Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Att sälja visitkort låter både skumt och inte alltför moraliskt. Men folk samlar väl på allt ..

Men är det rätt uppfattat att du har en samling visitkort och nu undrar hur man kommer i kontakt med folk?🤔

Edit: citerade fel inlägg och användare men det framgår nog
Sälja? Nu tänkte du nog för mycket. Jag vill komma i kontakt med någon som samlar. Som jag skrev.

Nja jag tror inte de har annat än säljes på Tradera. Tack ändå. Kalle Lind. Är han nån kändis man borde ha telefonnummret till?
De har ju såväl utrop från 1:- som Köp Nu med valfritt pris om det är det monetära du tänker på. Men det kanske föredrar att kunna välja hos vem de hamnar?

Annars är Tradera, allt utifrån egna erfarenheter av att sortera dödsbon efter släktingar, rätt makalöst när det kommer till att hitta samlare av de mest skilda och mer eller mindre otänkbara ting.

Jag har även funnit tagare av en del prylar genom radannons i DN.

Hm, inget bra svar på det. Är vajerhöljena i precis lika långa bitar som förut? Det kan vara att du behöver spänna i bakhjulsänden.

De har ju såväl utrop från 1:- som Köp Nu med valfritt pris om det är det monetära du tänker på. Men det kanske föredrar att kunna välja hos vem de hamnar?

Annars är Tradera, allt utifrån egna erfarenheter av att sortera dödsbon efter släktingar, rätt makalöst när det kommer till att hitta samlare av de mest skilda och mer eller mindre otänkbara ting.

Jag har även funnit tagare av en del prylar genom radannons i DN.
Gällande visitkorten finns det ju tokar som samlar och jag har en del från och här och var - gratis för den som önskar.
Gällande frimärkena är det svårare.

Tack ändå! Jag pallar inte Tradera/Blocket-folket i stort. Inte värt insatsen, då får grejerna ligga kvar tror jag. :)

Har en retro mtb som jag tror är 90-tal, ena hjulmuttern bak har slitna gängor så den går ej att dra åt utan att hoppa av. Jag trodde det skulle gå att ersätta med m10 mutter men den är för liten. Någon som vet vad jag ska ha? Sitter ett joytech nav men inte lyckats googla fram svar.

IMG_3264.webp
IMG_3267.webp

Har en retro mtb som jag tror är 90-tal, ena hjulmuttern bak har slitna gängor så den går ej att dra åt utan att hoppa av. Jag trodde det skulle gå att ersätta med m10 mutter men den är för liten. Någon som vet vad jag ska ha? Sitter ett joytech nav men inte lyckats googla fram svar.

Visa bilaga 810832Visa bilaga 810833
Är väl m10 men med annan gängstigning än "normalt".

Visa bilaga 810832Visa bilaga 810833
Vissa rövhattar av tillverkare drar till med Whitworth eller liknande sjuttonhundratalsgängor och axeldimensioner. Och då är det svårt att hitta en passande ny axel. Fråga inte hur jag vet 😠
Om du har en M10X1 back kan du ju försöka fräscha upp axeln. Men fan vet om det funkar.

Köpte ett par begagnade hayesbromsar (A4) och bromsslangen visade sig vara för kort till bakbromsen.
Är det lätt att lossa och byta slang från oket?
Alla videos jag hittar visar bara hur man trimmar slangen från handtaget.

Har noterat att det följer med massa delar i kitet med ny slang utöver oliv/nippel så blev lite osäker.

Köpte ett par begagnade hayesbromsar (A4) och bromsslangen visade sig vara för kort till bakbromsen.
Är det lätt att lossa och byta slang från oket?
Alla videos jag hittar visar bara hur man trimmar slangen från handtaget.

Har noterat att det följer med massa delar i kitet med ny slang utöver oliv/nippel så blev lite osäker.
Det är troligen lätt, antingen samma som uppe eller banjo (nu har jag inte hayes men finns väl bara två sätt?)

