[Fredag] Varför kör folk nästan samma tryck fram som bak?

Blev ju någa svar över helgen ser jag. Ska försöka förklara mitt upplägg.

Kör alltså en Pole EvoLink med Maxxis DHF 29x2,5 fram och Agressor 29x2,3 bak. Tryck som sagt tidigare 1,4 bar fram och 1,7 bar bak.

Fram sänker jag så mycket som möjligt utan att styrkänslan börjar bli vag men ändå inte för hårt så det känns studsigt. (Körs det DH höjer jag trycket)
Bak höjer jag trycket tills jag inte får genomslag. Här kan jag acceptera att jag inte får perfekt grepp och kan ibland sänka trycket om det är blött.

Det är mao en kompromiss mellan grepp/känsla/genomslag. Möjligt att en teoretisk formel kan komma nära i resultat men att prova sig fram till vad som passar en själv bäst är nog det vettigaste.

Om någon vill tafsa på min cykel så är dom välkomna den tål det mesta.

Nu kommer mitt mest genomarbetade förslag ..
Eftersom man rör sig framåt går kraften som som träffar "stenen" inte rakt ner från masscentrum utan som en resultant av rörelseenergin och massan .. Vilket försjuter kraften framåt från jämnviktcentrum vid stillastående.. ca summarum till 45/55% .. vid 20 km/h

Bilagor

• 20230529_132236.jpg
    20230529_132236.jpg
    519.8 KB · Besök: 83
Alltså, när jag kör i stenkistor, tar en tajt sväng, tvärbromsar eller droppar så varierar viktfördelningen mellan 0 och 100%, åt båda håll. Vad viktfördelningen är när jag sitter ner på plant underlag är helt ointressant. Högre tryck bak måste jag ha för att jag av uppenbara skäl inte kan placera bakhjulet med samma precision som framhjulet, samt att jag är en jäkel på att casea hopp.

Fortsätter mitt resonemang:

Att vi ser fler punkor och mosade fälgar på bakhjul går antagligen hand i hand med problemet med slitna däcksidor på bakhjul.
Framhjulet är enkelt att (försöka) ta lämpligaste linje men det är svårare att beräkna vilket spår bakhjulet kommer ta.

Olika däckkonstruktioner med olika uppbyggnad av däcksidor och punkteringsskydd därtill slang eller slänglöst med olika former av mousse(inlägg) kommer ge ändlöst med varianter på däckstryck.

Att vi sen också troligen har helt olika preferenser för hur cykeln ska kännas ger ytterligare komplexitet.

Om jag cyklar rakt fram över en stenkista med samma tryck i framdäcket som i bakdäcket kommer jag utan minsta tvekan punka först bak. Även med betydligt högre tryck i bakdäcket kommer jag garanterat punka bak först. Detta eftersom viktfördelningen inte är 50/50, framhjulets fjädringsbana är mer riktad i cykelns längdriktning, jag har mer slaglängd och mjukare fjäder fram, samt att jag har massor av "slaglängd" i armarna. Detta kommer även gälla om det lutar nedför.
Faktum är att om jag skulle köra samma tryck bak som jag föredrar fram, så skulle hojen bli nästan ocykelbar.

Om jag cyklar rakt fram över en stenkista med samma tryck i framdäcket som i bakdäcket kommer jag utan minsta tvekan punka först bak. Även med betydligt högre tryck i bakdäcket kommer jag garanterat punka bak först. Detta eftersom viktfördelningen inte är 50/50, framhjulets fjädringsbana är mer riktad i cykelns längdriktning, jag har mer slaglängd och mjukare fjäder fram, samt att jag har massor av "slaglängd" i armarna. Detta kommer även gälla om det lutar nedför.
Faktum är att om jag skulle köra samma tryck bak som jag föredrar fram, så skulle hojen bli nästan ocykelbar.
Men du håller väl med om att vi troligen kommer få två väldigt skilda resultat om du och Tomcaten cyklar över samma stenkista på samma cykel?

Men du håller väl med om att vi troligen kommer få två väldigt skilda resultat om du och Tomcaten cyklar över samma stenkista på samma cykel?
Definitivt. Om det vore min cykel så skulle den explodera omedelbums i hans fall.

Däremot tror jag inte att han eller nån annan egentligen behöver ha nästan samma tryck fram som bak. Åtminstone inte om trycket bak är tillräckligt för att låta bli att punka och pajja fälgar annat än i yttersta undantagsfall.

Jag tror att du har rätt i att du kommer punka bak först.

Men prova att köra samma stenkista med ögonbindel.
Jag är inte alls säker på att bak ryker först då.

Jag tror att du har rätt i att du kommer punka bak först.

