Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

Allemansrättteeen!!!!
Är det någon som kan sina rättigheter så är det medelålderskrisande yuppies på 50000 kr cyklar.
Jag förstår diskussionens essens, men kan tycka att det är helt ok att betala en rimlig peng om motprestationen är väl underhållna leder som gör cykelupplevelsen trevligare eller bättre. Allemansrätten i all ära, värd att bevara, värd att aktas. Men tror inte heller den skall tillämpas som toppen av argumentation i vareviga diskussion som rör cykling i skog.

Det handlar i slutändan om rätten till naturen. Jag har läst samtliga inlägg och folk talar om att en ökad turism innebär ökat slitage och därför så borde det vara rimligt att pengar läggs på underhåll av populära leder. Självklart ett giltigt argument.

Däremot så är det ingen som kommit på tanken att en sådan kostnad skulle kunna finansieras genom skatt. Leder underhålls och samtidigt fortsätter naturen vara tillgänglig för alla. Vad är det egentligen för skillnad mellan infrastruktur i naturen och annan infrastruktur som finansieras så?

Det är trots allt Sverige vi bor i. Historiskt finansieras sådant som ska vara tillgängligt till alla genom skatt, I andra länder bekostas sånt genom avgifter : skola, vård, motorvägar och naturleder.

Såvitt jag vet så vet man ännu inte om den som nyttjar anlagda spår är skyldig att betala spåravgift. Det har prövats förvaltningsrättsligt om det är lagligt att TA UT en spåravgift, och svaret från domstolen (kammarrätten tror jag) var ja.

Vore kul om någon ville göra en insats för rättsutvecklingen och berätta för den tar ut avgiften att man inte har betalat. Men jag tvivlar på att den personen kommer att bli stämd. Spåranläggarna vill antagligen inte ha det prövat i domstol.

Och detta för att slippa bli skjuten: https://happyride.se/forum/threads/...-ta-betalt-foer-cykling.3688651/#post-3968564
Nej, jag cyklar nog nån annanstans.
Så här står det på hemsidan som det länkas till i första inlägget:

”Förutom storslagen fjällcykling så bidrar Fjällpasset till så mycket mer: Vi spångar, grusar, skyltar och underhåller våra leder. Vi ersätter markägarna som upplåter en del av sin mark för cykling. Och våra ledvärdar finns ute på lederna och ser till att allt flyter på och både människa, djur och natur mår bra. Dessutom ingår det utveckling av nya leder. Allt går med andra ord direkt tillbaka till vårt område.”

Det låter väl vettigt, eller? Särskilt i den kontext att man fram tills nu då endast känner till situationen kring hur det varit som obetalande ”allemansrättare”. Känns ju som man bygger bort ev problematik kring frågeställningar om cykelns vara eller ej i miljön. Betalningen säkrar ju en leverans s a s och rätten att vistas där med både hängslen (allemansrätten) och livrem (cash).

Vi kommer se mycket mer av det här framåt. Betala för leder i fjällen, naturhamnar i skärgården och promenader i bokskogar. Det är ju en helt ny inkomstkälla redo att exploatera.
Med sponsoravtal. "Adlibris Bokskog", 100 SEK per promenad, du får 20% rabatt vid köp över 1000 SEK hos Adlibris. Ladda hem appen och lyssna på de första 10 minuterna av denna populära deckare medan du tar ett avkopplande skogsbad.

Företag kapitaliserar på naturen och lägger sedan ansvaret på besökare. Utan dessa företag hade inte besökarna varit där. De borde således också stå för kostnaden av reparation av naturen och annat som ett ökat besökarantal innebär eftersom naturen inte är en oändlig resurs de kan utnyttja hur som helst.

Maken till dåndimperi är svindlande.

Såvitt jag vet så vet man ännu inte om den som nyttjar anlagda spår är skyldig att betala spåravgift. Det har prövats förvaltningsrättsligt om det är lagligt att TA UT en spåravgift, och svaret från domstolen (kammarrätten tror jag) var ja.

Vore kul om någon ville göra en insats för rättsutvecklingen och berätta för den tar ut avgiften att man inte har betalat. Men jag tvivlar på att den personen kommer att bli stämd. Spåranläggarna vill antagligen inte ha det prövat i domstol.

