[Garmin] Edge 540/840

[Garmin] Edge 540/840
Nu finns även 540 recenserad på DCRainmaker:

[Garmin] Edge 540/840
Tog hem en 840 för "inspektion"...
Satt till sena natten igår och blev både trött och småförbannad/frustrerad, men efter att ha sovit lite på saken fattade jag lite mer imorse....
MEN - några saker som verkar ett mysterium och käns "sådär"...några kanske delvis för att jag inte fattat konceptet helt och inte blivit helt invaggad i religionen - Garmin verkar vara lite åt Apple-hållet; ganska mycket förutbestämt och inte så flexibelt och anpassningsbart som Android om man ska dra en jämförelse med telefonerna...

Några frågor till er som hunnit slåss mer med Edge-enheter:

Första saken jag stötte på patrull var Trailforks. Den indikerade 2022.10 och jag kopplade den till Garmin Connect på datorn och skulle uppdatera, men se det gick inte för lagringsutrymmet var smäckfullt!
Både nordamerika och hela europa var laddat. Tog bort nordamerika och då hade jag kanske 25% fritt. Alltså kan inte en 540 hålla hela europa med de nya kartorna med Climbe Pro, som visst växt rejält.
För att reducera mer fick jag välja East Europe. Garmin betraktar oss visst som östeurpa! Efter att ha valt bara det och väntat på en seg omladdning om dryga halvtimmen hade jag ca 80% fritt. Det kändes ju bättre på en ny enhet.
Sen uppdaterade jag TF och då sa den 2022.20. Men är det senaste?
Går jag in på https://www.trailforks.com/tools/garminmaps/ och laddar ner så heter senaste filen 5237_2023_03_01_sweden_mtb.img
Hur gör man för att få TF bäst uppdatrad?

Base map har jag läst om. Vad är bäst där om man mest håller sig i Gbg-regionen (i sommar ska jag till Örebrotrakten och trampa en vecka, så tips om nåt annat gäller där är också välkommet).
Default har den detta aktiverat verkar det som:
- Worldwide DEM Basemap, NR
- Garmin DEM Map EU 2022.10
- Garmin Geocode Map EU 2022.10
- Garmin Cycle Map Eu 2022.11, East
- Garmin Trailforks 2022.20
- Garmin ClimbPro EU East 2022.11
Det tar ju en evighet att testa alla varianter - ni som har koll - vad funkar bäst och/eller finns det nån bätte basemap man bör lägga in och hur i så fall?

Tyckte markeringen av TF-stigar var rätt klen. Kan man få dem lite tjockare på nåt sätt? Eller hänger det ihop med kartval?

Finns det satelitbild som karta oxå?

När jag började kunde jag toggla enheten on/off (eller on/viloläge var det nog) med powerknappen. När jag skulle gå och sova letade jag länge efter hur man stängde av den innan jag kom på att det var som på Garmins klockor att man höll in powerknappen och fick en meny. Men imorse var funktionen att toggla on/viloläge borta...händer inget när jag bara trycker kort på den knappen.
Kanske eg är bra, för man vill ju inte att den går i viloläge alltför lätt under en tur om man råkar trycka till där...men ändå - hur "ska" det vara?

Sen tyckte jag den kändes rätt rörig med menysystemet. Man kunde få fram menyerna på väldigt många ställen och de såg inte helt likadana ut. Men som jag fattar det finns en huvudmeny med en massa val och så en meny under varje aktivitetstyp, där många val vad jag minns hette samma sak. Man kanske vänjer sig efter lite mer knapprande efter lite mer sömn?

Tror jag glömde några av de saker jag tänkt fråga om, så jag fyller väl på sen om nån orkar svara på detta. Kanske finns det andra kanaler, men den här tråden har ju varit lite aktiv och det är ju många entusiaster som är på hugget här :-)

[Garmin] Edge 540/840
när jag startade upp min 840 fick jag välja massa extrafunktioner, då valde jag en trailforks kart grej, har inte hunnit testa det än men det fanns.

