Garmin Edge 520

Garmin Edge 520
Jag har fått problem med att den hänger sig när jag startar en större bana. Lade in en grusvägsbana på 17 mil och efter det vill den inte fungera alls. Behöver hålla in power i 10 sek för att kunna koppla upp den mot datorn och ta bort banan från filerna.. Då fungerar den precis som vanligt. Har provat flera banor som har fungerat tidigare men de fungerar inte heller. Kortare banor under 8 mil fungerar bra. Har fabriksåterställt och formaterat utan någon förbättring.

Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan vara för fel?

Garmin Edge 520
Ja den har ju minne som en 3,5" diskett typ så det blev väl för tungrott för stackarn. Men jag har upplevt min allmänt segare med de senaste 2-3 uppdateringarna

Garmin Edge 520
Ja fast en tom 520 ska väl ändå ha plats för en 17mils runda.
Jag körde mellan 31maj-6 juni en 7 dagars tur på 116mil med färdiga banor att följa utan problem. Den längsta banan på 21,5mil.

Men det verkade som att det var något fel på mjukvaran ändå. Jag fick hjälp av supporten och har nu ominstallerat allt och nu fungerar den som den ska igen.

Garmin Edge 520
Ni som kör Garmin. Är det sant att Connect-appen inte synkar aktiviteter mellan två enheter? Alltså om jag cyklar med min Edge och sedan sticker ut och springer så kommer klockan (Fenix) bara ha löpturen och Edge:n bara ha cykelturen?

EDIT: Det är nog mest klockan är jag intresserad av att den borde få cykelturen också med tanke på att den ska användas dygnet runt.

Senast ändrad:
Garmin Edge 520
Jag vet inte med två olika GPS:er men det är ganska störande att man måste parkoppla och gnägga runt när man använder olika devices som mobil och platta.

Garmin Edge 520
trailmig sa:
Ni som kör Garmin. Är det sant att Connect-appen inte synkar aktiviteter mellan två enheter? Alltså om jag cyklar med min Edge och sedan sticker ut och springer så kommer klockan (Fenix) bara ha löpturen och Edge:n bara ha cykelturen?

EDIT: Det är nog mest klockan är jag intresserad av att den borde få cykelturen också med tanke på att den ska användas dygnet runt.

Ja, det stämmer. Connect-appen i telefonen kommer ju dock ha båda men det visste du nog redan.

Garmin Edge 520
Botis sa:
trailmig sa:

Ja, det stämmer. Connect-appen i telefonen kommer ju dock ha båda men det visste du nog redan.

Störigt men det är kanske inte hela världen iofs. Hur blir "återhämtningsassistenten"? Funkar den kors och tvärs?

Garmin Edge 520
"Recover advisor" funkar, vad jag ha märkt, bara på en enhets aktiviteter. Men åas tycker jag fitness och fatigue i Strava eller PMC i Golden Cheetah funkar betydligt bättre för att bedöma när det behövs mer vila.

Garmin Edge 520
NLC sa:
"Recover advisor" funkar, vad jag ha märkt, bara på en enhets aktiviteter. Men åas tycker jag fitness och fatigue i Strava eller PMC i Golden Cheetah funkar betydligt bättre för att bedöma när det behövs mer vila.

Jag har inte tillräckligt med underlag i Strava ännu. Men jag antar att det är mer givande dock. Tack för svaret!

Garmin Edge 520
Chapter 2 sa:
Ja fast en tom 520 ska väl ändå ha plats för en 17mils runda.
Jag körde mellan 31maj-6 juni en 7 dagars tur på 116mil med färdiga banor att följa utan problem. Den längsta banan på 21,5mil.

Men det verkade som att det var något fel på mjukvaran ändå. Jag fick hjälp av supporten och har nu ominstallerat allt och nu fungerar den som den ska igen.
Vilken tur. Vore ju synd om vi hamnade vilse. Ser fram emot turen!

Garmin Edge 520
Hehe...ja jag hade lite panik ett tag. Trodde först att det var tcx filen som var dålig och drog om rutten i tre olika banbyggare. Samma resultat från alla tre. Fick det dock att fungera när jag delade upp turen i 2 delar. Men som sagt nu fungerar hela rundan som en och samma fil tack och lov. Ska ut och reka sista delen av runda i veckan. Sen skickas gpx tcx filerna ut.

Garmin Edge 520
Nu kanske detta redan är avklarat i denna tråd. Har läst igenom men inte hittat, risken finns att jag bara läst slarvigt eller bara missat.

Men finns det något sätt att själv konfigurera displayen där tid och hastighet visas?

Idag har jag (default?):
Tid
Hastighet
Distans
Tid på dygn
Kalorier

Skulle vilja byta ut de två nedersta till detta.
Tid på dygn --> Kadens
Kalorier --> Puls

Är detta ens möjligt?