Det stämmer. Det hela är just nu en juridisk gråzon. I Uppföljning av målen för friluftslivspolitiken 2019 skriver Naturvårdsverket att det finns behov av att förtydliga "vilka kriterier som krävs av en anläggning för att denna ska anses upphäva allemansrätten (på ett sådant sätt att det är befogat med tvingande avgiftsuttag)." (sid 48)

Hur funkar det egentligen med såna här "destinationsbolag"?
Funäsfjällen har ju marknatsfört sitt område rätt hårt under många år, även för "allemansrätt"-aktiviteter som vandring och cykling mm. Syftet är givetvis att driva turism till området. Tjänar destinationsbolaget sina pengar genom provision på stughyra mm eller hur funkar det?

Jag antar att frågan om turism måste vara ständigt pågående på såna här orter, har man något lokalt "forum" för att diskutera hur intäkter från turismen ska balanseras mot andra negativa sidor?

Sen kan jag tycka att slitage-argumentet är rätt fånigt på en turistort. Har de lyckats med sin marknadsföring så kommer det komma mycket folk, vilket så klart ökar slitaget. Men om de inte vill ha slitage kan de ju sluta marknadsföra sig... Så har de valt att marknadsföra sitt område för tex cykling så får de väl helt enkelt se till att lednätet är anpassat för det.
Denna punkt borde fungera bra att lägga in på ditt resonemang:
"Återkommande cykling på samma plats eller cykling i grupp
Det är alltid bra att fråga markägaren om lov om du planerar att cykla regelbundet i ett visst naturområde. Extra viktigt är det när du arrangerar organiserad eller regelbunden cykling på annans skogsmark. Skaderisken är stor och då har du som arrangör ett särskilt ansvar. Du måste även anmäla samråd hos länsstyrelsen om dina cykelarrangemang kan skada marken."

I Funäsfjällen är det ju mycket uppmärkta leder, jag antar att "nån" har sökt tillstånd hos markägare för att märka upp lederna.

Men där har vi återigen en sådan fråga. Vem är det som driver på och bekostar arbetet med att märka upp lednätverket i området? Det rimliga vore väl om det är destinationsbolaget, men är det så?
Ser det också som rimligt att det är bolaget som fixar och donar med stigar för att locka dit cykelturister.
Känns bättre om de smyger in "stigavgiften" i stugavgifter/hotellrum osv och smyger ut det till markägare.
Så att det inte blir en hundralapp för varje område man cyklar in i.

Hur funkar det egentligen med såna här "destinationsbolag"?
Funäsfjällen har ju marknatsfört sitt område rätt hårt under många år, även för "allemansrätt"-aktiviteter som vandring och cykling mm. Syftet är givetvis att driva turism till området. Tjänar destinationsbolaget sina pengar genom provision på stughyra mm eller hur funkar det?

Jag antar att frågan om turism måste vara ständigt pågående på såna här orter, har man något lokalt "forum" för att diskutera hur intäkter från turismen ska balanseras mot andra negativa sidor?

Sen kan jag tycka att slitage-argumentet är rätt fånigt på en turistort. Har de lyckats med sin marknadsföring så kommer det komma mycket folk, vilket så klart ökar slitaget. Men om de inte vill ha slitage kan de ju sluta marknadsföra sig... Så har de valt att marknadsföra sitt område för tex cykling så får de väl helt enkelt se till att lednätet är anpassat för det.

Jag vet inte hur destinationsbolaget finansieras, men jag har hört att det finns konflikter mellan markägare, som inte har någon intäkt från turistnäringen, och andra, som har sin intäkt från turismen, direkt, eller indirekt.
Varför ska en skogsägare acceptera slitage på skogen för att någon annan ska ha jobb på ica? Kanske räcker det med att skogsägaren kan hämta paket på ica, istället för att åka 25 mil. Kanske inte. Rennäringen är en annan konfliktyta i detta. Överdriven turism skrämmer renarna, samtidigt som det finns andra som säger att det finns mycket mer ren på markerna än vad som är tillåtet.

Kanske måste marken i mer formell mening arrenderas, så som skidbackar ofta? arrenderar mark där de driver utförsåkning och liftverksamhet.

