Giant Trance, erfarenheter efterfrågas. Nu med bilder och mini RR

PKJoacim

Aktiv medlem
Är det några Tranceägare här på forumet? Jag provcyklade en igår och det var ju riktigt kul. men jag har ingen tidigare erfarenhet av heldämpat. Ni som har kört Trance och gärna andra fulldämpade cyklar får gärna dela med er av era erfarenheter.

Senast ändrad:
Tjena
Har kört på en trance i två år nu och är riktigt nöjd med cykeln, tycker den funkar till allt klättrar bra och gör inte bort sig när det bär utför heller. Det enda som ja har att anmärka på är dåliga dämpare, men ja har en trance 2 och på den sitter det en fox evo 32 dämpare fram, och den flexar som fan när man kör på. Men efter att ha bytt gaffel till 160 i slag så är det kanon :) och det andra man stör sig på är att det är od2 viljet resulterar i att det är svårt att få tag på kortare stammar.

Tack för info. Det lutar mot en Trance, 1.5 eller 2. Skiljer 5000kr. Får bland annat Fox34 istället för 32 och 2x11 istället för 2x10 samt något starkare fälgar för dom pengarna. Är det värt 5 loppor?

Har rullat 2000km blandat med min Trance, det är en riktigt rolig allroundcykel, tyvärr orkade jag aldrig köpa hisspinne och ramen var en storlek för liten så den fick aldrig leva upp till sin fulla potential. Cykeln funkar dock till allt, så den kommer nog aldrig bli en flaskhals.

Hisspinne kan rekommenderas :) kör på en L och det är inte cykeln som begränsar än iaf :)

Jag hade 29:an, lätt och trevlig ram.
Körde enkelklinga, dropper, bredare styre och kort stam (OD2 köpt från Taiwan på eBay) på den. Bra FS cykel med bra baklänkage. Trance 29 och 26 var typiska stigcyklar kan man säga men plattformen har nu gått åt det lite "tuffare hållet".

Jag hade gärna haft en kralligare gaffel och kralligare hjul då jag hade enklaste specen på min med smala fälgar tex. och med brett styre och fläskiga däck klädde det av hjul/gaffel/ram/axlar om man säger så - vet inte var det flexade mest men den cykel jag köpte sen, Kona Process 29 är styv som ett spett i jämförelse men det är inte bara ramen som gör det.

(Ev påverkar det att jag är stor och kör XL kanske är det ett mindre problem om man är lättare och har en mindre ram)

Elvadelat har jag inte mycket egen erfarenhet av och läst / hört lite blandat men vill man köra enkelklinga är det kanske också en bra grej.

Är det någon som vet vad det sitter för dämpare bak på en Trance 1.5 2016? På Giants hemsida står det bara Fox Float, och det finns väl ett flertal olika varianter på Fox Float?

Jag har en Trance 2 Ltd som jag nu kört i 1 1/2 år och kan inte sluta att häpnas över hur allround denna skönhet är. Jag kör en XL och som jag kör så har jag inga problem med original dämparna. Det enda jag fått lära mig och som kändes lite konstigt i början var att jag drämde pedalerna i sten och rötter hela tiden för övrigt så kan jag bara ösa beröm över denna dam! :)

Det låter som om ni verkar nöjda med denna cykel. Tack för all feedback.
Som det ser ut nu blir det en Trance 1.5. Den har tydligen XT-bromsar, är dom bättre än dom Deore som jag är van vid? Eller, det är klart att dom är bättre. Men på vilket sätt? Kommer jag att märka skillnad?

Det blev en Trance. Nu står den i garaget och längtar efter pedaler och rätt tryck i dämpare och däck.

