Friskvårdsbidrag - Vad funkar?

frause skrev:
-------------------------------------------------------
> Peth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Friskvårdsbidraget har aldrig gällt
> utrustning
> > (förutom för hyra av exempelvis ett
> > badmintonracket eller en innebandyklubba i
> samband
> > med motion av enklare slag) utan enbart den
> > fysiska aktiviteten.
>
>
> Man kanske skulle kunna hyra en kedja och en
> kassett av nån cykelaffär?

Eller en downhillcykel? Cykling som cykling.

Peth skrev:
> frause skrev:
> -----
> > Peth skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Friskvårdsbidraget har aldrig gällt
> > utrustning
> > > (förutom för hyra av exempelvis ett
> > > badmintonracket eller en innebandyklubba i
> > samband
> > > med motion av enklare slag) utan enbart den
> > > fysiska aktiviteten.
> >
> >
> > Man kanske skulle kunna hyra en kedja och en
> > kassett av nån cykelaffär?
>
> Eller en downhillcykel? Cykling som cykling.

Men hur var det nu med liftkort?? För skidåkning är det ju nej, men har någon utmanat reglerna för liftburen cykling? Borde vara lättare eftersom cykling ju är en godkänd aktivitet?
MVH
Magnus

Hej!

Ni är flera som skriver att det skulle vara OK med startavgift om man anmäler minst 2 personer i företagets namn, men finns det någon källa/länk? Jag har letat på www.skatteverket.se samt försökt men med mina google skillz så hittas bara denna tråd...

Vi är ca 15 personer på jobbet som kommer köra VR och en del personer vill använda friskvårdsbidraget till detta...

Det är för att reglerna inte tillåter det. Men det är fritt fram för arbetsgivaren att sponsra er ändå men utan att göra egna avdrag för det.

Rattnalle skrev:
> Det är för att reglerna inte tillåter det. Men
> det är fritt fram för arbetsgivaren att sponsra
> er ändå men utan att göra egna avdrag för det.

Gissar du bara eller?

Jag kan istället bidra med en länk som säger det motsatta.

Läs gärna "Lagtävlingar, anmälningsavgift till motionslopp"

https://www.skatteverket.se/privat/...friaformanerao.4.15532c7b1442f256baee714.html

På skatteverkets sida som man hittar genom att googla "friskvårdsbidrag skatteverket" finns en listor med godkända och icke godkända aktiviteter. "Startavgift lag" är godkänd, "startavgift personlig" är icke godkänd.

En stafett är en lagtävling. Att anmäla flera till ett individuellt lopp not so much. En vätterklunga borde iofs gå att få igenom för det är ju en lagprestation. Triathlon finns ju också i stafettform. Men det är inte så mycket som är lagtävlingar annars.

Rattnalle skrev:
> En stafett är en lagtävling. Att anmäla flera
> till ett individuellt lopp not so much. En
> vätterklunga borde iofs gå att få igenom för
> det är ju en lagprestation. Triathlon finns ju
> också i stafettform. Men det är inte så mycket
> som är lagtävlingar annars.

Misstänker att Skatteverket inte skulle köpa att VR är en lagprestation om de fick uttala sig.

GoranS skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > En stafett är en lagtävling. Att anmäla
> flera
> > till ett individuellt lopp not so much. En
> > vätterklunga borde iofs gå att få igenom
> för
> > det är ju en lagprestation. Triathlon finns ju
> > också i stafettform. Men det är inte så
> mycket
> > som är lagtävlingar annars.
>
> Misstänker att Skatteverket inte skulle köpa att
> VR är en lagprestation om de fick uttala sig.

Nej det tror inte jag heller. Men det ryms teoretiskt i definitionen :-)

Är det inte så att läget är ett annat om företaget har en sk. "Fritidsförening" el likn. som alla anställda per automatik är medlemmar i?
Då kan föreningen stå för avgifter mm utan att det blir en löneförmån.
Så är det på mitt jobb; 2kkr i bidrag + del av startavgifter via föreningen som arb.givaren sponsrar på nåt sätt..

Om det är tillåtet, vilka spärrar finns då, för det kan rimligen inte vara s.a. man kan skyffla ut startbevis för hundratusentals kronor till de anställda utan att någon skatt behöver betalas, eller ...?

