Funäsfjällen börjar ta betalt för cykling.

Lite intressant att samma personer som i andra trådar rackar ner på skogsbruk och propagerar för att framtiden för ”glesbygden” istället är upplevelseturism i naturen, i denna tråd gnäller på de initiativ som tas just för detta. Hur ska ni ha det? Vad ska ”glesbygden” leva på? Eller vill ni helt enkelt bara ha en stor orörd kaka, och de som serverar den ska inte få en endaste krona betalt?
har aldrig hört någon säga att vi ska ta inträde till skogarna istället för att hugga ner dem. upplevelseturismen handlar om boende, mat, guidning etc osv. det vet ju du redan, men allt för en bra halmgubbe antar jag.

den reella verkligheten är att vi har allemansrätt i sverige. det är en världsunik sak som vi borde värna och marknadsföra. inte inskränka.

Fast allemansrätten är inte allmän och oinskränkt, vi har redan stora områden där inte allemansrätten gäller fullt. I värnandet handlar det också om att skapa ett hållbart nyttjande av naturen och om besökstrycken inom vissa områden blir för stora så kommer troligen ytterligare restriktioner krävas. Allemansrätten är en sedvanerätt som kom till i en annan tid och för andra syften än att fungera som alibi för sönderstressade storstadsbor som vill uppleva "ödemarken i Lappland" och i kombination med andra intressen (exploatering från skog, gruvor, vind, vattenkraft, rennäring m.m.) så är det en del i en rätt komplicerad mix där också besöksnäringen ofta fungerar som en motpol mot större exploateringar.

har aldrig hört någon säga att vi ska ta inträde till skogarna istället för att hugga ner dem. upplevelseturismen handlar om boende, mat, guidning etc osv. det vet ju du redan, men allt för en bra halmgubbe antar jag.
Markägarna då, som inte ska få bruka sin mark, utan får den exploaterad för turism, vad ska de leva på?

Intressanta texter & synpunkter. Själv är jag nog inte riktigt representativ, och försöker fördetmesta att ha qul så billigt som möjligt. På en roadtrip så letar jag efter fina ställen att campa i skogen, och spenderar stålarna hos ICA och systembolaget. Någon enstaka souvernir kanske. Torkat renkött är ju svindyrt men det blir alltid en liten bit ändå. Blir ofta sur över dom relativt höga priser som alla vill ta ut, och alla olika "kort" som man borde köpa - extra campingkort tex, förutom vad det kostar på en svindyr camping där man bara duschar och slänger lite sopor.
Senast jag var i Funäsfjällen så campade jag flera dar på olika ställen längs flatruetvägen, hittade flera väldigt fina ställen. Gratis såklart. Kan ha fel, men har alltid haft intrycket att just i Funäsfjällen gör dom sitt bästa för att avgiftsbelägga allt, på ett ställe som egentligen är mediokert. Så det drar ned betyget.

Har du fler halmdockor på lager?
Jag hade en som kan läggas till samlingen :)

happyhalm.jpg

Fast allemansrätten är inte allmän och oinskränkt, vi har redan stora områden där inte allemansrätten gäller fullt. I värnandet handlar det också om att skapa ett hållbart nyttjande av naturen och om besökstrycken inom vissa områden blir för stora så kommer troligen ytterligare restriktioner krävas. Allemansrätten är en sedvanerätt som kom till i en annan tid och för andra syften än att fungera som alibi för sönderstressade storstadsbor som vill uppleva "ödemarken i Lappland" och i kombination med andra intressen (exploatering från skog, gruvor, vind, vattenkraft, rennäring m.m.) så är det en del i en rätt komplicerad mix där också besöksnäringen ofta fungerar som en motpol mot större exploateringar.
generellt tycker jag att allemansrätten borde stärkas. för allas skull. enskilda destinationsbolag kan inte ta lika långsiktiga och strategiska beslut som staten kan genom att förtydliga allemansrätten. det som är rätt för funäsfjällen kortsiktigt är inte nödvändigtvis rätt för sverige eller ens funäsfjällen långsiktigt. staten borde se allemansrätten som sveriges usp, som måste försvaras och förbättras.

om besökstrycket blir för stort är det rimliga att begränsa allas tillgång, oavsett färdsätt. som med fågelskyddsområden. men det borde vara plan b. plan a ska vara att stärka lederna. är slitaget stort är nog behovet och intresset stort.