Grattis, fasicken vad kul Jag skrev inget om min Transa men jag är väldigt nöjd med den så här långt.
Den kommer troligen alltid att vara bättre än jag åtminstone. :D

PKJoacim sa:
Det låter som om ni verkar nöjda med denna cykel. Tack för all feedback.
Som det ser ut nu blir det en Trance 1.5. Den har tydligen XT-bromsar, är dom bättre än dom Deore som jag är van vid? Eller, det är klart att dom är bättre. Men på vilket sätt? Kommer jag att märka skillnad?
Deore och xt brukar anses vara ganska lika har jag läst. Någon mer justering på xt.

Tydligen var det bara Deore-handtag med Alivio-ok. Nåja, den cykeln har jag ju inte kvar.

Idag blev det en premiärtur. Den här cykeln beter annorlunda mot min förra. Det lär ta ett tag att vänja sig. Men oj vad kul det är.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    500.6 KB · Besök: 119
  • image.jpeg
    image.jpeg
    488.5 KB · Besök: 112
  • image.jpeg
    image.jpeg
    370.1 KB · Besök: 114
Grattis till en fin cykel!
Var det den jag såg hos Velotek igår, när jag var in med min Trance för 1:a service?
//T

Boromir sa:
Var det den jag såg hos Velotek igår, när jag var in med min Trance för 1:a service?
//T
Det var det nog, jag hämtade den där igår strax innan stängning. Vilken Trance kör du?

magedb sa:
Snygg hoj! Hur förklarar du sista bilden? :)
Fick hjärnsläpp och trodde att det var en All Terrain Bike och då borde man väl kunna köra överallt. Får nog gå tillbaka till butiken och vara otrevlig. Så här får det inte gå till. Klart farligare än lösa klingbultar.

Boromir sa:
PKJoacim sa:
Boromir sa:
//T
Det var det nog, jag hämtade den där igår strax innan stängning. Vilken Trance kör du?

Jag har en Advanced 2:a svart/röd som borde stått där inne då.
Det tänkte jag inte på, fokus låg nog lite förväntningfullt på min hoj. :)

Cykelklubben har byggt bryggor mellan klippor i mtb-slingan här i Knivsta. Klättring, andra gången på del delen av banan och ny cykel med klart annorlunda beteende än min förra resulterade i tappad balans i mycket låg fart och en liten tur ut i spenaten.

Det var skönt att höra.

Idag tog jag min (likadan Advanced 2 som boromirs) till jobbet bara för att kunna lekcykla lite som
vilken tidig tonåring som helst. Att jag är 50+ spelar väl ingen roll, eller? ;)

borgis sa:
Det var skönt att höra.

Idag tog jag min (likadan Advanced 2 som boromirs) till jobbet bara för att kunna lekcykla lite som
vilken tidig tonåring som helst. Att jag är 50+ spelar väl ingen roll, eller? ;)
Att kunna bejaka barnet i sig och leka lite ibland är väl det bästa tecknet på att man är vuxen?

PKJoacim sa:
borgis sa:
Det var skönt att höra.

Att kunna bejaka barnet i sig och leka lite ibland är väl det bästa tecknet på att man är vuxen?

Det må vara hur som helst med den saken. Giant Trance är en ruskigt trevlig leksak. :)

Den är så brutalt snygg den där cykeln! Är en gnutta avis faktiskt. Hade lite av en en dröm att köpa en men jag var lite för fattig så fick nöja mig med en univega renegade 8.0 i stället.

Tack. Ja den är faktiskt snygg. Men den grävde ett djupt hål i plånboken. Det blir mycket filmjölk och knäckebröd framöver. Hoppas att det är värt det.

PKJoacim sa:
Tack. Ja den är faktiskt snygg. Men den grävde ett djupt hål i plånboken. Det blir mycket filmjölk och knäckebröd framöver. Hoppas att det är värt det.

