?

En accelerometer finns i lampan. När den känner acceleration över en förinställd tröskel lyser lampan starkare för någon sekund.
Väldig enkel logik vilken inte skiljer mellan när man bromsar in, gasar på eller bara skakar lampan i handen, eller på hur länge acceleration varar. Men det funkar pålitligt för ändamålet.

Den behöver inte kopplas till bromsen (jag såg dock andra lampor som satt på bromsvajer och hade en knapp som trycktes vid inbromsning).

Senast ändrad:

Cyklar gravel/mtb från april till oktober.
Sen växlar jag över till löpning å gym. Å löpningen sker utomhus så länge det är varmare än 20 minus.

Sen cyklar jag till jobbet hela året. Oavsett temperatur å väderlek.

Hur noga jag än tittar så ser jag ingen bild som visar splines som ser ut som på landens bild i "battes" länk (om det nu är Batavus). Jag ser bild på en skiva och en låsring.
Och jag ser en skiva med samma mönster som den efterfrågade. Jag vet mycket väl hur en vanlig centerlock ser ut. Du gissar att det är låsringen som synes men vet inte. Tveklöst har det funnits ett annat splinemönster vid något tillfälle, vilket skulle bevisas, så det är väl inget att ifrågasätta?
IMG_2564.jpeg
Men har man en sån står man antagligen med skägget i brevlådan.

Och jag ser en skiva med samma mönster som den efterfrågade. Jag vet mycket väl hur en vanlig centerlock ser ut. Du gissar att det är låsringen som synes men vet inte. Tveklöst har det funnits ett annat splinemönster vid något tillfälle, vilket skulle bevisas, så det är väl inget att ifrågasätta?
Visa bilaga 729357
Men har man en sån står man antagligen med skägget i brevlådan.
Det där är 100% låsringen som syns. En vanlig shimanolåsring i stål med interna tänder.

Produktbilden är tagen på utsidan av skivan. Landens bild är på baksidan

Hur splinesen ser ut bakom den vet vi såklart inte men jag är ganska säker på det är vanliga centerlock splines. Skissen jag postade ovan är från den något "okända" RT62 skivan och visar vanliga CL splines.

Och jag ser en skiva med samma mönster som den efterfrågade
Menar du mönstret på skivan? Hålen, "armarna", osv. Visst. Det är samma. Jag antar att det inte var det landen undrade över. Han stog nog fundersam och tittade på fästet på navet som nästan ser ut som en kort vanlig HG body

Tillbaka
Topp