[Garmin] Edge 540/840
när jag startade upp min 840 fick jag välja massa extrafunktioner, då valde jag en trailforks kart grej, har inte hunnit testa det än men det fanns.
Jo, jag fick ju oxå fram och lyckades t o m uppdaterat den, men till 2022.20 och det verkar ju vara en lite gammal version.
Men om det är så enkelt som att ladda ner en fil och dunka in finns det ju ingen anledning att ha en gammal karta.
Men som vanligt är det ju enklast att ta reda på hur mer vana användare gör än att uppfinna om alla hjul själv...

[Garmin] Edge 540/840
jag svor över att mina x30 hade så gamla trailforks-kartor trots regelbundna uppdateringar.

Tills jag plockade ut en Mac och kunde testa Garmin Express, där kunde man minsann uppgradera, via dator och sladd. Lite besvikelse.

[Garmin] Edge 540/840
jag svor över att mina x30 hade så gamla trailforks-kartor trots regelbundna uppdateringar.

Tills jag plockade ut en Mac och kunde testa Garmin Express, där kunde man minsann uppgradera, via dator och sladd. Lite besvikelse.
Tror du det går att knöla in filen 5237_2023_03_01_sweden_mtb.img från Garmin via Connect på en dator alltså? Orkar inte riktigt krångla utan nån indikation på att det skulle funka och har ingen lust att ställa till något dag 1...

[Garmin] Edge 540/840
Express är en helt annan sak än Connect, och vet inte hur relevant den är alls för nya generationen.

Såhär ser det ut nu när jag pluggar in min 830.
Inte så ny karta ändå, men uppenbarligen nyare än jag har :p

Screenshot 2023-04-21 at 16.53.15.png

[Garmin] Edge 540/840
https://www.trailforks.com/tools/garminmaps/#mtb står ju explicit att man kan ladda ner senate kartan för Garmin här.
Det går att lägga in den, se nedan
Går den alltsammans att längga in via Garmin Connect?
Nej, det tror jag inte
Tror du det går att knöla in filen 5237_2023_03_01_sweden_mtb.img från Garmin via Connect på en dator alltså?
Nej det tror jag inte
Gör istället som det står här
Kanske mest from "Part II"

[Garmin] Edge 540/840
Jag vet inte hur det ser ut på de Garmin'ar ni diskuterar här, men min "gamla" edge explore kopplar jag in via usb till min dator, den ser ut som en ett usb-minne e.d., sen (eller innan...) laddar jag ner relevanta filer från nätet till datorn och lägger över i rätt katalog i garminen. Klart.

[Garmin] Edge 540/840
Menade knöla in via Express. Blandar ihop med Connect. Men det ska uppenbarligen gå att lägga in custom maps den vägen, som t ex OpenStreetMap och sånt. Får nog leka med det framöver när jag får mycket tid över... hmmm

[Garmin] Edge 540/840
Om man inte är jättenoga med de bästa kart- och navigationsfunktionerna utan är snarare ute efter att mäta sin träning med puls, kadens, hastighet och effekt. Vilken styrmonterad produkt i Garminfloran ska man sikta på då?

[Garmin] Edge 540/840
Om man inte är jättenoga med de bästa kart- och navigationsfunktionerna utan är snarare ute efter att mäta sin träning med puls, kadens, hastighet och effekt. Vilken styrmonterad produkt i Garminfloran ska man sikta på då?
Skulle nog säga 530. Under 2500 ny. Sen behöver du ju pulsband, kadensmätare och effektmätare såklart om du inte har det.

Självklart klarar man sig på 130 plus om man är priskänslig och vill spara en tusing.

Senast ändrad:
[Garmin] Edge 540/840
Skulle nog säga 530. Under 2500 ny. Sen behöver du ju pulsband, kadensmätare och effektmätare såklart om du inte har det.