Jag köpte en beggad x3 omkring 2009-10 någonstans och den håller ännu. Har bytt lite slitdelar (typ kassett) men i övrigt bara garageservat den och den snart deceniegamla instegsjonnen vägrar hårdnackat att dö. Har haft den kors och tvärs på singletracks, lånat ut den till halva bekantskapskretsen, slitit runt jämtlandstriangeln och gjort några resor genom åres bike park (njäe det är inte shimano vi talar om - men månskogen/ninja klarar den fint) och den bara rullar på. Även om jag har haft andra cyklar under tiden och i dagarna går och väntar på leverans av nyförvärv så kommer den gamla slitvargen alltid att ha en speciell plats i mitt cykelhjärta.

Slår man ut kostnaden för inköp och service på tiden jag brukat cykeln är det snudd på att jag har gått med vinst. Och har nästan tio års utvecklande av modellen lett till att den är åtminstone lika bra idag som den var då; så har du väldigt mycket cyklande att se fram emot.

Kort sagt - jag vågar drista mig till att påstå att den är värd att käka filmjölk för ;-)

Bilagor

• tramce.jpg
    tramce.jpg
    95 KB · Besök: 114
Tjarrls-Christian sa:
PKJoacim sa:

Jag köpte en beggad x3 omkring 2009-10 någonstans och den håller ännu. Har bytt lite slitdelar (typ kassett) men i övrigt bara garageservat den och den snart deceniegamla instegsjonnen vägrar hårdnackat att dö. Har haft den kors och tvärs på singletracks, lånat ut den till halva bekantskapskretsen, slitit runt jämtlandstriangeln och gjort några resor genom åres bike park (njäe det är inte shimano vi talar om - men månskogen/ninja klarar den fint) och den bara rullar på. Även om jag har haft andra cyklar under tiden och i dagarna går och väntar på leverans av nyförvärv så kommer den gamla slitvargen alltid att ha en speciell plats i mitt cykelhjärta.

Slår man ut kostnaden för inköp och service på tiden jag brukat cykeln är det snudd på att jag har gått med vinst. Och har nästan tio års utvecklande av modellen lett till att den är åtminstone lika bra idag som den var då; så har du väldigt mycket cyklande att se fram emot.

Kort sagt - jag vågar drista mig till att påstå att den är värd att käka filmjölk för ;-)
Låtet lovande. Kul att höra. Körde andra turen på den igår skrattade högt när jag körde över ett par mindre stockar som jag aldrig varit nära att klara på min förra hoj.

Jag fick problem med däcken på min Trance. Velotek hjälpte mej med att fixa tubeless men bakdäcket läckte gummimjölk både vid fälgkanten och på däcksidorna. Värst var att bakdäcket burpade vid 1.8 bar i måttligt tempo och att däcket vek sig när jag svängde. Fick några obehagliga kast när bakdäcket inte höll emot. Tyckte även att greppet var sämre i korta, branta och steniga motlut än jag hade med min ht.
Nu sitter det Purgatory Grid 2,3" både fram och bak och det är som en ny cykel. 2.0 bar med slang och nu känns det som det ska. Ska plocka bort slangarna när den beställda Airshoten kommer.

Har nu kört fyra rundor på min nya Trance och har börjat vänja mej vid att den beter sig väldigt annorlunda i skogen jämfört med min förra hoj, en xc ht. Här följer en mini RR från träningen med klubben i måndags.

