Frihjul/kassett

Frihjul/kassett
Plush sa:
Sixten Fors sa:
Är det en mtb är det kassett.
Hmmm... Du säger det??
Kan det vara så att det finns skillnader/nyanser på vad du anser är en mtb kontra trådskaparens idé om vad en mtb är?
Nope :)
Redan min första mtb från 1990 hade kassett. Men idag skulle nog den cykeln klassa in som gubbpendlare.

Bilagor

• DX.jpg
    DX.jpg
    108.9 KB · Besök: 69
Frihjul/kassett
Jag vet att det fanns...
Men... På bilden är det en 7 delad kassett och det finns 7 delade frikransar som användes på enklare mtb på den tiden. DX var ju näst finast då och ska nog inte användas som riktmärke för enklare modeller.

Nu fick han ju svar så... Han hade 9 delat och då är det endast kassett som gäller.

Frihjul/kassett
Plush sa:
Jag vet att det fanns...
Men... På bilden är det en 7 delad kassett och det finns 7 delade frikransar som användes på enklare mtb på den tiden. DX var ju näst finast då och ska nog inte användas som riktmärke för enklare modeller.

Nu fick han ju svar så... Han hade 9 delat och då är det endast kassett som gäller.

Rätta in dig i Sixten

Frihjul/kassett
går det att byta från 8-delad frikrans till 7-delad? behövs någon distans?kedjan har börjat kugga över på min cykel så skulle behöva köpa ny frikrans men 8-delad verkar vara lite ovanligare/dyrare

Frihjul/kassett
Blomblom sa:
går det att byta från 8-delad frikrans till 7-delad? behövs någon distans?kedjan har börjat kugga över på min cykel så skulle behöva köpa ny frikrans men 8-delad verkar vara lite ovanligare/dyrare

Det funkar rakt av. Du behöver bara justera växeln lite.
8 delad frikrans är kanske lite ovanligare men bara nån 50 lapp dyrare än en 7 delad...

Frihjul/kassett
Du råkar inte veta vart man kan köpa 8-delade? har kollat på biltema, wiggle, crc , bike discount mm men har inte hittat någon. Fast det lät ju rätt smidigt att byta till 7 delat annars

Frihjul/kassett
Kanske inte aktuellt i ditt fall, men har en gammal MTB/hybrid som hade 7-delat frikrans. Bytte hjul och har nu 7-delad kassett istället. Förmodar bättre utbud på kassetter än frikransar.

Tillbaka
Topp