Går det att köra ESS med denna cykeln?

20220118_150043[1].jpg

lätt, det kommer gå skitbra. Den ser riktigt fräsch ut!

Men bilden visar inte om det är slanglöst. Går inte köra endurotävling med slang.
Punka direkt!

Så vad kör folk på för något?!
Skulle vara lite kul att se vad de som kör ESS/Swecup använder.
Som t.ex. vilken klass man kört och cykel/slaglängd. Kanske med önskan om mer eller mindre slag eller vad man tycker den klarar bra/saknar

Så vad kör folk på för något?!
Skulle vara lite kul att se vad de som kör ESS/Swecup använder.
Som t.ex. vilken klass man kört och cykel/slaglängd. Kanske med önskan om mer eller mindre slag eller vad man tycker den klarar bra/saknar

Tycker man ser alla de vanliga enduro-cyklarna. Några få undantag så ser man nåt lite köttigare och ibland någon som går ner lite i fjädring. Men runt 150/160 fram har varit det vanligaste, det kommer väl trilla upp lite nu när fler märkens endurocyklar börjar komma med 170.

Började med en Jeffsy 140mm, tyckte det var lite klent. Fortsatte med en Transition Sentinel som var perfekt, fick hjärnblödning och bytte den till en Ripmo som också fungerar utmärkt.
160 fram och 140 resp 145 bak, mer behöver man inte tycker jag. Bra geometri och något som är bra att trampa med för det med pedalerna man vinner.

Första tävlingen. Vad kul det var!
160fram 150bak hade jag. Kompisen körde 130/130 och var 5sekunder snabbare.

39DEE5A6-BDE3-498A-A4A2-3FEE58848A85.jpeg

Det kan vara rätt olika banor beroende på tävling också. I Åre och Järvsö ( bikepark, dvs dh banor) vinner du på mer slaglängd. Övriga orter är lite trampigare så där finns något att förlora på längre slag.

Tommy Varg, som vann herr master serien överlägset, körde Stumpjumper Evo (150+160) 2021.

om jag inte minns fel så körde @Rassemouse på en HT , allt handlar väll om vilka ambitioner du har tex om du är där för att få bra placering eller om du bara är där för att du tycker det är kul och delta.

om jag inte minns fel så körde @Rassemouse på en HT , allt handlar väll om vilka ambitioner du har tex om du är där för att få bra placering eller om du bara är där för att du tycker det är kul och delta.
Precis!
Men kanske vore läge att prova med en "HT-hotdog" klass under 2022?
Det permierar åkglädje, teknik och låga materialkostnader.
Undrar hur populär en HT-klass blir men det blir coolaste klassen ?

Precis!
Men kanske vore läge att prova med en "HT-hotdog" klass under 2022?
Det permierar åkglädje, teknik och låga materialkostnader.
Undrar hur populär en HT-klass blir men det blir coolaste klassen ?

Jag tror att om den klassen fanns så hade det blivit ganska populärt, det är säkert många nybörjade med HT som gärna vill delta men inte anmäler sig då dom tänker att dom har fel cykel.

Stämmer bra! Körde Åre och Falun på min Gt Zaskar. I Åre körde jag med orginal slaglängden på 130mm och i Falun hade jag ändrat till 150mm.

Det hade varit riktigt skoj med en HT klass :-D

Tillbaka
Topp