Garmin Edge 520
vinylknaster sa:
Nu kanske detta redan är avklarat i denna tråd. Har läst igenom men inte hittat, risken finns att jag bara läst slarvigt eller bara missat.

Men finns det något sätt att själv konfigurera displayen där tid och hastighet visas?

Idag har jag (default?):
Tid
Hastighet
Distans
Tid på dygn
Kalorier

Skulle vilja byta ut de två nedersta till detta.
Tid på dygn --> Kadens
Kalorier --> Puls

Är detta ens möjligt?

Japp det är det. Jag cyklar själv med samma layout som du önskar. Man får ändra profilerna bara.

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/edge520/EN-US/GUID-668E2816-63F2-49B6-B67D-E2DBB2CC2B6E.html

Garmin Edge 520
1. Måste man ha en mobil med Strava installerat som är ihopkopplad med datorn via bluetooth för att att man ska kunna se Strava segment? Min mobilskärm sprack så jag använder en gammal telefon som är för dålig för Strava. Jag testade att stjärnmarkera några segment på Strava men inget dök upp i datorn.

2. Kan man ladda ner färdiga träningsprogram som någon annan gjort?

Garmin Edge 520
Whenthingsgowrong sa:
1. Måste man ha en mobil med Strava installerat som är ihopkopplad med datorn via bluetooth för att att man ska kunna se Strava segment? Min mobilskärm sprack så jag använder en gammal telefon som är för dålig för Strava. Jag testade att stjärnmarkera några segment på Strava men inget dök upp i datorn.

2. Kan man ladda ner färdiga träningsprogram som någon annan gjort?

1. Kommunkationen mellan Garmin 520 och "internet" sker mha Garmin Connect Mobile. Du måste inte ha Strava på telefonen för att live-segment eller Strava Beacon ska fungera, men Connect är däremot ett måste. Strava Premium krävs ocskå för Strava-funktionerna.

2. Vet inte, men det är väl inte orimligt, speciellt inte om man kan få upp det i Garmin Connect.

Garmin Edge 520
Tack för blixtsnabbt svar tinkerbell. Jag har connect installerat på telefonen och har Strava Premium, jag får prova mig fram helt enkelt.
När vi snackar Strava Premium; jag har just nu "testa på månaden" men man ska ju få Premium gratis i två månader när man köper Edge 520. Hur aktiverar/förlänger man det?

Garmin Edge 520
Min edge 520 hänger sig ibland när man lägger in en "bana" (gpxfil). Det har hänt två gånger. Sist fick jag göra en sk hard reset och börja om på nytt med en helt återställd enhet.
Någon som vet vart problemet ligger?

Garmin Edge 520
Tja GPSen har sedan 3-4 rundor plötsligt tappat sin position. Stravas livesegment visar sig bara ibland och hälften av alla segment jag kört blir inte registrerade. Har någon nåt förslag på åtgärder? Senaste versionen installerad och allt övrigt funkar..
Tacksam för hjälp. Per

Garmin Edge 520
När man väljer en runda och väljer navigera till start, måste man göra något när man kommer till starten då? Min har kvar det röda strecket hela tiden som visar vart start är, riktigt irriterade.

Garmin Edge 520
Vet någon hur mycket vatten och fukt den pallar? Ska den klara av skyfall? Jag har hamnat i två skyfall i sommar och har för säkerhetens skull stoppat ner den i fickan, men den kanske tillochmed går att bada med.

Garmin Edge 520
Whenthingsgowrong sa:
Vet någon hur mycket vatten och fukt den pallar? Ska den klara av skyfall? Jag har hamnat i två skyfall i sommar och har för säkerhetens skull stoppat ner den i fickan, men den kanske tillochmed går att bada med.
IPX7, d.v.s. tål en halvtimme 1 meter under vattenytan.

Garmin Edge 520
Min erfarenhet från andra Garmin Edge modeller är att så länge man håller gummitutan över USB-porten så håller den vad som lovas. Men om den glappar eller lossnar kommer vatten rätt lätt in och sabbar.

Garmin Edge 520
Jahopp. Då har jag lyckats krossa glaset på min 520. För er information kostar det 1060 kr att få hela enheten utbytt av Garmin. De lagar inte befintlig enhet alltså, enligt samtal med Garmins support nyss.

Garmin Edge 520
wallander sa:
Jahopp. Då har jag lyckats krossa glaset på min 520. För er information kostar det 1060 kr att få hela enheten utbytt av Garmin. De lagar inte befintlig enhet alltså, enligt samtal med Garmins support nyss.
Jäklar, då har de höjt priset. 700:- betalade jag för en refurbished för ca 2 år sen. Kolla med hemförsäkringen också om du redan gjort det, kan bli en tusenlapp utbetalt efter självrisken.

Garmin Edge 520
Skulle ett silikonskal eller liknande göra någon som helst skillnad för batteritiden vid kyla? Under 5h i typ -1 får jag ut nu... Bluetooth av, skärmljus 10% tills det blev dagsljus sedan 0%, gps/glonass aktiverad och det kanske räcker med gps?

