Eddy Merguez
Medlem
Gamla Ekolsundsbron
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skaplig sågning! :-)mhenry sa:Nej, den vägen är fullkomligt värdelös som jag minns det. Jag fick hoppa av och gå. Ett tips som kan bespara dig allt från mindre frustration till svåra raseriutbrott är att aldrig lita på Google Maps cykelruttsplanering. Jag har bl.a. hamnat i downhillbackar (i fel riktning, med landsvägshoj), på dödsgrus och fått dubbelpunka pga. den.
Trevligt med äventyr men ännu trevligare med bra asfalt :-)GoranS sa:Asfalten är onekligen kanonfin på 263:an numera. Sen kan jag även om jag inte cyklat föreslagna rutten tänka mig att den får lite högre poäng på "äventyrskontot". Om det är bra eller dåligt känns som en preferensfråga.
GoranS sa:Skaplig sågning! :-)mhenry sa:Nej, den vägen är fullkomligt värdelös som jag minns det. Jag fick hoppa av och gå. Ett tips som kan bespara dig allt från mindre frustration till svåra raseriutbrott är att aldrig lita på Google Maps cykelruttsplanering. Jag har bl.a. hamnat i downhillbackar (i fel riktning, med landsvägshoj), på dödsgrus och fått dubbelpunka pga. den.
OK, tack!Micke S sa:Det är lite grusväg på östra sidan och på själva gamla banvallen. Helt körbart med racer men ger lägre snitthastighet än alternativvägen.
HåkanC sa:Även om 263:an är lättcyklad Enköping => Bålsta tycker jag att vägarna strax norr om den är ännu finare och därför värda en omväg
Tex så här
GPX här: https://www.strava.com/routes/14940992
Det blir c:a 8km längre, men det är det värt, åtminstone enl mig.
/Håkan
neron sa:Man har förbättrat underlaget på den vägen nyligen från sprängsten (som troligtvis mhenry upplevt) till grus som funkar att köra racer på. Det är asfalt väster ifrån men grus en liten bit innan själva bron. Det är även en bit grus öster om bron upp genom sommarstugeområdet.
dans sa:Tycker det är härligt med Gamla Ekolsundsbron, nästan som en tidsresa med den gamla järnvägsstationen, banvallen etc..
Och som redan sagts, grusbitarna är mycket korta och hanterbara (var väldigt grovt makadam på banvallen för bara något år sedan vill jag minnas). Vi kör alltid här när vi tar Mälaren runt på vår tandem, bara för att man kan...
Hoven sa:Bor i Bålsta så bron är lite på hemmaplan. Närboende har gjort en renoveringsinsats när det gäller bron som tidigare nämnts. Helt klart farbar men racer. Dock så finns det än grind som man får passera till fots. Men skulle ta 263 som är nyasfalterad och troligen snabbast eller som HåkanC ger i förslag, vägen norr om Hjälstaviken.