Fulldämpat

Kosken

Ny medlem
Fulldämpat
Tjena! Nu går hos man i cykeltankar igen och kikar på heldämpat. Valet ligger mellan att handla trek fuel ex7 hos LBS eller beställa hem en canyon AL7.
Nån som har bra tankar om detta och är haj på dessa åk?
Mvh Kosken

Fulldämpat
Detta är riktig skåpmat men:

Givet en satt budget spöar Nerve upp allt, ständig testvinnare.
Åtminstone om man litar på tyska tester.

Trek är en fin cykel men man får mycket mindre för pengarna.
Däcken får alltid underbetyg. Får mig att fundera på hur/om de tänker när de specar.

Snarare är det väl vilken du tycker känns rätt och om du litar på och behöver din lbs.

Fulldämpat
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta är riktig skåpmat men:

> Däcken får alltid underbetyg.

Jag väljer alltid cykel efter vilka däck de specat, är de dåliga så får det vara man kan ju inte byta däck sen!

Fulldämpat
du har förstås rätt örgel, men jag tänker såhär:

(min bakgrund är produktutveckare inom fordonsbranschen)

På Trek sitter massor av folk och utvecklar cyklar så bra de kan. Marknadsförarna hittar på bokstavsförkortningar, provarna provar och nånstans försöker man tvättbort stigman efter Lance. Men däcken är skit och gör så stor skillnad och ändå släpper man ut cyklar för 30-40kkr med kashima och bongoplast osv och avslutar med ett rejält självmål.

Det får mig att tvivla på om de har sina prioriteringar på rätt plats, eller om resten av cykeln är full med liknande tabbar och dumsnålhet.

Fulldämpat
Kolla på Radon slide oxå, finns liksom Canyonen i en 120mm och en 150mmm AM version och är tokigt prisvärd. Konstigt nog är även den en testvinnare 4 år i rad!

/T

Fulldämpat
Eller så vänder man på det? Något med en massa flashiga prylar och bra spec till samma pris kanske tyder på att man inte lagt någon energi alls på produktutveckling.

När det gäller cykelval så är däck bland det som är mest personligt och lättast att byta, att ändra egenskaperna på ramen är ju bra mycket svårare i efterhand.

Fulldämpat
Kosken skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena! Nu går hos man i cykeltankar igen och
> kikar på heldämpat. Valet ligger mellan att
> handla trek fuel ex7 hos LBS eller beställa hem
> en canyon AL7.
> Nån som har bra tankar om detta och är haj på
> dessa åk?
> Mvh Kosken

Outlet rean på Canyons hemsida, filtrera på ramstorlek och köp något, blir nog bra.

Senast ändrad:
Fulldämpat
Tack ska ni ha för lite åsikter. Jobbar själv som mekaniker inom fordonsutveckling så själva skruvat ska la lösa sig om man tar hem en jonne själv. Får se när man gör valet.Lutar nog mer åt canyonhållet men men ändra sig på vägen kan man ju göra :)
Kosken

Fulldämpat
Man kan tänka så Bingolotto - jag håller inte med dig dock :)

Frånsett det ständiga testvinnandet (det måste vara olika tester vi läser ;) - både subjektivt och objektivt och utrustning för pengarna tog ju Nerve titeln i Transalp-grupp-testet nyligen i Bike Magazin.

(Detta förutsatt att man är troende vad gäller de tyska tidningarnas testmetoder förstås.

Bra tips om outleten mn!

När Radon redan nämnts är det väl dags för Rosebikes också. De sistnämnda har den stora fördelen att du kan customisera cykeln ordentligt efter dina önskemål. Titta på Jabba Wood och Granite Chief!

Tillbaka
Topp