Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vilken speditör är billigast om man vill returnera ett boxat hjulset (drygt 4kg inkl mox) till mottagare i Tyskland?

Edit: Svarar mig själv: UPS, upp till 100.000 cm3 och 20 kg för 230 kr

Senast ändrad:
IMG_4940.webp

Hur förväntas man få upp den här? Får inte ens in en T15 bits.

Men en viktigare fråga, är det någon som tror sig kunna utröna vad det är för vevlagerstandard vi har att göra med här? Hylsan i ramen mäter ganska på pricken 100 mm och ytterdiameter på 44 mm. Rätt goda odds på BSA 100 eller?

IMG_4941.webp

IMG_4945.webp

IMG_4946.webp

Byter hjul på en sliten gravel. Från 160mm skivor med "6-bolt" infästning till Elitewheels med centerlock. Behöver jag tänka på ngt speciellt när jag köper nya 160mm skivor? Finns det ngt prisvärt där ute? Cykeln har Sram Force iö

Byter hjul på en sliten gravel. Från 160mm skivor med "6-bolt" infästning till Elitewheels med centerlock. Behöver jag tänka på ngt speciellt när jag köper nya 160mm skivor? Finns det ngt prisvärt där ute? Cykeln har Sram Force iö
Var i samma sits och fann att det enklaste var att köpa adaptrar till mina redan inbromsade skivor.

De kostade dock 30 kr mindre för två månader sedan.

Nej, egentligen inte. Du kan behöva flytta på oken men annars är det bara att bromsa in dem som vanligt och köra.

SM-RT64 tycker väl jag är mest prisvärda. Annars är det väl att gå upp på srams alternativ eller ice-tec-skivorna från shimano men då är det 300-400+ per skiva.

Nej, egentligen inte. Du kan behöva flytta på oken men annars är det bara att bromsa in dem som vanligt och köra.

SM-RT64 tycker väl jag är mest prisvärda. Annars är det väl att gå upp på srams alternativ eller ice-tec-skivorna från shimano men då är det 300-400+ per skiva.
Shimanoskivor i SRAM-ok? Ok eller inte ok?

"Bredden" jag refererade till i mitt inläggär vertikalt, inte tjockleken av skivan. Shimano kallar det för "narrow" och "wide".
Ja, mitt inlägg var inte direkt svar på ditt.

Det är absolut något att ha i åtanke, men som anekdotisk bevisning finns det ändå många som kör den kombinationen utan problem. Det är dock inte optimalt, det kan jag hålla med om

"Bredden" jag refererade till i mitt inlägg är vertikalt, inte tjockleken av skivan. Shimano kallar det för "narrow" och "wide".
Det är ju rätt lätt att mäta sig till å andra sidan. Jag har kört Sram-skivor som passade till Guide med Saint-ok några år och de matchar nära nog för att funka bra, så Guide motsvarar Shimanos Narrow. Var landsvägsprylarna passar in vettetusan.

Det är ju rätt lätt att mäta sig till å andra sidan. Jag har kört Sram-skivor som passade till Guide med Saint-ok några år och de matchar nära nog för att funka bra, så Guide motsvarar Shimanos Narrow. Var landsvägsprylarna passar in vettetusan.

Nej, allt på MTB motsvarar Shimanos "Wide", förutom Shimanos "Narrow", som är en uppfinning av Shimano. En Wide skiva på narrow ok är aldrig ett problem. Tvärtom är det ett problem. Det funkar i början, tills belägg slits ned där skivan har kontakt och nästan inte där Narrow skivan inte finns. Då slår belägg i armarna av skivan.

Nej, allt på MTB motsvarar Shimanos "Wide", förutom Shimanos "Narrow", som är en uppfinning av Shimano. En Wide skiva på narrow ok är aldrig ett problem. Tvärtom är det ett problem. Det funkar i början, tills belägg slits ned där skivan har kontakt och nästan inte där Narrow skivan inte finns. Då slår belägg i armarna av skivan.
Jag ska dubbelkolla nästa gång jag är nära DH:n, men det matchar väldigt bra visuellt om inte annat.

