Tog hem en 840 för "inspektion"...
Satt till sena natten igår och blev både trött och småförbannad/frustrerad, men efter att ha sovit lite på saken fattade jag lite mer imorse....
MEN - några saker som verkar ett mysterium och käns "sådär"...några kanske delvis för att jag inte fattat konceptet helt och inte blivit helt invaggad i religionen - Garmin verkar vara lite åt Apple-hållet; ganska mycket förutbestämt och inte så flexibelt och anpassningsbart som Android om man ska dra en jämförelse med telefonerna...
Några frågor till er som hunnit slåss mer med Edge-enheter:
Första saken jag stötte på patrull var Trailforks. Den indikerade 2022.10 och jag kopplade den till Garmin Connect på datorn och skulle uppdatera, men se det gick inte för lagringsutrymmet var smäckfullt!
Både nordamerika och hela europa var laddat. Tog bort nordamerika och då hade jag kanske 25% fritt. Alltså kan inte en 540 hålla hela europa med de nya kartorna med Climbe Pro, som visst växt rejält.
För att reducera mer fick jag välja East Europe. Garmin betraktar oss visst som östeurpa! Efter att ha valt bara det och väntat på en seg omladdning om dryga halvtimmen hade jag ca 80% fritt. Det kändes ju bättre på en ny enhet.
Sen uppdaterade jag TF och då sa den 2022.20. Men är det senaste?
Går jag in på
https://www.trailforks.com/tools/garminmaps/ och laddar ner så heter senaste filen 5237_2023_03_01_sweden_mtb.img
Hur gör man för att få TF bäst uppdatrad?
Base map har jag läst om. Vad är bäst där om man mest håller sig i Gbg-regionen (i sommar ska jag till Örebrotrakten och trampa en vecka, så tips om nåt annat gäller där är också välkommet).
Default har den detta aktiverat verkar det som:
- Worldwide DEM Basemap, NR
- Garmin DEM Map EU 2022.10
- Garmin Geocode Map EU 2022.10
- Garmin Cycle Map Eu 2022.11, East
- Garmin Trailforks 2022.20
- Garmin ClimbPro EU East 2022.11
Det tar ju en evighet att testa alla varianter - ni som har koll - vad funkar bäst och/eller finns det nån bätte basemap man bör lägga in och hur i så fall?
Tyckte markeringen av TF-stigar var rätt klen. Kan man få dem lite tjockare på nåt sätt? Eller hänger det ihop med kartval?
Finns det satelitbild som karta oxå?
När jag började kunde jag toggla enheten on/off (eller on/viloläge var det nog) med powerknappen. När jag skulle gå och sova letade jag länge efter hur man stängde av den innan jag kom på att det var som på Garmins klockor att man höll in powerknappen och fick en meny. Men imorse var funktionen att toggla on/viloläge borta...händer inget när jag bara trycker kort på den knappen.
Kanske eg är bra, för man vill ju inte att den går i viloläge alltför lätt under en tur om man råkar trycka till där...men ändå - hur "ska" det vara?
Sen tyckte jag den kändes rätt rörig med menysystemet. Man kunde få fram menyerna på väldigt många ställen och de såg inte helt likadana ut. Men som jag fattar det finns en huvudmeny med en massa val och så en meny under varje aktivitetstyp, där många val vad jag minns hette samma sak. Man kanske vänjer sig efter lite mer knapprande efter lite mer sömn?
Tror jag glömde några av de saker jag tänkt fråga om, så jag fyller väl på sen om nån orkar svara på detta. Kanske finns det andra kanaler, men den här tråden har ju varit lite aktiv och det är ju många entusiaster som är på hugget här :-)