Framnav glappar och läcker...

kaipartai

Ny medlem
rostbrun vätska, gnisslade lite också häromdagen. Det är ett XT-nav från -06, och det är mellan axeln och själva navkroppen vätskan kommer ut och glappet syns. Vad göra?

Dela, och titta efter om det går att rädda? "Rostbrun vätska" ska det definitivt inte finnas i framnav, det är ett kardinalfel. Låter som om dina lagerkulor är skrot med tanke på glappet, men har du tur är resten räddningsbart. Om jag inte minns fel, är det lösa kulor i de där, så nya är inte svårt att få tag i, men nya lagerbanor är (återigen om jag minns rätt) sällan värt besväret, eller pengarna.
Viktigt att känna till om åsikten i frågan, min egen erfarenhet av navet i fråga är obefintlig, mina minnesbilder kommer från andra trådar.
B!

F-n, känns lite surt om man skulle behöva köpa nytt hjul, får kolla på det imorgon, det är ju bara på högersidan det kommer ut vätska! Hade ju strul med baknavet för ett tag sen, hade vatten i det som frös och gjorde att jag hade frihjul hela tiden! Löste det med varmluftpistol, kanske kan man driva ut den rostbruna vätskan med den, hur skulle man då "dra åt", så det inte glappar? Finns det såna nav fortfarande, de ser ju lite speciella ut?

Har du kollat på länken jag skrev?

Du har sannolikt fått in vatten i navet som nu rostat navets insida. Det är ur med axeln, rengöring, inspektion, troligen nya kulor, nytt fett och återmontering som gäller.

Eller så slänger du skiten och köper hjul med tätare nav.

Att torka vattnet med varmluftpistol kommer inte åtgärda rosten och den sannolika avsaknaden av lagerfett. Men gillar du att blunda och köra grejerna än mer i botten är det ju ett sätt...

Jag, precis som TnT säger, tror fortfarande att du kan rädda navet. Nya kulor till lagerna är en skitsak, Momentum eller någon annan firma har såna hemma, och arbetsinsatsen som behövs för att dela, rengöra och montera ihop det hela är inte mer än en halvtimme. Med tanke på vad du säger om ditt baknav hade jag delat och gjort rent det med, och då även frihjuls mekaniken. DET kan vara lite pilligt med tanke på alla de små kulorna i de lagerna, men hellre det än att behöva byta grejerna på sikt...
B!

Jotack, jag har tittat på Park Tool, hade problem med att få loss axeln bak, kollade på sprängskisser osv, men blev osäker på vilket hjul jag har, ingen av metoderna för att få loss axeln verkade funka/passa, men jag får väl göra ett nytt försök!
Har budat på hjulen tre vintrar, så jag tycker nog att hållbarheten varit ok ändå, men vad ska jag ha för nav som är tätare, TnT?

OK, fått loss axeln, kulorna ser runda och fina ut, men lite rostigt var det allt, därav kulören på vattnet som läckte ut! Går väl inte att få tag på nya kulor en långfredag, så jag satsar på att torka ur och sätta ihop igen, förhoppningsvis lite tajtare!

Nu är det ihopsatt, glappar nästan inte alls, men känns ju inte helt ok, hur mycket bättre skulle det bli med nya kulor, ni som vet? Nya lagerbanor är svindyrt, eller?

Lagerbanorna är allt som oftast inte möjliga att få tag på som reservdel. konan som sitter på axeln är oftast en reservdel, och enkel att få tag på. Länken ovan visade hur man kunde kontrollera sina lagerbanor med en kulspetspenna. Det KAN gå att plocka lagerbanor från ett annat nav, och montera, men det ska nog endast ses som ett alternativ om man har en mycket välbyggd fälg, annars är det bättre att ta kostnaden för att byta hela navet. (och byter man nav slipper man hålla på och leta efter ett flera år gammalt nav för att få rätt lagerbanor)
Är lagerbanorna bara ok blir navet som nytt med nya kulor. Säker på att du inte spänt upp det lite för hårt bara?
B!

Nä, alltså, drar jag åt så hårt så det inte glappar rullar inte hjulet fritt, utan går för trögt. Om jag inte drar åt, utan hjulet snurrar fritt som det ska, glappar det fortfarande lite, väldigt lite ska jag väl säga! Får väl skaffa nya kulor efter påsk, lirar det inte då är det nya nav som gäller, och om det är för dyrt köper jag nya hjul! Tack för all hjälp!

Kom på att jag hade gamla hjul jag kunde slakta på kulor, bytte på framhjulet och glappet försvann! Ska byta på bakhjulet också, och har tagit ut kulorna från det gamla navet; är det alltid så att kullagerkulorna är större i baknavet? Hade två gamla bakhjul och kulorna verkar vara större i bägge dessa nav. Någon som vet?

Tillbaka
Topp