Men prova att köra samma stenkista med ögonbindel.
Jag är inte alls säker på att bak ryker först då.
Sannolikheten minskar nog en aning, men det har ju ingen praktisk betydelse eftersom man inte cyklar med ögonbindel.

Edit: Eller ibland undrar man förstås.

Jag tycker hela resonemanget förefaller något skevt. Man anpassar däcken för sina respektive uppgifter, och de är ju rätt olika fram och bak på en cykel och varierar också beroende på vad cyklisten utsätter dem för och hens teknik. I t.ex. en stenkista är det naturligt att vilja lägga lite mer tyngd på bakhjulet för att försäkra sig om att inte framhjulet gräver ner sig varför det kan vara rätt stor tryckskillnad i det scenariot. Vid kurvtagning är det däremot det omvända och framdäcket utsätts för större krafter än bakdäcken om man flyttat fram kroppen ordentligt för att få framdäcket att bita. Här kan samma tryck eller t.om. högre tryck fram vara det bättre alternativet. Men man kan ju inte stanna och ändra tryck för varje delsträcka utan däcken får anpassas till respektive värsta scenario.

Man laborerar med dem var för sig och vad kvoten blir dem emellan är mindre intressant. Det blir vad det blir. Hamnar man på extremt hög eller låg kvot kan man väl fundera på hur man cyklar och om det är rimligt. Experimenterande är aldrig fel. Det behöver dock inte vara fel att man har en ovanlig kvot. Gillar man att bomba stenkistor och däremellan bara mystrampa så anpassar man såklart däcktrycken efter det. Och omvänt, har man inga stenkistor på turen men gillar att trycka på i kurvorna så gissar jag att man landar rätt lika i tryck fram och bak. Det senare stämmer bra på min typ av cykling och jag ligger på ungefär 90% i fram jämfört med bak. Har testat lägre och gillade det inte.

Att några därute kör med fel tryck för den typ av cykling de håller på med kan vi vara helt säkra på men åt vilket håll de bör förändra förhållandet mellan sina tryck är väldigt svårt att råda om utan att ha cyklat en längre tid med personen och analyserat vad de utsätter sin cykel och sina däck för.

Jag tycker hela resonemanget förefaller något skevt. Man anpassar däcken för sina respektive uppgifter, och de är ju rätt olika fram och bak på en cykel och varierar också beroende på vad cyklisten utsätter dem för och hens teknik. I t.ex. en stenkista är det naturligt att vilja lägga lite mer tyngd på bakhjulet för att försäkra sig om att inte framhjulet gräver ner sig varför det kan vara rätt stor tryckskillnad i det scenariot. Vid kurvtagning är det däremot det omvända och framdäcket utsätts för större krafter än bakdäcken om man flyttat fram kroppen ordentligt för att få framdäcket att bita. Här kan samma tryck eller t.om. högre tryck fram vara det bättre alternativet. Men man kan ju inte stanna och ändra tryck för varje delsträcka utan däcken får anpassas till respektive värsta scenario.

Man laborerar med dem var för sig och vad kvoten blir dem emellan är mindre intressant. Det blir vad det blir. Hamnar man på extremt hög eller låg kvot kan man väl fundera på hur man cyklar och om det är rimligt. Experimenterande är aldrig fel. Det behöver dock inte vara fel att man har en ovanlig kvot. Gillar man att bomba stenkistor och däremellan bara mystrampa så anpassar man såklart däcktrycken efter det. Och omvänt, har man inga stenkistor på turen men gillar att trycka på i kurvorna så gissar jag att man landar rätt lika i tryck fram och bak. Det senare stämmer bra på min typ av cykling och jag ligger på ungefär 90% i fram jämfört med bak. Har testat lägre och gillade det inte.

Att några därute kör med fel tryck för den typ av cykling de håller på med kan vi vara helt säkra på men åt vilket håll de bör förändra förhållandet mellan sina tryck är väldigt svårt att råda om utan att ha cyklat en längre tid med personen och analyserat vad de utsätter sin cykel och sina däck för.
1+
det viktigaste är att veta var sina egna behov ligger och kunna anpassa sin setup efter det. vissa jagar den perfekta balansen medans andra är mer åt 'set it and forget it'.

Många om man cyklar si eller så, är det inte bättre om alla kör med 40/60-regeln för däckstrycken och anpassar cyklingen efter det?

Definitivt. Jag gillar enkelheten. Själv tänker jag dock fortsätta som jag gör i smyg men alltid uppge att det är 40/60 om någon frågar.
Men, vad händer ifall du träffar någon i skogen som känner på dina däck för att avgöra ifall du vet vad du sysslar med?

Håller i stort sett med men förstår inte varför man skulle ha närmare 50/50 i viktfördelning när man trycker till i en kurva än när man trycker till nån annanstans på stigen.

