retrieverdog
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Tackar!Ja, dra åt insexorna ordentligt så är det inga problem.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tackar!Ja, dra åt insexorna ordentligt så är det inga problem.
Letar efter hjul för att (för första gången) uppgradera min lvg. Behöver jag specifika hjul för fälgbroms? Ingår "allt" som behövs om jag köper ett par genomsnittshjul begagnade? Kan jag sätta vilket bakdrev som helst på vilket hjul som helst?
Mindre korrigering: när hjul har kolfiberbromsyta behövs det speciella bromsklossar.Ja, kanske, nej.
Du behöver ett hjulpar till fäljbroms. Såna hjul brukar har samma navbredde. Antar att du behöver 28"/622 mm. När hjul har kolfiberfälg behövs der speciella bromsklossar. Kassett på bakhjul behöver kompatibel kropp till kassetten. De flesta hjul har frihjulskropp till Shimano. Om du har 10 eller färre drev bak kan behövas en distans till kassetten. Om du har 11 drev bak borde du inte köpa ett riktigt gammal hjulpar till 10 drev.
Tack! Jag har variant gammal - 10 drev. Kanske blir det ny hoj istället.Ja, kanske, nej.
Du behöver ett hjulpar till fäljbroms. Såna hjul brukar har samma navbredde. Antar att du behöver 28"/622 mm. När hjul har kolfiberfälg behövs der speciella bromsklossar. Kassett på bakhjul behöver kompatibel kropp till kassetten. De flesta hjul har frihjulskropp till Shimano. Om du har 10 eller färre drev bak kan behövas en distans till kassetten. Om du har 11 drev bak borde du inte köpa ett riktigt gammal hjulpar till 10 drev.
Om man vill konvertera 2x11 till 1x11 på en hoj med shimano grx (tror 400), räcker det att man köper en narrow wide framklinga som passar eller måste man byta klingbultar eller annat? Brukar man montera bort framväxeln eller räcker det att man centrerar den med framklingan så den fungerar som kedjestyrare?
Sen får du ju bedöma om du får tillräcklig utväxling? Antar att du har 11-32 eller 34 bak för tillfället? Klarar du dig med det när du byter till kanske en 40 eller 42 fram från nuvarande 30 som minsta? I så fall är det bara som du säger en NW klinga och fimpa framväxeln.Om man vill konvertera 2x11 till 1x11 på en hoj med shimano grx (tror 400), räcker det att man köper en narrow wide framklinga som passar eller måste man byta klingbultar eller annat? Brukar man montera bort framväxeln eller räcker det att man centrerar den med framklingan så den fungerar som kedjestyrare?
Anledningen till att jag ev. vill konvertera är att det är en ren pendlingshoj, bara asfalt och jag idag bara använder stora kakan fram och de 4 minsta driven bak (ha alltså redan funderat på större klinga fram). Sen fick jag strul med framväxeln och istället för att lägga pengar på det kom jag att tänka på varianten utan framväxel (kanske dumsnålt men det var som sagt en fundering).GRX har separata bultar för stora och lilla drevet, så det är bara att skruva bort lilla drevet. Om du behåller framväxeln behöver du ingen NW-drev. Men då förstår jag inte fördelen med konverteringen.
Är det vanligast att man sätter NW klingan på lilla drevets plats eller stora? Jag vill ju ha typ 46 fram (därav tanken med andra klingbultar för att få bättre kedjelinje).Sen får du ju bedöma om du får tillräcklig utväxling? Antar att du har 11-32 eller 34 bak för tillfället? Klarar du dig med det när du byter till kanske en 40 eller 42 fram från nuvarande 30 som minsta? I så fall är det bara som du säger en NW klinga och fimpa framväxeln.
Är det vanligast att man sätter NW klingan på lilla drevets plats eller stora? Jag vill ju ha typ 46 fram (därav tanken med andra klingbultar för att få bättre kedjelinje).
På grx sitter den på den stora klingans plats. Det är ju annan bcd på lilla klingan. Nu är jag lite osäker men jag tror att grx nw klinga nog har lite offset inåt. Men det kan jag inte svära på.Är det vanligast att man sätter NW klingan på lilla drevets plats eller stora? Jag vill ju ha typ 46 fram (därav tanken med andra klingbultar för att få bättre kedjelinje).
Jag kunde inte motstå att ge frågan till chatgpt, och tydligen ska jag cykla ned på samma effekt som Pog...Efter tuffa etapper på touren girot etc. Så brukar proffsen alltid sitta på en trainer för att varva ner. Hur många watt ligger dom på då?
Trainerroad lägger ofta en på ~40-50% FTP mellan hårda intervaller och de sista 5 minuter i passet som "cooldown" och jag tycker alltid det känns rimligt, man håller benen igång men det är inget motstånd, nu är ju en tävling hårdare än ett hårt intervallpass så kanske är rimligt att lägga sig under det, tom...Jag kunde inte motstå att ge frågan till chatgpt, och tydligen ska jag cykla ned på samma effekt som Pog...
Visa bilaga 775899
Kolla om den kan "momenta" åt båda hållen, och om inte, om du kommer behöva momenta åt det andra hållet.Ska köpa momentnyckel upp till 25Nm, hittade en Wera A6 som matchar, och som har direkt sexkant 1/4" fäste. Dvs alla mina nuvarande bits kommer passa till den.
Jag tycker det känns som en bra ide.
Missar jag något som gör det till en dålig ide?
Udh växelöra på 25Nm och 8mm insexa är högsta jag konmer dra
Ska köpa momentnyckel upp till 25Nm, hittade en Wera A6 som matchar, och som har direkt sexkant 1/4" fäste. Dvs alla mina nuvarande bits kommer passa till den.