Vi har många kunder som använder sina friskvårdsbidrag hos oss. Och framför allt i december så många märker att de inte utnyttjat bidragen. Då bokar vi gärna in med omgående betalning via friskvårdsbidraget men besöket kan ske under 2015. Vi är också anslutna till frskvårdsportalerna Flexpay, Friskvårdskuponger, Friskvårdschecken och Wellnet.

//Mattias Lundqvist
Test & Träningschef
Aktivitus AB

Jag har fått igenom fystester som hälsokontroll typ företagshälsa. Det gäller att vara innovativ (och en bra tumme med ekonomiavd =) )

grump skrev:
> Jag har fått igenom fystester som hälsokontroll
> typ företagshälsa. Det gäller att vara
> innovativ (och en bra tumme med ekonomiavd =) )

Med tanke på att det under rubriken vad som inte är acceptabelt på skatteverkets lista finns

Tester (avancerade konditionstester, syreupptagning, mjölksyra etc.)

och att det i beskrivningen av vad som är tillåtet för fystester står

Om testet är en integrerad del av en friskvårdsförmån t.ex. att testet ingår i gymkortet och testet inte tidsmässigt är särskilt omfattande och att värdet kan beräknas understiga 1 000 kr kan testet anses vara en del av skattefri friskvård.

så följer ju knappast ditt företag regelverkets intentioner utan böjer snarare reglerna till bristningsgränsen. Och är kostnaden över 1000 kr har jag svårt att se annat än att de böjt dom klart över bristningsgränsen.

Och detta är inte skrivet mot dig utan mer för att jag tycker det väl illustrerar en avigsida med systemet - en massa mer eller mindre godtyckliga regler och omöjliga gränsdragningar.

Dessutom undrar jag hur rätt det hela slår. Syftet är om jag fattat det rätt att det ska ge arbetsgivaren en möjlighet att måna om sina anställdas hälsa då sjuka medarbetare ju är dåligt för arbetsgivaren. Om man tar ett hyggligt avancerat test såsom ett VO2max-test som exempel så tror jag att de som genomför den typen av tester är personer som är såpass intresserade av träning att de redan uppnått de hälsoeffekter arbetsgivaren kan tjäna pengar på genom, t.ex., minskad frånvaro. Därmed blir det snarare ett sätt för arbetsgivaren att framstå som attraktiv i arbetstagarens ögon. Om man tycker det är OK borde t.ex. även en Rapha-cykelresa på 30kkr kunna vara OK att företaget står för utan att arbetstagaren behöver förmånsbeskattas.

GoranS skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Jag har fått igenom fystester som
> hälsokontroll
> > typ företagshälsa. Det gäller att vara
> > innovativ (och en bra tumme med ekonomiavd =) )
>
> Med tanke på att det under rubriken vad som inte
> är acceptabelt på skatteverkets lista finns
>
> Tester (avancerade konditionstester,
> syreupptagning, mjölksyra etc.)
>
> och att det i beskrivningen av vad som är
> tillåtet för fystester står
>
> Om testet är en integrerad del av en
> friskvårdsförmån t.ex. att testet ingår i
> gymkortet och testet inte tidsmässigt är
> särskilt omfattande och att värdet kan beräknas
> understiga 1 000 kr kan testet anses vara en del
> av skattefri friskvård.
>
> så följer ju knappast ditt företag regelverkets
> intentioner utan böjer snarare reglerna till
> bristningsgränsen. Och är kostnaden över 1000
> kr har jag svårt att se annat än att de böjt
> dom klart över bristningsgränsen.
>
> Och detta är inte skrivet mot dig utan mer för
> att jag tycker det väl illustrerar en avigsida
> med systemet - en massa mer eller mindre
> godtyckliga regler och omöjliga gränsdragningar.
>
>
> Dessutom undrar jag hur rätt det hela slår.
> Syftet är om jag fattat det rätt att det ska ge
> arbetsgivaren en möjlighet att måna om sina
> anställdas hälsa då sjuka medarbetare ju är
> dåligt för arbetsgivaren. Om man tar ett
> hyggligt avancerat test såsom ett VO2max-test som
> exempel så tror jag att de som genomför den
> typen av tester är personer som är såpass
> intresserade av träning att de redan uppnått de
> hälsoeffekter arbetsgivaren kan tjäna pengar på
> genom, t.ex., minskad frånvaro. Därmed blir det
> snarare ett sätt för arbetsgivaren att framstå
> som attraktiv i arbetstagarens ögon. Om man
> tycker det är OK borde t.ex. även en
> Rapha-cykelresa på 30kkr kunna vara OK att
> företaget står för utan att arbetstagaren
> behöver förmånsbeskattas.