Självklart klarar man sig på 130 plus om man är priskänsöig och vill spara en tusing.
Jag gick från 130 (utan plus) till en 530 och tycker nog det skulle vara värt 1000kr bara för möjligheten till fler samtidiga datafält. Karta kan ju vara en bonus de gångar man cyklar på ett nytt ställe.

[Garmin] Edge 540/840

Självklart klarar man sig på 130 plus om man är priskänslig och vill spara en tusing.
Är inte allt för priskänslig. Köper gärna rätt pryl från början. 530 har jag funderat på tidigare men vet inte vad jag missar jämfört med någon toppmodell.

[Garmin] Edge 540/840
Edge 130 (och 130 Plus) får snabbt riktigt taskig batteritid, tyvärr. Skulle gått på 530 även om den upplevs kunna klart onödigt mycket. (Har själv gått från 130 till 530)

[Garmin] Edge 540/840
ujuj, nu har jag knapprat runt en del i enheten, sittandes i soffan "för att fastställa dess funktion"... meeen....jag är inte heeelt övertygad om dess förträfflighet...
Kul pryl: Ja
Användbar: Tveksam

GUI:t är ju tämligen rörigt, t o m lite värre än Forerunner-klockan jag ändå överlistat. Det går ju att komma över lära sig, så det är säkert inget större bekymmer i längden.
Det tog en stund innan jag fattade hur man fick över en sparad rutt från Trailforks resp Connect. Men sen var det ju enkelt.

Sen tog det ytterligare en god stund innan jag fattade hur folk menade när de skrev "följa rutten utan att starta navigation".
Det måste ju vara inställningen under varje rutt som heter "visa alltid"! Klickade man i den så klistrades rutten på kartan. Enkelt när man väl hittat.

Gällande kartor kom jag fram till att
Worldwide DEM Basemap, NR
behöver vara aktiv för att få ortsnamn.
Bara Garmin DEM map EU och Garmin Geocode EU visade mest vägarbete och sjöar.

Så långt går den ju att överlista och komma överens med.

MEN:
I övrigt är jag måttlig imponerad av inkluderade kartor. Går de alls att använda dessa för navigering i skogen?
Finns alla stigar på trailforks kanske det funkar rätt bra, men i områden där det bara är sporadiskt eller inte alls inritat på Trailforks verkar det inte som man ser så många stigar alls. Även om man ritat en rutt man försöker följa utan navigation (vilket väl inte lär fungera utan routingsbara stigar?) och man kommer till en korsning som inte är med på kartan...då blir det nog inte uppenbart vilket håll som är den tänkta rutten?
Att följa ett blått streck i spenaten, är det funkis ute i verkligheten?

Fritidskartan för ytterligare 1500 spänn gör det säkert bättre, eller att lyckas packa ihop och ev anpassa någon annan gratiskarta. Men jag hade inte tagit höjd för att köpa karta för ytterligare 1500 eller meka kartor på den tid jag hade kunnat cykla...

Kör man landsväg eller XC eller CX eller så förstår jag att mätandet kan vara det som är största behållningen. Men för navigation i skogen börjar jag tveka.

Jag är ganska glad i elektroniska leksaker och det är ju definitivt en kul pryl, men efter att ha undersökt den och inspekterat bifogade kameror blitt jag mer och mer tveksam till användbarheten och vilket navigationsstöd den verkligen ger. På telefonen brukar jag använda både trailforks, google maps och Min Karta och i alla tre växla mellan karta, terrängkarta och satellitbild för att lista ut vart vi ska.

I nuläget överväger jag att lägga ner projektet och returnera....
Målar jag fan på väggen utan att ha testat i verkligheten? Osäker på om jag ska montera den inför nästa tur eller köra reset och packa ner.

