Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021
Mörköv stannar däremot.

tillagt: Sagan ryktas ta Bennetts plats. Så det kanske blir en rockad där

Sagan är tyvärr inte i närheten av Bennett. Även om han vann idag så har han inte längre kicken för att slå de bästa på rena sprintsträckor. Dessutom är han för dyr mot vad DQT är beredd att betala. Gissar antingen kommer ta in någon yngre talang eller så blir mindre fokus på sprint och mer på bygga ett GC-lag runt Remco.

Annars får de DQT förlänga med Cavendish och bilda det äldsta radarparet med Mörköv (35 och 36år):giggle:

Giro d’Italia 2021
DQT har förlängt med Alaphilippe och Aspgreen. Tillsammans med Remco så lär det bli stommen framöver. Som nämns ovan lär de väl satsa på yngre förmågor för sprinten. Hodegs kontrakt går ut efter säsongen men han kostar nog inte som Bennet om de vill förlänga.
Går Sagan över till DQT så är det Specialized som betalar hans lön...

Giro d’Italia 2021
Sagan är tyvärr inte i närheten av Bennett. Även om han vann idag så har han inte längre kicken för att slå de bästa på rena sprintsträckor. Dessutom är han för dyr mot vad DQT är beredd att betala. Gissar antingen kommer ta in någon yngre talang eller så blir mindre fokus på sprint och mer på bygga ett GC-lag runt Remco.

Annars får de DQT förlänga med Cavendish och bilda det äldsta radarparet med Mörköv (35 och 36år):giggle:
Nej så klart. Bennett är ju kanske den bästa sprintern just nu. Däremot undrar jag hur bra det kommer gå för honom nu när han inte har sin danska sidekick

Giro d’Italia 2021
Nej så klart. Bennett är ju kanske den bästa sprintern just nu. Däremot undrar jag hur bra det kommer gå för honom nu när han inte har sin danska sidekick

Ungefär sammalika har vi resonerat om alla andra toppsprinters som lämnar DQS. Det är bara att inse; det laget har något speciellt när det kommer till sprint-tåg och -taktik.

Giro d’Italia 2021
Vad tror ni är Jumbos syfte med detta giro? Inget verkar gå vägen där inte. Satsar man alla kort på TdF eller?
Känns inte som det är något större fokus på Girot. De hade säkert förhoppningar om att Bennett skulle hänga med i totalen men han har ju stället fått agera hjälpryttare åt Foss och Bouwan. Enda som syns är Bouwan på etapp 9. Inledande tempot var väl visserligen en bra laginsats med två på pallen och 3 topp 6.

Svårt att se vad de ska kunna göra på resten av etapperna. Groenewegen får väl en ny chans på etapp 12. Det är nog deras största hopp.

Giro d’Italia 2021
Vi får se om det blir en upprepning från 2010 idag. Känns som den mest hajpade sträckan i årets Giro. Hoppas den lever upp till förväntningarna. Verkar finnas en liten chans för regn men kanske är ett önsketänkande ?

1621409919460.png

Giro d’Italia 2021
Nu börjar dom närma sig områden där jag cyklat, runt San Quirico d'Orcia och Montalcino. Har även kört runt med den toscanska vingreven Francesco Marone Cinzano i min dåvarande Focus, bland sangiovesedruvor i området! :)
Blir hyfsat sugen på resa nu!

Giro d’Italia 2021
Nu börjar dom närma sig områden där jag cyklat, runt San Quirico d'Orcia och Montalcino. Har även kört runt med den toscanska vingreven Francesco Marone Cinzano i min dåvarande Focus, bland sangiovesedruvor i området! :)
Blir hyfsat sugen på resa nu!
Når klungan utbrytargruppen, var inte de typ en mil före? ;-)

Giro d’Italia 2021
Ser tyvärr ut att vara Giro över för honom. Allt verkar inte stå rätt till i Deceuninck, antingen har de svårt med rollfördelning och kommunikation eller så är Almeda kass som hjälpryttare.
Ja, det verkade lite stelt där när Almeida kom ner för att hjälpa till. Man ska ha i huvudet tycker jag att Almeida låg bättre till redan i etapp 9 när Evenepoel hamnade långt bak. Nedför idag var det lite samma sak. Får jag killgissa så kan det vara så att Almeida kanske tycker att han inte ska behöva leka domestique och därav frustrationen.?‍♂️

Giro d’Italia 2021
Ja, det verkade lite stelt där när Almeida kom ner för att hjälpa till. Man ska ha i huvudet tycker jag att Almeida låg bättre till redan i etapp 9 när Evenepoel hamnade långt bak. Nedför idag var det lite samma sak. Får jag killgissa så kan det vara så att Almeida kanske tycker att han inte ska behöva leka domestique och därav frustrationen.?‍♂️
Precis, samma tendeser som etapp 9. Var likadant då att det tog tid innan Almeida började hjälpa Remco. Kan också vara Remco som är dålig på att meddela när han behöver hjälp. Fortsättning lär väl följa.