Jag tror att det är en komplex fråga ?

Tex hotas Blåhammaren och Sylarnas fjällstationer av nedläggning. Delvis för att de är för mycket turister där och trängs med ren-näringen.

Lite märkligt är det väl ändå att det bara är cyklister som ska betala? Även vandrare sliter väl på lederna och gissningsvis måste väl antalet vandrare också ha ökat under pandemin och därmed bidragit till det ökade slitaget?

Det är lättare att börja med en liten kapitalstark grupp som redan är van vid att betala i parker. Steget blir inte så långt då. Sedan när det är etablerat kan man gå vidare och ta betalt av andra grupper.

Man har byggt kabinbana, huggit ner skogen för pister och transportvägar och byggt stugbyar på varje ledig plätt för vinterturismen. Naturvärn eller skydd mot markslitage ha ha ha! Nu har man hittat en kassako för sommaren, svårare än så är det inte. Tänk om tjugo år, grusade leder överallt i fjällvärlden, några vågade cyklister tar sig utanför leden och åker off pist. El-fyrhjulingarna går i skytteltrafik med personvagnar på släp till våffelstugor, urladdade elcyklar längs leden hämtas av kvastbilen. Prisbelönt stockholmskrögare öppnar gourmetkrog på kalfjället. Det behöver inte vara fel med den här utvecklingen, men jag kan se framtidens reportage i friluftsmagasinen redan idag.

Lite märkligt är det väl ändå att det bara är cyklister som ska betala? Även vandrare sliter väl på lederna och gissningsvis måste väl antalet vandrare också ha ökat under pandemin och därmed bidragit till det ökade slitaget?
Det är ju separata leder, och troligtvis har de väl högre kostnader för mtb-lederna. Sedan är det säkert lite tradition i det hela också.

en liten pausbild från Funäsfjällen, med utsikt över Norge

DSC_0725.JPG

De måste ju på nåt sätt finansiera fler parkeringsplatser, fler grillplatser och fler bajamajor för vandrarna.

Det låter ju själviskt men jag får ju erkänna att jag längtar tillbaka till före pandemin. Då det var lågsäsong i Funäsfjällen hela året utom vecka 9 och påskveckan. Glest med folk och fritt fram att cykla, skida eller vandra var som helst. Nu ska helt plötsligt alla i hela Sverige till fjällen. Året runt dessutom. Bra för turismnäringen, men sämre för upplevelsen. Det sista jag vill på fjället är att trängas. Nu går det på riktigt knappt att hitta en parkering vid "entréerna" till vissa vandringsleder.

Lite öppnade gränser och vaccin kanske kan göra att många återgår till gamla vanor istället? Så slipper vi de här diskussionerna? Mvh gubbe...

Poängen är, kanske lite slarvigt uttryckt, att du uttrycker dig som en marknadsförare.

I allemansrätten ingår att få röra sig i skog och mark, på cykel och till fots. Att försöka definiera ”cykel” i den kontexten som en produkt som kan säljas är, åtminstone i mina ögon, en typisk markör att vi befinner oss på ett sluttande plan där slutstationen är en total nedmontering av allemansrätten.
Jag bara förmedlar informationen exakt som jag har blivit informerad. Tycker du att jag borde ha vridit på informationen, klämt in lite osanningar och egna tolkningar innan jag postade? Jobbar du som politiker?

Jag erkänner att biten med hagelbrakare var lite kryddad, men nu var det ju inte den biten du störde dig på!

Däremot så är det ingen som kommit på tanken att en sådan kostnad skulle kunna finansieras genom skatt. Leder underhålls och samtidigt fortsätter naturen vara tillgänglig för alla. Vad är det egentligen för skillnad mellan infrastruktur i naturen och annan infrastruktur som finansieras så?

Det är trots allt Sverige vi bor i. Historiskt finansieras sådant som ska vara tillgängligt till alla genom skatt, I andra länder bekostas sånt genom avgifter : skola, vård, motorvägar och naturleder.

Rennäringen betalas via skattsedeln. Antar att det finns en del stödstrukturer för markägare som kanske används i trakterna också.