Min forerunner 735 tar ca 5 sekunder på sig att hitta satelliter. Varför tar det typ 40 sekunder med denna enhet tro? I övrigt nöjd :)

Garmin Edge 520
NickPick sa:
Skulle ett silikonskal eller liknande göra någon som helst skillnad för batteritiden vid kyla? Under 5h i typ -1 får jag ut nu... Bluetooth av, skärmljus 10% tills det blev dagsljus sedan 0%, gps/glonass aktiverad och det kanske räcker med gps?

Min forerunner 735 tar ca 5 sekunder på sig att hitta satelliter. Varför tar det typ 40 sekunder med denna enhet tro? I övrigt nöjd :)
Jag upplevde att min 310XT tog längre tid på sig att hitta satelliter när jag hade många aktiviteter lagrat i den, rensade jag minnet så gick det fortare att få en fix. Vet inte om den cachar mer data om minne finns och att större cache underlättar signalfix? Nu är ju 310XT riktigt gammal, men det kan ju finnas kod som fungerar på liknande sätt i en 520. Har dock inte reflekterat över att det skulle ta längre och längre tid med kontinuerlig användning.

Garmin Edge 520
På grund av anledning införskaffandes en Edge 520 förra veckan och det är ju smutt att kunna se vädret (typ där man är), men går det att ställa in vilka enheter temperatur och vind visas i? Just nu har jag C och km/h, hade hellre haft K och Beaufort.

Garmin Edge 520
Stäng av auto-pause och ändra till 1s loggning då "adaptiv/smart" kan ibland logga 10s mellan punkterna vilket i sig är bra för stravasegment då man kan kapa 10% av sträckan men sämre för riktig data.

Garmin Edge 520
Garmin Edge 520
Vad är detta? Är detta ett skämt?

Jag försöker få in ett segment i min dumma 520, har garmin connect på flera enheter, har Strava Premium och jag har egna satelitter som snurrar runt månen. DOCK får jag inte in fler segment i min 520 än det som finns där.

MIn fråga är helt enkelt om man kan söka efter segment i Garmin 520? Söker jag nu så får jag inte upp någonting, måste man söka med hela namnet? Aktiveras segmentet själv när man cyklar på det? För det verkar det ha gjort gällande ett segment, konstigt dock att inte alla segment aktiverades isf. Kooonstigt det här. Hjälp!

Garmin Edge 520
Distanscykling sa:
Vad är detta? Är detta ett skämt?

Jag försöker få in ett segment i min dumma 520, har garmin connect på flera enheter, har Strava Premium och jag har egna satelitter som snurrar runt månen. DOCK får jag inte in fler segment i min 520 än det som finns där.

MIn fråga är helt enkelt om man kan söka efter segment i Garmin 520? Söker jag nu så får jag inte upp någonting, måste man söka med hela namnet? Aktiveras segmentet själv när man cyklar på det? För det verkar det ha gjort gällande ett segment, konstigt dock att inte alla segment aktiverades isf. Kooonstigt det här. Hjälp!

Har du följt denna guide: https://support.strava.com/hc/en-us...rava-Live-Segments-on-Garmin-Devices-Premium- ?

Garmin Edge 520
Mitt batteri har blivit drastiskt sämre. Vet faktiskt inte hur många timmar jag tidigare fått ut, men det har varit tillräckligt för att jag inte ska ha behövt fundera på det.

Nu får jag ut ca 4h :( det beror inte på kyla, då jag befinner mig på varmare breddgrader.

1. Går det ens byta batteri i enheten?

2. Tips på vad jag ska stänga av för att få ut maximal batteritid? Blåtand, bakgrunds belysning, rensa minnet? Vad mer och vad kan det tänkas göra?

Jag ska köra ett lopp på lördag som beräknas ta 6-7h där jag kommer behöva använda datorn för att navigera samt att jag vill logga puls o effekt.

Garmin Edge 520
1. Antingen riskerar du att knäcka skärmen för att byta batteri eller så betalar du 1000kr till garmin för en ny enhet.

2. Allt som har med sensorer och ljus att göra ska stängas av, och endast köra GPS.

Min enhet klarar typ 3h med 10% belysning och 3:30 med 0%; Puls, blåtand och glonass.

Garmin Edge 520
Min uppfattning är att kartvyn drar mer batteri än att kika på de andra datasidorna, så kan man köra turn-by-turn navigering och bara byta till kartan när det verkligen behövs får man ut fler timmar. Min klarar fortfarande 12+ timmar men hade en 510a som fick lite fukt i sig och blev drastiskt sämre (på flera sätt, däribland batteritid)

Garmin Edge 520
I mitt fall va det en del ”skit bakom spakarna”. Bakgrundsbelysningen visade sig varit på. Med det av + blåtand av så fick jag 8h ur den.

Tillbaka
Topp