Gammal Shimano SIS - Ståltrådsmonteringen?

olaola

Aktiv medlem
Det känns som att det saknas en del här. Istället för ståltråden runt axeln då alltså. Någon som har tips på var jag hittar den?

bakvxel.jpg

Senast ändrad:
Jo verkligen. Ståltråden är nog inte orginal :)

Är det en standardgrej så jag kan gå till en bra järnaffär och få tag på?

En sak jag tycker är lite märklig är att det är 2 spår i axeln. Har det suttit 2 ringar eller är det så att det finns plats för montering av olika sorters bakväxlar?

De flesta nyare (?) bakväxlar skruvas ju fast med insekts. Vad kallas denna monteringen?

Även många gamla bakväxlar skruvas dit med vanlig insex. Till och med på franska cyklar.

Annars var min första tanke att fasen så coolt med offset på trissorna, det är ju tillbaka nu för att klara kassetterna med monsteromfång ;)

olaola skrev:
-------------------------------------------------------
> En sak jag tycker är lite märklig är att det
> är 2 spår i axeln. Har det suttit 2 ringar eller
> är det så att det finns plats för montering av
> olika sorters bakväxlar?
>
> De flesta nyare (?) bakväxlar skruvas ju fast med
> insekts. Vad kallas denna monteringen?

När man har typ växelörat fast i växeln brukar det väl kallas direct mount, eller här ser det ju nästan ut som en pinne direkt i dropouten och att direct mount örat är bortplockat.

....pssstt! Insex inte insekts. Kommer från hexagon. ...sorry.

Ja men vad kallas den här monteringen? Eller är det så att jag kan ta bort någon del och få vanlig "direct mount" eller hur funkar det?

(sorry de korkade frågorna)

Nu är jag inte riktigt säker på om jag svarar på det du vill. Inuti växeln där du har ståltråden måste det finnas en fjäder som dels fäster i växeln och dels i dropouten alternativt hängaren om man har en sån. Denna fjäder skall hålla växeln spänd bakåt. Har man satt i fjädern och trätt på växeln skall man först sätta dit en spårryttare som håller växeln på plats och sedan ett skyddslock. Jag kan inte komma på något annat namn än direkt mount på ramaxel istället för med hängare. Det är inte rätt men närmast tills nån säger rätt.

Jag va nere och joxxa idag och försökte hitta nått sätt att få den att spänna mer bakåt.

Brukar det inte vara en skruv som heter b-index eller nått som för hur hårt fjädern ska dra bakåt? Jag hittar verkligen ingen sån :)

Antingen hakar inte växeln i klacken på växelörat på rätt sätt, eller så är kedjan en handfull länkar för lång. Möjligtvis båda.

Men finns det en fjäder inuti och har den hakat i på rätt sätt? Jag har för mig att de där billiga växlarna inte har nån B-skruv utan bara har en fjäderförspänning.

Hej !
Hade det sis på min första mtb från 88 kan säga
att cykeln rullar fortfarande men växlarna byttes
redan 90,för det där sis var skräp.
köp nåt på Biltema eller begagnat istället
Mange

Har ni tips på vad jag ska leta efter om jag inte får rätt på det?

Vilka sorter passar? Alla utom de som har löstagbart öra? Behöver jag byta reglage också?

Det är nog som bojsänke skrev. Kedjan är för lång. Ser det bra ut om du sträcker undre delen av kedjan så att fjädern till cagen aktiveras? Om den börjar jobba då så behövs det en kortning av kedjan.

Är du säker på att inte fjäder #3 på http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/RD-TY05-GS_1997.gif som fattas?
(Om det är Tourney TY05 eller TY15 eller annat vet inte jag, men det lär finnas gott om kinesiska kopior av Skylark/Tourney än idag, och jag tror nog vissa delar från, säg, tourney FT30 passar :-) )
Det #4 kan ju, som på din hoj, lika gärna vara ramfast om man aldrig ska byta växel.

Var inne på Harald-Nyberg (eller vad det heter) idag för att kolla om de hade fler Rubena Syrinx folding (127tpi 622-25) felmärkta för 79:90 :-) och såg då att de hade en "kineskopia" på växeln för 99:- som säkerligen funkar som en donator av saknade och slit -delar.

Godkväll!

Jag är nu ganska säker på att jag saknar både #1,2&3 från bilden emmer :) Jag ska kolla upp tipset med Harald-Nyberg eller så försöker jag hitta en annan växel. Jag misstänker att det inte är originalväxeln ändå. Det är en Peugeot Py10 från 1982 och att franskmännen skulle köra shimano då låter väl inte som frankrike?

Vad tror ni utifrån bilderna? Är det meningen att man ska skruva loss axeln från örat när / om man byter växlar? Vad ska jag isåfall byta till?

Jag har en sachs-huert-växel från samma år ungefär men den har öra så den lär ju aldrig passa. Vist är det så?

1_IMG_0179.jpg

2_IMG_0182.jpg

3_IMG_0183.jpg

4_IMG_0185.jpg

5_IMG_0186.jpg

(Röda färgen är rostskyddsfärg. Jag ska försöka hitta en lagom vit och bättra på just där.)

Tadam!

1_2015-06-2315.41.19.jpg

Fjädern är återfunnen! Pappa hittade den (eller en liknande) i bitslådan :)

Tack för all hjälp!

emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja nu ser det ju vettigare ut :-)

Rena förlossningen. Det bidde en fungerande bakre växelförare.

Håll bara ögonen på svetsen mellan kedjestaget och drop-out:en.
Det var ju inte världens snyggaste svets och materialen i fråga är väl mest lämpade att slaglöda.
Bara så det blir många badturer och nya bad att upptäcka :-)
(Och det svider ju så förbannat i sår från saltvatten...)

Tillbaka
Topp