Det intressanta här är att vi har en lokal besöksnäring/destinationsbolag som aktivt driver besökare till området. Besökstrycket är därför inte "naturligt" utan framdrivet av marknadsföring och infrastruktur för att stödja ett ökat besökstryck. I alla fall när det gäller utbud av stugor, restauranger och affärer.

Man kan då tycka att det är rimligt att de som tjänar pengar på den ökade turism som de själva är med att driva fram är de som ansvarar för att hitta en hållbar lösning. Istället för att lägga över ansvaret på besökaren.

Jag är inte insatt i det specifika fallet, men generellt så arbetar man i hög grad för att hitta hållbara lösningar mellan aktörer från ex lokala destinationsbolag, företagare, länsstyrelse, naturvårdsverk, skogsbolag, kommun, samebyar m.fl. är med. Det handlar inte bara om cykling, utan även hur vandringsleder ska dras, hur olika typer av arrangerade aktiviteter ska få arrangeras osv.
Jag har på utsidan suttit och försvarat cykling och allemansrätt och där finns ju en del som argumenterar för att cykling bör undantas allemansrätten helt och hållet. Jag hoppas ju att vi inte kommer dithän och jag tror personligen att ett sätt att proaktivt jobba mot det är att i vissa områden också i högre grad kanalisera besökarkategorier.

Tror inte man tänkte på att stora mängder människor skulle cykla i skogen när man utformade allemansrätten. Inte störa, inte förstöra blir ju väldigt objektivt och är det något MTB lider av så är det det upplevda slitaget även om hästar som enskilt ekipage sliter mer och vandrare står för lejonparten.

De som ojar sig nu kommer nog få en kalldusch när cykel slutar omfattas av allemansrätten och det är nog bara några illa valda bromsspår bort. Men jag hoppas jag har fel.

Om vi ska vara sådana så tror jag inte att massturism överhuvud var med i beräkningarna.

Nej jag menar det. Det är ju lite som att vi hade haft fri fart på vägarna och det bestämdes 1935 med den tidens bilar. Sen skulle folk bli upprörda idag över att man inte får köra 290 km/h på sträckor där man i övriga världen kör 70.

Haha, bra liknelse.

Det jag tycker är viktigast att addressera när det gäller allemansrätten är inskränkningar av kommersiellt nyttjande av allemansrätten. Tex kommersiell bärplockning eller guideföretag som alltid nyttjar samma område för sin verksamhet.

Till det kanske man också kan lägga att företag som aktivt driver upp besöksnäring har skyldighet att säkerställa nödvändig infrastruktur för att hantera besökstrycket. DVS, om man marknadsför ett område för vandring och cykling så åligger det också det företaget att se till att det finns rätt förutsättningar för att dessa aktiviteter ska kunna ske hållbart.

Ja det borde vara en s k hygienfaktor.

För att ytterligare krångla till det så kan det vara så att Funäsfjällbolaget är skyldigt att ersätta markägaren, men att cyklister inte är skyldiga att betala till Funäsfjällbolaget. Det finns en dom från HD där bedrivande av kommersiell forsränning (var det väl) prövades och det ansågs inte falla under allemansrätten om jag kommer ihåg rätt.

Edit: Jo, så var det. Här är domen: https://lagen.nu/dom/nja/1996s495

Du kan äga mark i Sverige, men du kan inte äga naturen, den tillhör oss alla Svenska medborgare. Allemansrätten trumpfar deras så kallade avgift, så enkelt är det.... Sen kan du frivilligt betala, för det är inte olagligt att ta betalt men de får inte på något sätt hindra dig tillträde till naturen.

För att ytterligare krångla till det så kan det vara så att Funäsfjällbolaget är skyldigt att ersätta markägaren, men att cyklister inte är skyldiga att betala till Funäsfjällbolaget. Det finns en dom från HD där bedrivande av kommersiell forsränning (var det väl) prövades och det ansågs inte falla under allemansrätten om jag kommer ihåg rätt.

Edit: Jo, så var det. Här är domen: https://lagen.nu/dom/nja/1996s495
Ja, det kan man ju tänka sig vilket fruktansvärt slitage det måste bli på vattnet. Inte okej!

Jag förstår att du skämtar, men jag kan tänka mig att transport och i- och uttagning av paddlare och gummibåtar sliter rätt hårt. Det är nog ont om bra platser att alternera kring när man optimerar på tid och svårighet.

Och att ett "bra vatten" är en resurs som markägaren äger rätten att exploatera, såklart.

Och att ett "bra vatten" är en resurs som markägaren äger rätten att exploatera, såklart.