Jag tycker det känns som en bra ide.
Missar jag något som gör det till en dålig ide?
Udh växelöra på 25Nm och 8mm insexa är högsta jag konmer dra
Visa bilaga 776274Visa bilaga 776275
Weran ska kunna momenta bägge hållen, men UDH örat tror jag minsann man kan dra åt innifrån baktriangeln med, ifall man inte har en som kan momenta åt bägge hållen?Kolla om den kan "momenta" åt båda hållen, och om inte, om du kommer behöva momenta åt det andra hållet.
Annars: Wera är ren porr. Köp.
Såg fin ut! Weran ligger på 1300, men hittade Syntacen för 78 eurosar, så kanske blir en sån istället.Jag har en Syntace, gjort av Wera, som går ner till 1 Nm och kostar hälften:
![]()
Torque Wrenches
Securely mount components: Find the right torque wrench for your bike | bike-componentswww.bike-components.de
åg fin ut! Weran ligger på 1300, men hittade Syntacen för 78 eurosar, så kanske blir en sån istället.
Kan inte hitta om den har moment åt bägge hållen, har du koll?
För vänstergängade skruvar? Finns ju i vissa sammanhang. För mig oklart hur (o)vanligt det är på cykel men det kanske finns de som ägnar sig åt någon annan hobby där det är vanligare.Varför skulle man vilja ha åt båda hållen? Ska det lossas så ska det väl lossas.
UDH-växelöra har precis felgängat fäste.Varför skulle man vilja ha åt båda hållen? Ska det lossas så ska det väl lossas.
UDH växelöra på 25Nm och 8mm insexa är högsta jag kommer dra
Tighten the bolt to the specified torque. The UDH hanger bolt is left-hand threaded.
UDH-växelöra har precis felgängat fäste.
Då hänger det på att skruven har möjlighet att dras från båda sidor, också. Vilken den troligtvis inte har.Om du spänner från insidan av ramen blir det väl rätt.
Då hänger det på att skruven har möjlighet att dras från båda sidor, också. Vilken den troligtvis inte har.
Man måste ändå ha två då jag inte tror någon drar hela registret + små bits har oftast 1/4''Jag provade Google, sökte bilder på en UDH hanger bolt. Dom ser ut att vara hål rakt igenom.
Men det löser inte problemet med jonte987 vevlager.
Man måste ändå ha två då jag inte tror någon drar hela registret + små bits har oftast 1/4''
Kanske parktool kanske drar allt?
Ja, men vi biltema mekaniker har mängder av 1/4 & 1/2Parktool-hylsorna jag har är 3/8 fyrkant.
Ja, men vi biltema mekaniker har mängder av 1/4 & 1/2
För 20Nm+ kan jag tänka mig en nyckel med 3/8 då det väl bara är BB, kassett och nån insex man drar där så går bra att köpa nya och jag har redan en DUB 3/8 som jag använder med adapter
För den lilla vill jag nog har 1/4.
Även parktoll kräver två
Visa bilaga 776352
Båda med 3/8 vilket väl har en poäng - om man nu inte har mängder av bits i 1/4 redan
Jag har den Syntace 1-25 som nämns en bit upp och sen Biltema 3/8 och 1/2 upp till 200 ungefär om du vill låna.
Om du spänner från insidan av ramen blir det väl rätt.
Låga moment tycker jag kan vara svåra att känna skillnad på, men min gräns gär strax över 10Nm, att hamna exakt vid högre moment än så brukar inte vara särskilt viktigt efter vad jag förstås åtminstone.Ska köpa momentnyckel upp till 25Nm
Som person med verkstadsyrke så är det enklare att dra 5 Nm på känn än vad det är att dra 50 Nm på känn. Det handlar om att känna punkten när skruven börjar sträckas och hur mycket man ska dra efter det. Med det sagt så blir det aldrig bra och konsekvent om man ständigt drar på känn, därför behöver man momentnycklar för alla spann, och "lekmän" drar generellt sett för hårt när de drar på känn. Därför upplevs det kanske som att det är svårare att dra lägre moment på känn för drar du 5 Nm med 10 Nm så har du överstigit momentet med 100% och det kan ha katastrofala följder, medans drar du 50 Nm med 60 Nm så har du överstigit momentet med 20%, och det kommer inte påverka särskilt mycket.Låga moment tycker jag kan vara svåra att känna skillnad på, men min gräns gär strax över 10Nm, att hamna exakt vid högre moment än så brukar inte vara särskilt viktigt efter vad jag förstås åtminstone.
Som tur är för mig finns det billiga och välfungerande momentnycklar för 3-12 Nm för under 167 SEK inkl bits
Jag har en sådan (med ett annat namn) på landet och den fungerar bra, riktigt bra, men det kan både vara svårt att komma åt och se skalan i vissa lägen.![]()
Shop Topeak ComboTorq Wrench & Bit Set now | Rose Bikes
Topeak ComboTorq Wrench & Bit Set at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Inte heller landsvägar är rena som middagstallrikar så lite grus i maskineriet få du nog räkna med i synnerhet om du kör i regn.Varför börjar alltid mina skivbromsar skrapa efter blöta rundor, och vad kan jag göra åt det?
Igår lutade jag mig lite för mycket i en kurva känns det som och sen började frambromsen skrapa.
Det är lite konstigt eftersom den nyligen varit hos mekanikern som riktat hela bromsen rätt. Den hamnade där efter att ha börjat skrapa efter en blöt runda.. Även bakbromsen låter dock hemskt nu.
Edit: Kör bara lvg så ingen lera eller nåt sånt. Bara blött och road spray.