Skärmklipp.JPG

Det finns ett tjugotal uppmärkta MTB-leder i Funäsfjällen. Utanför cykelparkerna är det befintliga stigar och grusvägar som märkts upp, även om de förstärkts på sina ställen. MTB-lederna delas med andra frilufsare.

Enligt nätrykten kommer Skistar att ta ut en ledavgift på XC-spåren i Lindvallen i sommar. (Har inte lyckats googla fram något officiellt) Sedan tidigare finns spåravgifter i Rörbäcksnäs, Lofsdalen mfl.

Det låter ju själviskt men jag får ju erkänna att jag längtar tillbaka till före pandemin. Då det var lågsäsong i Funäsfjällen hela året utom vecka 9 och påskveckan. Glest med folk och fritt fram att cykla, skida eller vandra var som helst. Nu ska helt plötsligt alla i hela Sverige till fjällen. Året runt dessutom. Bra för turismnäringen, men sämre för upplevelsen. Det sista jag vill på fjället är att trängas. Nu går det på riktigt knappt att hitta en parkering vid "entréerna" till vissa vandringsleder.

Lite öppnade gränser och vaccin kanske kan göra att många återgår till gamla vanor istället? Så slipper vi de här diskussionerna? Mvh gubbe...

Hehe lite så är det.

Man har byggt kabinbana, huggit ner skogen för pister och transportvägar och byggt stugbyar på varje ledig plätt för vinterturismen. Naturvärn eller skydd mot markslitage ha ha ha! Nu har man hittat en kassako för sommaren, svårare än så är det inte. Tänk om tjugo år, grusade leder överallt i fjällvärlden, några vågade cyklister tar sig utanför leden och åker off pist. El-fyrhjulingarna går i skytteltrafik med personvagnar på släp till våffelstugor, urladdade elcyklar längs leden hämtas av kvastbilen. Prisbelönt stockholmskrögare öppnar gourmetkrog på kalfjället. Det behöver inte vara fel med den här utvecklingen, men jag kan se framtidens reportage i friluftsmagasinen redan idag.
Tyvärr så tror jag du har rätt... :-(

Jag vill ha ny hoj - 50 lax tack, ny kläder - 5 lax tack, fel färg på kläder, nya igen - 5 lax till tack, ååååh, de gamla vattenflaskorna är 2020 års modell, måste bara ha nya, 0,5 lax tack. Skor? Ja tack - 3 lax…..
a few days later,
Välkommen till xxxxxxdalen, hoppas du skall få en trevlig vistelse här på vårt fjäll. Det blir 100 kr tack, VA FAAAAN, ska jag betala?!?
Men vad har priset på utrustningen med detta att göra?
Min snåla kompis som kör på en gammal vintagecykel han köpt på blocket för 1200kr, han slipper betala då va?
Var ska vi dra gränsen för när man ska vara villig att betala. Biltema- och Jula-cyklar, ska de också få åka gratis?

Tror att det blir rätt så stor skillnad redan under 2022 faktiskt.

sen är det väl också som med alla andra aktiviteter som blir poppis att det blir en peak på x antal år, sedan dalar intresset relativt kvickt.
Titta tex på kötider till golfklubbar.

Det finns ett tjugotal uppmärkta MTB-leder i Funäsfjällen. Utanför cykelparkerna är det befintliga stigar och grusvägar som märkts upp, även om de förstärkts på sina ställen. MTB-lederna delas med andra frilufsare.

Enligt nätrykten kommer Skistar att ta ut en ledavgift på XC-spåren i Lindvallen i sommar. (Har inte lyckats googla fram något officiellt) Sedan tidigare finns spåravgifter i Rörbäcksnäs, Lofsdalen mfl.
I Rörbäcksnäs skrev de förra året att de gör och sköter lederna ideellt och att det är frivilligt att swisha bidrag. Så står det även nu på https://rorbacksnas.se/att-gora/cykla/
Trevligt koncept och gemytlig stämning. Sånt swishar jag gärna till.

Tror att det blir rätt så stor skillnad redan under 2022 faktiskt.

sen är det väl också som med alla andra aktiviteter som blir poppis att det blir en peak på x antal år, sedan dalar intresset relativt kvickt.
Titta tex på kötider till golfklubbar.
Eller antalet padelhallar/banor som poppar upp som svampar ur jorden, minsta lilla avkrok har ju padel nu. Undrar vad som sker med dem om några år.