Sen blir det ny olja och mer luftning jämfört med om man bara kapar. Kapning kan göras helt utan luftning ibland.

Det är troligen lätt, antingen samma som uppe eller banjo (nu har jag inte hayes men finns väl bara två sätt?)

Sen blir det ny olja och mer luftning jämfört med om man bara kapar. Kapning kan göras helt utan luftning ibland.
Ja det verkar vara banjo, har sldrig jobbat med en sån men antar att den kommer förmonterad så skruvar man bara den på plats på oket med en packning på varje sida?

En annan fråga, är det någon som har koll på vart man kan få tag på en hayes k2 slang i gbg området eller på någon vettig webshop?
Är restad på vissa ställen och övriga vill ha 500kr i frakt.

Ja det verkar vara banjo, har sldrig jobbat med en sån men antar att den kommer förmonterad så skruvar man bara den på plats på oket med en packning på varje sida?

En annan fråga, är det någon som har koll på vart man kan få tag på en hayes k2 slang i gbg området eller på någon vettig webshop?

Ja, den är monterad o på shimano kommer det med bolt o packningar.

10-15 euro frakt får du räkna med. Tyvärr är slang dyrt. På billiga bromsar lika dyrt som oket...

Plugg för oanvänd kabelgenomföring kanske?
Ja, funderade på det men känns som de borde kunna ramla in i ramen? Ska de limmas eller knackar man in dem? Jag får testa passformen....

En annan grej, om ska montera skrammelslangarna. Försöker man sätta dem mitt mellan portarna eller var skramlar det?

Ja, funderade på det men känns som de borde kunna ramla in i ramen? Ska de limmas eller knackar man in dem? Jag får testa passformen....

De borde klämma bra, så det är bara att trycka i.

En annan grej, om ska montera skrammelslangarna. Försöker man sätta dem mitt mellan portarna eller var skramlar det?

Överallt, lite beroende på hur slangen och ramen är böjd.

De går bara rakt i downtube utom precis i början vid head tube där det böjer. Så det är väl i början eller i mitten jag har att välja på

Är den så kort då? En slang kan skärmla över hela längden. Jag har inte fått slangen tyst på min Chameleon, tyvärr har den ingen rör som SC nyare kolfiberram. Jag tyckte i lite isoleringmaterial, men jag skulle behöva skumrör som täcker hela längden av överröret.

Är den så kort då? En slang kan skärmla över hela längden. Jag har inte fått slangen tyst på min Chameleon, tyvärr har den ingen rör som SC nyare kolfiberram. Jag tyckte i lite isoleringmaterial, men jag skulle behöva skumrör som täcker hela längden av överröret.
När jag kollar mer noga är den bara 5-6 cm kortare så är väl bara att trycka i den och se.

Hur brukar ni göra med dropper höljet? Den behöver man kunna justera en hel del för att ta ut stolpen. Blir att strunta i skumslang på den?

Hur brukar ni göra med dropper höljet? Den behöver man kunna justera en hel del för att ta ut stolpen. Blir att strunta i skumslang på den?
När jag hade en ram utan invändiga rör så hade jag skumslang på en del av höljet, halva kanske så det tog böjen och större delen av downtube, sen försökte jag sträcka så gott jag kunde och spänna fast där den kom ut vid styrhuvudet. Det funkade nästan alltid.

När jag hade en ram utan invändiga rör så hade jag skumslang på en del av höljet, halva kanske så det tog böjen och större delen av downtube, sen försökte jag sträcka så gott jag kunde och spänna fast där den kom ut vid styrhuvudet. Det funkade nästan alltid.
Från böjen uppe vid headtube och ner? Alla sladdar går ut igen på ovansidan downtune innan den nedre böjen. (Så varför allt inte är externt är en gåta)

Det jag menar är att jag måste ju kunna justera minst 15cm bakåt på dropper höljet..

men det jag inser nu är att jag inte vet om höljet kommer att röra sig i höljet när porten stoppar det....i så fall kanske det inte är nåt problem.

