(fysikerfråga) om jorden slutar snurra,

johan44

Aktiv medlem
väger tex en cykel:

a, aningen lättare
b, lika lätt
c, aningen tyngre

Massan är lika, så långt är jag med och jag har en uppfattning om svaret, det handlar om frågesport och tveksamhet om rätt svar.../J :)

Centripetal(fugal-?)kraften, den som vill kasta ut cykeln från sfärens periferi tas bort, alltså tror jag att cykeln kommer _kännas_ aningen tyngre.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Rotation har väl inget med graviditet att göra?

Freudiansk felsägning? :)

andematt skrev:
> Centripetal(fugal-?)kraften, den som vill kasta ut
> cykeln från sfärens periferi tas bort, alltså
> tror jag att cykeln kommer _kännas_ aningen
> tyngre.

Låter logiskt
Men skiljer sig g mellan polerna och ekvatorn med jordrotation?

hmm, g skiljer sig ju fast med avseende på höjd över havet är det väl. Intressant, hoppas det finns nån fysiker här som kan berätta hur det ligger till.../J:)

Eller så går man in på Wiki...

"Tyngdacceleration är inom klassisk mekanik den acceleration som är resultatet av gravitationsaccelerationen och den centrifugalacceleration som härrör från jordens rotation."

"I Sverige varierar tyngdaccelerationen huvudsakligen med latituden från ungefär 9,815 m/s2 i söder till 9,824 m/s2 i norr. Noggrannare uppgifter om tyngdaccelerationen på olika orter kan erhållas från Lantmäteriverket."

/J

gandhi skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Rotation har väl inget med graviditet att
> > göra?
>
> Freudiansk felsägning? :)

Nä. Freudiansk felläsning. Läs hela inlägget.

s skrev:
> Teori är så tråkigt, kan vi inte testa
> istället?

Haha :-) Bra ide !

På TV, för de som tittar på sånt, går det en reklam för monster. Det är en kille med jätteben som driver runt jorden från centrum. När han tar paus så stannar jorden med ett ryck. Det är ungefär det som händer, fast lite fetare.

Timothy skrev:
> Om jorden slutar snurra runt sin axel så blir ett
> dygn lika långt som ett år.

Borde inte dygnet försvinna och ständig dag på ena sidan och ständig natt på andra inträffa om jorden slutade rotera kring sin egen axel och enbart följde banan runt solen? Om ett dygn skulle ta lika långt som ett år så skulle ju jorden fortfarande snurra runt sig själv, men vääääldigt långsamt. Eller?

Nä, om den hängde som i ett snöre från solen så att det blev ständigt ljus på ena sidan så vrider sig klotet runt sin axel i förhållande till resten av rymden. Men om rotationen stannade så att vi alltid ser samma stjärnbilder förutom solen) och roterar runt solen så tar "dygnet" ett år.
Så som du skrev Noxter tror jag att månen funkar i förhållande till jorden.

Senast redigerad av en moderator:
Månen roterar ett varv runt sin egen axel på samma tid som den roterar ett varv runt jorden, åt samma håll.

(uj vad svårt det är att formulera en text som inte går att misstolka, orkar inte, måste skriva kååd :-)

Senast redigerad av en moderator:
Kan ingen räkna på hur mycket energi det krävs för att faktiskt få stopp på jordens rotation. Var skulle vi få den ifrån i så fall (bortsett från "the big impact"). Kan man sätta en dynamo på ekvatorn och försörja folket med energi eller skulle det tillslut ta kål på rörelseenergin och på det sättet få topp på rotationen? Vem skulle vara mothållet som höll fast dynamon? Varför just en dynamo?

Och varför rotarerar alla himlakroppar egentligen? Eller gör de det? Varför tar inte rymden slut?

ahmenförfanjageheltnyvakenoskasäljaencykelsnartoheltförstördåsåkommernimeddethäristförsmärtstillande?
det e fan inte shysst.

Nu upptäckte jag att jag skrivit Archimedes, är inte det lite analt. Han heter väl Arkimedes på svenska.

Nä, mindre... lättast vid ekvatorn och tyngst vid nån av polerna./J :)

Mårten skrev:
> Om man tar med en svensk hoj till Italien kommer
> den väga mer där?

Brakastruten skrev:
> Nä ni nu tvärbromsar jordklumpen, blir väl
> cyklarna vid ekvatorn kringflygande bråte?

Bara cyklarna?

Tillbaka
Topp