Jag cyklade i Funäs förra sommaren. Ytterst begränsat med cykelleder. De som fanns var inget vidare. Mest en massa förbudsskyltar. Kändes inte så välkomnande. Och nu skall dom ta betalt?! Jösses.

Försökte få lite tips om cykelleder i den lokala sporthandlaren. men han hade ej tid. Förvånande då det var tomt i butiken. Men han hyrde ut cyklar! Riktig entusiast... Förlåt. Entreprenör menar jag.

Jag rekommenderar inte stigcykling i Funäsfjällen. Däremot fotvandring. Det är toppen!
Ehh?! "Inget vidare"? "högst begränsat" Jag vet ju inte vad du är van för cykling? inte heller vart du cyklade när du var i Funäs, men jag känner iallafall inte igen mej i din beskrivning.

Men vad har priset på utrustningen med detta att göra?
Min snåla kompis som kör på en gammal vintagecykel han köpt på blocket för 1200kr, han slipper betala då va?
Var ska vi dra gränsen för när man ska vara villig att betala. Biltema- och Jula-cyklar, ska de också få åka gratis?
Din snåla kompis cykel tål inte fjällmiljön, begriper du väl, dessutom kan man inte cykla på en Jula-hoj. Den har gått sönder stillaståendes på biltaket innan Dalälven passerats.

Om det inte framgick så var andemeningen med mitt raljerande att många utav oss gladeligen slantar upp för materiella ting, inkl pantsättande av mormor när stålarna tryter, men att betala lite grand för immateriella ting som är direkt kopplat till utövandet upplevs skrämmande. Mitt tyckande står nog lite på båda sidor och skall det pyntas för åkat så tycker jag även det är rimligt att förvänta sig bättre leder och underhåll än jag fått om jag inte betalade. Om det blir så återstår ju att se.

att folk med 150-tusenkronorscyklar inte vill betala tre spänn för ledkort tror jag är en halmgubbe. det är väl snarare så att det är folk med dyra cyklar som har råd att säga "jag betalar gärna", utan förståelse för folk med mindre pengar.

mountainbike är en billig sport/aktivitet som i princip alla har råd med. men om allemansrätten tillåts inskränkas och cyklingen bikeparkifieras blir det mer en rikemanssport. det vill vi inte.

låt inte rikingarna som lever på sina villavärdeökningar och som säger "jag betalar gärna" tala för oss och vara det förmenta förnuftets röst. de är ett särintresse.

Om man har råd med bensin/el till fjäll anläggningarna så tror jag man har råd med ledkort...

Kan börjas diskuteras om det skall vara ledkort i Hellas och annat stadsnära dock.

Om man har råd med bensin/el till fjäll anläggningarna så tror jag man har råd med ledkort...

Kan börjas diskuteras om det skall vara ledkort i Hellas och annat stadsnära dock.
så vad är ditt förslag, att allemansrätten bara avskaffas i fjällen? för där finns ingen befolkning, bara stockholmare?

så vad är ditt förslag, att allemansrätten bara avskaffas i fjällen? för där finns ingen befolkning, bara stockholmare?
Har inget förslag. Men att det skulle blockera massa folk från att cykla uppe i fjällen tror jag inte på. Lokalbefolkningen löser nog det där själva..

Rennäringen betalas via skattsedeln. Antar att det finns en del stödstrukturer för markägare som kanske används i trakterna också.

Visa bilaga 495677

Det där är en sanning med rätt stor modifikation. Det är ungefär som att säga att "jordbruket betalas via skattsedeln". Det finns ingen bra sammanställning över rennäringens totala effekter, men renskötselföretagen är i glesbygdskommuner väldigt viktiga i en nätverksekonomi där de också konsumerar och köper tjänster med allt från drivmedel, flygtjänster, mek, fordon m.m. Till skillnad från jordbruket så finns heller inga areal eller gårdsstöd, men rennäringen är ju dock lite speciell då den omfattas av rennäringslagen. Lite OT men ändå viktigt att påpeka.

Tillbaka
Topp