Trodde jag kommit över intern dragning men har ingen slang i hardtailen

Edit. Skumslangen är överdimensionerad i innerdiametern så det är väl bara att montera o se vad som händer då

Från böjen uppe vid headtube och ner? Alla sladdar går ut igen på ovansidan downtune innan den nedre böjen. (Så varför allt inte är externt är en gåta)

Det jag menar är att jag måste ju kunna justera minst 15cm bakåt på dropper höljet..

men det jag inser nu är att jag inte vet om höljet kommer att röra sig i höljet när porten stoppar det....i så fall kanske det inte är nåt problem.

Trodde jag kommit över intern dragning men har ingen slang i hardtailen

Edit. Skumslangen är överdimensionerad i innerdiametern så det är väl bara att montera o se vad som händer då
Aha om slangen har genomföringar som håller fast den i båda ändar av downtube borde det nog typ räcka tänker jag, min skramlade runt lös i ramen hela vägen till stolpen.

Aha om slangen har genomföringar som håller fast den i båda ändar av downtube borde det nog typ räcka tänker jag, min skramlade runt lös i ramen hela vägen till stolpen.
Ah, ok. Jag tänkte att slangen skulle hindra mig att dra ut den uppåt stolpen om den tog i ut-hållet innan bb. Nu verkar det som höljet kommer att röra sig genom slangen. Jag tog för givet att den skulle sitta trögt

Ah, ok. Jag tänkte att slangen skulle hindra mig att dra ut den uppåt stolpen om den tog i ut-hållet innan bb. Nu verkar det som höljet kommer att röra sig genom slangen. Jag tog för givet att den skulle sitta trögt
Jag hade också ganska löst sittande skum som höljet lätt gled genom. Otroligt irriterande när höljet skulle bytas helt men inga problem när stolpen skulle upp.

Har du kollat hayes egna hemsida för delar? Jag har beställt såna klampor för att kunna montera droppern på bromshandtaget från dom. Har inte sett att det brukar vara "bra priser" på såna reservdelar, det brukar snarare vara på hela broms-kit och liknande. R2 brukar ha Hayes-delar annars.

Har du kollat hayes egna hemsida för delar? Jag har beställt såna klampor för att kunna montera droppern på bromshandtaget från dom. Har inte sett att det brukar vara "bra priser" på såna reservdelar, det brukar snarare vara på hela broms-kit och liknande. R2 brukar ha Hayes-delar annars.
Ja, slut i lager tyvärr.
Horribla priser på de få ställen som har slangen i lager. Nästan mer ekonomiskt försvarbart att köpa en helt ny broms.

Har problem med baksvingen på cykeln (eller egentligen flera men det finns i andra trådar). När jag monterar ihop allt enligt instruktion så finns det ett glapp mellan övre och undre på vänster sida:
1769086809312.webp

Den bult (2) som skruvas i växelörat eller axelguiden (6, 5) har samma diameter som lagret. Distansen (4) har mindre diameter än inre hålet på nedre staget men större än det övre, tanken är att det skall ligga mellan lagret och övre staget för att inte övre och undre skall skava mot varandra.

På vänster sida så kan jag trycka i och ur lagret med fingrarna, på höger måste det pressas i och ur vilket skapar glappet i sidled på vänster sida (det går alltså att trycka ut lagret några mm tills övre och undre staget går i varandra). Jag kan inte se något uppnbart slitage i nedre staget men uppenbart måste det uppstått ett slitage sedan det var nytt. Har testat med både befintliga och helt nya lager, samma sak.

Är det bara friktionen mellan lager och lagerhus i staget som skall göra att det är stabilt eller är jag korkad och missar något uppenbart?

Edit: Gäller en Trek Top Fuel 2020-2021.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp