Gesunda - död eller levande?

Aj då! Det var illa. Älskar att stå på toppen och titta på skärmflygarna som hoppar rätt ut i avgrunden. (betydligt skojigare än att titta på DH-åkarna som bara fegar på) :)

Dom har väl haft det knapert en stund. Hörde ryktesvägen att stolliften inte kördes i vintras för att slippa service inför sommaren. Dom hade helt enkelt inte råd att laga liften om den skulle paja.
Hoppas anläggningen kommer igång igen. Både Bjursås och Gesunda är ju illa ute.

Ja det är riktigt synd.. Jag försökte nå Gesunda både per telefon och mail i förra veckan men lyckades inte.
Bjurs, ja de har väl gått i konkurs redan? Hoppas bara det blir ngn ny som tar över.

Skulle va kul om det blir ngn liftburen cykling i närområdet Falun-Borlänge.

"Anders Ganteman, ordförande för BRF Rödluvan, och Siv Andersson menar att de obetalda räkningarna bara är ett exempel på hur ägaren missköter verksamheten på berget. En stängd toppstuga och lift, dåligt uppdaterad hemsida och erosioner i berget står på listan över klagomål.
– Man undrar ju hur han ska kunna köpa och driva Moraparken när han inte tar hand om berget, säger båda två.
Ulrich John menar att hans investeringar i berget har gjort verksamhet möjlig där i en omfattning som inte tidigare funnits, samt att toppstugan och liften inte är lönsamma nog för att hålla öppna.
Vi satsar på nästa vintersäsong och vi vill att en operatör driver restaurang och logi medan vi ska rikta in oss på fastighetsdelen, säger han."

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> på webbsidan står det: "Mer information om
> säsongen kommer snart"

Sådär har det stått hur länge som helst. Mailade för en och en halv månad sen och fick svaret att dom siktar på att öppna i början av Juli. Känns väl inte jättetroligt att det kommer ske. Tråkigt hur som helst.

Problemet i Bjurs är att förra ägaren är en riktig fuling som byggt liftstationer på egen privat mark. Så om någon tar över anläggningen kan inte dessa liftar användas.

Tråkigt att en bike park skulle försvinner men Gesunda var hade inte värst bra stigunderhåll det senaste året.
Om någon har lite energi så kan man kunna följa Vilses exempel, när ägaren lade ner DH-körningen i Vallåsen. Han och kompisar underhöll DH-spåren och skyttlade med bil under ett år.
I år lånar han backen under sommaren och kör liftarna i egen regi.
http://vallasenbp.se/

För en stund sedan dök detta upp:

Bilagor

• gesunda.PNG
    gesunda.PNG
    6.6 KB · Besök: 57
Låter ju ändå lovande. Om de nu öppnar så känns det ju bra att vara där och stödja initiativet utöver lite trevlig DH/AM upplevelse.

Det är två saker de behöver göra - fixa lederna så de är fräscha och så att dräneringen funkar, och klura ut ett sätt att skruva upp tempot på liften.

Jag har alltid gillat gesunda, tycker lederna är väldigt mysiga, men det behöver ju skötas om.

Jag var i Gesunda igår, liften var stängd så jag tog mig upp på egen hand. Stigarna jag provade var helt ok, men det saknades några skyltar. De doserade kurvorna var mycket roliga.

Skulle ju vara förbannat roligt om dom fick fart på Gesunda igen men jag är starkt tveksam till att det blir nåt i år. Har gärna fel...

Det har ju varit stängt i vinter, och det verkar som om det förblir så även i sommar... Mora kommun vill få till någon varaktigare lösning av ägandet då det är ett trevlig anläggning på flera sätt. Det är dock inget klart med nuvarande ägaren vad jag vet. Dessutom har jag hört att liften är utdömd och måste renoveras och besiktas innan det går att öppna.

Det är tyvärr stendött... Och verkar så förbli tyvärr.
Det snackas mycket, men hittills har vi inte sett att det kommer bli annat än fortsatt stängt. :(

Lessamt! Påverkas inte Tomteland också negativt om skidanläggningen står? Och skärmflygningen kan väl inte heller existera utan rullande lift?