Om måtten jag hittar på internet stämmer så är det inte en enda given standard direkt, så enklast är nog att mäta eller köpa en wide-skiva för säkerhets skull.

Shimano wide, narrow och Sram Guide/G2 i den ordningen:

1766417307487.webp
1766417313835.webp
1766417321498.webp

Det är olika bud på om det blir problem. Jag har inte sett nåt problem men för utförsåkning har man så klart rätt grejor

Jag ska dubbelkolla nästa gång jag är nära DH:n, men det matchar väldigt bra visuellt om inte annat.

Om måtten jag hittar på internet stämmer så är det inte en enda given standard direkt, så enklast är nog att mäta eller köpa en wide-skiva för säkerhets skull.

Shimano wide, narrow och Sram Guide/G2 i den ordningen:

Visa bilaga 808907Visa bilaga 808908Visa bilaga 808909

18 mm verkar hög, kanske mättit över hela beläggen isf på en punkt. Belägg från tre olika tillverkare, som funkar till MTB ok av mangå tillverkare, jag har hemma mäter mellan 15,6 och 16,4 mm. Sram belägg till lvg mäter 14,0 mm.

Hittade på nätet en inlägg av nån som har mätit sju Shimano narrow skivor och fem av dom var mellan 13,1 och 14,1 mm. Så jag skulle tänka att Sram belägg till lvg funkar på Shimano Narrow skivor men alla MTB belägg inte.

Mätte just på en SM-RT 81S (antar det betyder small) som ska med till Spanska cykeln nästa gång och bromsbelägg till Force 22. Bägge mäter exakt 14 mm höjd så om TS kör lvg är det fritt fram.
20251222_172826.webp
(- som sagt tidigare)

Mätte just på en SM-RT 81S (antar det betyder small) som ska med till Spanska cykeln nästa gång och bromsbelägg till Force 22. Bägge mäter exakt 14 mm höjd så om TS kör lvg är det fritt fram.
Visa bilaga 808919
(- som sagt tidigare)
Fast om de har samma mått borde du inte ha en stor del av skivan som är orörd? Det är ju lugnt om beläggen är smalare än skivan. men om du har 3 mm av belägget utanför skivan kan det bli problem. Eller den kanske inte har rullat med nämnda kombo?

1766421785448.webp

På gruscykeln kör jag med Shimanos billigaste skivor öht, de som kostar runt hundralappen/styck. Och Force22. Klossarna från Ali till.. 40/ paret? Det slits ju rätt fort på grus.

Fast om de har samma mått borde du inte ha en stor del av skivan som är orörd? Det är ju lugnt om beläggen är smalare än skivan. men om du har 3 mm av belägget utanför skivan kan det bli problem. Eller den kanske inte har rullat med nämnda kombo?

Visa bilaga 808920
Nu har jag inte just den cykeln här men det är samma kombination och passar. Däremot är skivan sliten efter ett par tusen mil.

Tvek på att diametern skiljer mellan narrow o wide. Så har båda hålet i mitten så borde det som värst kunna ta för långt in.
Jag har inte kunnat så nån sneslitning på ett antal års barncykling

Hmm, det har jag för mig att jag inte gör. Däremot har jag ju excentriskt vevlager, så får väl kolla hur stor justermån jag har den vägen.

Kedjan går runt hälften av drevet, eller lite mindre faktiskt. Så det blir en länk färre som, nåt som 12,4 mm. Det blir 6,2 mm längre distans mellan vevlagret och bakaxeln. Eller 6,2 mm kortare om du tar bort två länkar.

När vi nu trumptullar kina på vår utsålda produktion, och posten utöver uteblivna leveranser även vägrar ha med Venezuela att göra.... var skall vi snåla västerlänningar finna nya portosponsrade lågprisländer att utnyttja för vårt habegär? Gärna ett som har samma eller högre nivå på kopiorna. 🙄 Vill kunna cykla ifrån allt uppretat elände vi har samlat omkring oss.

Tillbaka
Topp