Nej, du får inte hindra en privatperson att använda tex "bra vatten", du äger marken inte rätten att exploatera den. Om någon vill bedriva kommersiell verksamhet på din mark har du möjlighet att neka alternativt begära ersättning, men för en privatperson som bestämmer sig att testa att paddla lite i forsarna... Glöm det, det går under allemansrätten.

Senast ändrad:
Jag förstår att du skämtar, men jag kan tänka mig att transport och i- och uttagning av paddlare och gummibåtar sliter rätt hårt. Det är nog ont om bra platser att alternera kring när man optimerar på tid och svårighet.
Ja, om jag minns rätt från domen så orsakades det en hel del erosion i slänterna ner mot vattnet, med följd att träd föll, osv. Var nog problem med nedskräpning också, tror jag.

Nu förstår jag inte vad det är du säger.

Du som markägare kan exploatera ditt bra vatten, alternativt låta någon annan göra det, eventuellt mot ersättning. Det låter som du har rätten till exploateringen. Att jag har rätt att nyttja den (utan att exploatera den) är en annan fråga.

Kan du förklara?

I forsränningsexemplet är det väl så att "någon" bedrivit vad som uppfattas som komersiell verksamhet på någon annans mark? Med skador som följd. (scrollade lite och det var så jag fattade det)

Nu förstår jag inte vad det är du säger.

Du som markägare kan exploatera ditt bra vatten, alternativt låta någon annan göra det, eventuellt mot ersättning. Det låter som du har rätten till exploateringen. Att jag har rätt att nyttja den (utan att exploatera den) är en annan fråga.

Kan du förklara?

Du har NOLL rätt att exploatera det som tillhör de Svenska medborgarna / Staten. Du som markägare kan begära ersättning för tex att återställa skador i naturen, men naturen tillhör oss alla. Allemansrätten ger varje enskild Svensk medborgare en rätt till naturen inom Sveriges gränser, med ett visst ansvar.

Du kan inte köpa en markplätt och tro att du skall ha entré-avgift bara för det är fina träd eller en rejält schysst utsikt, detta är inte USA. Jag, tillika du, ja vem som helst har rätt till naturen oavsett om du står som ägare till området A:14 Funäs hos Lantmäteriet ?‍♂️

Jag som lägenhetsägare i Funäsfjällen, har fått berättat för mig att den tidigare spåravgiften för skidor som togs ut av uthyrare slopades (osäker på varför), och ersattes av den nuvarande spåravgiften som betalas av de som nyttjar skidspåren. Så tidigare betalade alla som hyrde boende avgift, oavsett om de nyttjade spåren eller inte. Kanske var

Det låter ju själviskt men jag får ju erkänna att jag längtar tillbaka till före pandemin. Då det var lågsäsong i Funäsfjällen hela året utom vecka 9 och påskveckan. Glest med folk och fritt fram att cykla, skida eller vandra var som helst. Nu ska helt plötsligt alla i hela Sverige till fjällen. Året runt dessutom. Bra för turismnäringen, men sämre för upplevelsen. Det sista jag vill på fjället är att trängas. Nu går det på riktigt knappt att hitta en parkering vid "entréerna" till vissa vandringsleder.

Lite öppnade gränser och vaccin kanske kan göra att många återgår till gamla vanor istället? Så slipper vi de här diskussionerna? Mvh gubbe...
Outsourca den där djävla turismen till 3:e världen.

Ja, om jag minns rätt från domen så orsakades det en hel del erosion i slänterna ner mot vattnet, med följd att träd föll, osv. Var nog problem med nedskräpning också, tror jag.

Ja, ungefär så var det.

”HovR:n har vid syn i målet kunnat konstatera bl a att en stig trampats upp längs den ena forsbranten, att marken längs forsbranten har förslitits på åtminstone tre ytterligare platser samt att vissa trädrötter blivit synliga på grund av markens förslitning och den erosion som förvärrats på grund av förslitningen. Av de uppgifter som P.N. K.Y. och P-H.B. lämnat framgår att Norrströmmen utnyttjas intensivt av framförallt personer som har hyrt gummiflottar av K.Y. Mot bakgrund därav saknas det anledning att ifrågasätta P.N:s uppgifter att hans möjligheter till rekreation samt till bedrivande av fiske och jakt vid Norrströmmen starkt begränsats.”