[Garmin] Edge 540/840
I övrigt är jag måttlig imponerad av inkluderade kartor. Går de alls att använda dessa för navigering i skogen?
I nuläget överväger jag att lägga ner projektet och returnera....
Målar jag fan på väggen utan att ha testat i verkligheten? Osäker på om jag ska montera den inför nästa tur eller köra reset och packa ner.
Du har ju redan tidigare i tråden fått tips om hur du laddar ner och använder andra kartor,
varför inte prova det även med ngn MTBanpassad karta baserad på OSM?
Tex OpenMTBmap, eller ngn annan variant som funkar bättre för dig?

[Garmin] Edge 540/840
Du har ju redan tidigare i tråden fått tips om hur du laddar ner och använder andra kartor,
varför inte prova det även med ngn MTBanpassad karta baserad på OSM?
Tex OpenMTBmap, eller ngn annan variant som funkar bättre för dig?
Förvisso...
Men jag undersöker noga om jag tänker rätt. Tar jag ut den i skogen är den "köpt" och är jag då inte nöjd återstår beg.marknaden och då är fallhöjden större än en returfrakt.
Eftersom jag blivit rätt tveksam efter att ha knapprat runt och det inte var en ny hobby i kartgenerering jag var ute efter, utan ett mer färdigt stöd för att hitta fler roliga stigar, så fiskar jag efter användares synpunkter och hur de använder liknande enheter och hur det funkar i verkligheten "out of the box".
När det finns ett förträffligt forum med en massa folk som vet och kan är det ju dumt att inte fråga...frågan är väl fri!?

OpenMTBmap var ju en prenumerationstjänst. Förvisso "bara" $20/år. OSM gick visst att ladda ner gratis. Jag läste om någon som moddade den med nån annan mjukvara och packade om för att få stigar tillräckligt tydliga. Just det jag inte var sugen på, men som jag vet jag kommer lägga tid på om jag inte är nöjd med vad jag kan få annars.
Vad som eg funkar för mig vet jag inte. Kanske olika för olika ställen...

Nu avsåg frågan att handla mer om hur det funkar i verkligheten så som Garmin levererar den - out of the box med Trailforks upplåst. Kanske kom det bort i min långa harang jag plitade ner medan jag pimplade i mig eftermiddagskaffet...?

[Garmin] Edge 540/840
Att följa ett blått streck i spenaten, är det funkis ute i verkligheten?
Skulle säga nej om du inte är väldigt inzoomad och har väldigt bra gps-position. I tätortsnära skog finns det ofta massor med stigar som inte finns på trailforks så väldigt lätt att köra fel. Ibland så försvinner trailforks-stigen ut i tomma intet.

Nu avsåg frågan att handla mer om hur det funkar i verkligheten så som Garmin levererar den - out of the box med Trailforks upplåst. Kanske kom det bort i min långa harang jag plitade ner medan jag pimplade i mig eftermiddagskaffet...?
Jag installerade någon variant av kartor som var gratis att ladda ner. Tror jag följde denna guiden ungefär:

Och valde kartan topo summer (om jag minns rätt) från denna länken:

[Garmin] Edge 540/840
Skulle säga nej om du inte är väldigt inzoomad och har väldigt bra gps-position. I tätortsnära skog finns det ofta massor med stigar som inte finns på trailforks så väldigt lätt att köra fel. Ibland så försvinner trailforks-stigen ut i tomma intet.

Jag installerade någon variant av kartor som var gratis att ladda ner. Tror jag följde denna guiden ungefär:

Och valde kartan topo summer (om jag minns rätt) från denna länken:
Började testa och kunde inte hejda mig...sen kväll igen.
Frikart verkar vara samma innehåll som Garmins karta och samma som OpenStreetMap
https://extract.bbbike.org/ verkar något mer detaljerad. i BBBike-format kunde jag se byggnader väldigt svagt. Dock oanvändbart. Det hade ju varit bra att t ex se hus i skogen på kartan, som man är van vid "gröna kartan" eller orienteringskartor...
Undras om Fritidskartan är enda vägen att gå om man vill ha detaljer som är synliga och inte ids bygga om kartor med allehanda andra program...