Men är det inte frågan om hur man tolkar reglerna? Ett fystest kan ju antingen vara friskvårdsbidragsrelaterat eller ett test hos "företagshälsan" som företaget står för. Finns massor av liknande exempel som skattemyndigheterna godkänt vid revision hos min fd arbetsgivare.

Om man ska använda friskvårdspengen så har jag svårt att läsa regelverket som annat än att ett test där man mäter syreupptagningsförmåga inte är godkänt. Jag tycker intentionen är väldigt klar. Enkla och billiga tester - OK. Dyrare och mer avancerade tester - inte OK. Syreupptagningstester står explicit angivet som icke godkänt.

Om det är så att Skatteverket explicit godkänt att låta t.ex. VO2max-tester gå på friskvårdspengen så borde de verkligen ändra sina rekommendationer så att det framgår att det är OK. Det tycker jag verkligen inte att det gör nu. Och det kan väl rimligen inte vara meningen att reglerna är uppställda s.a. man får fram den avsedda tolkningen genom att tänja dom till bristningsgränsen!?

GoranS skrev:
> Om man ska använda friskvårdspengen så har jag
> svårt att läsa regelverket som annat än att ett
> test där man mäter syreupptagningsförmåga inte
> är godkänt. Jag tycker intentionen är väldigt
> klar. Enkla och billiga tester - OK. Dyrare och
> mer avancerade tester - inte OK.
> Syreupptagningstester står explicit angivet som
> icke godkänt.
>
> Om det är så att Skatteverket explicit godkänt
> att låta t.ex. VO2max-tester gå på
> friskvårdspengen så borde de verkligen ändra
> sina rekommendationer så att det framgår att det
> är OK. Det tycker jag verkligen inte att det gör
> nu. Och det kan väl rimligen inte vara meningen
> att reglerna är uppställda s.a. man får fram
> den avsedda tolkningen genom att tänja dom till
> bristningsgränsen!?

Nja, det jag skrev är att företaget godkände utan reprimand vid revision, att fystester togs som företagshälsovård. Dvs helt utanför friskvårdsbidraget. Folk är som galna i att få in det ena efter det andra som friskvårdsbidrag när det kan gå att få till det på andra bättre sätt.

Utan att ha alla detaljer färskt i minnet men är det någon som försökt lista ut om guidad cykeltur faller under subventionen? Det är ju inte ett liftkort och inte utrustning, snarare en avgift för ett tränarlett pass om något.. Nu pratar jag om enstaka tillfälle som bara är cyklingen ingen paketresa eller liknande.

Skatteverkets info är inte glasklar...

Exempel på godkända/skattefria aktiviteter:
https://www.skatteverket.se/privat/...friaformanerao.4.15532c7b1442f256baee714.html
Cykling är ok.

Icke-godkända/skattefria aktiviteter:
https://www.skatteverket.se/privat/...friaformanerao.4.15532c7b1442f256baee726.html
"Downhill, biking och motsvarande" är tydligen inte ok. Vad nu biking är för nåt... Med lite tur hör det ihop med DH, dvs DH biking. Men det står verkligen ett kommatecken mellan...

Senast ändrad:
Nu när året börjar ta slit och friskvårdsbidraget är kvar så måste man ju handla nåt. Funderar på Strava Premium, någon som testat detta på senare tid?

roskai sa:
Nu när året börjar ta slit och friskvårdsbidraget är kvar så måste man ju handla nåt. Funderar på Strava Premium, någon som testat detta på senare tid?

Jepp. Jag beställde ett strava premium för ett år och bad strava-supporten om ett kvitto som pdf. Detta skickade jag in för att få det som friskvårdsbidrag. Funkade utan problem.

650 per år eller 85 per månad... Jag brukar bara ha nytta av premium kanske 8 månader per år så det blir nog ett premium årsmedlemskap 2018. Samma pengar typ.

Intressant!

Hur lyckas man få igenom ett Strava-premium som friskvård?!
Jag kan absolut testa, men vi får inte ta ut någon "medlemsavgift" som friskvård, men det kanske inte är någon sådan avgift egentligen? :)

Mvh Anders

Edit:

Såhär står det bland våra regler t.ex.

