Garmin Fr735 eller Instinct... ge mig för o nackdelar

Putte1981

Aktiv medlem
Ska införskaffa mig en gpsklocka för att logga turer o få bättre precision.

Kikar på de i rubriken men skulle vilja ha lite real life feedback på dem.

Har en FR 735XT. Vad är det du ska göra främst, cykla eller springa? 735:an har ju en del funktioner för löpanalys (vissa kräver dock pulsband) och är planerad som triathlon-klocka, behöver du dessa grejor eller är det bara en bonus?
Är det främst prisklassen som gör att det är dessa du tittar på, eller varför blev det just dessa två?
Jag skulle kika på batteritid med GPS på, det är det som drar ström för mig. Jag använder inga smartfunktioner, men reggar puls under dagen, och pratar blåtand med Garmin Connect mobilen.

Förutom Garmin, kolla även Coros modeller?

Har en FR 735XT. Vad är det du ska göra främst, cykla eller springa? 735:an har ju en del funktioner för löpanalys (vissa kräver dock pulsband) och är planerad som triathlon-klocka, behöver du dessa grejor eller är det bara en bonus?
Är det främst prisklassen som gör att det är dessa du tittar på, eller varför blev det just dessa två?
Jag skulle kika på batteritid med GPS på, det är det som drar ström för mig. Jag använder inga smartfunktioner, men reggar puls under dagen, och pratar blåtand med Garmin Connect mobilen.

Förutom Garmin, kolla även Coros modeller?

Det e ju främst cykling den kommer att användas till.

Skulle väll säga prisklassen samt att de inte är
allt för klumpiga på handleden. Känner jag mig själv så kommer jag inte heller använda en massa smart funktioner.

Jag hade en 735xt en gång i tiden, har inte haft någon Instinct.
735xt nackdelar: optisk pulsmätning är inte bra, dålig batteritid, fördel: ?
I dagens läge finns det betydligt bättre val, t.ex. Instinct.

Ska införskaffa mig en gpsklocka för att logga turer o få bättre precision.

Bättre precision än vad? Vad mäter du med idag?

För cykling så är ju egentligen en cykelspecifik pryl, typ någon Garmin Edge, bättre. Speciellt om du vill ha hjälp med kartor. Om du vill kolla mätetal under själva cyklingen är det ju smidigare att ha en enhet på styret med lite större display.

Men en klocka är ju lite mer mångsidig, och det finns ju fästen så klockan kan monteras på styret. Kontrollera att klockan du köper är kompatibel med ev sensorer du redan har.

Själv har jag en Garmin FR645, den fungerar väl bra men har en del små egenheter. Känns som att Garmin till stor del fokuserar på att trycka ut nya features, de är inte så mycket för att göra den sista finputsningen på befintliga features.
Jag använder inte heller så mycket av smartfunktionerna utan mest grundläggande träningsfunktioner. Har också en Edge 130 som jag använder vid cykling (vid mtb-cykling saknar jag kartor som denna inte har).

DC Rainmaker har ju väldigt bra genomgångar av de flesta sportklockor:

A7F3CA99-7025-4A8E-846E-2D4EE2A08233.jpeg

blev en instinct tactical tillslut! so far so good

Bra val. Har själv en likadan som jag valde främst av tre skäl: batteritid, stryktålighet och pris (kontra funktionellt likvärdiga klockor). Använder den framför allt när jag springer (trail) men även för att skicka puls till min Wahoo Bolt när jag cyklar. Mycket nöjd.

Tillbaka
Topp