Jag är ingen hejare på kurvtagning, bland annat för att det sällan finns några sådana där man har ordentligt stöd på en naturlig stig, men de gånger jag lyckas trycka till så är det fan inte fram det känns svajigt. ?

När det finns stöd går ju kraften mer eller mindre vinkelrätt ner i markplanet vilket begränsar sidokrafterna. Då behöver man inte heller förskjuta vikten. Det är när stöd saknas som man behöver lägga mer vikt fram för att få grepp.

Senast ändrad:
Hur ska man tänka med ekrar?
Borde väl vara samma gyllene regel som gäller där?
Alla som inte cyklar med 24 fram och 36 bak har kassa cyklar?

Jag brukar ha ca 1.0 bar fram (2.6 tum) och 1.8 bar bak (2.3 tum) när jag cyklar stig. Har jag gjort rätt eller fel då?

När det finns stöd går ju kraften mer eller mindre vinkelrätt ner i markplanet vilket begränsar sidokrafterna. Då behöver man inte heller förskjuta vikten. Det är när stöd saknas som man behöver lägga mer vikt fram för att få grepp.
Tror aldrig jag sett någon IRL som har skills nog att cykla på det viset. Är det kanske fråga om optimering efter elitens preferenser, precis som på så många andra områden? ?

Tror aldrig jag sett någon IRL som har skills nog att cykla på det viset. Är det kanske fråga om optimering efter elitens preferenser, precis som på så många andra områden? ?
Ja precis. När man läser i tråden om olika tryck hit och dit kan man nästan tro alla är elit? Pumpa däcken och cykla, vad är problemet?

Ja precis. När man läser i tråden om olika tryck hit och dit kan man nästan tro alla är elit? Pumpa däcken och cykla, vad är problemet?
Nästan så man kan tro att folk är så elit att dom klarar av att avgöra vilket tryck dom vill ha utan Maktens officiella facit på vad som är korrekt.

Nästan så man kan tro att folk är så elit att dom klarar av att avgöra vilket tryck dom vill ha utan Maktens officiella facit på vad som är korrekt.
Precis, alla har sedan cykelns uppfinnande redan listat ut vad som är optimalt och det är därför cyklar har sett exakt likadana ut i alla tider. Det kan helt enkelt inte ske någon utveckling på cykelfronten.

När en frågeställning sarkastiskt beskrivs som "officiellt facit" vet man att någon blivit kränkt. Utmärkt.

Citera gärna det inlägg du avser. Att hitta på saker gör liksom inte saken bättre.
Du har upprepade gånger i den här tråden inte accepterat förklaringar varför folk vill köra med högre tryck, du påstår att du vill förstå varför men det är rätt tydligt att du bara är intresserad av att få bekräftelse på dina egna preferenser.

På vilket sätt tycker du att det där skulle vara att påstå att svaren på frågan är "fel"?

Du har upprepade gånger i den här tråden inte accepterat förklaringar varför folk vill köra med högre tryck, du påstår att du vill förstå varför men det är rätt tydligt att du bara är intresserad av att få bekräftelse på dina egna preferenser.
Jag har inte fått en logisk förklaring som rimmar med de observationer jag själv kan göra, samt hur det ser ut när folk i min närhet cyklar. Det är fullt möjligt att alla jag råkar umgås med är helt värdelösa på att cykla, men den sannolikheten är tämligen låg.

Att jag tror att en förklaring är ologisk betyder inte att jag "inte accepterar" den. Man kan lika gärna påstå att de som svarar i tråden bara vill bekräfta sina egna preferenser eller komma med "facit". Men det är det ingen som gör.

Vad krångligt det verkar med allt mätande och analyserande. Jag pumpar tills det känns bra och ger mig sen ut och trivselcyklar. Kanske loggar jag distans och medelhastighet, även om jag i annan tråd förstått att det får man inte göra.

På vilket sätt tycker du att det där skulle vara att påstå att svaren på frågan är "fel"?

Jag har inte fått en logisk förklaring som rimmar med de observationer jag själv kan göra, samt hur det ser ut när folk i min närhet cyklar. Det är fullt möjligt att alla jag råkar umgås med är helt värdelösa på att cykla, men den sannolikheten är tämligen låg.

Att jag tror att en förklaring är ologisk betyder inte att jag "inte accepterar" den. Man kan lika gärna påstå att de som svarar i tråden bara vill bekräfta sina egna preferenser eller komma med "facit". Men det är det ingen som gör.
Skillnaden är att alla utom du accepterar att det finns olika preferenser vad man gillar och ogillar när det gäller tryck. Det är bara du som vill ha en ”logisk” förklaring på något som är helt subjektivt. Det finns inga rätt och fel i frågan men du vägrar ju att acceptera det.

Tillbaka
Topp