Bumpar denna tråd IOM att jag såg detta på FB

Urklippt från https://m.facebook.com/groups/171593749705709?view=permalink&id=244815642383519 :

"Vidarebefordrar mailet nedan som jag fick igår av Claes Lagerlund, Ulrich´s medhjälpare. Nu hoppas man att detta inte bara blir en "sommarfluga"!

Glad midsommar!
Tänkte meddela att vi nu har fått igång uthyrning av boende på Gesundaberget. All uthyrning sker genom Tomteland & Orsa Grönklittgruppens försorg, som också ansvarar för all drift i form av nyckelutlämning och städning m.m. Bokning kan ske på Tomtelands hemsida.
När nu avtalet med Orsa Grönklittgruppen är på plats så har arbete påbörjats för att få sittliften besiktigad och godkänd för persontransport.
Om inga allvarliga lifttekniska problem dyker upp, så kommer efter godkänd besiktning, liften att driftas under sommaren och med en Toppstuga som servar rykande varma våfflor m.m.

Fortsatt trevlig sommar

/Claes"

Om liften går igång känns det som man bör ta o göra ett sympatibesök bara för att stötta verksamheten.

// Larsa

Jag var där och körde för några veckor sedan och det ser mycket bättre ut än jag kunde föreställa mig. Nedre delen på Magic Carpet var tex i perfekt skick.

Klart att det behövs lite underhåll på flera leder (tex excelerator) men i huvudsak är det bara att tuta och köra.

Här finns lite mer info https://www.facebook.com/gesundteam

En vis man sa en gång: En riktig man har inget Facebook, ingen iPhone och en matdosa i plåt!
Så för att försöka vara lite mer manlig så har jag alltså inte Facebook och kan därför inte läsa på deras sida, men det låter ju lovande :)

UrTomas skrev:
> En vis man sa en gång: En riktig man har inget
> Facebook, ingen iPhone och en matdosa i plåt!
> Så för att försöka vara lite mer manlig så
> har jag alltså inte Facebook och kan därför
> inte läsa på deras sida, men det låter ju
> lovande :)

Hmm....åkte dit på Ifånen...

Känns som ett besök är ett måste, jag ser fram emot rapporter och bilder/filmer;)

Paco skrev:
> UrTomas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En vis man sa en gång: En riktig man har inget
> > Facebook, ingen iPhone och en matdosa i plåt!
> > Så för att försöka vara lite mer manlig så
> > har jag alltså inte Facebook och kan därför
> > inte läsa på deras sida, men det låter ju
> > lovande :)
>
>
> Hmm....åkte dit på Ifånen...
>
> Känns som ett besök är ett måste, jag ser fram
> emot rapporter och bilder/filmer;)

Det värsta är att jag fixar allt, även om jag inte använder plåtdosan så ofta på nya jobbet där det inte finns värmeskåp :)

Ja, det är ju i princip grannbyn så jag måste försöka hinna dit, men det blir svårt den här veckan!

Idag blev liften besiktad och godkänd så nu är allt verkligen 100% klart att rulla igång.
Öppet 11-17 Ons-Sön hela sommaren. Våfflor m.m. i toppstugan.
Liftkortspriser är inte helt hundra fastställda än men senaste jag hörde idag var att det såklart kommer finnas dagskort men även säsongskort för en vettig peng.

Som sagt så sker cykling "på egen risk" i år och berget själva har inget direkt underhåll av lederna, men jag och några andra fixar så gott vi kan ändå.
Blev klar idag med Magic Carpet så den är nu krattad, förbättrade dräneringar och allmänt fixad hela vägen från toppen och ner. Ska ordna ett par småsaker bara allt torkar upp så det inte är som att arbeta med murbruk bara.
Nästa att ge sig i kast med blir Xcelerator, finns redan ny landing på stora platån och en nästan klar helt ny kick. Hinner förhoppningsvis börja på det senare i veckan.

Så allt blir nog bara bättre och bättre under säsongen. Det jag kan säga allmänt om skicket i övrigt är att det mesta verkar vara förvånansvärt bra men det har ju eroderat en del så är lite rivigare än förut och mer lös sten på en del ställen. Så man kan såklart inte räkna med riktigt samma skick som för några år sen och bör kanske inte bomba alla spår med samma gamla fart första åket i år, men det är bra nog och kommer bli bättre bara det hinner fixas lite!

Så dit och kör i sommar nu!

p4pb11131397.jpg

Tillbaka
Topp