Transport till klubbhuset, cykelbanor 3 km. Dämparna i fast läge. Nästan stumt som en ht. Lite skumpigt med 2 bar i slangarna.
Lätta slingan i mtb-banan. Dämparna i mellanläget. Haha, har svårt att vänja mej vid hur mjukt man åket över rötter och stenar. Den sista justeringen av trycket i dämparna har gjort susen. Och ökningen av returdämpningen har fått slut på gunget. Oj, bredare styre och tätt mellan träden. Puh gick bra. Inte mycket marginal. Så långsamt folk åker över stenar och rötter.
Transport på asfalt, rullar bra. Grusväg, bakdämpare i läge fast, fram i mellanläget. Bekvämt och stadigt. Inget onödigt gung.
Stig, brant backe. Fast bak och mellan fram. Ställer mej upp halvvägs och vips är jag uppe. Första gången jag klarade den backen, brukar tappa tempo och spinna bort kraften.
Krokigt nedför, dämparna i mellanläge och ner med sadeln och kör på. Dropper post är en fin uppfinning. Här går det snabbare än med förra hojen. Oj kunde man köra över den stenen så enkelt. Den kurvan hade man ju inte behövt bromsa inför, hjälp dike, bak med röven, oj så fint cykeln rann över diket. Skillnad på 71,5 och 67 grader i gaffelvinkel.
Stenar, rötter smådropps, steniga stigningar, allt bara glids över. Endast orken sätter gränser. Upplandsleden söder ut från Knivsta har aldrig varit så här kul.
Nedförsbacke, släpper iväg dom framför så jag får lite lucka, dom andra kör så lusigt nedför. Oiiii va kul! Oj dom kör jättelångsamt efter skarp krök utan sikt. Hård broms, XT-bromsarna tar bra och är lätta att dosera så att Purgatorysulorna får stopp på oss i tid.
Transport på asfalt och grus. Trodde jag. Intervaller med 1 minut max och en minut vila, tre gånger. Så blir transporten lite roligare, säger slavdrivaren längst fram. Dämparna i fasta lägena. Fullt ös på stora klingan. Lätt med lut. Växlar upp växel efter växel. Redan slut, 11 växlar ger tydligen inte större range än 10, bara tätare steg.
Stig igen. Fast bak, mellan fram och brant backe. Full fart, nästan uppe, fan det tog stopp. Nåja alla andra leder ju cykeln sista biten upp.
Nu ska vi visst ner för samma backe. Jag vill inte ha sniglarna framför mej, nu ska cykeln få visa vad den går för. Jag låter killen som slitit hårt på sin 7-växlade downhill hoj åka före. Dämparna i mellanläge och ner med sadeln. Helvete vad fort han kör, jag hänger inte med. Han vek av åt vänster där vi skulle höger, men insåg sitt misstag. Jag hållet åt höger i högerkröken för att ge plats. Cykeln styr mer än jag var beredd på men gräset bredvid stigen ser slätt ut. Stubbe i höggräset! Titta mamma, jag kan flyga! AJ! Och där kom cykeln. På ryggen som vanligt. Någon lyfter bort den. Gräs och blåbärsris och en ekkvist i hjälmen. Bara ett par skrubbsår och bara på den oskyddade decimetern bar hud mellan shortsen och knäskydden. Cykeln klarade sig bra, kanske tur att köpte 34mm-gaffel.
Transport på grus, fast läge bak, mellan fram. Stadigt och bekvämt. Inget gung.
Sista stigen, dämparna i mellanläge. Rullar på bra, skitkul det här. Sista backen ner mot reningsverket. Åket näst sist. Släpper iväg dom framför. Släpper på bra nerför backen. Cykeln känns stabil och förtroendeingivande och uppmuntrar mej att åka fortare. Där är asfaltsplanen där alla samlats. Fan jag testar att hoppa ut från kanten, det är 30 cm högt och platt landning och något så häftigt har jag aldrig hoppat men nu har jag hög fart och en hoj som gjort mej oövervinnerlig. Hopp, oj var det så lätt?! Jag måste prova igen. Om jag håller lite mer till vänster så är det 40cm högt. Hopp, lätt som en plätt.
Transport hem i sakta mak, spolar av dammet från cykeln och ställer in den, tar en dusch och en överbliven fotbollsöl. Det var visst någon match när vi var i skogen. Irland gjorde två mål.

Den här cykeln är fantastisk och har överträffat alla förväntningar. Roligare än så här kan man nog inte ha med brallorna på.

Senast ändrad:
Bara att hålla med dig @PKJoacim, en målande och klockren beskrivning. Finns två lägen i livet kötta Trance eller ha brallorna nere...that's life ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp