Fyndtipstrådens diskussion

fredrik168 skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj!!! I den vågar man ju inte skriva?

Det hoppas jag verkligen att du gör när du fått korn på något fynd. Den oskrivna regeln är nämligen att "Underlåtenhet att tipsa i fyndtipstråden straffas å det grövsta." ;-)

Mitt tips av Magellan Echo Smart Running Watch Svart 199 kr hos CDON http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2087708 verkar ha varit för bra, eller väldigt få i lager; redan slutsåld. Jag köpte ingen då jag lyssnar på kroppen när jag tränar, men det innebär inte att jag är så egoistisk att jag inte tipsar andra som skulle kunna vara intresserade av fyndet.

Senast ändrad:
fredrik168 skrev:
> Men ska jag skriva här att länken till cdon i
> den andra tråden inte funkar eller ? Hur har du
> tänkt?

Jag tror klockan blev slutsåld; därför fungerar inte länken till CDON längre. Att saker kan ta slut snabbt är förståeligt, och är det riktiga fynd så är det oefrånkomligt, det kommer man att lära sig och förstå att om länken slutat funka; så har erbjudandet tagit slut eller tagits bort.

Inspirationen till dessa tråder kommer mycket ifrån:
http://www.sweclockers.com/forum/tr...en-diskussion-las-forsta-inlagget-forst?p=217

och

http://www.sweclockers.com/forum/tr...ngen-diskussion-las-forsta-inlagget-forst?p=1

Där funkar det oftast rätt så bra.

Senast ändrad:
dnleriksson skrev:
> Regel 9: redigera inlägget med *avslutad* när
> länken är inaktuell ;-)

Det behövs inte. Tips äldre än 1 vecka kan man, oftast, helt bortse ifrån. Ifall sakerna inte tagit slut; så har de säkert ändrat priset till det vanliga igen. Vill man ha chans på ett fynd så får man nog kolla tråden dagligen.

Blir lite korthugget tips när sakerna tar slut så snabbt, men det funkar utmärk på http://www.sweclockers.com/forum/tr...en-diskussion-las-forsta-inlagget-forst?p=217 utan att tipsaren ska behöva bevaka och markera när saker är slut. Men det kan ju tipsaren välja att göra om man så vill. Men att ha det som regel är onödigt då någon kan strunta i att tipsa bara för att slippa gnatet & gnället om att behöva markera som *avslutad* när man har annat för sig under dagen.

Senast ändrad:
Ok, jag kan tipsa om cykelhjälmar hos länsförsäkringar. Var inne på deras lokalkontor och såg att de sålde hjälmar för 150:-. Såg helt ok ut och passade mitt huvud bra så jag köpte en till mig och en till frugan!

Bilagor

• DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    79 KB · Besök: 30
Redan i fjärde inlägget i tipstråden bryter TS själv mot reglerna, sedan bryter såklart påföljande inlägg mot dem också... När var vi så stringenta på Happy att en tråd av denna karaktär skulle kunna hållas diskussionsfri? Blir intresant att följa.

/Morgan

Jag välkomnar en fyndtipstråd. Jag har tänkt tanken flera gånger när jag sett något som är grymt billigt men jag inte är i behov av det själv. Men jag tycker det hade räckt med en tråd, med en regel: Tycker du att det är ett fynd som andra bör känna till, så posta :)

Morgan M skrev:
> Redan i fjärde inlägget i tipstråden bryter TS
> själv mot reglerna, sedan bryter såklart
> påföljande inlägg mot dem också... När var vi
> så stringenta på Happy att en tråd av denna
> karaktär skulle kunna hållas diskussionsfri?
> Blir intresant att följa.
>
> /Morgan

Eftersom att Magellan Echo tog slut direkt efter det första tipset och inte gått att köpa till fyndpriset under en längre sammanhängade period, i detta fall efterföljande 21 dagar, fram tills idag då det återigen dykt upp i lager; så räknas det följdaktligen som ett "nytt" fyndtips och inte en dublett. Tillskillnad från om det funnits att köpa till det priset hela tiden, eller regelbundet gått att beställa, till och från, under denna tid. Eller det hade framgått på sidan att det skulle komma in i lagret igen. Det första tipset verkade helt enkelt slutsålt när det tog slut, och ingen väntade sig (kunde inom en avgränsad tidsrymd förutse när ("om 21 dagar finns det igen")) att det skulle dyka upp igen.

Regel 5. "Tipsa inte om ett tips som någon annan redan har tipsat om."

Handlar alltså om att undvika om att fler postar samma tips; dubletter. Om ett fynd det tidigare tipsats om inte gått att köpa under en längre tid utan att det framgått att detta kommer i lager igen och sedan återigen går att beställa; så är det ett nytt tips. Ett annat sätt att se det vore ju om CDON kör 199 kr denna veckan och det tar slut där, men nästa vecka kör NetonNet även 199 kr. Självklart ska det då även tipsas om fyndet hos NetonNet; givet att det fortfarande är ett fynd och inte bara ett nytt ordinarie pris.

Eller ett annat exempel: Någon sajt säljer ut hjulset till fyndpris och allt blir slutsålt. Nästa månad, kvartal, halvår eller år kör de återigen ut hjulsetet och detta fortfarande anses vara ett fynd; så är det ett nytt fynd eftersom att det inte gick att förutse om/när detta skulle återkomma. Men även fynd man kan förutse är ju fortfarande fynd. Om internetbutiker rear ut dubbdäck på våren och någon tipsat om Schwalbe Marathon Winter till ett fyndpris och detta sedan återkommer nästföljande år/vår; så är det ett nytt tips eftersom att det gått en väsentlig tid mellan däcket gått att köpa till ett fyndpris, även om man kunde ha förutsett detta.

Ska man vara paragrafryttare så kan jag ju inte ha brytit emot regel 5 eftersom att:
1. Det var jag och inte "någon annan" som tipsat om fyndet första gången.
2. Det var en annan färg på klockan denna gång; alltså inte samma tips ;-)

Men det är inte det som avses med regel 5; utan det har jag nyss förklarat ovan.

Senast ändrad:
Om inte priset varit "normalpris" en period emellan får man väl inte kalla det fyndpris igen. Är det lågt pris länge så anses det vara normalpriset.

ol__ skrev:
> Jag välkomnar en fyndtipstråd. Jag har tänkt
> tanken flera gånger när jag sett något som är
> grymt billigt men jag inte är i behov av det
> själv. Men jag tycker det hade räckt med en
> tråd, med en regel: Tycker du att det är ett
> fynd som andra bör känna till, så posta :)

Det är ju så det funkar. Reglerna är ju helt självklara, bara att kolla senaste veckans tips; så att man inte postar dubletterade tips.

me.I.am skrev:
> Om inte priset varit "normalpris" en period
> emellan får man väl inte kalla det fyndpris
> igen. Är det lågt pris länge så anses det vara
> normalpriset.

Ja, det är helt riktigt. Men det självklara är ju då att det gått att köpa till det priset. Finns det inte i lager och tar slut på en gång och sedan bara är ett pris som man inte kan förbeställa till så är det ju inte ett "normalpris".

Vad gäller just Magellan Echo så är normalpriset 600 kr + frakt ifrån Amazon UK (finns bara ett ex. för 489 kr + frakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2087708&c=all

Senast ändrad:
Grejen med diskussionstråden är ju att man ska kunna diskutera även andra saker än priset: Tipsar någon om ett hjulpar så kan det bli en lång diskussion med länkar till tester osv. om huruvida hur bra eller "dåligt" hjulparet är. Eller med andra ord; någon ska övertala någon annan att han har rätt och den andra har fel och vice versa.

Någon kanske köper något och skriver en uppföljning, postar bilder osv. kan bli 100 bumps på bara ett tips och därför är det bra att skilja de två för de som inte behöver ett 5:e hjulset utan kanske hoppas på en Brooks sadel till samma pris som en Selle Royal. Och hålla fyndtipstråden till enbart tipsandet; eftersom att riktiga fynd tar slut väldigt snabbt; så ser man en bump i fyndtipstråden så ska man känna att det är värt att kolla vad det är på en gång. Blir det bara en massa diskussion om samma sak så tappar man tillslut "hugget".

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp