Garmin Edge 1000 trasig powerknapp

PinHead

Medlem
Nu har powerknappen på min Edge 1000 gett upp helt.
Verkar inte vara helt ovanligt problem när läser Garmins forum.

Någon som har råkat ut för liknande och har tips på en bra MacGyverfix eller liknande?

IMG_1832.JPG

PinHead

Medlem
trailmig sa:
Du skulle hört av dig till Garmin innan du började skruva sönder den. Så hade du kunnat få en 1030 istället.

Nu är den ju inte sönderskruvad, utan jag vara bara tvungen att lyfta på locket för att få ut den lösa plastbiten/knappen. I övrigt så fungerar den som vanligt.

trailmig

Medlem
PinHead sa:
trailmig sa:
Du skulle hört av dig till Garmin innan du började skruva sönder den. Så hade du kunnat få en 1030 istället.

Nu är den ju inte sönderskruvad, utan jag vara bara tvungen att lyfta på locket för att få ut den lösa plastbiten/knappen. I övrigt så fungerar den som vanligt.

Jag skulle ändå ge dig rådet att höra av dig till Garmin. Så länge det inte är 3:e parts produkter så brukar de vara vänligt inställda. Fördelen är att du får en mycket nyare enhet om du får den utbytt. 1030 skickas ut för 1000 är helt slut överallt.

PinHead

Medlem
trailmig sa:
Jag skulle ändå ge dig rådet att höra av dig till Garmin. Så länge det inte är 3:e parts produkter så brukar de vara vänligt inställda. Fördelen är att du får en mycket nyare enhet om du får den utbytt. 1030 skickas ut för 1000 är helt slut överallt.

Jag har skickat mail till Garmin supporten nu så får vi se vad som händer.
Helt klart ingen bra konstruktion för daglig användning.
Återkommer med deras respons.

Bring

Medlem
Min powerknapp har också gått sönder på liknande sätt. Men jag trodde inte det var lönt att kontakta Garmin. Följer tråden.

MartinC

Aktiv medlem
Kontakta Garmin!

Supporten är bättre än deras prylar. Hade en 1000 som byttes ut efter 2 v (dåligt batteri). Fick en ny.

Efter ett år började den "nya" krångla (ojämn kontakt med dator via kabel +död fjäder till minneskortet). Mailade och fick en ny 1030 utan problem.

Asle

Medlem
Hade exakt samma problem (efter ca 2 år). Kontaktade Garmin support och fick ett reparationsförslag - pris 780kr. Skickade in enheten i tron att den skulle repareras, men fick en ny Edge1000 i utbyte. Snabbt och smidigt.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
PinHead sa:
Idag fick jag min nya utbytesenhet, Edge 1030.
Kostnaden blev 1600 kr eftersom jag hade haft den i fyra år. :)

Även min powerknapp har havererat. Har haft den sedan den släpptes så ingen garanti, men jag fick erbjudande om att för 1600 kr få:

GPS Unit, Edge 1000,EU,Refurbished
S10-01161-01

Har det stått så för er andra som fått en 1030 med, texten talar ju annars för att jag får någon av era andra gamla svettiga Edge 1000? iofs med tre års garanti.

Mycketvillhamer sa:
PinHead sa:

Även min powerknapp har havererat. Har haft den sedan den släpptes så ingen garanti, men jag fick erbjudande om att för 1600 kr få:

S10-01161-01

Har det stått så för er andra som fått en 1030 med, texten talar ju annars för att jag får någon av era andra gamla svettiga Edge 1000? iofs med tre års garanti.

Jag fick en refurbished senast jag fick min edge1000 utbytt dvs förra sommaren. Gången innan fick jag en ny 1000 i utbyte. 1600kr känns väl ändå ok om du får 3 års garanti på den, men just gällande knappen så hade jag stått på mig om att det är något de borde ta kostnaden för då det är ett så pass vanligt fel. Hände på min första redan efter ett år och då tog den in vatten genom sprickan i plasten och hela datorn tvärdog.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
jensclaudius sa:
Mycketvillhamer sa:
PinHead sa:

S10-01161-01

Jag fick en refurbished senast jag fick min edge1000 utbytt dvs förra sommaren. Gången innan fick jag en ny 1000 i utbyte. 1600kr känns väl ändå ok om du får 3 års garanti på den, men just gällande knappen så hade jag stått på mig om att det är något de borde ta kostnaden för då det är ett så pass vanligt fel. Hände på min första redan efter ett år och då tog den in vatten genom sprickan i plasten och hela datorn tvärdog.

Jag har ju en 3d-printer hemma, så jag kan ju fixa den jag har själv. Därför känns det lite surt att lägga 1600 på att få en likadan dator. Hade jag fått en 1030 ist så hade det kanske varit värt det.

nieves

Aktiv medlem
Tyvärr har min 810 också havererad knapp för på/av-slagning. Det är sen igår ett hål rakt in i apparaten och det ser ut som att det kommer att påverka tätheten.

Jag hittar inte 810-tråden så jag chansar med att ställa frågan här. Någon som lagat själv, lämnat in eller annan fix?

Känns tråkigt att skrota en annars fungerande enhet. Lämna in är också lite trist då man säkert åker på en ny FM som omöjliggör kartdisplay utan att starta banan.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Än så länge har jag kört med en bit silvertejp över hålet, men jag ska printa ut en ny knapp (vilken månad som helst nu). Lägger nog slantarna på en edge 530 istället för på en lagad enhet. Undrar bara om jag kommer sakna touch. Hur är knapparna på 530, är det en massa knappar som kommer paja på samma sätt som powerknappen på 1000?

nieves

Aktiv medlem
Mycketvillhamer sa:
Än så länge har jag kört med en bit silvertejp över hålet, men jag ska printa ut en ny knapp (vilken månad som helst nu). Lägger nog slantarna på en edge 530 istället för på en lagad enhet. Undrar bara om jag kommer sakna touch. Hur är knapparna på 530, är det en massa knappar som kommer paja på samma sätt som powerknappen på 1000?
Printa har jag ingen möjlighet till, jag har ändå ingen aning hur knappen ser ut på 810 då den totalt pulvriserats. Det får bli tejp tillsvidare då och start/stopp med nyckel :)

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Gjorde en fullagning på min igår. Gjorde rent enligt instruktioner och la sedan på ett lager av biltemas gummilagning. Funkade fint, men jag ska nog lägga på ett lager eller två till för ökad hållbarhet.

Ska tilläggas att min knapp var helt lös innan så det var lite pillande att få den i rätt läge.

3D1C08FE-2A5A-4648-B46E-0A7B4587A904.jpeg

CCF942AF-74CC-48BA-8206-AC7D84D7808C.jpeg

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Efter att ha lagt på ett lager gummilagning till så känns det riktigt bra. Nu har det blivit en rätt tydlig bula precis där knappen är vilket ger en mycket bättre känsla än hur det är original. Jag tror att en stor del av problemet med originalknappen är att den är svår att känna och man känner inte tydligt när man trycker in den, vilket gör att man trycker för hårt på kanterna av knappen. Med bulan på knapen känns det mycket tydligare när man är och trycker på rätt ställe.

Kanske en reparation som borde göras i förebyggande syfte om man inte redan har en trasig knapp...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer