Garmin connect imponerar inte

Vill få min 735XT att samverka med min Edge 530. Önskar köra passen via cykeldatorn och behöver således endast få in 735XT för pulsmätningens skull.

Har googlat men inte funnit hur man går tillväga. Som det ser ut nu så behöver jag starta båda två, och får således två separata aktiviteter i Connect. Onödigt.

Har hittat "add sensors" i Edge 530 men den verkar inte finna pulsklockan automatiskt.

Jag antar att du vill ha in handledspulsen från din klocka? Nu kan jag inte just 735XT men på min Garminklocka går man in på: inställningar/sensorer och tillbehör/puls - handledspuls/

Där kan du slå på "sänds vid aktivitet", dvs när klockan startar en aktivitet så sänds pulsen till en annan enhet. Eller så tar du "sänd" då sänder den pulsen utan att du startar en aktivitet, och du kan hitta sensorn i din Edge. Denna funktionen måste slås på manuellt varje gång eftersom den drar en hel del ström

Jag antar att du vill ha in handledspulsen från din klocka? Nu kan jag inte just 735XT men på min Garminklocka går man in på: inställningar/sensorer och tillbehör/puls - handledspuls/

Där kan du slå på "sänds vid aktivitet", dvs när klockan startar en aktivitet så sänds pulsen till en annan enhet. Eller så tar du "sänd" då sänder den pulsen utan att du startar en aktivitet, och du kan hitta sensorn i din Edge. Denna funktionen måste slås på manuellt varje gång eftersom den drar en hel del ström
Jag brukar manuellt starta Broadcast på klockan enligt ovan vilket gör att den dyker upp i min Edge 530. Men det är väldigt många knapptryckning och har inte lyckats sätta som en genväg.

Hur kan det vara att man kan sätta Garmin pay och en drös andra saker som genvägar men inte att sända pulsen?

Hur gör ni andra? Startar ni aktivitet på både klicka och Edge istället och har klockan ställd på att automatiskt sända under aktivitet?

Jag håller med, vissa funktioner ligger ologiskt och åtkomsten är så där. Även om trådens titel handlar om "Connect" så är det applicerbart på andra delar av Garmins produkter. Vissa funktioner är "long press" på skärmen och vissa på knappen, vissa kan man byta ut och andra inte, men men. Och varför visar tidtagaruret inte tiondelar?

Jag kör personligen med pulsband de gånger jag vill ha puls. Mer exakt och tillförlitligt. Annars i få enstaka fall jag kör handled så startar jag sändningen manuellt. Att köra en aktivitet också bara för att slänga den när man är klar, tömmer ju klockans batteri ännu snabbare även om det kanske inte är ett problem om man bara är ute någon timme

Tack för tipset, det verkar fungera (även om jag inte provat det i skarpt läge än).

Får se om pulsband kanske är värt att skaffa så småningom. Är egentligen nöjd med handledspuls då jag tycker den mäter tillräckligt noggrant för mina ändamål.

Tack för tipset, det verkar fungera (även om jag inte provat det i skarpt läge än).

Får se om pulsband kanske är värt att skaffa så småningom. Är egentligen nöjd med handledspuls då jag tycker den mäter tillräckligt noggrant för mina ändamål.

Jag skaffade faktiskt ett pulsband men lämnade tillbaka det när jag märkte att klockan gav puls helt ok. Såg ett test där pulsbandet var någon sekund snabbare att registrera en snabbt ökande puls men för mig som inte är elitatlet bryr jag mig mycket mer om enkelheten i att inte behöva ytterliggare en grej att hålla koll på. Befintlig klocka FTW.

En fråga... Garmin Live Track, med min 520 så delas bara position och hastighet och lite sånt. Med de nyare enheterna verkar även aktuell rutt delas, så familjen vet ungefär hur långt man har kvar. Ibland passerar man ju nära hemmet, trots att man har en timmes cykling kvar.

Vilka enheter har denna funktion för att dela även rutten i live track?

Tips: Trailforks ska nu börja kosta pengar. Så uppdatera inte era Garminen om ni kör Trailforks i dem.

Dåligt tips. Vi vet ännu inte vad som kommer hända med Garmins Trailforkskartor. Att inte uppdatera sina enheter är att få stå ut med knasiga buggar som trots allt rättas emellanåt.

Det enda vi vet är att det är något Pro som händer med Trailforks egen app.

Dåligt tips. Vi vet ännu inte vad som kommer hända med Garmins Trailforkskartor. Att inte uppdatera sina enheter är att få stå ut med knasiga buggar som trots allt rättas emellanåt.

Perfekt. Då kan du ju uppdatera först och meddela här sen när dina spår försvinner.

De har inte lagt till någon disclaimer än iallafall om att trailforks är något som kostar extra. Garmin är kanske också tagna på sängen av det iofs.

De har inte lagt till någon disclaimer än iallafall om att trailforks är något som kostar extra. Garmin är kanske också tagna på sängen av det iofs.

Det värsta som kommer hända är nog bara att Garmin inte får skicka med det i nya Edge-enheter (läs 540, 840 1040 etc eller vad dom nu heter blir det krav på prenumeration). Enheterna som redan har det får fortsätta. *gissar*

Det värsta som kommer hända är nog bara att Garmin inte får skicka med det i nya Edge-enheter (läs 540, 840 1040 etc eller vad dom nu heter blir det krav på prenumeration). Enheterna som redan har det får fortsätta. *gissar*
Appen får man ju såklart lägga in, bekymret är ju hur stort område man kan ladda över. ”Region Sverige” lär ju inte finnas kvar.

Appen får man ju såklart lägga in, bekymret är ju hur stort område man kan ladda över. ”Region Sverige” lär ju inte finnas kvar.
Du syftar på att exportera trailforks som kartlager?

Den biten lär ju garmin inte ha ett dugg med att göra, snarare trailforks som styr över ifall nya exportet får göras eller ej.

Om de inte lyckats kringå det på nåt sätt så borde de inte kunna stoppa exporten utan att bryta mot OSM licensen. Nu vet jag inte hur de löst det tekniskt men de är tvungna att dela additions de gjort på en karta baserat på OSM.

Vilket borde innebära att vem som helst som har en kart app kan koka ett tf layer.
Möjligen kan de lagt trails i en annan lösning än kartan och komma undan den vägen

När du synkar över Trailforks till din Garmin så laddar du ner ett specifikt område i samband med det, exempelvis Sverige.

Nej. Alla stigarna ligger i enheten (dom enheterna med Fork Sight) vid leverans, dom låses upp genom att man logga in i IQ-appen med sitt konto en gång, sen är allt upplåst.

Stigarna, alla, uppdateras genom Garmin Express emellanåt vid anslutning med kabel till dator, det går inte att välja några områden, det är allt.

(allt = om du köpt en europeisk får du europiska kator/stigar, en amerikanske har amerikanska kartor/stigar)

Senast ändrad:
Nej. Alla stigarna ligger i enheten (dom enheterna med Fork Sight) vid leverans, dom låses upp genom att man logga in i IQ-appen med sitt konto en gång, sen är allt upplåst.

Stigarna, alla, uppdateras genom Garmin Express emellanåt vid anslutning med kabel till dator, det går inte att välja några områden, det är allt.

(allt = om du köpt en europeisk får du europiska kator/stigar, en amerikanske har amerikanska kartor/stigar)
Å fan. Skulle kunna svära på att jag valde Sverige-kartor u min 530.

Medhåll. Det har varit alldeles för mycket strul det senaste. Oavsett vems felet är så upplevs det uppenbarligen irriterande för oss användare.

Det är sådant här som gör att man blir sugen på att byta ekosystem.

Medhåll. Det har varit alldeles för mycket strul det senaste. Oavsett vems felet är så upplevs det uppenbarligen irriterande för oss användare.

Det är sådant här som gör att man blir sugen på att byta ekosystem.

Gå över till den trevliga Wahootråden och läs om samma sorts syncproblem :)

"Garmin Connect is currently experiencing an outage due to issues with one of our providers. We are working to resolve this as quickly as possible."

Vilken provider? Malwareprovider? ;)

Kanske inte Garmins fel denna gången?

Ingen aning om det är kopplat till Garmin men inte helt omöjligt

Inte helt osannolikt, intressant timing annars. Centurylink verkar ha sketet i det blå skåpet på riktigt. :/

Kanske inte Garmins fel denna gången?

Ingen aning om det är kopplat till Garmin men inte helt omöjligt
F1tv hade problem med att streama helgens race vid 15-tiden idag också.

Verkar synka nu. Det sista felmeddelandet jag såg var ändrat från det tidigare "maintanance" till ett som innehåll "...one of our providers". Så rätt sannolikt kopplat till ett större problem.

Har ni också såhär? Samt tomma/blanka segment i enheterna som iofs går att ta bort men dyker upp igen efter synk... Och utropstecken på enheterna i iOS-appen efter synk. Aldrig får man vara glad som Garmin-ägare!

suck.JPG

En gång varannan månad ca gör jag som min klocka säger, och testar uppdatera FW medelst Garmin Express på min pc (vilket känns ytterst 2004). Man får ändå unna Garmin att de är konsekventa i sitt felmeddelande som jag får vid varje försök.
51944E5C-FA28-4997-BE83-0DF60B584570.jpeg
Någon som har tips?

Tillbaka
Topp