H. skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag tycker att han har kört på ett vårdslöst
> sätt därför att hans agerande bryter mot lagen
> och dessutom är väldigt oförutsägbart. Därmed
> har han utsatt sina medtrafikanter för livsfara.
Det bedöms ha gjorts utan uppsåtligt risktagande för andra, det faller på det, att det är olagligt att köra i bussfil är tydligen inte relevant då det inte anses trafikfarligt.
Att Malin bedömts att eventuellt ha kört mot rött ingår nog också i deras sammanlagda bedömning.
Men smitningen är jag mest förvånad över att den inte gav mer än böter, den är ju så solklart medveten så det finns inte (lögner, döljt reg.skylt, undanskaffande av bevis m.m.), ändå blir det inte fängelse som faktiskt finns i straffskalan, det är det mest märkliga med domen tycker jag. Vad ska egentligen krävas för att det ska anses vara en grov smitning?
Letade lite och hittade detta angående grov smitning:
"För att brottet ska anses som grovt krävs enligt förarbetena i princip att det rör sig om smitning från en dödsolycka eller en olycka med allvarliga person- eller sakskador. För att fälla till ansvar för brottet
krävs att uppsåt förelegat, såväl i förhållande till att en trafikolycka inträffat, som till undandragandet från behövlig medverkan till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bort föranleda"
http://lawline.se/answers/9856
Då de redan ansett att olyckan inte skett med uppsåt så antar jag grov smitning faller på det, se fetstil ovan. Men normal smitning har ju fängelsestraff upp till 6 månader i straffskalan så det borde ju ha blivit fängelse iaf kan en tycka med tanke på hur utstuderad smitningen var, men tydligen inte.
Allt tycks falla med att tingsrätten inte ansett att det skett med uppsåt, då faller även skadeståndsanspråket.