[Garmin] Edge 540/840
Började testa och kunde inte hejda mig...sen kväll igen.
Frikart verkar vara samma innehåll som Garmins karta och samma som OpenStreetMap
https://extract.bbbike.org/ verkar något mer detaljerad. i BBBike-format kunde jag se byggnader väldigt svagt. Dock oanvändbart. Det hade ju varit bra att t ex se hus i skogen på kartan, som man är van vid "gröna kartan" eller orienteringskartor...
Undras om Fritidskartan är enda vägen att gå om man vill ha detaljer som är synliga och inte ids bygga om kartor med allehanda andra program...
Jag tyckte den från frikart var betydligt bättre än garmins, har iof 530 men tycker man ser bygggnader osv. Kan ta ett foto av min konf om jag kommer ihåg ikväll.

[Garmin] Edge 540/840
hmm... sådär såg det inte ut på min igårkväll/natt. Får göra ett försök till.. undras om om det finnas några väl gömda inställningar för färgskalor och kontrast eller nåt sånt i det rörliga menysystemet....
Jag får leta lite till innan jag bestämmer mig för leksak eller ej.
Tack för info/bilder!

[Garmin] Edge 540/840
Kanske tom leta i bruksanvisningen
Varför inte leta i Inställningar för kartans utseende
Hittade just de inställningarna innan jag såg ditt inlägg!
Väljer jag tema Mountainbike finns inte en enda byggnad! Inte ens stora industri/affärskomplex! Väljer jag "klassisk" blir det så som DanielS visar!
Inte helt tydligt i manualen:
Klassisk
Använder färgschemat för den klassiska Edge® kartan, utan ytterligare tema.
Mountainbike
Ställer in kartan så att den optimerar spårdata i mountainbike-läget.

Klassiskt så börjar det ju likna något!!!

[Garmin] Edge 540/840
Hittade just de inställningarna innan jag såg ditt inlägg!
Väljer jag tema Mountainbike finns inte en enda byggnad! Inte ens stora industri/affärskomplex! Väljer jag "klassisk" blir det så som DanielS visar!
Inte helt tydligt i manualen:
Klassisk
Använder färgschemat för den klassiska Edge® kartan, utan ytterligare tema.
Mountainbike
Ställer in kartan så att den optimerar spårdata i mountainbike-läget.

Klassiskt så börjar det ju likna något!!!
Bra du fått till det, att jag lyckats ändra till "klassiskt" har jag helt förträngt. Jag håller med om att man inte borde behöva läsa manualen för att hantera en sådan här enhet, och jag tycker dessutom att Garmins manual (liksom de flesta manualer) är ganska svårlästa innan man kan den aktuella prylen.

[Garmin] Edge 540/840
Bra du fått till det, att jag lyckats ändra till "klassiskt" har jag helt förträngt. Jag håller med om att man inte borde behöva läsa manualen för att hantera en sådan här enhet, och jag tycker dessutom att Garmins manual (liksom de flesta manualer) är ganska svårlästa innan man kan den aktuella prylen.
Tack för bilderna! Utan dem hade jag nog faktiskt gett upp helt pga det bristfälliga medfölande kartmaterialet. Att navigera i spenat verkade inte värt det.
Måste testa några OpenStreetMap en annan dag och se om de också blir bättre om man stänger av MTB-mode/visning och vilken variant som ger tydligast karta för de områden jag ser som intressanta innan jag tar nåt slutligt beslut om jag ska sätta den på cykeln till helgen eller packa ner den i lådan...nu lutar det mer åt det första igen.