Rent krasst är det få av de leder som de marknadsför, som är särskilt spännande som cykelled betraktat. De allra bästa delas dessutom med stora mängder vandrare (runt Mittåkläppen) eller ännu bättre, en hårt trafikerad grusväg (vägen upp till just Mittåkläppen). Frågan är ju om man i och med detta inför cykelförbud på andra leder än de som märks som cykelleder? Det är sannolikt så många vandrare kommer tolka det i alla fall.
Det har varit en del gnissel gällande skidspåren i vinter också. Ökad turism har gjort att fler icke-skidåkande söker sig ut i skidspåren för att rasta hundar eller sig själva vilket gör att spår och skatebäddar trampas sönder. Det kunde man ju tro att man från spårgruppen vill stävja? Icke. Man uppmuntrar nu till promenader i spåren (med den lilla passusen att man, om möjligt, ska gå mellan klassiskt spår och kanten) vilket naturligtvis gör att viljan att betala spårkorten minskar bland skidåkarna. De som går behöver nämligen inte betala... Jag har svårt att tro att denna avgift leder till nåt bra för cyklister i det långa loppet, betalar man för en tjänst så kommer, medvetet eller inte, kraven på leveransen att öka.
Man bör även ha i åtanke att man har fått en hel del projektpengar från olika håll (bl.a. EU) för att utveckla lederna och göra dem mer tillgängliga (a.k.a locka mer turister) nu piper man för att slitaget ökar och inför avgifter. Jag är uppriktigt oroad över att inom en snar framtid få betala även för att vandra i området, även om det sannolikt kommer blir mer debatt om en sån inskränkning av allemansrätten. Kapitalstarka(?) skidåkare och cyklister är lättare att avgiftsbelägga än pensionärer och barnfamiljer som bara vill gå till våffelstugorna på fjället.

Jag minns ett besök i New Orleans för många år sedan. Där var det direkt olämpligt och avråddes att ge sig ut på tvåhjuling på vägarna.
Du riskerade att bli nermejad i diket av truckers
Vill minnas att även Lance Armstrong berättade även han hur han blivit nermejad i diket av truckers i Texas.("Every second counts")
Förklaring? Truckers ansåg sig ha rätten då de betalade vägskatt - och det gör inte cyklister.
Finns det ngt liknande resonemang i denna tråd?
(Obs -jag tycker det är helt rätt att avgiftsbelägga leder och skidspår så de håller en vettig standard.)

Kommersiell verksamhet kunde man gärna stryka direkt för min del.
Risken är absolut att MTB åker med badvattnet när kommersiell verksamhet och elcyklar styrs upp men det är vad det är.

Jag har svårt att tro att denna avgift leder till nåt bra för cyklister i det långa loppet, betalar man för en tjänst så kommer, medvetet eller inte, kraven på leveransen att öka.

Det skulle väl kunna leda till att Funäs faktiskt preppar bra spår? Har bara varit där vintertid men det känns ju bra terräng för fina, lite längre singeltracks dedikerade till mtb.

Hade förövrigt varit sjukt irriterad på att dela längdspår folk som rastar hunden om jag betalat spåravgift.

Det skulle väl kunna leda till att Funäs faktiskt preppar bra spår? Har bara varit där vintertid men det känns ju bra terräng för fina, lite längre singeltracks dedikerade till mtb.

Hade förövrigt varit sjukt irriterad på att dela längdspår folk som rastar hunden om jag betalat spåravgift.
Det skulle naturligtvis kunna leda till det. Men så länge man delar stig med vandrare, på vandrarnas premisser, så tycker inte jag att det är skäligt med spåravgift för cyklisterna. Då är det mer rimligt med en ledavgift för alla brukare.
Tricket är att jag tror de får svårt att anlägga några nya spår för cykling så länge det inte handlar om en kort rundbana i liftanläggningarna. Om det nu är sånt motstånd till cykling från markägarna att man är tvungen att muta dem ersättning för att låta folk cykla på redan befintliga stigar, vill säga.
Potentialen finns för fantastisk cykling med ganska små ingrepp i naturen men fokus ligger på att hiva upp så mycket folk man kan i liftarna, så spåren man anlägger startar i 9 fall av 10 vid toppstationen på en lift. Att köpa liftkort för att utnyttja sitt köpta ledkort känns ganska unket... Om man inte är sugen på att trampa uppför en serviceväg i en skidanläggning för att få sina 2,5km fjällcykling förstås.
Framtiden får utvisa om det är rätt väg att gå, helt klart är att man har en bra bit kvar till trailcenters liknande de i Skottland till exempel, som dessutom är gratis att nyttja.

Tillbaka
Topp