Nä, han kommer starkt vecka 3. Har jag hört från säker källa!
Hoppas du har rätt, nu blev det bara 2 minuter. Såg ut som det kunde ha blivit betydligt när han nästan höll på att parkera cykeln. Bernal ser dock oförskämt stark ut.

Giro d’Italia 2021
Hmmm, får försöka läsa lite intervjuer/analyser, vet ej om Remco är lite valpig för ett stenhårt treveckorslopp som Girot? Känner han av pressen som the next one både från Belgien och teamet? Kan också vara teamproblem som ni spekulerade om i tråden. Sist men inte minst stoppade sannolikt kraschen upp hans utveckling lite samt att han möjligen är lite skakig nerför. Cykling är en relativt farlig sport trots allt.

Ja, Bernal ser grym ut. :-)

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Oftast blir jag väldigt sugen på att åka till Italien och cykla när jag ser på girot. Landskapet idag framkallade inte riktigt de känslorna.
Idag drar det dock ordentligt i cykeltarmen. Dessutom med lite "nostalgiska" inslag. Har cyklat uppför de två sista backarna på dagens etapp.

Minns Passo della Calla som en ren åkbacke medan den sista, Passo del Carnaio, hade något lite brantare parti mitt i. Min gissning är att det inte kommer att bli några stora avstånd mellan GC-åkarna idag.

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Sean Kelly sa precis att inte tror på Evenepoel som segrare och att det blir svårt för honom att nå pallen i Milano.
Ja, det är lite intressant det här, om han plötsligt överraskar världen igen eller visar sig vara mänsklig trots allt. ;-) (tror inte heller han når pallen) Vi har sett monsterlopp tidigare men inte på den här nivån i en Grand Tour. Mest överraskande av allt är nog att stallet satsade på Remco såpass tidigt efter den extrema kraschen, frågan är om inte det var en totalt felaktigt förhastad chansning, rent onödigt men det har kanske att göra med att Almeida lämnar, vet ej. Stallet gjorde sitt val mellan två unga supertalanger?

Remco är som vanligt lysande i intervjuer, jag gillar hans stil. Han är hmmm "manlig", inga krusiduller och far inte med löjliga ursäkter eller gnäll, en bra förebild.

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Jaha, är det någon som kommer att lyckas gå loss i sista backen eller blir det en mindre grupp som gör upp om etappsegern? Eller blir det någon som lyckas köra ifrån utför ner mot Bagno di Romagna?

Borde i alla fall finnas de som vet att klättring är mer deras kopp te jämfört med spurtande.

Giro d’Italia 2021
Jaha, är det någon som kommer att lyckas gå loss i sista backen eller blir det en mindre grupp som gör upp om etappsegern? Eller blir det någon som lyckas köra ifrån utför ner mot Bagno di Romagna?

Borde i alla fall finnas de som vet att klättring är mer deras kopp te jämfört med spurtande.
Precis som du förutsåg.

Står ju ut med lila (eller vad man nu ska kalla det) och ljusgrönt på kläderna, men jag får erkänna att det inte riktigt är i min smak.
Ja fy fan va fult deras kit är. Känns som att inspirationen var brädspelet "Druvjakten"
1621522312517.png

Giro d’Italia 2021
Morgondagens etapp:
Start på 5 möh, 4 mil utförsbacke (3 höjdmeter) och sedan 16 mil slakmota upp till målet på 65 möh.
1621525127845.png

Inte ens Ivan Quaranta hade kunnat klaga på att det var för kuperat. Å andra sidan hade han nog festat hela natten om han vunnit etappen och sen klivit av. Kommande etapper hade inte fallit honom i smaken.

Giro d’Italia 2021
Morgondagens etapp:
Start på 5 möh, 4 mil utförsbacke (3 höjdmeter) och sedan 16 mil slakmota upp till målet på 65 möh.
Visa bilaga 490047

Inte ens Ivan Quaranta hade kunnat klaga på att det var för kuperat. Å andra sidan hade han nog festat hela natten om han vunnit etappen och sen klivit av. Kommande etapper hade inte fallit honom i smaken.
Usch vilken hemsk uppförsbacke, rena kraftprovet jämfört med ex.vis Vasaloppet!

Tillbaka
Topp