Antar att MTB-mode/visning är tänkt när allt finns på TF och man kör i ett väl tillrättalagt MTB-område, men det var ju inte intuitivt eller övertydligt i manualen för att uttrycka sig milt.

RTFM etc...Garmins GUI och även manual lämnar ju en del övrigt att önska...
Bara en sån sak som valen för kartorna - Aktiverad och Avaktiverad...rätt svårt att se i en lista utan att ha dyslexi. Vad är det för fel på kryssrutor/checkboxar...hade ju varit rätt mycket tydligare och tagit mindre plats!

[Garmin] Edge 540/840
Köpte själv en 840 utan solar så snart den fanns tillgänglig. Då jag inte haft nåt Garmin-pryl tidigare så var det ju en rätt svår inlärningströskel. Faktum är att efter första eftermiddagen så svor jag och la undan den. Sen kom jag tillbaka nästa dag och började fatta grejen. Att man behöver både Garmin Express (på PC) och Connect på antingen PC eller mobil gör det ju rätt struligt att fatta vad som hanterar vad... För övrigt går det att redigera alla datasidor och layout i just Connect, om man inte vill göra det på enheten. Rätt mycket span på youtube och diverse tester hjäpte för att få en förståelse om hur allt funkade. Det går ju att göra tokmycket med den, inget snack om det. Redigera datasidor så man får upp exakt den info man vill ha, navigering, climbpro m.m. Navigeringen i LVG-läge släpade efter lite med typ 10m så jag åkte ju förbi korsningarna som jag skulle ha svängt in på. Vet inte vad det berodde på, men kan ju va nån tillfällig bugg. Att uppdatera kartorna (Garmin Express) gav mig ett felmedd att minnet var fullt, som nån skrivit ovan. Jag avaktiverade diverse kartor med fick samma fel igen - men sen plötsligt funkade det. Verkar vara en bugg - minnet ska ju räcka!

Att logga alla data och skicka upp till Strava funkar förstås finfint. GPS trackingen och alla sensorer funkar fint.

Jag kommer att försöka hitta en del nya trails i trakten som jag inte hittat rätt på i MTB-läge, men det har inte hunnits med än, och just nu har jag åkt på en förkylning så det dröjer lite till. :(

Allt som allt är jag riktigt nöjd med enheten, allt funkar fint och det finns funktioner som jag inte kan använda då de kräver en powermeter.

Så allt som allt, riktigt nöjd med funktionaliteten och hårdvaran i stort. Den kunde förstås vara lite mer användarvänlig, a'la smartmobiler, men har man väl fattat hur det lirar så funkar det. Skärmen kunde ju också vara lite mer högupplöst. 246 x 322 pixels, kom igen nu. En OLED skärm hade ju också varit mer batterisnål än en LCD-typ som alltid har bakbelysningen tänd. Så minus på det. Men Wahoo är ju inget bättre heller.

En sak är jag dock inte nöjd med och det är priset. Jämfört med en smartmobil eller vad som helst så är ju kostnaden för den här prylen galet hög i relation till vad den gör. Man betalar ett premiumpris för namnet här, det är tydligt. Rimligt pris vore väl runt hälften av de 5700 kr jag betalade...
Men, vill man ha det senaste så får man bita i det super-sura äpplet. Jag gissar att priserna kommer dala så småningom till mer rimliga nivåer.