"Kan jag ta del av olika motions- och coathings-aktiviteter på nätet där räknande av steg är grunden?
-Ja under förutsättningen att det är en laganmälan och inget medlemskap."

Muba sa:
Intressant!

Jag kan absolut testa, men vi får inte ta ut någon "medlemsavgift" som friskvård, men det kanske inte är någon sådan avgift egentligen? :)

Mvh Anders

Edit:

"Kan jag ta del av olika motions- och coathings-aktiviteter på nätet där räknande av steg är grunden?

"Appar – en app eller ett nedladdningsbart datorprogram för enklare motion/friskvård som ger "möjlighet till enklare slag av motion och annan friskvård" till exempel en app om löpträning eller viktminskning."

bellasoda sa:
roskai sa:

Jepp. Jag beställde ett strava premium för ett år och bad strava-supporten om ett kvitto som pdf. Detta skickade jag in för att få det som friskvårdsbidrag. Funkade utan problem.
Tack, då gör jag så!

NickPick sa:
Muba sa:
Intressant!

Mvh Anders

Edit:

"Appar – en app eller ett nedladdningsbart datorprogram för enklare motion/friskvård som ger "möjlighet till enklare slag av motion och annan friskvård" till exempel en app om löpträning eller viktminskning."
Det vore bra med lite exempel på Skatteverkets hemsida, nu blir det ju väldigt löst.

roskai sa:
NickPick sa:
Muba sa:
Intressant!

Mvh Anders

Edit:

Det vore bra med lite exempel på Skatteverkets hemsida, nu blir det ju väldigt löst.
Hur kan en lista där homeopati och liknande finns med vara annat än väldigt lös?

Rattnalle sa:
roskai sa:
NickPick sa:
Muba sa:
Intressant!

Mvh Anders

Edit:

Hur kan en lista där homeopati och liknande finns med vara annat än väldigt lös?
Haha, visst. Men de kan väl ge några exempel på appar som är godkända.

Att Skatteverket ska sitta och göra gränsdragningar mellan vilka appar som är OK och vilka som inte är det (vad gäller skattebefrielse) känns inte som speciellt vettigt.

...något som inte funkar på Benify däremot är om man har ont i ryggen och går till Naprapat, sedan skriver de INTE på kvittot att det är massage. Då räknas det nämligen inte som friskvård utan som sjukvård. Och sjukvård får man inte friskvårdsbidrag för! Se upp för den...

Läst på benify.se:

"Ett premiumkonto på Strava skulle kunna vara en godkänd friskvårdsaktivitet, om det kan räknas som en app som ger ”möjlighet till enklare slag av motion och annan friskvård”. Med tanke på att priset för appen är lägre än vad ett vanligt gymkort på orten hade kostat, borde appen anses vara av enklare slag. Zwift-kontot kan dock inte bekostas med friskvårdsbidraget eftersom avsikten är att aktiviteten ska utföras i bostaden, vilket ligger utanför det som lagstiftaren avsett med personalförmån."

Jag var sugen på att testa zwift i vinter, men jag får väl betala det själv då...

Erik O sa:
GoranS sa:
Att Skatteverket ska sitta och göra gränsdragningar mellan vilka appar som är OK och vilka som inte är det (vad gäller skattebefrielse) känns inte som speciellt vettigt.

Ungefär som friskvårdsbidraget i stort då.
Ja. Kanske lite lättare för en person på skatteverket att skilja varpa från gymträning jämfört med att skilja på träningsappar, men för min del fick de gärna skrota systemet rakt av. Alldeles för mkt godtycke och konstiga bieffekter vad det gäller att premiera vissa kommersiella aktörer framför andra.

Senast ändrad:
Ni som har fått Strava godkänt och som fått PDF-kvitto från Strava, hur har ni gjort?

Fick precis svar från Strava och de säger att de inte kan skicka något kvitto. De hänvisar till Google, men det är ju inte dem jag är kund hos; de är ju bara mellanhanden. Har mailat tillbaka till Strava och försökt förklara och hänvisat till att det är andra Svenskar som har fått ett personligt kvitto i PDF-format.

Se nedan för det svar jag fick:

Hi Thomas,
Your subscription is through Google Play, so we don't actually have your billing info on file. With every payment you make in Google Play, you should have been sent an email receipt. Did you receive this?

Cheers,
Matt
Strava Support Team

Tillbaka
Topp