Gammalt nav

Gammalt nav
Någon som vet vad detta gamla Shimano nav var menat att användas till?
hittade det i en gammal skrotlåda hos min lbs,
2rz6z4p.jpg

2qm13ia.jpg

Gammalt nav
Tjena!

Njaä.. Shimano-texten är samma font som idag.. Fast den idag är något fixad.. Och loggan ovanför användes till inte allt för många år sen på deras produkter...

Bmx har ändå funnits i över 20 år.. Om inte närmare 30 snart..

Gammalt nav
Det märkliga tycks vara att navet inte sitter mitt på axeln, den (på bilden) högra sidan verkar vara längre.

Edit: Aaarrrggh, jag kan inte sluta titta på det j-a navet, även biten mellan gängorna och flänsarna(?) har olika bred.

Edit2: Jag blir tokig, ska det på en frikrans på ena sidan och någon sorts trumbroms el dylikt på den andra?

Senast redigerad av en moderator:
Gammalt nav
Det handlar inte om ett gammalt racernav som är menat att sitta på ett hjul som är "vändbart"? D.v.s ett hjul utan frihjul som har två olika stora klingor på vardera sida? Vissa gaaaaammla racers hade väl så för att man åtminstone skulle kunna ha två växlar?

Mitt i tävlingen vände man helt enkelt på hjulet, innan en jobbig backe eller så.

Gammalt nav
Sheldon omnänmner en flip-flop hub som är ovanlig:
Flip-flop, or double-sided hubs are threaded on both sides. Usually one side has a track-type threading, (with lockring) and the other side is threaded for a single-speed standard freewheel. It is possible to find them with track threading on both sides, but not easily (min kursivering).
Källa:http://sheldonbrown.com/fixed-conversion.html#flip-flop

Gammalt nav
Vad är det för OLD?

Om det inte är ett bmxnav kanske det är ett nav för gängad frikrans på ena sidan och gängad trumbroms på andra sidan. Det kan vara ett gammalt touring eller tandemnav.

Tillbaka
Topp