[Garmin] Edge 540/840
Efter all hjälp började min 840 kännas mer som jag förväntat mig och jag bestämde mig för att ge den en riktig chans på några rundor med risken för att den skulle få gå på köp&sälj istället för retur.
Jag testade skarpt för första gången i förrgår och det funkade faktiskt riktigt bra! T o m bättre än jag vågat hoppas.
Jag hängde på en vän i ett område jag bara varit en gång innan, förra hösten. Vi startade på ett annat ställe än förra gången och det var bara delvis överlapp med förra rundan där.
Jag hade mycket mer koll på vad som skulle komma och vart vi var på väg än jag brukar ha i okänd terräng.
Även om skärmen är liten funkade det bra att zooma ut och få hygglig en överblick ibland när vi stannade. Där den sitter på styrstammen är det som tur är svårt att se den när det går undan, så risken att jag sneglar då är minimal, vilket var en av mina farhågor eftersom jag är så nyfiken och har svårt att låta bli att titta på displayer när de finns.
Surfplattestorlek just när man navigerar hade väl varit bra, men en större klump på styret hade jag ändå inte velat ha. Jag har rätt mycket presbyopsi (långsynt/översynt) och kör sportbrillor med läsruta och de funkade förvånansvärt bra med fokusavstånd till skärmen!
Garmins GUI har jag fortfarande lite svårt för, men men jag börjar vänja mig. Knapparna som är som på min FR använder jag ibland utan att tänka istället för touchen. Dock känns det som att man tagit GUI för 530/540 och lagt ovanpå 830/840 och det kan se lite rörigt ut med knappindikeringar när man använder touch huvudmenyn kan komma på minst fyra olika ställen och i kika många olika utföranden/färgacheman...

Men hursomhelst så blev det nog riktigt bra i slutänden med Frikart.no och moddat TF-stignät ovanpå.

Mtb-fästet vi diskuterade högre upp i tråden passade bra på 35mm styre:
PXL_20230420_201442254.jpg
Jag tycker den hamnade rätt bra. Möjligen hade velat ha den 10mm längre fram och haft ett fäste som byggde lite mindre på höjden. Men det är nog petitesser ändå.

[Garmin] Edge 540/840
Vad är grejen med specifikt MTB-fäste istället för de medföljande orings-fästena för styrstammen?
Man får ju med två sådana i paketet och de fungerar fint för mig...?

[Garmin] Edge 540/840
Okej jag velade länge och det brände i fickan när jag cyklade hem med 540:n i ryggsäcken. Jag ska väl ändå lämna tillbaka den? Dyr som stryk.

Startade upp den. Fattade ingenting. Kopplade strava, gjorde en rutt och gav mig ut.

Efter premiärrunda på 5 mil har jag ingen ånger. Varför köpte jag inte en tidigare? Fantastiskt skönt att slippa stanna och leta i Google maps så fort man är i (okänt) tätbebyggt område.

[Garmin] Edge 540/840
Jag har tidigare gjort träningspass i Tacx training desktop app för att köra på min Neo2T via Tacx training app på telefonen. Nu har jag köpt Garmin Edge 530 och tänkte att det skulle bara vara att sätta sig på cykeln och trainern och köra sina egna träningspass via den (och inte telefonen), men så enkelt var det ju inte. Har nu med mina måttliga googleskills försökt hitta hur man gör (om det ens går), men utan resultat. Så jag använder min sista livlina och frågar Happy, är det någon här som har lyckats med det, eller har kunskap kring hur man gör?

[Garmin] Edge 540/840
vilken del av garmin connect appen /träning och planering /träningspass /skapa ett träningspass är det du inte förstår??
f. ö. hade min 540 efter en 30 milare igår på sammanlagd 11h 63% batteritid kvar. imponerande. det bör räcka till en 60 milare.

[Garmin] Edge 540/840
Körde en sammanlagt 12h runda igår med transport till och från mål.
Enligt appen så laddade min 840 1h extra batteritid och hade drygt 60% batteri när jag var hemma

[Garmin] Edge 540/840
Jag klippte till på en "bättre begagnad" 530 när 540n släpptes. Inväntade att se vilka nya funktioner den skulle ha.

Kan instämma med övriga att batteritiden är kanon på dessa. Var iväg i helgen med två övernattningar och ca 5+9+8 mil (222km totalt om jag minns rätt). Lugnt tempo, gott om stopp. Ingen laddning under helgen. Strax under 40% batteri kvar... Imponerande

Tillbaka
Topp